Game of Thrones (tv-serien) avtryck i samtiden

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Cobra Kai är en komediserie och första säsongen är fantastiskt rolig. Sen blir det mindre humor, mer såpa, och jag tror ingen bryr sig om hur den slutar. Det går därför utmärkt att bara se första säsongen.

Att bara se första säsongen av Lost är däremot lika meningslöst som att se hela serien då allt bygger på att bygga upp spänning och sen få en pay-off, vilket man aldrig får oavsett hur mycket eller lite man ser.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Och bara på YA-sidan av media. Men där har de spelat mycket stor roll.
Harry Potter-filmerna ser man ju också fortfarande lustiga memes från och andra referenser till (eller så är det bara mitt flöde på sociala medier som är otypiskt insnöat), och det fast många surnat på Rowling. Inget sånt från GoT längre.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag upplever att Breaking Bad lever i allra högsta grad. Walter White är en referenspunkt, memes florerar och den finns ännu i folks medvetande. Mindre och mindre för varje år, men absolut inte borta.

I någon mån har den säkert draghjälp av som spinoff, men jag ser inga memes från BCS alls i mina flöden.
Det är redan en tråd påbörjad för att inte dra en annan tråd off topic... hur svarar jag på det här utan att göra moderatorerna irriterade nu då =D

För det är en bra poäng som är värd att diskutera, och kan hända förtjänar den diskussionen en helt egen tråd som inte är knuten till en specifik TV-serie, utan TV-serier i allmänhet.

Men jag får försöka bemöta din poäng utifrån GOT, och det är att GoT inte har några relevanta kopplingar till vår omvärld och vår nutid som tjänar som ständiga påminnelser om seriens innehåll.

Visst, det fanns krig i GoT och vi har krig idag. Men att Dynaris använder en drake för att elda upp ett par dussin statister iförda hyfsat smakfulla fantasyrustningar har liksom ingenting med verkligheten att göra. Det är svårt att titta på nyheterna och tänka "shit, det här är precis som som battle of the bastards!".

Red Wedding var för mig chockartat att se i en TV-serie för nio år sedan. Men kommer liksom inte i närheten av verkligheten när jag såg bilderna från ett bombat sjukhus för ett par dagar sedan. Eller ens en del av de fiktiva sakerna jag ser på TV idag.

"Winter is coming" är inget hot i en värld där vi går mot global uppvärmning. Hade den långa sommaren presenterats i mer negativa termer hade det kanske funnits något att hämta.

"You know nothing, Jon snow" tappar liksom sin udd när man sitter och grälar med någon som hävdar att jorden är platt. Det är liksom det omvända problemet när något plötsligt är så sant att det inte ens är roligt att påpeka. Det är bara absurt och deprimerande.

Det finns liksom inga som helst kopplingar från sånt som händer runt omkring mig till, till något som hände i GoT. Annat än möjligen i extremt bildliga termer så klart, vilket är anledningen till att vi ändå ser massor av memes medan sånna här serier pågår. Och när den där prequalserien startar kommer vi säkert se en liten (men antagligen just liten) influx även av GoT memes och grejer för helt plötsligt finns det något just här och nu som påminner oss om GoTs existens.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
För egen del kan jag bara sälla mig till dem som upplever att GoT som TV-serie totalt raderade sitt eget arv. De flesta av mina kollegor tittade på den med stort intresse och alla slutade prata om den så fort säsong 8 var slut. Visst faller många serier i glömska när de är klara men nu pratar vi om något som länge på allvar jämfördes med det bästa som någonsin gjorts i mediet, så måttstocken blir annorlunda. (För det är klart, i det stora hela blir det mesta bortglömt av de flesta så det är överhuvudtaget svårt att ha det som ett mått på kvalité.)
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Att bara se första säsongen av Lost är däremot lika meningslöst som att se hela serien då allt bygger på att bygga upp spänning och sen få en pay-off, vilket man aldrig får oavsett hur mycket eller lite man ser.
Jag såg aldrig Lost när den gick, och det är precis sådär jag känner. Lite likadant med GoT, tyvärr. Så att det är dåligt på slutet påverkar verkligen min motivation att börja titta på en tv-serie. Även om jag vet att jag kan titta på de fem första säsongerna av GoT och de är bra, så kan jag liksom inte arbeta upp energin att göra det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Jag såg aldrig Lost när den gick, och det är precis sådär jag känner. Lite likadant med GoT, tyvärr. Så att det är dåligt på slutet påverkar verkligen min motivation att börja titta på en tv-serie. Även om jag vet att jag kan titta på de fem första säsongerna av GoT och de är bra, så kan jag liksom inte arbeta upp energin att göra det.
Lost är ju på en sätt värre, eftersom det handlar om att mysteriet ska avslöjas och saker ska få sin förklaring, och så visar det sig att det inte alls är så.

Gud vad jag vill se nya Babylon 5, som säkerligen kommer att vara som originalet genom att alla mysterier skapas med sina lösningar färdiga från början snarare än vekt efterhandskonstruerade! JMS >> Damon Lindelof.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
För egen del kan jag bara sälla mig till dem som upplever att GoT som TV-serie totalt raderade sitt eget arv.
Jag tror att om HBO hade legat längre fram i produktionen av spinoff-serien så hade det varit en annan femma. Typ att en trailer visats efter finalen. Då tror jag got hade haft stor chans att leva kvar. Men nu blev det inte så, utan vid det tillfället hade de inte ens bestämt vilken spinoff de skulle göra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag tror att om HBO hade legat längre fram i produktionen av spinoff-serien så hade det varit en annan femma. Typ att en trailer visats efter finalen. Då tror jag got hade haft stor chans att leva kvar. Men nu blev det inte så, utan vid det tillfället hade de inte ens bestämt vilken spinoff de skulle göra.
Mycket möjligt. Sen ska sägas att radera nog var ett för starkt ordval av mig. Seriens på många vis mycket höga kvalité den första halvan eller så försvinner inte och dess arv är därmed inte obetydligt. Men jag gissar att det blir mer mediehistoriskt och produktionsmässigt än i relation till serien som kulturellt verk. Det vill säga - jag tror få kommer att titta på GoT om 10 år på det vis som folk kan sätta sig och se The Wire idag, eller vilken filmklassiker som helst för den delen. Däremot kan den säkert fortfarande uppfattas som en milstolpe i TV-seriehistorien och vara inflytelserik på det viset.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Varje gång någon serie, film, bok eller något har mer än lite politiska intriger så jämförs det med Game of Thrones. Jag har sett Dream SMP jämföras med Game of Thrones.
Är där med politik och familjer av något slag?
Jämför med Game of Thrones, även om TV-serien är satt i nutiden och inte har någonting alls att göra med feodal maktstruktur. Men folk med makt pratar med varandra! Det är som Game of Thrones!

Är det fantasy där magier skjuts höger och vänster?
Jämför med Game of Thrones, fastän Game of Thrones magi inte ens är i närheten av Shadow and Bone och teknologin är steampunk. Fast ibland så finns där folk som pratar politik och profetior, helt unikt game of throne-ianskt!

Är det Futurama fast satt i medeltida fantasy?
Då är det såklart som game of thrones, fast storyn, tonen, karaktärerna och settingen inte liknar den överhuvudtaget. Men där finns med svärd! Det är typ samma!


Allt är Game of Thrones, Game of Thrones är allt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Däremot kan den säkert fortfarande uppfattas som en milstolpe i TV-seriehistorien och vara inflytelserik på det viset.
Gissningsvis har den haft en del estetiskt inflytande, tex i hur drakar ska se ut och sånt. På samma sätt som att troll fortfarande ser ut som grottrollet i första Sagan om ringen-filmen (eller det i första Harry Potter-filmen).

Sen är fråga om serien kommer ses som startskottet på en gyllene era av episk fantasy-tv, eller en anomali.

Min spaning är att alla vanlisar som älskade GoT gjorde det för karaktärerna och intrigerna. Att det var fantasy var en bisak. Gissningsvis var det bidragande till populariteten. Fantasy där sjävla fantasyn inte var central. Man kunde prata om GoT i timmar utan att nämna magi eller nägot sånt.
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
En sak som GoT gjorde bra och som jag är lite osäker om det lever kvar i kultursfären, men att skriva farliga och kompetenta skurkar. Jag kom på att jag inte har ett enda exempel, men jag minns att min bror var otorligt irriterar på att skurkarna i Starwars episod 8 var "disneyfierade" och till skillnad från GoT så skrivs dem som fullkomliga klåpare.

Jag tror dessutom att GoT hade behövt en till säsong mellan White walkers och sista kampen om Järntronen. Mycket av det som kom mot slutet hade (i min mning) fungerat bra om det byggts upp under en säsong.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Min spaning är att alla vanlisar som älskade GoT gjorde det för karaktärerna och intrigerna. Att det var fantasy var en bisak. Gissningsvis var det bidragande till populariteten.
Jag tror absolut på detta, medeltidsfantasy är inte allas kopp med te, men intrigdrama man kan diskutera på kafferasten är sånt som säljer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag tror absolut på detta, medeltidsfantasy är inte allas kopp med te, men intrigdrama man kan diskutera på kafferasten är sånt som säljer.
Och det är väl därför Witcher och WoT inte blivit samma grej. Witcher saknar intrigerna och persongalleriet. Och WoTs hela plot bygger på magi och övernaturligheter.

Tar du bort det övernaturliga i GoT har du kvar en jävligt bra story.

Tar du bort dem i Witcher har du en ganska trist story kvar.

Tar du bort dem i WoT finns ingen story.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
En sak som GoT gjorde bra och som jag är lite osäker om det lever kvar i kultursfären, men att skriva farliga och kompetenta skurkar. Jag kom på att jag inte har ett enda exempel, men jag minns att min bror var otorligt irriterar på att skurkarna i Starwars episod 8 var "disneyfierade" och till skillnad från GoT så skrivs dem som fullkomliga klåpare.
Det stämmer hyfsat bra för de första säsongerna som byggde på böckerna. I de sista säsongerna gick det bara bra för skurkarna - Ramsay, Cersei och Euron - för att författarna helt enkelt favoriserade dem och la all tur på deras sida; deras inkompetens slutade straffa sig.


Jag tror dessutom att GoT hade behövt en till säsong mellan White walkers och sista kampen om Järntronen. Mycket av det som kom mot slutet hade (i min mning) fungerat bra om det byggts upp under en säsong.
Ett av de många skälen att serien ballade ur så mycket var ju att D&D rätt så uppenbart tappade intresset någonstans på vägen och bara ville få den överstökad. (Till deras försvar hade de ju inte heller anmält sig till att _skriva klart_ storyn från början!) Därav att vi fick 8 säsonger med de två sista rejält nedkortade i stället för de ca 10 som GRRM uppskattade hade behövts för att knyta ihop saker ordentligt.

Och hela grejen med att göra kampen om järntronen till den sista och viktigaste grejen, och inte det existentiella klimathotet, visar ju rätt tydligt att de inte hade den blekaste aning om vad de höll på med.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Tar du bort det övernaturliga i GoT har du kvar en jävligt bra story.
Vete fan om jag håller med om det, i alla fall inte med nuvarande empiri. D&D försökte ju göra ungefär det - fantasy för folk som inte gillar fantasy - och ta bort och tona ner GRRM's fantasyelement så mycket de bara kunde, och deras story sög ju rätt hårt.
 
Top