Game of Thrones (tv-serien) avtryck i samtiden

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Vete fan om jag håller med om det, i alla fall inte med nuvarande empiri. D&D försökte ju göra ungefär det - fantasy för folk som inte gillar fantasy - och ta bort och tona ner GRRM's fantasyelement så mycket de bara kunde,
För de som inte har läst böckerna eller trålar GoT-sidor för information om vad TV-serien gjorde annorlunda, kan du ge exempel på när de tog bort eller tonande ner Martins fantasyelement?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
För de som inte har läst böckerna eller trålar GoT-sidor för information om vad TV-serien gjorde annorlunda, kan du ge exempel på när de tog bort eller tonande ner Martins fantasyelement?
Ett av de tydligaste exemplen, som började ändras redan innan de fick slut på böcker, är...
Att vargarna har en mycket större roll i böckerna, samt att det är uppenbart för läsaren (om än inte för karaktärerna själva) att alla Stark-barnen är wargs, inte bara Bran. Kopplat till detta är det betydligt fler profetiska drömmar och visioner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Nä, D&D bevisade att de inte kunde skriva för fem öre.
Jag hade överhuvudtaget inga problem med storyn i senare GoT-säsonger. Den enda felet med deras skrivande är att inte kunde göra alla glada. Så det är i gott sällskap =)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
För de som inte har läst böckerna eller trålar GoT-sidor för information om vad TV-serien gjorde annorlunda, kan du ge exempel på när de tog bort eller tonande ner Martins fantasyelement?
Det viktigaste är väl det @Theo nämner, att hotet från the Others reducerades till en militär konflikt (men utan geopolitiska intressen, vilket annars borde vara givet i GoT-världen). Den slutgiltiga riktningen i böckerna är visserligen oklar men i mina ögon tyder allt på att det läggs upp för en att bakgrunden är någon form av metafysisk konflikt som berör människans livsvillkor och som förklarar världens beskaffenhet.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Vete fan om jag håller med om det, i alla fall inte med nuvarande empiri. D&D försökte ju göra ungefär det - fantasy för folk som inte gillar fantasy - och ta bort och tona ner GRRM's fantasyelement så mycket de bara kunde, och deras story sög ju rätt hårt.
Fantasyn i GoT är ju även i böckerna väldigt low key. Ja, lite profetior och diffust bakgrundssurr togs bort, men de stora övernaturliga grejerna finns ju kvar. Faceless men, Melisandre och Thoros, drakarna, jättarna, wargs, de där magikerna som Drogon dödad.

Jag vet att det ofta sägs att d&d tog bort fantasyn ur GoT, men jag har ärligt talat aldrig fattat vad som menas med det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Jag tycker got framförallt lever kvar i det att mugglarna har högre respekt för fantasy. Innan got tittade mina kollegor på mig som vore jag unabombaren, när jag kom traskande med min påse från science fiction bokhandeln.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
För de som inte har läst böckerna eller trålar GoT-sidor för information om vad TV-serien gjorde annorlunda, kan du ge exempel på när de tog bort eller tonande ner Martins fantasyelement?
Några exempel som jag kan komma på är följande:

Catelyn Stark återuppstår från de döda som den hämndlystna Lady Stoneheart

Muren i norr har en talande port

Den röda prästinnan kan byta kroppar på folk

Euron Greyjoy pysslar med blodsmagi

Daemerys pratar med en mystisk kvinna genom ett magiskt ljus

Ett magiskt horn spelar en central roll i storyn

Narren Patchface tycks ha levt under vattnet i havet med magiska väsen och den drunknade guden

Det var flera år sen jag läste böckerna så jag kanske kommer ihåg nåt av det fel, rätta mig gärna i så fall.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Jag vet att det ofta sägs att d&d tog bort fantasyn ur GoT, men jag har ärligt talat aldrig fattat vad som menas med det.
Det känner jag inte igen (men jag hänger ju knappt på annat nörd-Internet än här), men nej det känns det inte som att de gör. Det är fullfjädrad fantasy till slutet i min mening. Däremot lyckas de inte göra något bra av genrens troper, men det är ju även sant för flera av de mer konventionella intrigtrådarna. Så "mer fantasy" är nog inget som i sig hade gjort serien som helhet bättre.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Några exempel som jag kan komma på är följande:

Catelyn Stark återuppstår från de döda som den hämndlystna Lady Stoneheart

Muren i norr har en talande port

Den röda prästinnan kan byta kroppar på folk

Euron Greyjoy pysslar med blodsmagi

Daemerys pratar med en mystisk kvinna genom ett magiskt ljus

Ett magiskt horn spelar en central roll i storyn

Narren Patchface tycks ha levt under vattnet i havet med magiska väsen och den drunknade guden

Det var flera år sen jag läste böckerna så jag kanske kommer ihåg nåt av det fel, rätta mig gärna i så fall.
Samt att det verkar upplagt för en massiv lovecraftiansk apokalyps i/omkring Oldtown i The Winds of Winter, om den nu nånsin blir klar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
om den nu nånsin blir klar.
Det om något skulle göra mig mycket förvånad, om inte annat för om författaren tyckte det var tillräckligt viktigt hade den kommit för länge sedan. (Vilket så klart är ok, Martin har ingen skyldighet att bli klar.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Några exempel som jag kan komma på är följande:
Lite till också...

Lady Stoneheart är så jävla cool i böckerna, det lilla man får se. En zombie som drar runt och mördar Freys och dess allierade. Lätt några av mina favoritsektioner när hon är med.

Ett annat exempel är Eurons horn, som äter upp lungorna på dom som blåser det, men som (påstås att) kan kontrollera drakar.

Victarions fucking demonhand.

Magi i allmänhet kommer åter till Westeros efter att drakarna kommer till livet.

Hela plot-linen med att det är Rattleshirt som avrättas och inte Mance Rayder.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Lite till också...

Lady Stoneheart är så jävla cool i böckerna, det lilla man får se. En zombie som drar runt och mördar Freys och dess allierade. Lätt några av mina favoritsektioner när hon är med.

Ett annat exempel är Eurons horn, som äter upp lungorna på dom som blåser det, men som (påstås att) kan kontrollera drakar.

Victarions fucking demonhand.

Magi i allmänhet kommer åter till Westeros efter att drakarna kommer till livet.

Hela plot-linen med att det är Rattleshirt som avrättas och inte Mance Rayder.
Alltså, händer det i spoiler-taggen i böckerna men inte i tv-serien? Jag har läst böckerna men inte sett serien och har inget minne över huvud taget av det där... Om det någonsin kommer en bok 6 så hoppas jag att det finns en rejäl sammanfattning nånstans att läsa först för jag är inte ett dugg sugen på att läsa om serien, men vill gärna veta "hur det går". :p
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Alltså, händer det i spoiler-taggen i böckerna men inte i tv-serien? Jag har läst böckerna men inte sett serien och har inget minne över huvud taget av det där... Om det någonsin kommer en bok 6 så hoppas jag att det finns en rejäl sammanfattning nånstans att läsa först för jag är inte ett dugg sugen på att läsa om serien, men vill gärna veta "hur det går". :p
Det lär ju finnas en detaljerad sammanfattning av böckernas handling på wikipedia.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Alltså, händer det i spoiler-taggen i böckerna men inte i tv-serien? Jag har läst böckerna men inte sett serien och har inget minne över huvud taget av det där... Om det någonsin kommer en bok 6 så hoppas jag att det finns en rejäl sammanfattning nånstans att läsa först för jag är inte ett dugg sugen på att läsa om serien, men vill gärna veta "hur det går". :p
Det är från böckerna men finns inte med i serien. Till ditt försvar så är det en väldans massa böcker med en väldans massa karaktärer och händelser. Men ja, vi får hoppas att någon dedikerad youtubare lägger upp en TLDR video som summerar allt av vikt som hänt i tidigare böcker.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Absolut, många fantasyosande detaljer är borta. Jag upplevde dock inte det fick serien att kännas minde fantasy. Den stora magiska grejerna fanns ju kvar.

Jag kan också förstå att man man skippade många av grejerna. Lady Stoneheart tex. Jobbigt att behöva hitta på en hel subplot, eftersom Stoneheart inte direkt är en färdig story.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag kan också förstå att man man skippade många av grejerna. Lady Stoneheart tex. Jobbigt att behöva hitta på en hel subplot, eftersom Stoneheart inte direkt är en färdig story.
Det intressanta med att Catelyn stark och Mance Ryder dog i serierna men inte i böckerna är ju att det bidrog till att GRRM fick rykte om sig att helt urskillningslöst ta livet av sina bokkaraktärer vilket ju egentligen inte skedde i lika stor utsträckning som många tror.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Det intressanta med att Catelyn stark och Mance Ryder dog i serierna men inte i böckerna är ju att det bidrog till att GRRM fick rykte om sig att helt urskillningslöst ta livet av sina bokkaraktärer vilket ju egentligen inte skedde i lika stor utsträckning som många tror.
Och ändlösa forumspekulationer om att [valfritt namn] faktiskt inte är död utan lever vidare som [valfritt alias]. Hade man låtit fler återuppstå även i tv-serien hade det ju gått från "vem som helst kan dö" till "vem som helst kan komma tillbaka".
 
Top