Nekromanti Got sista avsnittet! Spoilers!!!

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Minimoni;n321941 said:
Tråkigt nog så tycks det finnas många därute(över en miljon i skrivande stund)som skrivit på den löjliga förfrågan.
Mängden commitment som krävs för att "skriva på" en digital förfrågan är lite samma som att klicka Like dock. Är det något vi Internetanvändare är bra på så är det att finna utlopp för vårt missnöje!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
entomophobiac;n322099 said:
Mängden commitment som krävs för att "skriva på" en digital förfrågan är lite samma som att klicka Like dock. Är det något vi Internetanvändare är bra på så är det att finna utlopp för vårt missnöje!
Absolut! Personligen tycker jag dock att det är helt ok att ogilla något och berätta om det, en helt annan att negligera allt blod, svett och tårar som faktiskt förbrukats genom att skapa säsong åtta och sista avsnittet oavsett vad vi tycker om slutet i sig. :) Att bitcha och vara negativ för att få utlopp för min besvikelse gör jag ju här och på ”a forum of Ice and Fire”, men samtidigt respekterar jag hantverket, skådespelarna och alla andras insatser som gjorde serien möjlig och faktiskt den bästa serien efter HBO-Rome som jag någonsin sett :)
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag är till 60% besviken, till 40% nöjd. Rent visuellt och bildmässigt konstnärligt bjöd den här sista säsongen på seriens absolut bäst filmade avsnitt - helt makalöst snygga scener som verkligen tog andan ur mig och imponerade oerhört!!

Vad gäller själva storyn var det slutliga utfallet i flera av historierna något som föll mig ganska mycket i smaken, men vägen dit var minst sagt förhastad och strösslad med missade tillfällen. Serien förtjänade ett ordentligt, välskrivet avslut, vilket den inte fick. Visuell toppklass, manusmässigt mediokert. I den bästa av drömvärldar borde GRRM ha släppt allt annat och hoppat in som chef för manusteamet - han skrev ju ett par avsnitt i början av serien och alla hade väl tjänat på att tv-serien fick det absolut bäst genomarbetade slutet? Frågan är om det hjälpt, om de inte tillåtit sig slänga in några fler avsnitt, men det hade åtminstone känts renare.

Avslutande parantes, med foliehattspaning från På Spåret-vinnaren Parisa Amiri:

Laura i Twin Peaks-finalen 1991: "I'll se you in 25 years."
25 år senare: En ny säsong!

Tyrion i GoT-finalen: "Ask me again in ten years."
Planterat frö för en säsong nio 2029?

Nej, jag tror nog absolut inte på detta, men kul spaning! ;)

Avslutande, mest brinnande frågor: Var det verkligen så svårt att återintroducera Ilyn Payne åt Arya? Och varför i helsike slutade folk använda riddarhjälm och sköld efter halva säsong ett? Bara anonyma fotsoldater som är viktiga nog att skydda för att förse dem med hjälm och sköld? Hade kunnat göras massa personliga hjälmar med öppna visir och personligt designade sköldar där tittaren lätt kunnat följa vem som är vem ändå...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag konstaterar att mina gissningar i stort sätt stämde. ;)

Jag är nöjd med det mesta, utom "bakhållet" med en flotta, samt att det hade behövts en 2-3 avsnitt till för ett bättre tempo.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Daniel;n322155 said:
I den bästa av drömvärldar borde GRRM ha släppt allt annat och hoppat in som chef för manusteamet - han skrev ju ett par avsnitt i början av serien och alla hade väl tjänat på att tv-serien fick det absolut bäst genomarbetade slutet?
Det stämmer bra det, han skrev enstaka avsnitt och hjälpte till med de övriga. Men när de vägrade introducerade karaktären "Lady Stoneheart" som han ansåg väldigt viktig för storyn blev han vresig och ville inte skriva mer.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Mundo;n322181 said:
Det stämmer bra det, han skrev enstaka avsnitt och hjälpte till med de övriga. Men när de vägrade introducerade karaktären "Lady Stoneheart" som han ansåg väldigt viktig för storyn blev han vresig och ville inte skriva mer.
Hörde i en intervju med honom häromdagen att han kunnat tänka sig 12-13 säsonger, dessutom, haha.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Daniel;n322155 said:
I den bästa av drömvärldar borde GRRM ha släppt allt annat och hoppat in som chef för manusteamet - han skrev ju ett par avsnitt i början av serien och alla hade väl tjänat på att tv-serien fick det absolut bäst genomarbetade slutet? Frågan är om det hjälpt, om de inte tillåtit sig slänga in några fler avsnitt, men det hade åtminstone känts renare
Heh... då hada ju i alla fall HBO fått som de velat. Serien hade aldrig tagit slut i så fall. Hade inte behövst något "se you in ten years" för om tio år hade vi bara varit inne på säsong 19.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Daniel;n322155 said:
Och varför i helsike slutade folk använda riddarhjälm och sköld efter halva säsong ett? Bara anonyma fotsoldater som är viktiga nog att skydda för att förse dem med hjälm och sköld? Hade kunnat göras massa personliga hjälmar med öppna visir och personligt designade sköldar där tittaren lätt kunnat följa vem som är vem ändå...
Ehhhh. De går runt i snölandskapet och slåss i snöstorm utan att ha mössa på sig. Fuck hjälmar... Var är mössorna? Så dumt att det hela tiden tog mig ur min inlevelse så fort jag tänkte på det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Anarchclown;n322227 said:
Ehhhh. De går runt i snölandskapet och slåss i snöstorm utan att ha mössa på sig. Fuck hjälmar... Var är mössorna? Så dumt att det hela tiden tog mig ur min inlevelse så fort jag tänkte på det.
Visste du inte att mössan kommer låååångt efter repeaterballistan i teknikutvecklingen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Anarchclown;n322227 said:
Ehhhh. De går runt i snölandskapet och slåss i snöstorm utan att ha mössa på sig. Fuck hjälmar... Var är mössorna? Så dumt att det hela tiden tog mig ur min inlevelse så fort jag tänkte på det.
Mössor är töntiga. Jag vill inte se en serie där folk har mössor hela tiden. Då kan vi lika gärna ha fula skådespelare.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n323172 said:
Äntligen kommer den enda recensionen av Game of Thrones som någonsin behövs - den av Zizek såklart.

https://www.independent.co.uk/voice...ersei-jon-snow-zizek-revolution-a8923371.html
Jag gillar verkligen Zizek även om vi inte delar många åsikter, men att han är ett fenomen med stor kunskap går inte att förneka. Jag älskade tex debatten eller snarare diskussionen mellan Zizek och Jordan Peterson, två herrar med olika åsikter som ändock kan respektera varandras person och kunskap.

Men till sak, jag tyckte inte att speciellt många poänger Zizek gör sin recension stämde alls. Men det är en fråga om smak och inget annat.
 
Top