Vitulv said:
I dagens DN tar man upp att Game of Thrones är starkt
sexistisk, rasistisk och stereotyp. Håller ni med? Själv tycker jag att man skildrar en sexistisk värld, men att det inte är samma sak som att själv vara sexistisk. Dock har jag kanske inte ägnat det alltför mycket tankekraft, om jag ska vara helt ärlig.
Jag håller med om att serien är sexistisk, rasistisk och stereotyp. Faktum är att det inte bara är självklart, utan DET ÄR ÄVEN MENINGEN.
Vad jag tror är att skribenten vill förfasa sig över denna sexism, rasism och stereotypande... som om det vore något dåligt!
Då vill jag påminna skribenten att Game of Thrones är INTE PÅ RIKTIGT. (Ledtråd: Det kallas FANTASY)
Vi, eller iallafall jag, ser ju på fantasy just på grund av att vi vill drömma oss bort till en "primitivare" tid. Att slå ihjäl orcher (eller att ens diskriminera en grupp och kalla dem orcher) är (fullt riktigt) inte socialt accepterat i dagens tid, så därför flyttar vi sådana historier till en annan värld i en annan tid.
Att folk hade ihjäl varandra, gifte bort sina 12-åriga döttrar, och betraktade alla utbölingar som stereotyper, är ett HISTORISKT FAKTUM. En sådan tid (givetvis romantiserat och sanitäriserat) passar perfekt för GRRMs berättelser.
Att placera en historia i en sådan kontext innebär inte att man rättfärdigar beteendet, lika lite som jag rättfärdigar gruppvåldtäkt bara för att jag sett på gangbangporr.
Att placera historien i FANTASY gör man ju för att man vill uppleva en FANTASI. En där männen var lite starkare, kvinnorna lite skönare, orcherna lite svartare och så vidare...
Jag accepterar icke den som påstår att jag därmed är misogyn, våldsverkare eller rasist. Det är isåfall DU (ett "du" i allmänhet, ej trådstartaren) som hyser dessa tankar som är inkapabel att skilja mellan fakta och fiktion.
Om DU blir såpass upprörd över klassklyftor, nakna kvinnor, brist på färgade skådisar: TITTA INTE. Men egentligen mycket viktigare: LÅT OSS ANDRA GÖRA DET ifred från pk-polisen!
Jag älskar fantasy, och jag älskar köttslig marknära "smutsig" fantasy, typ Frazettis Conan, Rome eller nu då den excellenta Game of Thrones.
Det hindrar mig inte från att inse att jag aldrig ens för en sekund skulle vilja leva i deras tid. Jag hade blivit ihjälhuggen, mördad, torterad eller våldtagen på två röda sekunder om jag inte dukat under för sjukdom, svält eller något annat otrevligt. Men ännu viktigare: jag delar inte deras värderingar.
TL;DR: Det heter "FANTASY" av en anledning!