Nekromanti Got sista avsnittet! Spoilers!!!

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Rymdhamster;n321759 said:
Fy fan vad bra det här va =)
Eftersom diskursen online har varit så jäkla tråkig kring Game of Thrones (liksom när folk helt ballade ur och började förolämpa och hota varandra för att de hade MAGE att gilla nya Star Wars filmen) så kan det vara på sin plats att säga att jag är skitglad för din skull. Oavsett vad jag eller andra tyckte om seriens slut, så gör det mig ändå glad att se andra njuta av den :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n321801 said:
Det går bra nu...

https://www.imdb.com/title/tt6027920/ (4.5 av 10.)

https://www.rottentomatoes.com/tv/game_of_thrones/s08/e06 (48 av 100).

Att jämföra med tidigare säsonger, där snittet ligger runt 9 för varje avsnitt.
Av alla avsnitt genom hela serien, är det endast fyra som ligger 6.5. Av de fyra, är tre i sista säsongen. Det andra avsnittet som djupdök i recensionerna är samma avsnitt där Sand Snakes fäktas med Jamie och Bronn. Undrar varför det ligger så lågt...
Spoiler alert! Spoiler alert! Spoiler aler! Spoiler Alert!.............

Ja, som GoT fan och någon som nästan religiöst har sett avsnitten exakt då de släppts och som läst allt som skrivits till världen. Då inte bara inkluderat själva ASOIAF-böckerna utan också allt till rollspelen, Lands of Ice and Fire-kartpaketet, A World of Ice and Fire och nu senast Fire and Blood(part one då det kommer minst en bok till) samt att inte att förglömma, Dunc and Egg novellerna osv. För mig så blir nu varje dag smärtsammare och smärtsammare, serien fick inte avslutas på ett värdigt sätt. Och nej, jag menar inte att det behövs ett lyckligt slut då det från början explicit har sagts att det kommer bli ett bittersweet slut, men huruvida det var ett bittersweet slut enligt mig vet ni redan.

Jag tycker de som samlat in en lista på att de borde göra om säsongen är fjantigt, det är orealistiskt och bortskämt att ens be om det. Men att ranta och bitcha som jag gör nu och att ge seriens avslut riktigt låga betyg, det är vad jag och vi som konsumenter kan göra då en produkt gör oss besvikna. Nästan 10 år av religiöst följande och jag kommer att få vara SL i ASOIAFRPG och skapa min grupps egen kampanj med ett bra mycket bättre slut där profetior, magi, karaktärers handlingar osv faktiskt betyder något och faktiskt är logiska i den miljö det utspelar sig i.

Hur fan kunde det ta två år att göra den här skiten!? Hur kunde inte HBO se att det här var inte lika bra som tidigare!? Hur kan GRR Martin låta sin magnum opus bli slaktad och inte tyckas bry sig? Jag vill veta mer om White Walkers då de var katalysatorn i seriens fucking första jävla scen och allt vi får är att de är zombiefabriker som vill döda alla!? Jag vill veta varför alla kungadömen utom norden väljer att stanna kvar i en redan trasig feodal statsbildning som nu inte ens har Järntronen som förenande och avskräckande exempel. Nu har vi Bran som säkert kommer ta logiska beslut, men han behöver uppenbarligen en Master of Whispers och massa andra onödiga personer runt sig när det egentligen hade räckt med kanske två då Bran kan göra allt annat själv.

Tur att mitt älskade Star Wars redan är förstört och i ruiner så det inte finns mer som de två D.B.-Assholes kan förstöra för mig. Och oj vad sugen jag är på en spinoff eller kanske upp till fem spin-offs som HBO köpt rättigheterna till, ungefär lika sugen som jag var på att spela ME-Andromeda efter ME3 mordet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Om man inte vill veta saker som man inte vill veta så bör man inte läsa här för det kommer att innehålla spoilers.

---

Jag håller med Minimoni till stora delar. En episk historia reducerades till att avslutas med ett antal massiva CGI-strider och en handfull scener. För många av karaktärerna reducerades till patetiska nollor där allt som byggts upp slutade med i princip ingenting. Det var inga överraskningar, åtminstone inga positiva sådana.

Det enda positiva var att några av scenerna var riktigt bra. När Arya flyr medan draken bränner staden, slutscenen vid järntronen och även till viss del scenen vid trädet uppe i norr tycker jag var bra gjorda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Så, hela den här WINTER IS COMING som byggdes upp under ett decennium. Var det att det skulle snöa lite i sista avsnittet? Eller om det var aska. Det framgick inte riktigt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n321822 said:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Så, hela den här WINTER IS COMING som byggdes upp under ett decennium. Var det att det skulle snöa lite i sista avsnittet? Eller om det var aska. Det framgick inte riktigt.
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler.

Ja, ungefär så ja. Visst är det tillfredställande med ett decennium lång förspel utan klimax?

Värt att läsa https://edition.cnn.com/opinions/li...season-8-ending-theories-reactions/index.html
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Måns;n321822 said:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Så, hela den här WINTER IS COMING som byggdes upp under ett decennium. Var det att det skulle snöa lite i sista avsnittet? Eller om det var aska. Det framgick inte riktigt.
När de filmade Danys vision om tronrummet sades uttryckligen att det var snö.

Men nu är det väl retconnat till att ha varit aska hela tiden...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bolongo;n321831 said:
När de filmade Danys vision om tronrummet sades uttryckligen att det var snö.

Men nu är det väl retconnat till att ha varit aska hela tiden...
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler

Ja, så lär det vara. Det betyder rimligtvis att hotet från White Walkers och den långa natten från början planerades att vara det ultimata hotet som skulle skaka världens fundament. Nu var allt så krystat och framförallt så gick allt för fort att serien inte hann med att berätta en bra berättelse och istället fokuserade på snygga effekter. När jag började titta på serien så var det dialogerna, samspelet mellan karaktärer och intressanta personers utveckling som låg i fokus, det hela slutade och urartade till att mer vara ”Pacific Rim”.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Avslöjande text


Håller med många av de mer negativa här i tråden. Serien som helhet slutade i en axelryckning.

Sista avsnittet i sig var bra fram till Danys död. Även om uppbyggnaden utgjordes av det delvis orimliga femte avsnittet fanns det här till sist lite psykologisk trovädighet i karaktärernas motivationer. Gillade också att Tyrion fick vara i sitt rätta element i det (i övrigt bisarrt sammansatta) Lilla rådet.

Resten av avsnittet var antingen irriterande eller bara tråkigt. Några tramsiga detaljer:
- Bronn, varför har han ens varit med i s7 och 8. Hans närvaro har inte tillfört någonting. Kanske är det sant även för s6, minns inte riktigt.
- Varför har alla samma kläder på sig hela tiden? Det är väl ok om det är rustningar eller resekläder men för personer som Sansa, Arya med flera. Har kostymeringen verkligen varit så andefattig tidigare år?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Bifur;n321835 said:
- Bronn, varför har han ens varit med i s7 och 8. Hans närvaro har inte tillfört någonting.
"Den där Bronn har blivit en fan favorite, skriv in honom i några scener vetja!"
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Haec est ne viverra. Haec est ne viverra. Haec est ne viverra. Haec est ne viverra. Jag visste att Arya var en alv hela tiden! Mot grå hamnarna!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Bifur;n321835 said:
- Bronn, varför har han ens varit med i s7 och 8. Hans närvaro har inte tillfört någonting. Kanske är det sant även för s6, minns inte riktigt.
Förutom då...

.................................................................................

en av de bästa scenerna i hela serien då, som i sin tur gav upphov till ytterligare en av de bästa scenerna när de sitter i lillrådet =)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det mest tröttsamma är alla de som nu rycker ut till försvar och retroaktivt förnumstigt förkunnar att vi minsann sett tecknen hela tiden och att det för övrigt var så omöjligt för D&D att knyta ihop säcken att detta var det bästa vi kunde få och därmed att det egentligen var riktigt bra.

Till det har jag bara en sak att säga: Ät skit och dö.

Att GRRM skrev ihop en sammanfattning av hur det skulle sluta på en servett är jag helt med på.

Att D&D bokstavligen använde servetten som sitt fulla manus tror jag inte ens GRRM kunde förutse...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n321897 said:
Det mest tröttsamma är alla de som nu rycker ut till försvar och retroaktivt förnumstigt förkunnar att vi minsann sett tecknen hela tiden och att det för övrigt var så omöjligt för D&D att knyta ihop säcken att detta var det bästa vi kunde få och därmed att det egentligen var riktigt bra.

Till det har jag bara en sak att säga: Ät skit och dö.

Att GRRM skrev ihop en sammanfattning av hur det skulle sluta på en servett är jag helt med på.

Att D&D bokstavligen använde servetten som sitt fulla manus tror jag inte ens GRRM kunde förutse...
Så jävla bra skrivet! Jag erkänner att jag hade hopp ända till tredje avsnittet i säsong 8 då jag var förblindad av min fanboyism när det gäller allt relaterat till Westeros, Essos etc. Men du har helt rätt i det du skriver, den bästa sammanfattningen på forumet gällande den katastrofala kollaps som helt klart skedde genom att GRR Martins servett-anteckningar ersatte allt vad manus och inovation heter.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Det kanske bara är en komplott från D&D? Om de gör ett riktigt dåligt* slut kommer GRRM att skriva klart böckerna bara för att visa hur det ska gå till.

*nej, jag tyckte inte att det var riktigt dåligt, men det var inte så bra heller.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag tycker det var den bästa kakan dom kunde baka med den smeten dom rört ihop den här säsongen.

Men var det verkligen ett slut?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Cybot;n321927 said:
Fanart över GoT skådespelare som kämpar sig igenom intervjuer om GoT säsong 8.

Eller IMHO, "Det är väl kul att Säsong 8 ledde till någonting bra"
Så jävla snyggt gjort dessutom! Ett av få bra saker som säsongen resulterade i, en annan är att min mor nu kommer att börja läsa böckerna då hon inte riktigt var nöjd med sista säsongen. Min mor är 61 år och inte direkt någon som vanligtvis älskar fantasy, men hon har ända sen säsong ett varit helt beroende av GoT och hon tycker att det är den bästa serien som gjorts. Dock påpekade hon utan att jag behövde säga något, att säsong 8 inte var riktigt lika vass som de andra. Hon tyckte mer om det politiska spelet, de vackra miljöerna, kläderna, kvicka dialogerna och grymma skådespelare. Hon är ett stort fan av Charles Dance och till skillnad från mig en som alltid tyckt att Jon Snow är så himla häftig och bra.

Jag har ju som märkts lite ”strängare” åsikter om avsnittet och sista säsongen i stort men min mor tyckte sista avsnittet i alla fall kändes avslaget till den grad att hon nu vill läsa böckerna och se om slutet där har mer av det hon gillade från de tidigare säsongerna. Jag har varnat henne att det är två böcker som inte släppts och att hon lär vara 97 när och om det är dags att läsa sista boken, men hon är inte avskräckt.

Min fru tyckte avsnittet och säsongen var bra som det är, men hon har inte och planerar inte heller att läsa något material eller någon av böckerna som GRR Martin skrivit om Westeros.

För övrigt har avsnittet nu 4.4 på IMDB och oavsett vad man tycker om avsnittet och säsongen så är det grymt barnsligt att skriva på en förfrågan om att göra om säsong 8. Tråkigt nog så tycks det finnas många därute(över en miljon i skrivande stund)som skrivit på den löjliga förfrågan. Jag må ogilla avsnittet och säsongen men någon måtta får det ändock vara. Ni som gillade avsnittet och sista säsongen, all lycka till er då jag önskar att jag var en av er!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
CapnZapp;n321897 said:
Till det har jag bara en sak att säga: Ät skit och dö.
MODERERING

Det är bättre att vara trevlig än att vara otrevlig. Var trevligare i framtiden!

Tack så mycket!
 
Top