Game of Thrones (tv-serien) avtryck i samtiden

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
För mig är det tråkiga i serien inte att man tagit bort och ändrat saker från böckerna, det tycker jag att man mer än gärna kan göra, men det är lite synd när saker och ting etableras som aldrig får någon riktig payoff. Främst tänker jag på Bran Stark. Hans förmågor hintas ju vara rent gudalika och Hodors öde tycker jag lägger grunden för en metafysisk intrig där Bran kan manipulera och rasera tid och rum. Det hade ju verkligen varit superintressant, men så skedde aldrig. Då hade det varit bättre att kapa den ploten helt som med Lady Stoneheart istället för att bara låta den rinna ut i sanden.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För mig är det tråkiga i serien inte att man tagit bort och ändrat saker från böckerna, det tycker jag att man mer än gärna kan göra, men det är lite synd när saker och ting etableras som aldrig får någon riktig payoff. Främst tänker jag på Bran Stark. Hans förmågor hintas ju vara rent gudalika och Hodors öde tycker jag lägger grunden för en metafysisk intrig där Bran kan manipulera och rasera tid och rum. Det hade ju verkligen varit superintressant, men så skedde aldrig. Då hade det varit bättre att kapa den ploten helt som med Lady Stoneheart istället för att bara låta den rinna ut i sanden.
Eller det som jag stör mig mest på när det gäller krokar som tydligen hela teamet bakom serien glömde. Varför är Quaithe med i några avsnitt i säsong två men sen får vi aldrig se henne igen? Så mycket potential som bara glöms bort eller skrotas trots att serien redan introducerat delar.

Så jag håller verkligen med dig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Eller det som jag stör mig mest på när det gäller krokar som tydligen hela teamet bakom serien glömde. Varför är Quaithe med i några avsnitt i säsong två men sen får vi aldrig se henne igen? Så mycket potential som bara glöms bort eller skrotas trots att serien redan introducerat delar.
Ja precis, det reagerade jag också på. Märkligt att inte göra något mer med henne, de hade ju en del från böckerna att bygga vidare på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Eller det som jag stör mig mest på när det gäller krokar som tydligen hela teamet bakom serien glömde. Varför är Quaithe med i några avsnitt i säsong två men sen får vi aldrig se henne igen? Så mycket potential som bara glöms bort eller skrotas trots att serien redan introducerat delar.
Håller absolut med. Även om det är förståeligt att man kör på böckerna i säsong 1-2. Men någonstans därefter borde man förstått att man skulle kunna ta hela alltet i mål och även att man skulle passera böckerna på någon punkt och börjat anpassa serien till det i högre grad.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag som tycker att Daenerys förvandling till psykopat är typ noll trovärdig kan föreställa mig att Quaithe hade kunnat göra den resan bättre. Hon hade typ kunnat dyka upp i Daenerys drömmar och viska gift i hennes öron om att ingen är att lita på. Och så hade Daenerys kunnat föra samtal med henne så vi hade fått mer förståelse för hennes resonemang.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag som tycker att Daenerys förvandling till psykopat är typ noll trovärdig kan föreställa mig att Quaithe hade kunnat göra den resan bättre. Hon hade typ kunnat dyka upp i Daenerys drömmar och viska gift i hennes öron om att ingen är att lita på. Och så hade Daenerys kunnat föra samtal med henne så vi hade fått mer förståelse för hennes resonemang.
Ja, hela Daenerys sätt att bli ondskan själv samt hur hon visar det på känns så frånkopplat från resten av hennes upplevelser. De hade verkligen kunnat använda Quaithe och ”Three Eyed Raven(Crow)“ på ett korrumperande sätt. I serien fick jag bara trevliga vibbar från Brynden Rivers men i böckerna så är han betydligt läskigare och känns inte alls som en naturlig vän till Brandon Stark. Detta hade de kunnat göra mycket häftigt med.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Eller det som jag stör mig mest på när det gäller krokar som tydligen hela teamet bakom serien glömde. Varför är Quaithe med i några avsnitt i säsong två men sen får vi aldrig se henne igen? Så mycket potential som bara glöms bort eller skrotas trots att serien redan introducerat delar.
Ibland måste man ta senare beslut och kapa saker. Ingen här har varit involverade i processen och vet någonting om varför några beslut togs.

Jag förstår inte hur viktigpettriga folk är i tråden. "Jag hade gjort så himla mycket bättre" och tar upp en sak av flera hundra trådar som de tycker själva hade kunnat hanterats bättre. Det är en serie på åtta säsonger. Känns försvinnande lite att peka på en tråd och säga "X hade varit bättre".

Serien är inte utan kritik, men läsa sådant här är ärligt talat löjeväckande. Det är en gigantiskt produktion; saker kan glömmas, visst, men också omprioriteras.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ibland måste man ta senare beslut och kapa saker. Ingen här har varit involverade i processen och vet någonting om varför några beslut togs.

Jag förstår inte hur viktigpettriga folk är i tråden. "Jag hade gjort så himla mycket bättre" och tar upp en sak av flera hundra trådar som de tycker själva hade kunnat hanterats bättre. Det är en serie på åtta säsonger. Känns försvinnande lite att peka på en tråd och säga "X hade varit bättre".

Serien är inte utan kritik, men läsa sådant här är ärligt talat löjeväckande.
Spelar ingen roll att jag inte var med och gjorde serien, har all rätt att tycka att saker kunde och ibland borde ha gjorts bättre. Tycker inte att kritik mot en serie, film eller annat medium är speciellt unikt för den här tråden eller ens konstigt rent generellt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag som tycker att Daenerys förvandling till psykopat är typ noll trovärdig kan föreställa mig att Quaithe hade kunnat göra den resan bättre. Hon hade typ kunnat dyka upp i Daenerys drömmar och viska gift i hennes öron om att ingen är att lita på. Och så hade Daenerys kunnat föra samtal med henne så vi hade fått mer förståelse för hennes resonemang.
Daenerys var super ond hela tiden och gjorde en massa klassisk Dark Lord skit. Men serien spelade glad/heroisk musik i bakgrunden och framställde det som awesome med massbestraffning genom korsfästning med mera. Sedan plötsligt ond musik och Nazi-liknande flaggor. Hon hade ffs ”Blood riders” och drakar!

Problemet är att allt i Game of Throne var så jäkla dåligt, korrupt, rutet, hemskt och orättvist att någon som betedde sig som Julius Caesar om han hade magi genuint såg heroisk ut. Ja det är fel att bränna folk till döds men om de är onda slavhandlare, onda tyranner, onda trollkarlar och onda whatevers så hejar vi ändå på henne! Att bryta hjulet hade genuint varit great för de flesta. Vi har också följt henne ett tag och hon har varit med om sjukt hemska grejer så hon är personligt sympatisk.

Så när folk plötsligt bryr sig om fantasy skit som symbolism och gott/ont i sista säsongen framstår det som tramsigt och idiotiskt. Problemet är inte att Daenerys ändras, problemet är att hur serien framställer henne plötsligt gör det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ibland måste man ta senare beslut och kapa saker. Ingen här har varit involverade i processen och vet någonting om varför några beslut togs.
Fast ingen har ställt sig negativ till att man kapat saker i serien. Tvärtom så uppkom ju diskussionen för att folk hade full förståelse för att de kapat Lady Stoneheart och Mace och vi önskar att de kunde kapat lika snyggt på andra ställen.

Jag förstår inte hur viktigpettriga folk är i tråden. "Jag hade gjort så himla mycket bättre" och tar upp en sak av flera hundra trådar som de tycker själva hade kunnat hanterats bättre. Det är en serie på åtta säsonger. Känns försvinnande lite att peka på en tråd och säga "X hade varit bättre".
Detta är ju en enorm halmgubbe som skulle kunna användas för vilket negativt omdöme som helst. Varför skulle man inte kunna peka på en sak i en serie på åtta säsonger och säga att man önskat att de kunde gjort den saken bättre?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Spelar ingen roll att jag inte var med och gjorde serien, har all rätt att tycka att saker kunde och ibland borde ha gjorts bättre. Tycker inte att kritik mot en serie, film eller annat medium är speciellt unikt för den här tråden eller ens konstigt rent generellt.
Men det är ett konstigt von-oben-perspektiv på ett färdigt verk. Det är klart att det är lätt att se vad som kunde gjorts bättre, än att istället vara inne i smeten och ta besluten medan verket skapades. Jag känner så tydligt igen det här tankesättet från produktägare som kan föreslå "Vad tror du om gul ram på bilden?" utan att förstå att det var fem stycken iterationer som ledde fram till att de beslut som togs.

Men visst, om ni leker med tanken om vad som kunde ha skett, men jag kände inte att någon av er gjorde det, utan försökte ge anledningar till varför serien var dålig.

Själv har jag alltid undrat varför det är så få avsnitt i sista säsongen. D&D kan knappast ha varit så inflytelserika att de kunde kontrollera längden på en säsong. Vi vet ingenting om varför sista säsongen blev som den blev, annat än indicier.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Daenerys var super ond hela tiden och gjorde en massa klassisk Dark Lord skit. Men serien spelade glad/heroisk musik i bakgrunden och framställde det som awesome med massbestraffning genom korsfästning med mera. Sedan plötsligt ond musik och Nazi-liknande flaggor. Hon hade ffs ”Blood riders” och drakar!
För mig handlade det inte huruvida hon var ond eller god och när hon var det, utan det handlade om att jag inte hängde med i hennes resonemang. Det är ju bra att ha en förståelse för hur karaktärer resonerar, vare sig de är goda eller onda eller mittemellan 🙂
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
För mig handlade det inte huruvida hon var ond eller god och när hon var det, utan det handlade om att jag inte hängde med i hennes resonemang. Det är ju bra att ha en förståelse för hur karaktärer resonerar, vare sig de är goda eller onda eller mittemellan 🙂
Det är i och för sig sant. De gick lite för hårt på ”Hon är craaaazy” och ”Gudarna singlar slant” där på slutet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Men visst, om ni leker med tanken om vad som kunde ha skett, men jag kände inte att någon av er gjorde det, utan försökte ge anledningar till varför serien var dålig.
Konstigt, för mitt resonemang härrörde ju från en sak jag tyckte de gjorde rätt med serien. Sen är det en annan sak att jag tycker att de sista två säsongerna inte är några höjdare, men jag hade lika gärna kunnat tala om vaga motivationer hos karaktärer i en serie som jag gillar rakt igenom.

Själv har jag alltid undrat varför det är så få avsnitt i sista säsongen. D&D kan knappast ha varit så inflytelserika att de kunde kontrollera längden på en säsong. Vi vet ingenting om varför sista säsongen blev som den blev, annat än indicier.
Men är det någon som hittills i denna tråd påstått sig veta det?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Eller det som jag stör mig mest på när det gäller krokar som tydligen hela teamet bakom serien glömde. Varför är Quaithe med i några avsnitt i säsong två men sen får vi aldrig se henne igen? Så mycket potential som bara glöms bort eller skrotas trots att serien redan introducerat delar.

Så jag håller verkligen med dig.
Många krokar glömdes inte utan ignorerades helt sonika. Som när man samla ihop den där supergruppen av karaktärer vara krokar man inte orkade skriva och skicka upp dem norr om muren.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag hade överhuvudtaget inga problem med storyn i senare GoT-säsonger. Den enda felet med deras skrivande är att inte kunde göra alla glada. Så det är i gott sällskap =)
Jag kan i så fall inte undgå att bli nyfiken: finns det någon TV-serie som du faktiskt tycker är illa skriven?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag kan i så fall inte undgå att bli nyfiken: finns det någon TV-serie som du faktiskt tycker är illa skriven?
Absolut! Book och Boba Fett är den första som dyker upp, och där har jag problem både med storyn och med hur den är skriven överlag (och med skådesspeleriet och massa andra saker. Hade det inte varit star wars hade jag aldrig sett den =D).

Jag vet att det finns fler, men grejen är ju att jag normalt sett inte ser på en serie om jag tycker den är dålig (om det inte finns något med den som är så coolt att det väger upp allt det dåliga) och följdaktigen lämnar de inget större intryck. Jag kan hojta till när jag kommer på fler exempel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Men det är ett konstigt von-oben-perspektiv på ett färdigt verk. Det är klart att det är lätt att se vad som kunde gjorts bättre, än att istället vara inne i smeten och ta besluten medan verket skapades. Jag känner så tydligt igen det här tankesättet från produktägare som kan föreslå "Vad tror du om gul ram på bilden?" utan att förstå att det var fem stycken iterationer som ledde fram till att de beslut som togs.

Men visst, om ni leker med tanken om vad som kunde ha skett, men jag kände inte att någon av er gjorde det, utan försökte ge anledningar till varför serien var dålig.

Själv har jag alltid undrat varför det är så få avsnitt i sista säsongen. D&D kan knappast ha varit så inflytelserika att de kunde kontrollera längden på en säsong. Vi vet ingenting om varför sista säsongen blev som den blev, annat än indicier.
Eftersom jag alltid ställer annan fantasy mot GoT när det gäller kvalitet så trodde jag att det var rätt uppenbart att jag älskade GoT rätt mycket vid det här laget. Sen att jag tycker att serien blir sämre mot slutet för att faktiskt sluta i ett haveri gör ju inte de sex eller fem första säsongerna sämre.

Men det är enligt mig inte konstigt att ifrågasätta beslut som tagits när ett verk skapats och det är väl de för oss märkliga besluten som jag, Franz och fler just nu diskuterar.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Absolut! Book och Boba Fett är den första som dyker upp, och där har jag problem både med storyn och med hur den är skriven överlag (och med skådesspeleriet och massa andra saker. Hade det inte varit star wars hade jag aldrig sett den =D).

Jag vet att det finns fler, men grejen är ju att jag normalt sett inte ser på en serie om jag tycker den är dålig (om det inte finns något med den som är så coolt att det väger upp allt det dåliga) och följdaktigen lämnar de inget större intryck. Jag kan hojta till när jag kommer på fler exempel.
Tack för seriöst svar på en lite drygt formulerad fråga. :) Konkreta exempel är egentligen inte det viktigaste här - tyvärr har jag inte sett någon av de nämnda serierna så kan inte jämföra - utan jag blev nyfiken på vad i dåligt-skrivande-väg det är som stör en tittare som inte stördes av sista säsongerna av GoT (som nog IMO är det sämst skrivna i dramaväg jag sett). Vad för sorts element är det du tycker blir störande dåligt?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Absolut! Book och Boba Fett är den första som dyker upp, och där har jag problem både med storyn och med hur den är skriven överlag (och med skådesspeleriet och massa andra saker. Hade det inte varit star wars hade jag aldrig sett den =D).
Nu ska du inte vara så negativ. Kom och bada i mitt badkar med helande mjölkvatten istället.
 
Top