Nekromanti God45 recenserar Mutants äventyr!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
God45;n313474 said:
Äventyr: Undergångens arvtagare trilogin.
Av: Mattias Johnsson, Mattias Lilja, Andreas Marklund, Fredrik Lindgren, Joakim Bergström
År: 2003-2006

Jag har egentligen redan recenserat första delen av den första boken Huvudjägarna som finns i Pirit - Den innersta kretsen. Det äventyret fick en 5:a och rockar. Men jag har kommit fram till att det inte går att recensera kampanjen på det sättet och vara rättvis. Jag har därför läst in mig på alltihopa och kommer nu recensera det på en gång.

Undergångens arvtagare trilogin (Som har fyra delar egentligen eftersom Regnbågens slut egentligen börjar hela grejen. Eller som har många fler delar om man räknar underäventyren) är en kampanj som är så massiv att den på många sätt är sin egen meta-plot. Den påminner på många sätt om Giovanni chronicles till Vampire eller The Enemy Within till Warhammer i det att den sammanfattar hela spelet. Har du läst kampanjen har du läst Mutant, har du spelat den har du spelat mutant. Men jämförelsen innefattar också dåliga delar. För när vi tänker på The Enemy Within tänker vi på Bögenhafen och floden. Vi tänker inte på tramset i låtsas Ryssland eller Panther riddarna. På samma sätt har UA de mest Mutant ögonblicken jag kan tänka mig med genuint coola ögonblick i halv-ödelandet som håller på att bli en civilisation igen… Och en idiotisk bossfight med ett vildsvin. Det finns flera sådana tillfällen som känns väldigt tv-speliga eller som om de är där bara för att fylla ut,

Sedan är det max mutant buskis. Folk som heter Capuchino och politiska grupper som heter saker som Bevara Pyri Mänskligt. Jag tycker fortfarande inte om det. Men om du gillar den grejen med Mutant är det mest och bäst här. Samma med allt annat i Mutant. Alla bakgrunds faktionerna dyker upp på något hörn och setting bakgrunden spelas upp till max. Mins du detaljer om hur Pyrisamfundet grundades från grundboken? Det gjorde inte jag! Men det är viktigt för handlingen.

Vi får också ett stort avslöjande om var mutantdjuren kommer från! Det är… precis bakgrunden jag antog och som är det minst konstiga. Det är en konstig grej att ha som ett ”avslöjande”. Det är som att ha avslöjandet att det var Sverige efter apokalypsen hela tiden. Men i alla fall.

Äventyret är väldigt rälsat bitvis och kräver ibland att gruppen ska bry sig om stuff som de inte alls nödvändigtvis behöver bry sig om. Alltså de kanske bryr sig, men det är fan inte säkert, och det är väldigt derailande om det går åt skogen. Men det här är för en gångs skull förståeligt eftersom kampanjen har så många olika spår och handlingar sammtidigt.

Så delar är 5 av 5, de viktigaste delarna är det till och med. Och kvaliteten går aldrig någonsin under 3 av 5. Och tycker du om Mutant MÅSTE du spela eller läsa det här.

4 av 5 i betyg. Men tänk på att det här är massivt och kan användas mer flexibelt än det är skrivet av alla spelledare värda sitt salt.
Väldigt bra sammanfattat tycker jag. Jag vill så gärna ge kampanjen 5 av 5 (eftersom även jag anser att detta är något av det bästa på svenska någonsin), men håller såklart med om det du skriver att allt inte är tipptopp rätt igenom. Om det är något jag eventuellt kan opponera mig mot är det att "avslöjandet" med muterade djur kanske inte är ett avslöjande för dig som läsare, men däremot för det muterade djur som sett sig själv som människans jämlike (och det är utifrån det perspektivet som konflikterna pyr tänker jag).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: Arbetsläger 23 (Finns i Kalabaliken i Karle)

Av: Mattias Lilja, Thomas Johansson, Henrik Örnebring och Måns Broman

År: 2004

“Oh nej, det är ett fängelse scenario. Fuck, det tror jag inte blir bra”. Var direkt tanken som slog mig när jag såg det här. Men jag bestämde mig för att vara öppensinnad utifrån att hej, de senaste Mutant äventyren har ju varit riktigt bra! Mycket av den här boken är ju också en sourcebook för fängelser. Ja, man börjar som fångar men det behöver inte betyda att… Ah, halva första sidan handlar om att spelledaren uppmuntrad rälsa, förnedra och jävlas med spelarkaraktärerna? Beskrivningar som “Om SL känner sig generös” haglar. Ett starkt fokus på att rälsa sönder karaktärernas planer så att de ska dras med genom scenariot och mycket fokus på den coola viktiga NPC:n som spelarna borde lära sig av istället för att vara idiotiska spelare?

Fuck this. Det blir aldrig bättre.

Viss idéer är kul! Fången vars kropp producerar knark vilket är grunden till ett gängs maktbas är riktigt bra. Men allt annat är skit. Varför är det en cool NPC som infiltrerat fängelset på jakt efter en skatt och inte, jag vet inte… SPELARKARAKTÄRERNA?!

Scenariot har också ett problem i det att om man körde det här rättvist borde halvoptade karaktärer kunna mörda sig ur problemen. Det här är ett shitty fängelse och efter att karaktärerna mördat de första vakterna och har vapen är det här en lättare situation än vissa som förekom som nästan nödvändiga strider i Undergångens arvtagare kampanjen. Det finns seriöst bara 10 vakter på natten och spelarna har relativt fri rörlighet och möjligheten att rekrytera andra fångar. Scenariot är dock väldigt tydligt med att du ska fuska. Annars kanske spelarna tror att de kan ha frihet eller vara uppkäftiga!

Gängledaren i fängelse är också ett skämt och hade dött så fort spelarna hade gått “Vem är den största killen här? Vi ska göra honom till vår bitch!”

Och flykten är otillfredsställande.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: Karnevalen i Karle (Finns i Kalabaliken i Karle)

Av: Mattias Lilja, Thomas Johansson, Henrik Örnebring och Måns Broman

År: 2004

Det här är det bästa Mutant äventyret. Har jag sagt det innan var det en lögn för herrejävlare det här är amazeing.

Okej, jag ska vara rättvis nu. Det här äventyret är dåligt organiserar så till den grad att det är väldigt svårt att läsa in sig på, det bygger på nostalgi för spelarkaraktär man spelade i konvents scenarion tidigt 2000-tal (vilket ingen ny Mutant grupp idag har gjort) och det använder brutala mängder Mutant deep lore för att konstruera en alldeles för pillig och invecklad handling.

MEN INGET AV DET DÄR ÄR VIKTIGT!!!!

Kort pitch. Motherfucker. En kille har blivit lurad av en maskinkult och är nu inlåst i en dungeon vaktad av killbots han inte kan fly från. Men han kan skicka meddelande till maskinkulten genom en maskin de har. De tror att det är en A.I. gud och lyder allting den säger till dem. Killen i dungeonen hatar deras idiotiska maskinkults arslen och skickar dem på det ena självmordsuppdraget efter det andra. OCH DE JÄVLARNA ÖVERLEVER OCH TJÄNAR SKITMYCKET PENGAR ISTÄLLET!!! De till och med nyrekryterar. Så han ändrar planen. Han säger till dem att åka till en stad där de varit tidigare med honom och hoppas någon ska bli misstänksam över att han inte är med gruppen längre. Men hur få dem att dra till sig uppmärksamhet? Han säger till dem att ordna en karneval för fuck it why not? Problemet? Deras översättningsmaskin tolkar Karneval som “farväl till köttet” vilket de tror är deras A.I. guds sätt att be dem ställa till med masskanibalism!

Hur kommer spelarna in i det hela? DE VILL BARA GÅ PÅ KARNEVAL!!! SEDAN 28 dagar senare! De refererar till och med en massa kannibalfilmer i en sidebar som heter “Vad gör ni? Det här är ju Mutant!” där de ger tips på hur man kan tona ner saker.

Citaten spridda genom äventyret från karaktärer som säger skit som “Oh vad trevligt för barnen med karneval!” fick mig att skratta högt. För de barnen kommer ätas levande!

5/5. Det här scenariot har kannibalismorgier pågrund av en felöversättning av ett poänglöst meddelande! Hur kan jag ge den något lägre betyg!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: Encyklopedistens klagan (Finns i Göborg Encyklopedistens klagan)

Av: Ola Janson, Henrik Örnebring

År: 2005

Så delar är väldigt, väldigt bra! Kristal monster voss ftw! Lista ut vem någon utan minne är utifrån ledtrådarna i hans fickor? Coola utforskande scener? Allt det är bra! Det känns som om författarna verkligen haft flera väldigt bra idéer och lyckats realisera dem.

Men sakerna som håller ihop äventyret är rälsning av typen med strider som inte går att vinna, folk som inte går att hitta och en massa annat trams som borde stannat på 90-talet.

2 av 5, helheten håller inte. Men här finns flera scener som du kan stjäla till stor effekt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
God45;n316326 said:
Äventyr: Arbetsläger 23/Karnevalen i Karle (Finns i Kalabaliken i Karle)

Av: Mattias Lilja, Thomas Johansson, Henrik Örnebring och Måns Broman
For the record så har jag inte något med dessa äventyr att göra. Jag skrev något i modulen, men minns inte vad.

Däremot spelledde jag Kalabaliken i Karle på GothCon med gott resultat, men då hade vi först haft en genomgång med alla där vi berättade vilka delar som skulle strykas, hur man skulle lösa problemen m.m. Det var ganska små grejer men det gjorde äventyret oerhört spelbart och kul!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: I stadens skugga (Finns i Ulvriket - Det eviga kriget)

Av: Thomas Johansson, Måns Broman

År: 2008 (Den här boken var den nyaste coolaste grejen när jag precis började rollspela. Så jag har inte läst den innan men framsidan fyllde mig med lite nostalgi ändå.)

Det här är en fantastisk dystopisk sandlåda med spår av The third man noir doftande moralisk apokalyps. Sjukdomars roll som en samhällsfaktor blandas med intriger mellan hemligapoliseb, militären och byråkratin medan gatorna håller på att koka över och sjukhusen förvandlas till massgravar.

Äventyrsstruktuen är tydlig, helt öppen, gjord för att förvandla spelarna till huvudpersonerna i sitt eget passionsspel av konspirationer men samtidigt så lätt att plugga in att du kan spelleda det här efter en enda genomläsning. De två sidorna med alla viktiga karaktärer, vad de vill och hur de ska rollspelas är precis vad du behöver ha som en spelledare.

Gillar du inte Mutant hade jag ÄNDÅ köpt detts och kört det till ett annat spel. Kanske Noir? Det är så bra att det är värt det.

5 av 5. Ett riktigt, riktigt bra äventyr.


You know, I never feel comfortable on these sort of things. Victims? Don't be melodramatic. [gestures to people far below] Tell me. Would you really feel any pity if one of those dots stopped moving forever? If I offered you twenty thousand pounds for every dot that stopped, would you really, old man, tell me to keep my money, or would you calculate how many dots you could afford to spare? Free of income tax, old man. Free of income tax - the only way you can save money nowadays.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Måns;n316332 said:
For the record så har jag inte något med dessa äventyr att göra. Jag skrev något i modulen, men minns inte vad.

Däremot spelledde jag Kalabaliken i Karle på GothCon med gott resultat, men då hade vi först haft en genomgång med alla där vi berättade vilka delar som skulle strykas, hur man skulle lösa problemen m.m. Det var ganska små grejer men det gjorde äventyret oerhört spelbart och kul!
Ah, hittade inte några namn vid äventyren så jag har bara gått med de som står som författare till hela boken.

Jag tänker köra Karneval i Karle nästa gång jag kör något Post-Ap rollspel alls. För det är ett amazing scenario!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
God45;n316333 said:
Äventyr: I stadens skugga (Finns i Ulvriket - Det eviga kriget)

5 av 5. Ett riktigt, riktigt bra äventyr.
Tack! Det här kan jag däremot ta full credit för! :) Kul att du gillar det :) (Jag är fortfarande väldigt nöjd med det!)

Jag körde det faktiskt med Noir :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
God45;n316326 said:
Äventyr: Arbetsläger 23 (Finns i Kalabaliken i Karle)

Av: Mattias Lilja, Thomas Johansson, Henrik Örnebring och Måns Broman

År: 2004

“Oh nej, det är ett fängelse scenario. Fuck, det tror jag inte blir bra”. Var direkt tanken som slog mig när jag såg det här. Men jag bestämde mig för att vara öppensinnad utifrån att hej, de senaste Mutant äventyren har ju varit riktigt bra! Mycket av den här boken är ju också en sourcebook för fängelser. Ja, man börjar som fångar men det behöver inte betyda att… Ah, halva första sidan handlar om att spelledaren uppmuntrad rälsa, förnedra och jävlas med spelarkaraktärerna? Beskrivningar som “Om SL känner sig generös” haglar. Ett starkt fokus på att rälsa sönder karaktärernas planer så att de ska dras med genom scenariot och mycket fokus på den coola viktiga NPC:n som spelarna borde lära sig av istället för att vara idiotiska spelare?

Fuck this. Det blir aldrig bättre.

Viss idéer är kul! Fången vars kropp producerar knark vilket är grunden till ett gängs maktbas är riktigt bra. Men allt annat är skit. Varför är det en cool NPC som infiltrerat fängelset på jakt efter en skatt och inte, jag vet inte… SPELARKARAKTÄRERNA?!

Scenariot har också ett problem i det att om man körde det här rättvist borde halvoptade karaktärer kunna mörda sig ur problemen. Det här är ett shitty fängelse och efter att karaktärerna mördat de första vakterna och har vapen är det här en lättare situation än vissa som förekom som nästan nödvändiga strider i Undergångens arvtagare kampanjen. Det finns seriöst bara 10 vakter på natten och spelarna har relativt fri rörlighet och möjligheten att rekrytera andra fångar. Scenariot är dock väldigt tydligt med att du ska fuska. Annars kanske spelarna tror att de kan ha frihet eller vara uppkäftiga!

Gängledaren i fängelse är också ett skämt och hade dött så fort spelarna hade gått “Vem är den största killen här? Vi ska göra honom till vår bitch!”

Och flykten är otillfredsställande.

1 av 5.
Först och främst. Underbart att du rullar på med recensionerna!

Själva äventyret blev lite av en påminnelse för mig. Jag har aldrig varken spelat eller läst Karle-modulen av någon underlig anledning. Nu hamnade den dessutom längre ner på läslistan (så tack!). En tanke som dock slog mig är att ett fängelsescenario hade kunnat vara ett intressant sidospår i MUA-kampanjen förutsatt att man t.ex. sätter Cappuchino i fängelse (Pirit DIK: KfS). Men i så fall blir det rejält med handpåläggning för att bryta upp rälsen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Måns;n316338 said:
Tack! Det här kan jag däremot ta full credit för! :) Kul att du gillar det :) (Jag är fortfarande väldigt nöjd med det!)

Jag körde det faktiskt med Noir :)
Det är väldigt bra! :D Jag körde det efter jag läst det konverterat till Fading suns. Så länge man har en brutal dystopi så fungerar scenariot. Det är så starkt i sig själv.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
God45;n316331 said:
Äventyr: Encyklopedistens klagan (Finns i Göborg Encyklopedistens klagan)

Av: Ola Janson, Henrik Örnebring

År: 2005

Så delar är väldigt, väldigt bra! Kristal monster voss ftw! Lista ut vem någon utan minne är utifrån ledtrådarna i hans fickor? Coola utforskande scener? Allt det är bra! Det känns som om författarna verkligen haft flera väldigt bra idéer och lyckats realisera dem.

Men sakerna som håller ihop äventyret är rälsning av typen med strider som inte går att vinna, folk som inte går att hitta och en massa annat trams som borde stannat på 90-talet.

2 av 5, helheten håller inte. Men här finns flera scener som du kan stjäla till stor effekt.
Längesen jag läste Göborg, men som sourcebook så är den underbar. Jag ville nästan förlägga alla Mutants stadsäventyr där istället för t.ex. Hindenburg. Du har säkert rätt i att äventyret är rälsat, men jag minns ändå att jag gillade det utifrån läsningen. En speciell scen som fastnade är när de hittar den där SLP:n under skynket på köksbordet...

Ola Janson spelade vi förövrigt Fallen Reich med på Gothcon för några år sedan då han är barndomskompis med några i min spelgrupp.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
God45;n316333 said:
Äventyr: I stadens skugga (Finns i Ulvriket - Det eviga kriget)

Av: Thomas Johansson, Måns Broman

År: 2008 (Den här boken var den nyaste coolaste grejen när jag precis började rollspela. Så jag har inte läst den innan men framsidan fyllde mig med lite nostalgi ändå.)

Det här är en fantastisk dystopisk sandlåda med spår av The third man noir doftande moralisk apokalyps. Sjukdomars roll som en samhällsfaktor blandas med intriger mellan hemligapoliseb, militären och byråkratin medan gatorna håller på att koka över och sjukhusen förvandlas till massgravar.

Äventyrsstruktuen är tydlig, helt öppen, gjord för att förvandla spelarna till huvudpersonerna i sitt eget passionsspel av konspirationer men samtidigt så lätt att plugga in att du kan spelleda det här efter en enda genomläsning. De två sidorna med alla viktiga karaktärer, vad de vill och hur de ska rollspelas är precis vad du behöver ha som en spelledare.

Gillar du inte Mutant hade jag ÄNDÅ köpt detts och kört det till ett annat spel. Kanske Noir? Det är så bra att det är värt det.

5 av 5. Ett riktigt, riktigt bra äventyr.


You know, I never feel comfortable on these sort of things. Victims? Don't be melodramatic. [gestures to people far below] Tell me. Would you really feel any pity if one of those dots stopped moving forever? If I offered you twenty thousand pounds for every dot that stopped, would you really, old man, tell me to keep my money, or would you calculate how many dots you could afford to spare? Free of income tax, old man. Free of income tax - the only way you can save money nowadays.
Har bara läst detta, men minns att jag blev skitsugen på att spelleda. Tyvärr hade vi just då fullt med Konfluxen och sen har det fallit i glömska.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: Ulvriket - Den längsta marschen

Av: Thomas Johansson

År: 2008

Så, och låt oss inte hymla nu, Ulvriket är mer eller mindre sin helt egna kampanjvärld snarare än en del sv standard Mutant världen. Det är, anser jag, dessutom en bättre kampanjvärld. Varför? Ordskämten är bättre. Också är tematiken kring att man byggt en dystopi för att man är för dedikerad till forntiden för att röra sig framåt så mycket starkare som tematik än Pyrisamfundets nybyggaranda.

I Ulvriket är det förflutna en kraft som är ute efter dig. Det är de mörka hemligheterna som hotar att förgöra var och varannan NPC. Det är system av förtryck och exploatering som pågått så länge att ingen minns när de började. Det är en enorm mördarrobot som kommer komma och mörda oss alla med mord. Fornmordisk är den.. Att det här scenariot innehåller en maktkritik och ett sätt att se på strukturer och konkretisera dem som använder och stärker spelupplevelsen är imponerande. Det här är Mutant som samhällskritik och det är jävligt bra.

Sedan är det här en väldigt stor kampanj där man åker runt och samlar macguffins på en massa coola platser också slåss med folk. Standard lampanj model 1. Men vet du vad? Det är helt ok. Det är speligt och lite artificiellt… Men det är coolt. Ingen lurar dig här. Vill inte spelarna samla macguffins är kampanjen slut… Men varför skulle de inte vilja det?

Vill du ha buskis och mys? Fuck off. Men vill du ha en mörkare kampanj med ett budskap är det här för dig.

4 av 5. Strukturmässigt inte nyskapande eller spännande. Men alla delarna är roliga och mer viktigt än så… Den längsta marschen har ett budskap och den använder rollspelet unika form för att leverera det budskapet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Henke;n316357 said:
Längesen jag läste Göborg, men som sourcebook så är den underbar. Jag ville nästan förlägga alla Mutants stadsäventyr där istället för t.ex. Hindenburg. Du har säkert rätt i att äventyret är rälsat, men jag minns ändå att jag gillade det utifrån läsningen. En speciell scen som fastnade är när de hittar den där SLP:n under skynket på köksbordet...

Ola Janson spelade vi förövrigt Fallen Reich med på Gothcon för några år sedan då han är barndomskompis med några i min spelgrupp.
Alla de bra bitarna är super bra och jag kan tänka mig det som ett great konventscenario. Jag hade till och med kunnat köra det, jag hade bara skrivit om många av transportsträckorna helt.

Jag älskar att rollspelssverige är så litet att man är 6 degrees from Kevin Bacon till typ alla :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Nu är nästa grej... ÅR NOLL!!! Wooo!!! Zonkompendium dags.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
God45;n316368 said:
Nu är nästa grej... ÅR NOLL!!! Wooo!!! Zonkompendium dags.
Innebär detta även ordinarie sektorer i grundbok, startbox och så vidare?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
God45;n316335 said:
Ah, hittade inte några namn vid äventyren så jag har bara gått med de som står som författare till hela boken.

Jag tänker köra Karneval i Karle nästa gång jag kör något Post-Ap rollspel alls. För det är ett amazing scenario!
Jag är ganska säker på att Örnebring skrev Arbetsläger 23 och Lilja skrev Kalabaliken i Karle. Thomas skrev själv modulen. Vill jag minnas.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Khan;n316369 said:
Innebär detta även ordinarie sektorer i grundbok, startbox och så vidare?
Jag har inte kollat på det än. Men är det äventyr så japp. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
God45;n316365 said:
Jag älskar att rollspelssverige är så litet att man är 6 degrees from Kevin Bacon till typ alla :)
Va! Den kan väl vara högst 3 till vem det än är?
 

Ardmaster

Veteran
Joined
1 Jan 2020
Messages
1
Hallå alla!
jag letar efter mutant äventyr till M:UA eller om ni har lyckats rädda någonting från mutant.nu, ska saningen helt fram så är jag intreserad av vad som hälst så länge det är till M:UA.

jag vädjar till allra ödmjukast att ni letar i era gömmor efter Mutant undergångens arvtagare saker.
ni kan nå mig på salmiak_balken_666@hotmail.com

PS: jag ber om ursekt att jag hijack eran tråd men jag hita ingen tråd om gamla M:UA senarios eller äventyr
 
Top