Nekromanti God45 recenserar Mutants äventyr!

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Peter;n287058 said:
Tack för omdömet :D Kul att man kan muta dig med äventyr ;)

Inspiration var inte bara Mörkrets Hjärta, utan även Spiroualbumet Dårarnas Dal...
Jävligt sköna inspirationskällor!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Mer från Mutants Novellettetävling 2003:

Äventyr: Framdrivningsskruvens hemlighet
Av: Jurij 1138

Det här är nästan samma upplägg som förra scenariot. Intriger på samma skurkstat som precis blivit ockuperat av Ulvriket. Det här äventyret är dock mer utrednings och spelardrivet. Det innehåller dock inget överraskande eller nytt och uppmuntrar spelledaren att lura spelarna.

2 av 5.



Äventyr: Valet
Av: Mördarmackan

Karaktärerna hyrs in av en korrupt (och sexistisk) borgmästare för att rigga valet. Det är onödigt mycket intro, och plats slösar på att beskriva en scen istället för att ge detaljer som kan användas i spel. Men upplägget är kul och en bra speleldare kan göra mycket med det. Problemet är att det lättaste sättet att lösa äventyret på är ett snabbt lönnmord, något scenariot inte alls räknar med. När man redan jobbar för en korrupt kvinnohatare med att förstöra den demokratiska processen känner jag att jag borde få skjuta en motherfucker i huvudet eller åtminstone förgifta henne.

2 av 5.



Äventyr: Skarprättares nya kläder
Av: Krank

Så scenariot bygger på att spelarkaraktärerna kommer i kontakt med en robotexpert som hävdar att kejsaren är en robot och att denna blir gripen på ett sätt som får det att se ut som att någon mörklägger det hela. Sedan är det inte mycket mer och det är oklart vad karaktärerna ska göra med informationen. En kul ide och kul NPC:er men inte mycket mer. Men det räcker en bit i alla fall.

3 av 5.



Äventyr: Skrotstaden - En novelletkampanjmiljö
Av: raniE

Är inte ett äventyr utan en kampanj miljö och recenserad därför inte.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
God45;n287753 said:
Mer från Mutants Novellettetävling 2003:





Äventyr: Skarprättares nya kläder
Av: Krank

Så scenariot bygger på att spelarkaraktärerna kommer i kontakt med en robotexpert som hävdar att kejsaren är en robot och att denna blir gripen på ett sätt som får det att se ut som att någon mörklägger det hela. Sedan är det inte mycket mer och det är oklart vad karaktärerna ska göra med informationen. En kul ide och kul NPC:er men inte mycket mer. Men det räcker en bit i alla fall.

3 av 5.
.
Tror det här skall vara kanon i mitt pyrisamfund ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Peter;n287776 said:
Tror det här skall vara kanon i mitt pyrisamfund ;)
Det är en amazing ide att bara ha i bakgrunden. Den antyder också ännu fler grejer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag tänker hoppa förbi novell tävlingarna och se om jag inte kan få klart det officiella materialet först. Jag kan alltid återvända till det fanskapade materialet senare

Äventyret: Fröken Skarp och Skrotjakten
Av: Mattias Johansson
År: 2007

Det här är mer eller mindre en ursäkt för att låta spelarna åka på en båtburen skattjakt till flera olika äventyrsplatser i framtida post-ap Östersjön. Men ska se till att en aristokrat får gifta sig fint genom att vinna en tävling om vem som kan hitta dyrbarast skatter från den gamla världen under ett halvår. Karaktärerna ska som standard jobba för en adelsperson som hans besättning men förslaget att de spelar en eller flera av adelsmännen som vill gifta sig med den fula men stenrika och superadliga fröken Skarp är också med och kanske till och med bättre. Adelsmännen är superuppblåsta, högadeln har ett öga på tävlingen och både pengar och status är på linjen. Dessutom är alla konkurenterna motherfuckers av olika typer som du vill knäppa på näsan.

Det här är inte riktigt ett fullt äventyr så mycket som det är en kampanjram. Men fan vilken bra kampanjram det är! Det påminner om 40k rollspelet Rogue Trader fast i mindre skala och med en annan stämning.

5 av 5. För jag hade super gärna spelat detta typ nu. Ska jag spelleda M:UA så kommer det vara med den här kampanjen som grund.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyret: De sju mutanterna
Av: Andreas Marklund
År: 2002

Det här är ett riktigt kul one-shot för en grupp nya karaktärer som tar rollen av en grupp milis soldater. Gamla brott är dolda av en listig plan och korruption. Det finns desperados, en nybyggare stad, ett enorm monster, backstory att undersöka och både inre och yttre hot för karaktärerna att hantera. Det här är också ett perfekt scenario om du vill sälja in Mutants stämning då bilderna är awesome och fienderna minnesvärda. Här finns också ett absolut minimum av den kassa buskis som ibland hemsöker mutant.

Det är lite dåligt organiserar och författaren använder för många ord per beskrivning. Men det är små synder.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyret: De sju mutanterna
Av: Andreas Marklund
År: 2002

Det här är ett riktigt kul one-shot för en grupp nya karaktärer som tar rollen av en grupp milis soldater. Gamla brott är dolda av en listig plan och korruption. Det finns desperados, en nybyggare stad, ett enorm monster, backstory att undersöka och både inre och yttre hot för karaktärerna att hantera. Det här är också ett perfekt scenario om du vill sälja in Mutants stämning då bilderna är awesome och fienderna minnesvärda. Här finns också ett absolut minimum av den kassa buskis som ibland hemsöker mutant.

Det är lite dåligt organiserar och författaren använder för många ord per beskrivning. Men det är små synder.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyret: Härskaren från det förgångna
Av: Petter Bengtsson och Arvid Trybom
År: 2007

Ett äventyr som publicerades i Fenix. Karaktärerna ska hämta och leverera en sällsynt tråkig McGuffin i form av en kryofrys med en viktig snubbe i den. Det finns för få detaljer för att ens de ska kunna lyfta detta. Och snubben är tråkig. Åtminstone inte en räls antar jag att jag kan ge som ett plus.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyret: Åhlagård
Av: Carl Öhren
År: 2008

Också ett Fenix äventyr, men det här vann en äventyrstävling och det märks på kvalitén för det här är riktigt bra. Karaktärerna hamnar mitt i en falsk flagg operation och kan göra vad de vill åt det och ta flera olika positioner eller göra olika val. Går trovärdigt att spela helt utan våld... Eller med massiva blodbad (och inte bara av kaniner!). Scenariots enda nackdel är att det bygger rejält på Mutants värld och fluff för att fungera. Så älskar dina spelar mutant är det här ditt scenario, men det är inte för nybörjare.

4 av 5.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
God45;n302393 said:
Det här är också ett perfekt scenario om du vill sälja in Mutants stämning då bilderna är awesome och fienderna minnesvärda. Här finns också ett absolut minimum av den kassa buskis som ibland hemsöker mutant.

Det är lite dåligt organiserar och författaren använder för många ord per beskrivning. Men det är små synder.

4 av 5.
Det var det första Mutantäventyret jag spelade (med författaren om jag inte minns fel) och det satte tonen direkt. Efter det var jag såld. När jag sedan läste äventyren klickade det ännu mer. I mina ögon är detta det bästa introäventyret någonsin. Inte det bästa äventyret, men det gick inte att visa oss det nya Mutant på ett bättre sätt.

Att spelet återvänder till Ulkebo titt som tätt är en fet bonus och konventskaraktärerna blev nästan som nära vänner :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
God45;n279297 said:
Men det lyckas inte sänka den här sagan om ett ondskefullt träd och dess onda kloner.

4 av 5.
Glöm inte den värdefulla läxan man lärde sig: vad du än gör så dör du (bondehjältar med slagträn och skinnpajsrustning mot stridsrobotar med energivapen är en win-win: antingen dör du hjältigt eller är du absurt hjältig :p)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyr: Reservdelen från Muskö, Reservdelstrilogin del 1
Av: Marcus Brissman
År: 2003

Det här konvents äventyret är i alla fall öppet med att det rakt av är The Maltese Falcon. Så man är noir deckare i Mutant, vilket kunde ha varit ok. Problemet är att äventyret är rälsat på ett sätt som gör att jag är förvånad över att det lyckats spelas. Om en stor del av äventyret hänger på att en npc är ”För trött för att berätta mer” är det inte ett fungerande äventyr.

Så det är rälsat, det är för mycket en ”tribut” och det hänger inte ihop i rollspels mediumet. Men det är välskrivet har bra detaljer och känsla.

2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyr: Reservdelen som försvann, del 2 av Reservdelstrilogin
Av: Johan Gärderud och Marcus Brissman
År: 2004

Det här är mycket bättre än del 1 och jag tror att mycket av det beror på att man gått från att försöka efterapa en film. Det är friare och det finns kul gåtor och ledtråds pussel att klura med påvägen. Äventyret har dock stora brister, det är fortfarande bitvis rälsat och jag ser inte hur många delar skulle kännas naturliga i spel. Och det finns inget slut, det upphör mest mitt i. Men det finns kul gåtor, kul npc:er och riktigt bra handout (en handout är reklam från en furry bordel vilket är max Mutant).

Jag tänker inte dra av några poäng för att det inte finns något slut för nu finns alla äventyren tillgängliga. Men 2004 när äventyret var på konvent måste det varit grymt frustrerande.

3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyr: En reservdel att döda för, del 3 av Reservdelstrilogin
Av: Johan Gärderud och Marcus Brissman
År: 2005

Det här äventyret går inte att hitta på något sätt som finns inom min makt. Men om någon hittar det till mig så recenserar jag det.

?/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
God45;n287753 said:
Äventyr: Skarprättares nya kläder
Av: Krank

Så scenariot bygger på att spelarkaraktärerna kommer i kontakt med en robotexpert som hävdar att kejsaren är en robot och att denna blir gripen på ett sätt som får det att se ut som att någon mörklägger det hela. Sedan är det inte mycket mer och det är oklart vad karaktärerna ska göra med informationen. En kul ide och kul NPC:er men inte mycket mer. Men det räcker en bit i alla fall.

3 av 5.
Jag... jag hade helt och hållet glömt bort det här. Det finns fördelar och nackdelar med att ha ett minne som inte fungerar sådär superbra.

Efter att ha letat rätt på "äventyret" ifråga så får jag tacka för betyget. Jag hade nog själv gett 1 eller 2 snäpp lägre, får jag väl säga. Jisses, alltså. Jag får väl trösta mig med att det trots allt var 15 år sedan. Förhoppningsvis skriver jag bättre grejer numera.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
God45;n303471 said:
Äventyr: En reservdel att döda för, del 3 av Reservdelstrilogin
Av: Johan Gärderud och Marcus Brissman
År: 2005

Det här äventyret går inte att hitta på något sätt som finns inom min makt. Men om någon hittar det till mig så recenserar jag det.

?/5
Du har PM :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyr: Huvudjägarna (Finns i Pirit - Den innersta kretsen)
Av: Mattias Johnsson, Mattias Lilja och Andreas Marklund
År: 2003

Vill du veta hur du etablerar dina motherfucking post-ap banditer? De anfaller en diligens och halshugger alla, inklusive roboten! Robotskallen är dock värdefull och spelarkaraktärerna hyrs in för att jaga ner den och återbringa den till robotens ägare.

Så ut i den halv bebyggda ödemarken på jakt efter maskindyrkande galningar med en smak gör halshuggningar. På vägen hamnar man precis i mitten mellan en faktion mordiska kaniner och Ulvrikets underrättelsetjänst. Det hela avslutas med politiska intriger eller en heist där man måste undvika möedarrobotar.

Väldigt, väldigt bra. Med snygga bilder, en öppen struktur, kul NPC:er och en stor variation på vad man faktiskt gör.

5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyr: En reservdel att döda för, Del 3 av Reservdelstrilogin
Av: Johan Gärderud och Marcus Brissman
År: 2005

Så det här äventyret är en rad set pieces med snitslade banor mellan dem. Det är bra set pieces, riktigt bra i ett par fall. Men den snitslade banan mellan dem är ganska tråkig och det finns inte mycket val att göra och det finns inte någon chans att påverka handlingen. Det är också ett problem att slutet är ett stort anti-klimax.

2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Äventyr: Undergångens arvtagare trilogin.
Av: Mattias Johnsson, Mattias Lilja, Andreas Marklund, Fredrik Lindgren, Joakim Bergström
År: 2003-2006

Jag har egentligen redan recenserat första delen av den första boken Huvudjägarna som finns i Pirit - Den innersta kretsen. Det äventyret fick en 5:a och rockar. Men jag har kommit fram till att det inte går att recensera kampanjen på det sättet och vara rättvis. Jag har därför läst in mig på alltihopa och kommer nu recensera det på en gång.

Undergångens arvtagare trilogin (Som har fyra delar egentligen eftersom Regnbågens slut egentligen börjar hela grejen. Eller som har många fler delar om man räknar underäventyren) är en kampanj som är så massiv att den på många sätt är sin egen meta-plot. Den påminner på många sätt om Giovanni chronicles till Vampire eller The Enemy Within till Warhammer i det att den sammanfattar hela spelet. Har du läst kampanjen har du läst Mutant, har du spelat den har du spelat mutant. Men jämförelsen innefattar också dåliga delar. För när vi tänker på The Enemy Within tänker vi på Bögenhafen och floden. Vi tänker inte på tramset i låtsas Ryssland eller Panther riddarna. På samma sätt har UA de mest Mutant ögonblicken jag kan tänka mig med genuint coola ögonblick i halv-ödelandet som håller på att bli en civilisation igen… Och en idiotisk bossfight med ett vildsvin. Det finns flera sådana tillfällen som känns väldigt tv-speliga eller som om de är där bara för att fylla ut,

Sedan är det max mutant buskis. Folk som heter Capuchino och politiska grupper som heter saker som Bevara Pyri Mänskligt. Jag tycker fortfarande inte om det. Men om du gillar den grejen med Mutant är det mest och bäst här. Samma med allt annat i Mutant. Alla bakgrunds faktionerna dyker upp på något hörn och setting bakgrunden spelas upp till max. Mins du detaljer om hur Pyrisamfundet grundades från grundboken? Det gjorde inte jag! Men det är viktigt för handlingen.

Vi får också ett stort avslöjande om var mutantdjuren kommer från! Det är… precis bakgrunden jag antog och som är det minst konstiga. Det är en konstig grej att ha som ett ”avslöjande”. Det är som att ha avslöjandet att det var Sverige efter apokalypsen hela tiden. Men i alla fall.

Äventyret är väldigt rälsat bitvis och kräver ibland att gruppen ska bry sig om stuff som de inte alls nödvändigtvis behöver bry sig om. Alltså de kanske bryr sig, men det är fan inte säkert, och det är väldigt derailande om det går åt skogen. Men det här är för en gångs skull förståeligt eftersom kampanjen har så många olika spår och handlingar sammtidigt.

Så delar är 5 av 5, de viktigaste delarna är det till och med. Och kvaliteten går aldrig någonsin under 3 av 5. Och tycker du om Mutant MÅSTE du spela eller läsa det här.

4 av 5 i betyg. Men tänk på att det här är massivt och kan användas mer flexibelt än det är skrivet av alla spelledare värda sitt salt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
God45;n313474 said:
4 av 5 i betyg. Men tänk på att det här är massivt och kan användas mer flexibelt än det är skrivet av alla spelledare värda sitt salt.
Träffsäkert. Detta är ju den i mina ögon bästa svenska kampanjen någonsin i ren verkshöjd. Men det är inte den enklaste att SLa och lider av att bara den den som faktiskt läst alla delarna kan få ut max (vilket så klart var svårt att göra när det begav sig och de var nya).
 
Top