Nekromanti God45 recenserar Mutants äventyr!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
God45;n286915 said:
Äventyret: Vid Regnbågens slut

4 av 5.
Intressant. VRS ansågs av typ alla som det enda riktigt svaga scenariot (Helkväll inte medräknat) och jag höll med om det. Frågan är vad God45 som inte bryr sig nämnvärt om setting tycker om resten. Jag tror att mycket i MUA taget ur sitt sammanhang kan bli svårt att ge en rättvis bedömning.

Men ser fram emot att mitt Äventyr i Ulvriket: Det eviga kriget ska recenseras. Med viss skräckblandad förtjusning :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Kul om du ville rescensera noveletttävlingarna till MUA - tror de gick av stapeln en tre-fyra år i raken.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Peter;n286962 said:
Kul om du ville rescensera noveletttävlingarna till MUA - tror de gick av stapeln en tre-fyra år i raken.
För att inte tala om konventsäventyren! De 7 Mutanterna tycker jag sätter ribban för vad MUA är på ett fantastiskt sätt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Måns;n286956 said:
Intressant. VRS ansågs av typ alla som det enda riktigt svaga scenariot (Helkväll inte medräknat) och jag höll med om det. Frågan är vad God45 som inte bryr sig nämnvärt om setting tycker om resten. Jag tror att mycket i MUA taget ur sitt sammanhang kan bli svårt att ge en rättvis bedömning.

Men ser fram emot att mitt Äventyr i Ulvriket: Det eviga kriget ska recenseras. Med viss skräckblandad förtjusning :)
Överspelat nu men jag tyckte tvärtom VRS var bra, kanske framför allt för att det hugger tag i och introducerar centrala delar av metaploten och några centrala SLP. Jag minns att jag gick och väntade på att Psipo och Nimrodbrigaden skulle dyka upp igen att jag skulle få reda på vad Drake egentligen hade för sig. Äventyren därefter var fantastiska men det kändes som att det var först i Jiernets hierta som Kampanjen verkligen tog fart och började återknyta till RPnas tidigare erfarenheter.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ska bli väldigt spännande att läsa recensionerna av UA-kampanjen. Jag verkar vara den enda i multiversum som hade dåliga erfarenheter med den kampanjen. Vi försökte spela den tre gånger (minst). Varje gång blev det o-kul. Jag älskar långa kampanjer med meta-plotter och tycker Järnringen är grymma. Eftersom jag inte har kvar böckerna vet jag inte om det var jag och andra som sög som SL eller om jag fortfarande inte hade gillat kampanjen. Mitt minne av den var att äventyren rätt mycket handlade om action och att man gjorde en massa saker som inte egentligen hängde ihop eller var nödvändigt (stred mot kaniner och motorcykelsnubbar och maffiabossar). Med det sagt tror jag aldrig vi kom förbi första boken, Pirit. Sista spelförsöket var mitt uppe i mitt värsta indie-flummande, så det kanske kan förklaras av det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Peter;n286962 said:
Kul om du ville rescensera noveletttävlingarna till MUA - tror de gick av stapeln en tre-fyra år i raken.
Ska se om jag kan hitta dem :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Nässe;n286989 said:
Ska bli väldigt spännande att läsa recensionerna av UA-kampanjen. Jag verkar vara den enda i multiversum som hade dåliga erfarenheter med den kampanjen. Vi försökte spela den tre gånger (minst). Varje gång blev det o-kul. Jag älskar långa kampanjer med meta-plotter och tycker Järnringen är grymma. Eftersom jag inte har kvar böckerna vet jag inte om det var jag och andra som sög som SL eller om jag fortfarande inte hade gillat kampanjen. Mitt minne av den var att äventyren rätt mycket handlade om action och att man gjorde en massa saker som inte egentligen hängde ihop eller var nödvändigt (stred mot kaniner och motorcykelsnubbar och maffiabossar). Med det sagt tror jag aldrig vi kom förbi första boken, Pirit. Sista spelförsöket var mitt uppe i mitt värsta indie-flummande, så det kanske kan förklaras av det.
Jo man gör en massa saker som inte har med huvudintrigen att göra och det är mycket action. Styrkan i det är att allt detta bygger världen fram till crescendot i de avslutande delarna och gör dem desto mer intressanta. Det är lite som att läsa en lång och långsam roman kanske? Baksidan är att man kan tappa känslan av riktning. När man är mitt uppe i det kan man ibland önska sig något som ger snabbare tillfredsställelse men belöningen kommer mot slutet om man hänger i (och efteråt kanhända). Ju mer jag tänker på det undrar jag om inte Järnringen på så vis gör de mest komplexa svenska spelen, de med högst tröskel för spelare och SL? Jag vet inte det ser ut med Eon på den fronten?

Det sagt, skulle jag SLa MUA idag hade jag ändrat en hel del, bland annat kapat vissa trådar som mest är sidospår, förstärkt metaplotens inverkan i de tidiga böckerna och dragit ner på vissa action-inslag (och pryl-inflationen!).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bifur;n287006 said:
Jo man gör en massa saker som inte har med huvudintrigen att göra och det är mycket action. Styrkan i det är att allt detta bygger världen fram till crescendot i de avslutande delarna och gör dem desto mer intressanta. Det är lite som att läsa en lång och långsam roman kanske? Baksidan är att man kan tappa känslan av riktning. När man är mitt uppe i det kan man ibland önska sig något som ger snabbare tillfredsställelse men belöningen kommer mot slutet om man hänger i (och efteråt kanhända). Ju mer jag tänker på det undrar jag om inte Järnringen på så vis gör de mest komplexa svenska spelen, de med högst tröskel för spelare och SL? Jag vet inte det ser ut med Eon på den fronten?

Det sagt, skulle jag SLa MUA idag hade jag ändrat en hel del, bland annat kapat vissa trådar som mest är sidospår, förstärkt metaplotens inverkan i de tidiga böckerna och dragit ner på vissa action-inslag (och pryl-inflationen!).
Ja, verkar absolut som om Järnringen gör de mest komplexa spelen. Jag hade inte så bra insyn i Symbaroum innan vi spelade det på Gothcon men då blerv jag väldigt imponerad av både världsbygget och "berättelse-bygget". Men som du säger, det är en riktigt hög tröskel. Hade varit skitkul att läsa mer om hur de gör när de skapar sina gigantiska värld-berättelser.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Nässe;n287008 said:
Hade varit skitkul att läsa mer om hur de gör när de skapar sina gigantiska värld-berättelser.
Ja absolut. Speciellt hur de tänker kring balansen mellan ”bra och kul här och nu” och ”passar bra in i mega-kampanjens krav”. Något för alla våra poddare att hugga tag i :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Bifur;n287009 said:
Ja absolut. Speciellt hur de tänker kring balansen mellan ”bra och kul här och nu” och ”passar bra in i mega-kampanjens krav”. Något för alla våra poddare att hugga tag i :)

Det besvarar ju inte riktigt din fråga (som givetvis någon poddare måste fördjupa sig i) men har för mig att Mattias Johnsson beskrivit sin skrivprocess som ganska organisk och att karaktärer och händelser ofta "skriver sig själva", alltså utvecklas mot nya mål som inte alltid var tänkta från början men som blir helt självklara efter hand.

Kan ha varit i denna intervjun han pratar om det, men minns inte säkert.
https://www.youtube.com/watch?v=4ZGR7M98zDg
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Paal;n287010 said:
Det besvarar ju inte riktigt din fråga (som givetvis någon poddare måste fördjupa sig i) men har för mig att Mattias Johnsson beskrivit sin skrivprocess som ganska organisk och att karaktärer och händelser ofta "skriver sig själva", alltså utvecklas mot nya mål som inte alltid var tänkta från början men som blir helt självklara efter hand.

Kan ha varit i denna intervjun han pratar om det, men minns inte säkert.
https://www.youtube.com/watch?v=4ZGR7M98zDg
Har för mig att jag såg den. Tolkade dock det som en fråga om SLP-utveckling och möjligen äventyrsstruktur i det lilla perspektivet. Men skriver man en kampanj som Törnetronen inbillar jag mig att man måste ha ganska tydliga planer för att ro olika intrigelement i land. Lite som Granström har beskrivit sitt arbete med Konflux-böckerna. Sedan kan saker så klart ändras, men i relation till en plan, inte bara en vag idé om ett utfall. Men vad vet jag?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Bifur;n287009 said:
Ja absolut. Speciellt hur de tänker kring balansen mellan ”bra och kul här och nu” och ”passar bra in i mega-kampanjens krav”. Något för alla våra poddare att hugga tag i :)
Ja, ett samtal mellan Mattias Johnsson och Erik Granström om kampanjskrivande hade passat fenomenalt bra t.ex. i "Bortom Bortom" :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Peter har ordnat Novellettetävlingarna till Mutant 2003 och 2004 till mig så jag kommer recensera alla bidragen :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Mutant Novellettetävling 2003:

Så det här är alla korta äventyr eller uppslag till äventyr till Mutant Undergångens Arvtagare som en del av en tävling. Jag borde kanske ta hänsyn till att de är skrivna av fans eller amatörer, men den gränsen är så tunn i den här hobbyn att jag bara kommer hantera dem som riktiga 1-sides scenarion. Det är väldigt många av dem så jag kommer recensera dem ett par i taget.


Äventyr: Tokbäng i Knasskogen
Av: Peter

Det här är ett Mörkrets hjärta inspirerat scenario med teman av civilisation, frihet och vilja satt mot en bakgrund av att en vansinnig, kannibalistisk vetenskapsman anfallit karaktärernas båt med vansinnes pollen. Det finns zombies, ruiner, roliga npc:er och en sidohandling om smuggling. Författaren får in väldigt mycket på väldigt lite utrymme och alltihop är bra.

Det här är det mest Mutant scenariot jag läst hittills och kanske det bästa.

5 av 5.



Äventyr: Kött i Grytan
Av: Mördarmackan

Jag älskar att kärnan av det här scenariot är att en massivt fet telepat (som är den brutala borgmästaren av en liten isolerad by) hyr in karaktärerna för att skaffa döda Rubbitar (kaninmän) för honom att kannibalisera. Han är fucking öppen med att han tänker äta dem och betalar karaktärerna i ammunition i bästa krigsherre stil. Att det sedan finns en intelligent och ond skog är mest kul för att det sätter upp en strid uppe i träd som knäcks om spelarna klättrar i dem men inte om Rubbitarna gör det.

Scenariot slösar lite med utrymmet och det är inte bäst upplagt. Men det är bra stämning och en rejält kul fight.

4 av 5.



Äventyr: Se döden på dig väntar
Av: vonVinkelslip

Ett kul Agatha Christie äventyr där man någon blivit mördad och det är dolt som att han lagt sig själv i ett ogenomskinligt stasis skämt. Tyvärr är hela äventyret bakgrund istället för vad som händer under utredningen…. men det är en smart bakgrund.

2 av 5.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
God45;n287030 said:
Peter har ordnat Novellettetävlingarna till Mutant 2003 och 2004 till mig så jag kommer recensera alla bidragen :D
Om man frågar snällt, kan man få tag på dem själv?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
God45;n287039 said:
Mutant Novellettetävling 2003:


Äventyr: Tokbäng i Knasskogen
Av: Peter

Det här är ett Mörkrets hjärta inspirerat scenario med teman av civilisation, frihet och vilja satt mot en bakgrund av att en vansinnig, kannibalistisk vetenskapsman anfallit karaktärernas båt med vansinnes pollen. Det finns zombies, ruiner, roliga npc:er och en sidohandling om smuggling. Författaren får in väldigt mycket på väldigt lite utrymme och alltihop är bra.

Det här är det mest Mutant scenariot jag läst hittills och kanske det bästa.

5 av 5.
Tack för omdömet :D Kul att man kan muta dig med äventyr ;)

Inspiration var inte bara Mörkrets Hjärta, utan även Spiroualbumet Dårarnas Dal...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Khan;n287044 said:
Om man frågar snällt, kan man få tag på dem själv?
Fråga Peter så ordnar han nog till dig med :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Mer från Mutants Novellettetävling 2003:

Äventyr: Den förlorade mutantens återkomst
Av: vonVinkelslip

Igen tyvärr mycket backstory och lite annat. En kvinna på sin dödsbäd hyr in karaktärerna för att hitta bebisen som hon lämnade bort för länge sedan för att bebisen var en mutant. Karaktärerna spårar upp henne men flickan är nu rekryterad av Järnringen. Så antingen stoppar karaktärerna in infiltratör mutanten i en fin och inflytelserik familj eller så riskerar de att bli mördade av en hel by Järnringen fanatiker. Inga detaljer ges för en sådan strid dock och det hade funnits plats för det.

2 av 5.



Äventyr: Vår man på Kalas-Bank
Av: vonVinkelslip

Karaktärerna hyrs in för att hitta en officerare från flottan som blivit förädare. Man ger sig av till en oljeplattform som varit en tillflykt för smugglare och annat pack men som nu ockuperats av Ulvriket. Allt är dock inte som det ser ut och karaktärerna är mest brickor i ett politiskt spel mellan två länder.

Det stora problemet med scenariot är att det lägger stor vikt vid hur oviktiga och kassa karaktärerna är vilket är helt onödigt.

3 av 5.



Äventyr: Människans bästa vän
Av: vonVinkelslip

Inte så mycket ett äventyr så mycket som ett stam av människor och djur med psi krafter som lever i symbios. Det är en kul stam och en bra resurs för äventyr, även om äventyret i sig bara är ett snabb fetchquest. Det är kul att se psi-djur användas på ett annat sätt dock.

3 av 5.


Äventyr: Lejonpest
Av: Berison den virrige

Det här är mer en outline för en kampanj är ett scenario. Tyvärr funkar det inte, utrymmet är inte använt på ett bra sätt och det enda materialet som ges här är antingen helt rälsat eller råd om att skriva ett eget scenario. Grundhandlingen är tyvärr inte vidare inspirerande heller.

1 av 5.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
I samband med släppet av Zonernas Zoologi hade vi väl även en scenariotävling med fokus på monster/mutantiga varelser? Vet inte var den kan finnas nu dock.. (vet bara att jag kom 2:a ;) )
 
Top