Game of Thrones (tv-serien) avtryck i samtiden

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
I Rings of Power-tråden kom Game of Thrones på tal.
Det intressanta med Game of Thrones är ju att, även om det förvisso bara var vi boksnobbar som tog personligt hur kass den var/blev som adaptation... så är den idag typ bortglömd, efter att för inte många år sedan alls varit ett superfenomen som alla pratade om hela tiden. Vem pratar om GoT idag, hur många GoT-memes ser man? Den imploderade verkligen totalt och bara försvann ur det allmänna medvetandet väldigt fort.
Ett inlägg jag håller med om, även om Rymdhamster har en poäng:

Eh... den avslutades ju för tre år sedan. Det är typ bara serier som faktiskt går för stunden som existerar i "det allmänna medvetandet". Därefter relegeras de huvudsakligen till specifika nördcirklar.
Jag upplevde att folk slutade snacka om GoT omedelbart efter säsongspremiären. Typ samtidigt som eftertexterna rullade. Tidigare pratade exempelvis mina mugglar-kollegor om GoT stup i kvarten, även mellan säsongerna. Men efter finalen? Ingenting.

Serien har vad jag märkt lämnat få eller inga spår. När refererade någon till Red Wedding eller Hodor senast?

Många av de fantasyserier som har premiär på tv idag kommer förvisso från jakten på ”en ny GoT”, och de senaste säsongerna satte förväntningarna för hur hög produktionskvaliteten för fantasy-tv ska vara. Vilket jag tror är bakgrunden till att Wheel of time och Witcher mfl får kritik för att se billiga ut. (Här är för övrigt en intressant reddit-kommentar om varför HBO-serier generellt ser bättre ut än Netflix/Prime/etc.)

Men annars? Hur ser ni på det här? Vilka avtryck har tv-serien lämnat?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Vilka avtryck har tv-serien lämnat?
Det största avtrycket är just Rings of Power och Wheel of Time. Stora, pampiga fantasyserier som verkade vara helt otänkbart att producera innan GoT på något mirakulöst sätt fick in en fot.

Annars såg jag en grej om GoT för bara nån dag sedan där Neil deGrasse Tyson pratade om drakeld. Det var förvisso Neil deGrasse Tyson, och jag tror det var FLS som delade den, så det säger i och försig inte så mycket om seriens relvans _idag_ XD

Men hur många andra _avslutade_ serier pratas det om i någon större utstäckning efter att de är klara? Oavslutade serier lämnar ju ofta folk med en önskan om massor av mer (såg något härom veckan om Firefly, exempelvis) med GoT avslutade hela serien, och knöt väl ihop de flesta av de lösa trådarna dessutom. Fanns inte mycket kvar att prata om.

Plus... hur kul är det att prata om någon man gillar om det oundvikligen innebär att det dyker upp nån bokfanatiker och bajsar överallting med samma gamla gnäll man behövt lyssna på de senaste fyra säsongerna? Helt ointresserad av att faktiskt diskutera något utan bara ute efter att sprida ett tjockt lager dynga över allting för att kväva alla möjliga tecken på nöje eller glädje hos folk.

De GoT-diskussioner jag ser idag (tv-serie-diskussioner, alltså)är nästan uteslutande i små avskärmade grupper av vänner. Inget som sker öppet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Det största avtrycket är just Rings of Power och Wheel of Time. Stora, pampiga fantasyserier som verkade vara helt otänkbart att producera innan GoT på något mirakulöst sätt fick in en fot.

Annars såg jag en grej om GoT för bara nån dag sedan där Neil deGrasse Tyson pratade om drakeld. Det var förvisso Neil deGrasse Tyson, och jag tror det var FLS som delade den, så det säger i och försig inte så mycket om seriens relvans _idag_ XD

Men hur många andra _avslutade_ serier pratas det om i någon större utstäckning efter att de är klara? Oavslutade serier lämnar ju ofta folk med en önskan om massor av mer (såg något härom veckan om Firefly, exempelvis) med GoT avslutade hela serien, och knöt väl ihop de flesta av de lösa trådarna dessutom. Fanns inte mycket kvar att prata om.

Plus... hur kul är det att prata om någon man gillar om det oundvikligen innebär att det dyker upp nån bokfanatiker och bajsar överallting med samma gamla gnäll man behövt lyssna på de senaste fyra säsongerna? Helt ointresserad av att faktiskt diskutera något utan bara ute efter att sprida ett tjockt lager dynga över allting för att kväva alla möjliga tecken på nöje eller glädje hos folk.

De GoT-diskussioner jag ser idag (tv-serie-diskussioner, alltså)är nästan uteslutande i små avskärmade grupper av vänner. Inget som sker öppet.
Jag upplever att Breaking Bad lever i allra högsta grad. Walter White är en referenspunkt, memes florerar och den finns ännu i folks medvetande. Mindre och mindre för varje år, men absolut inte borta.

I någon mån har den säkert draghjälp av som spinoff, men jag ser inga memes från BCS alls i mina flöden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Det är väl rätt ofta så att en tv-serie som avslutats faller i glömska, även om den är populär? Jag upplever att det är samma med till exempel Lost och The Sopranos. Jag har ju tjatat om detta i tidigare trådar men jag tror att det handlar om att vanligt folk inte bryr sig så mycket, eller ska jag kanske säga på samma sätt, som vi nördar. Folk ser en film eller tv-serie och konstaterar att den var bra, eller den var dålig och sen är det inte mer med det. Jag tycker inte att det handlar om att folk skulle vara zombies som det insinuerades i en annan tråd, utan att de kanske har lite andra prioriteringar, vilket jag tycker kan vara sunt.

Om jag diskuterar slutet på Game of Thrones med en nörd så kan vi snöa in på varför slutet är så dåligt och sen kanske vi hamnar i en diskussion om exakt när det började gå utför. De flesta kollegor och icke-nördiga bekanta säger ”Jag håller med, det var ett dåligt slut” och sen är det inte mer med det. Och det handlar inte om att de skulle vara korkade och inte förstå varför slutet är dåligt, de tycker bara inte att det är ett jättekul ämne att diskutera.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Det största avtrycket är just Rings of Power och Wheel of Time. Stora, pampiga fantasyserier som verkade vara helt otänkbart att producera innan GoT på något mirakulöst sätt fick in en fot.
GoT-spinoffen som kommer, och rimligtvis The Witcher också.

Efter Lord of the Rings-filmerna måste väl GoT ha varit den största murbräckan för att sätta fantasyn på mediekartan?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
GoT kommer nog framför allt att minnas för hur serien imploderade mot slutet. Ungefär som Lost som var det hetaste på TV under flera år men numera bara refereras till som ett varnande exempel på hur man kan köra en serie i diket.

Från detta tror jag man kan dra slutsatsen att en serie bör hålla någotsånär hela vägen för att göra beständiga avtryck inom populärkulturen. Tror dock inte detta gäller komediserier (som te.x. Simpsons) och andra typer av serier som inte bygger på att diverse intriger ska knytas ihop.

Serier som The Wire, Mad Men, Sopranos mf.l. som höll hela vägen blir däremot klassiker som kommer ses av nya generationer och bli till referenspunkter i den samtida kulturen.

Mitt intryck är att en serie som Lost inte ses av någon längre. Medan Sopranos kommer dra in stålar i årtionden framöver. Skulle vara intressant att få bättre insyn i vad de ekonomiska kalkylerna är när en sere väljer att göra hara-kiri och på sätt avskriva sig vinster under årtionden framöver.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Gör det någon skillnad om tv-serien slutar på topp eller inte? Slutet på Game of Thrones är allmänt hatat, medan Breaking Bad var bra ända till slutet.

Jag tänker att det framför allt kan påverka hur många som ser om serien eller börjar titta på den efter att den är avslutad. Jag tittade aldrig på Lost, och skulle absolut inte göra det nu när jag hört hur illa folk tycker om slutet (och den dåliga planeringen). En serie som höll ända in i mål framtsår som mer attraktiv då.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Jag upplevde att folk slutade snacka om GoT omedelbart efter säsongspremiären. Typ samtidigt som eftertexterna rullade. Tidigare pratade exempelvis mina mugglar-kollegor om GoT stup i kvarten, även mellan säsongerna. Men efter finalen? Ingenting.

Serien har vad jag märkt lämnat få eller inga spår. När refererade någon till Red Wedding eller Hodor senast?
@Rymdhamster har en poäng med att vissa serier mest pratas om i nuet, men det finns de fenomen-serierna som följer med långt efter de är slut. Exemplet @Khan tog på Breaking Bad är onekligen ett sådant, där den än idag pratas och refereras till.

Min utgångspunkt över en series staying power är hur mycket den kan refereras till i memes, utan att nödvändigtvis bara vara inom fandomen. Breaking Bad är fortfarande en serie som används i olika meme-mallar, gifar och liknande. Här finns även serier som slutade gå för länge sedan, som Seinfeld och Sopranos, som fortfarande har en staying power i meme/nätsfären och konstant refereras till; för att inte tala om kungen The Office, som är en referenspunkt och nästan alltid ligger högst bland allas gifar, för att inte tala om hur folk fortfarande får in referenser till den i memes.

Här är det verkligen tydligt hur död Game of Thrones är. Kommer ni ihåg alla "Brace yourself, X is coming"-memes till exempel? Eller gifen med "shame"? Eller "You know nothing, Jon Snow"? Något som typ helt dött ut i nät/memekretsar. De få diskussioner jag ser på till exempel TikTok handlar nästan uteslutande om hur GoT tappat sin relevans och hur de flesta bara totalt dumpade allt med serien.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Gör det någon skillnad om tv-serien slutar på topp eller inte? Slutet på Game of Thrones är allmänt hatat, medan Breaking Bad var bra ända till slutet.
Jag tror det beror på om vi pratar internet eller IRL. @Khan har ju bland annat berättat om att han upplever att folk på nätet gör mycket memes på Breaking Bad men inte till Game of Thrones. Jag upplever att folk IRL inte bryr sig nämnvärt om någon av serierna. De flesta jag känner verkar tycka att en serie som är avslutad inte är så mycket att bry sig om.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Slutet på Game of Thrones är allmänt hatat
Om man med "allmänt" menar en liten högljud skara på internet =)

Inte för att det var allmänt älskat heller. De gjorde ju någon slags poll om det där och typ 50% var "nöjda", och typ 50% var "frusterade".

Jag tror att om den faktiskt hade varit allmänt hatat hade den levt betydligt längre i folkminnet. Tror det är just när väldigt många gillar något OCH väldigt många ogillar något som diskussionen dör snabbt för det går liksom inte att ha en vettig diskussion då. Så snart de som hatade det försöker ha en diskussion om hur dåligt det var kommer det någon som gillade det och ska ta den i benhårt försvar (och vise versa).

Det är inget kul att diskutera på en allmän nivå. Bara i fokusgrupper.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Varje gång någon serie, film, bok eller något har mer än lite politiska intriger så jämförs det med Game of Thrones. Jag har sett Dream SMP jämföras med Game of Thrones.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Om man med "allmänt" menar en liten högljud skara på internet =)
Okej, "hatat" var ett lite överdrivet ordval.

Själv är jag i lägret att det inte var speciellt bra, men jag hatar det inte. Det var ungefär vad man kunde förvänta sig av en tv-serie som inte berättade en fokuserad historia. Då blev det konstigt när den plötsligt skulle ha ett fokuserat slut.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Okej, "hatat" var ett lite överdrivet ordval.
Påminns om den mest magnifika sågningen från Rogert Eberts sida:

'This movie doesn't scrape the bottom of the barrel. This movie isn't the bottom of the barrel. This movie isn't below the bottom of the barrel. This movie doesn't deserve to be mentioned in the same sentence with barrels. ... The day may come when "Freddy Got Fingered" is seen as a milestone of neo-surrealism. The day may never come when it is seen as funny.'

 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Gör det någon skillnad om tv-serien slutar på topp eller inte? Slutet på Game of Thrones är allmänt hatat, medan Breaking Bad var bra ända till slutet.

Jag tänker att det framför allt kan påverka hur många som ser om serien eller börjar titta på den efter att den är avslutad. Jag tittade aldrig på Lost, och skulle absolut inte göra det nu när jag hört hur illa folk tycker om slutet (och den dåliga planeringen). En serie som höll ända in i mål framtsår som mer attraktiv då.
Det är ju också lättare att rekommendera (och bli nyfiken på) serier med vettiga slut.

En klassiker är ju “Första säsongen är lite seg, men sen blir det riktigt bra!”, vilket kan fungera som pitch. Det omvända – “Första säsongerna är bra, men sen går det helt åt skogen…” – funkar nog inget vidare.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
En klassiker är ju “Första säsongen är lite seg, men sen blir det riktigt bra!”, vilket kan fungera som pitch. Det omvända – “Första säsongerna är bra, men sen går det helt åt skogen…” – funkar nog inget vidare.
Jag tycker det låter helt fantastiskt. Då kan jag se en säsong och sedan vara nöjd. Mycket bättre än att traggla sig igenom en massa trista avsnitt för att komma fram till de bra som eventuellt finns i säsong 2.

Det finns många tv-serier jag sett en säsong av, uppskattat och sedan känt att jag inte behöver se mer. Cobra Kai till exempel.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Det omvända – “Första säsongerna är bra, men sen går det helt åt skogen…” – funkar nog inget vidare.
Jag tycker ändå att man ska se de typ två och en halv första säsongerna av Battlestar Galactica!

Sedan tror jag att slutet spelar roll - något som är bra hela vägen kan bli en klassiker, det som slutar dåligt blir inte omtittat.

(Svårast är ändå Stargate SG-1 - "det blir bra efter fyra-fem fullängdssäsonger, men du kan inte hoppa över de dåliga tidigare, för då kommer det inte att bli just så bra. Så du måste se runt 90 rätt dåliga avsnitt först, men sedan delar det ut. Ja, och skippa de två sista säsongerna också. Men mitten är verkligen bra!")
 
Last edited:
Top