Nekromanti Got sista avsnittet! Spoilers!!!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers!!!!!!

Ser det live just nu!!!!!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Spoilers



Jag med, galet nog. Behöver dock lite sömn för att kunna komma med ett omdöme.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Såg det också i natt men hinner inte kommentera nu. Spolierfritt så här långt med andra ord :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers




Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers




Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers Spoilers spoilers spoilers spoilers spoilers




Omfg såg inte det komma!




När draken fäller ut vingarna bakom Danny och hon ser ut som Satan är det max bra. Jag tyckte de vände stämningen runt the unsulied på ett bra sätt så att de är full on Stormtroopers i det här avsnittet.




Segla västerut som i slutet av Sagan om Ringen? Ehhh...




Men bara bra människor på the Small council. Vilket är nice!

Annars? Dune med snö!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Så, sju år av fanfic är över. Kan vi få den riktiga historien nu?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jarl;n321612 said:
Så, sju år av fanfic är över. Kan vi få den riktiga historien nu?
Menar du boken? För det kan vi nog glömma att vi någonsin får. Kanske färdigskriven av Brandon Sandersson :p
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
God45;n321615 said:
Menar du boken? För det kan vi nog glömma att vi någonsin får. Kanske färdigskriven av Brandon Sandersson :p
cries in GRRM writing speed
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jarl;n321618 said:
cries in GRRM writing speed
Du vann just alla GOT trådar :D Jag skrattade rakt ut när jag läste din post.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Spoilers Spoilers Spoilers Spoilers Spoilers

Ett par tusen Dothraki bor i the Reach nu, antar jag, där detta fredliga, ödmjuka folk kommer smälta bra samman med lokalbefolkningen.

Samtidigt förklarar Norden självständighet (skit i att en Stark sitter på tronen lulz) och jag gissar att alla andra riken kommer göra det också. Varför ska de betala skatt till en centralmakt om man bara kan lämna den utan konsekvenser? Dorne sticker nog först, sen förmodligen Iron Islands. De andra följer nog tätt därefter.

Nä jag skojar. Alla håller samman tills Bran dör utan barn, det är då det blir succession-crisis och ett inbördeskrig som heter duga. Tiotusentals dör från Dorne till Väggen (som nu lyder under Kungen? Under the North? Ingen vet...), tack så mycket Tyrion :)

Sansa tar av sig sin BDSM-outfit, så det var trevligt.

Jon klappade hund, det var trevligt.

Unsullied åker båt, så de avrättar inte Jon fastän han mördade deras drottning. Det var snällt av dem, och helt i linje med deras beteende under resten av episoden. Alla mörkhyade karaktärer är nu onda eller döda. Det bådar gott inför D&Ds nya serie om en alternativ tidslinje där sydstaterna vinner inbördeskriget.

Bronn och Tyrion har också lärt bönderna en viktig läxa i hur statsmakten fungerar. Om du slår en adelsman på käften och hotar honom, så måste han ge dig ett stort slott i utbyte. Adelsmnannen kommer dessutom hålla sitt löfte, och inte straffa dig för ditt mordförsök. Han kanske till och med ger dig en viktig position på rådet, trots att du helt saknar kvalifikationer! Underbart!

Det växer också grönt gräs norr om muren, trots att vintern just börjat. Betyder det att vintern kontrollerades av White Walkers? Åh vad häftigt, vill ni berätta lite om det? Nä? Okey? Slutar det här då? Aha, I see....


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för den här säsongen. Vilket avslut på en serie jag slaviskt läst och sett, både böcker och fanteorier, i nästan tio år.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler.

Jag tyckte inte slutet var ”bittersweet” utan snarare avslaget och ljummet. Jons slut var riktigt tråkigt, varken bittert eller sweet utan bara meh. Sansa och norden är uppenbarligen efterblivna för nu kommer ju aldrig något annat kungadöme göra sig självständiga när en konung de inte gillar väljs av de andra lorderna...

Om inte det är så att Brynden Rivers faktiskt har tagit över Brans kropp och kommer fortsätta kroppshoppa så han är konung för alltid. Kanske därför han vill ha tillbaka Drogon och kontroll över denne. Brynden Rivers är trots allt en halv-Targaryen så att han dels skulle kunna få lite extra ”dragon powers” på grund av detta tillsammans med att han blivit våldtagen av ett träd under hur lång tid som helst.

Serien var en lång stubin som förväntades antända ett slut motsvarande ett kärnvapenstarkt fyrverkeri, istället blev det en liten puff av rök.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Mundo;n321620 said:
Spoilers Spoilers Spoilers Spoilers Spoilers

Ett par tusen Dothraki bor i the Reach nu, antar jag, där detta fredliga, ödmjuka folk kommer smälta bra samman med lokalbefolkningen.

Samtidigt förklarar Norden självständighet (skit i att en Stark sitter på tronen lulz) och jag gissar att alla andra riken kommer göra det också. Varför ska de betala skatt till en centralmakt om man bara kan lämna den utan konsekvenser? Dorne sticker nog först, sen förmodligen Iron Islands. De andra följer nog tätt därefter.

Nä jag skojar. Alla håller samman tills Bran dör utan barn, det är då det blir succession-crisis och ett inbördeskrig som heter duga. Tiotusentals dör från Dorne till Väggen (som nu lyder under Kungen? Under the North? Ingen vet...), tack så mycket Tyrion :)

Sansa tar av sig sin BDSM-outfit, så det var trevligt.

Jon klappade hund, det var trevligt.

Unsullied åker båt, så de avrättar inte Jon fastän han mördade deras drottning. Det var snällt av dem, och helt i linje med deras beteende under resten av episoden. Alla mörkhyade karaktärer är nu onda eller döda. Det bådar gott inför D&Ds nya serie om en alternativ tidslinje där sydstaterna vinner inbördeskriget.

Bronn och Tyrion har också lärt bönderna en viktig läxa i hur statsmakten fungerar. Om du slår en adelsman på käften och hotar honom, så måste han ge dig ett stort slott i utbyte. Adelsmnannen kommer dessutom hålla sitt löfte, och inte straffa dig för ditt mordförsök. Han kanske till och med ger dig en viktig position på rådet, trots att du helt saknar kvalifikationer! Underbart!

Det växer också grönt gräs norr om muren, trots att vintern just börjat. Betyder det att vintern kontrollerades av White Walkers? Åh vad häftigt, vill ni berätta lite om det? Nä? Okey? Slutar det här då? Aha, I see....


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för den här säsongen. Vilket avslut på en serie jag slaviskt läst och sett, både böcker och fanteorier, i nästan tio år.
Sååå.... 4/5 i betyg?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Bara en post för att ta bort text ur senaste. Citat räknas inte, och spoiler breaks behövs i alla fall.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Spoiler

spoiler


spoiler

Vad hände egentligen med vintern. Efter allt detta snack om att vintern är på väg och faktiskt började för någon säsong sen så tycker jag att det och att alla helt slutade tro på sina gudar är de två tappade bollarna som stör mig mest.

I övrigt gillade jag scenen med lilla rådet. Allt annat var okej som bäst. Och okej som sämst. Så min tes om att GoT inte kan bli sämre än 3 av 5 håller. Tycker också att det var skönt att alla Dark Samsa påhejare inte fick vad de ville. Det var ju den tråkigaste av teorier.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooil!

Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga årstiderna upphör när Nattkungen besegrades, och det nu var en helt vanlig vinter, som börjar ta slut när gänget rider norrut.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Sämsta jag sett någonsin. Otroligt bedrift att lyckas förstöra en serie så här pass.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILERS SPOILER






Blandade känslor. Kändes lite rushed. Hade behövt en säsong till eller 4 avsnitt till iallafall. Daenerys död var väldigt odramatisk och antiklimaktiskt. Att Jon fick gå tillbaka till muren var också lite tramsigt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Bla bla spoiler, spoiler, bla bla. Jag är osäker på vad de som är besvikna förväntade sig. GoT har i sex säsonger varit en småputtrig såpa när mängder av karaktärer går runt och gör saker, men handlingen inte direkt förs framåt -- i den mån det över huvud taget fanns en handling och inte bara en manna personer med olika agendor. Sedan får några stackars satar i uppdrag att på två säsonger skriva ett slut till detta, vilket kan jämföras med att skriva ett slut till svensk inrikespolitik, eller till Mjölby. Föga förvånande leder detta till en helt annan typ av berättande. Plötsligt måste saker hända, meningslösa bihandlingar ryckas upp med rötterna, och någon form av huvudhandling pekas ut och föras till en punkt där den kan avbrytas utan alltför många lösa trådar. Det här är något som ursprungsförfattaren själv uppenbarligen inte klarar av, så det är inte konstigt att andra som försöker inte lyckas perfekt.

Så som serien sett ut tidigare hade antagligen de sista två säsongerna varit fem säsonger. De sista sex avsnitten skulle blivit tre säsonger. Först en som avslutats med striden mot Nattkungen, sedan en som avslutas med att Daenerys bränner King's Landing, och till sist en som helt handlat om efterspelet. Nu skulle det inte gått eftersom folk antagligen skulle ha tröttnat innan dess, om inte publiken, så skådisarna.

Nu blev det ett slut i alla fall, och det var väl okej, efter omständigheterna. Det som kändes fel var valet av kung. Inte för att det var fel person, utan för att det inte såldes in på ett bra sätt. Bran har inte gjort annat än suttit på en stol sedan han kom tillbaka, så varför han skulle bli kung, och framför allt, varför alla skulle acceptera att han blir kung, är högst oklart. Kanske vill de ha en symbolisk kung av svensk modell som inviger utställningar och pussar bebisar, och så är han säkert ett bra val. Annars hade de gärna fått visa hur han gör något klokt som gör att valet känns motiverat.

Bra i alla fall att Sams demokratitrevare skrattades ut -- det hade känts helt fel om någon tagit det på allvar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Spoilers

spoilers

spoilers

Tråkigaste karaktären (Jon) fick det tråkigaste slutet, så på sätt och vis var det passande. Men det hade varit mer i linje med de tidigare säsonger att befälhavare Gråmask avrättade honom på stående fot. Unsullied och Dothraki skulle aldrig acceptera mindre.

i övrigt kändes det också lite för snällt och tillrättalagt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Nu ska jag vara sådär dryg och snacka lite om sunkighet och sexism, eftersom detta har förnekats/försvarats/förminskats av somliga. Nog för att det alltid funnits korkade aspekter av detta i GoT, men jag tycker den här säsongen är, by far, den värsta förövaren, och då pratar jag särskilt om Sansa och Dany just nu.

Nedan kommer jag lista lite blandat skit

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dave Hill, som skrev det första avsnittet för säsongen (och skrivit en hel del annat tidigare i GoT) pratar om hur Danys och Sansas relation etableras, och om varför de inte gillar varandra.

"[Daenerys is] also very pretty, and how much does that factor in? Sansa starts off this season very suspicious and not at all friendly with Dany"

Sansa ogillar alltså Dany för att hon är snygg, och det gör att Sansa känner sig hotad. Jag hade förstått det möjligtvis om detta handlade om Sansa från säsong 1, för hon var en ytlig idiot då, men nu? Är det här verkligen ett karaktärsdriv från Darth Sansa? #JustTjejThings

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Brienne bara.... bara fucking Brienne. What? What. The. Fuck.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sansa berättar att hon blivit duktig på intrig och ledarskap samt blivit självständig för att Ramsay våldtog henne.

okey.jpeg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dany blir ond för hon får inte ligga med killen hon är kär i. Ja, jag vet, Dany utstår mycket skit den här säsongen. Båda ungarna hennes har dött, några av hennes närmsta vänner och förtrogna dör och folk ifrågasätter hennes beslut (fastän hon skulle kört sitt eget race från början - hennes plan från dag 1 var ju att anfalla King's Landing och gå rakt på the red keep, men det råddes hon ifrån). Så hon är "on edge", som man säger.

Men scenen där hon bestämmer sig för att gladmörda halva King's Landing i, är den sista scenen hon har repliker i innan hon sätter sig på draken. I den scenen pratar hon med Jon och vill gosa lite, varefter han inte vill. Då säger hon "Let it be fear then!" - med andra ord, jag kommer terrorisera folk, för jag kan inte få dem/Jon att älska mig. Det här är ganska basic bitch storytelling, och för mig är det närapå naivt att inte förstå budskapet i scenen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nä skjut mig vilken skitsäsong. Snyggt var det ofta, och skådespelet är mer än ofta mycket bra, men det räcker inte att det är snyggt och har bra skådespel. Det krävs tydliga och relaterbara karaktärsinteraktioner, det krävs konsekvenser för folks handlande som verkar realistiska. Det krävs att världen håller igång sin egen logik som har etablerats gång på gång i tidigare säsonger.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Spoiler
Spoiler
Spoiler
Yada
Yada

Klockren logik i valet av kung: "tronen har brunnit upp och det är tight med pengar, så vi väljer killen som tog med egen stol".
 
Top