Nekromanti Game of Thrones sexistisk?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,916
I dagens DN tar man upp att Game of Thrones är starkt sexistisk, rasistisk och stereotyp. Håller ni med? Själv tycker jag att man skildrar en sexistisk värld, men att det inte är samma sak som att själv vara sexistisk. Dock har jag kanske inte ägnat det alltför mycket tankekraft, om jag ska vara helt ärlig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Jag vet inte. Jag funderade över det där också. Jag tycker att det finns massor av starka kvinnor i den förvisso sexistiska världen.

Möjligtvis kan jag spontant tycka att GoT är ganska effektsökande i all dekadens, nakenhet, knullande etc. Men sexistisk vet jag inte. Ser gärna någon av forumets genusvetare uttala sig. :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tror GRR Martin försökte skildra en sexitisk värld, utan att vara sexistisk själv....

Och misslyckades. (Samt såg till att mist varannan sida sida innehöll ordet "nipple")

Kritiken är berättigad, och även om GRR Martin kanske hade goda intentioner så nådde han inte fram till dom. Även på de andra punkterna än kring sexismen. Även om vissa streotyper undviks, till exempel det här med dvärgar, så faller han i andra stereotyper när det gäller svarta m.m.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Jag har ju inte läst böckerna (really, vem orkar läsa fantasy när det finns som tv-serie?!?)

Nå. Jag skulle gärna se någon närmare analysera det sexistiska i GoT. DN-artikeln är ju en artikel i en tidning och inte en analys.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, det tycker jag inte. Men man kan säga att serien har en annan känsla än böckerna, eftersom den bara berättar "vad man ser", inte ur de olika karaktärernas perspektiv som böckerna. Att böckerna skildar en allt annat än jämlik värld är OK, det gör ju även böcker som The Handmaid's Tale av Margaret Atwood... Man får skildra förtryck. Och de flesta snubbar i GoT är mansgrisar, och det skildras inte positivt.

Sen lider den av den vanliga HBO-sjukan... man är så glad att man får visa naket till skillnad mot vanliga USA-network-TV att man slänger in tuttar precis överallt, även om det inte behövs ur berättarsynpunkt. För att sex säljer.

Att de flesta än så länge ser europeiska eller nästintill än så länge -- tja, man är ju än så länge i den delen av världen. Som att gnälla på Robin Hood.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Vill du ha mer saker i detalj så kan vi ta hur kvinnor och män sexualitet skildras:

Mäns sexualitet skildras mycket som att de faktiskt är något som handlar om mannen i frågan. Män vill ligga för att de vill ha sex, och män vill ibland inte ligga för att de inte vill ha sex. Och ibland vill män bara ligga med folk de tycker om.
Mäns sexualitet behandlas alltså på ett ganska normalt sätt, deras lust eller brist på lust utgår från dom själva.
Mäns kroppar skildras sällan sexuellt, och skildras alltid genom det POV som kapitlet skrivs i.

Kvinnor sexualitet skildras främst genom vilka som vill ligga med dom. När en kvinna vill ligga, eller inte vill ligga handlar det inte om hennes egen lust, utan de handlar bara om personen hon vill/inte vill ligga med. Kvinnornas sexualitet handlar alltid om den andra personen, att de vill manipulera dom eller om att dom är KÄR med stort K.
Kvinnors kroppar skildras ständigt med the male gaze, oavsett från vems perspektiv det är i kapitlet. Deras kroppar beskrivs alltid som ögongodis eller brist på ögongodis. Om möjligt så nämns ordet Nipple så många gånger som möjligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Arfert said:
Som att gnälla på Robin Hood.
Det håller jag inte alls med om. Daenerys är ju i en öken långt hemmifrån (Robin Hood är i en skog i England), men vi får inte följa de som bor där, utan en bunt vita människor som gör sånt som ökeninvånarna inte kan (de kan bara slåss, knulla och luras).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
w176 said:
Vill du ha mer saker i detalj så kan vi ta hur kvinnor och män sexualitet skildras:

Mäns sexualitet skildras mycket som att de faktiskt är något som handlar om mannen i frågan. Män vill ligga för att de vill ha sex, och män vill ibland inte ligga för att de inte vill ha sex. Och ibland vill män bara ligga med folk de tycker om.
Mäns sexualitet behandlas alltså på ett ganska normalt sätt, deras lust eller brist på lust utgår från dom själva.
Mäns kroppar skildras sällan sexuellt, och skildras alltid genom det POV som kapitlet skrivs i.

Kvinnor sexualitet skildras främst genom vilka som vill ligga med dom. När en kvinna vill ligga, eller inte vill ligga handlar det inte om hennes egen lust, utan de handlar bara om personen hon vill/inte vill ligga med. Kvinnornas sexualitet handlar alltid om den andra personen, att de vill manipulera dom eller om att dom är KÄR med stort K.
Fast jag kan på rak arm i allafall lägga fram ett exempel på motsatsen, från bok 3,5 (jag kommer ihåg det för jag läste det i går kväll)

Jamie Lannister var på Harrenhal, och hans läkare skickade upp en hora som var helt förälskad i Jamies kropp och sa att hon brukade dröma om den. medan Jamies tacka nej eftersom han vill vara Cersei trogen.

samtidigt som vi vet att Cersei har legat med en annan Lannister. (bok 2 tror jag)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Vimes said:
Nå. Jag skulle gärna se någon närmare analysera det sexistiska i GoT. DN-artikeln är ju en artikel i en tidning och inte en analys.
Läste precis om det här på Piruett, som tar upp hur sexism behandlas i boken mot hur den behandlas i tvserien.

/Han som egentligen inte har någon åsikt i ämnet, men som kan hålla med om att det är galet om sexism problematiseras i boken medan sexism i tvserien används för att sälja den
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Lu-kaazh said:
Fast jag kan på rak arm i allafall lägga fram ett exempel på motsatsen, från bok 3,5 (jag kommer ihåg det för jag läste det i går kväll)

Jamie Lannister var på Harrenhal, och hans läkare skickade upp en hora som var helt förälskad i Jamies kropp och sa att hon brukade dröma om den. medan Jamies tacka nej eftersom han vill vara Cersei trogen.

samtidigt som vi vet att Cersei har legat med en annan Lannister. (bok 2 tror jag)

Fast inte ens där pausar "kameran" eller berättarrösten och beskriver i detalj hur styva och vilken nyans James bröstvårtor är, eller färgen och lockighetsgraden av hans könshår.

När han är påklädd skrivs det inte hur kläderna stramar över och antyder hans fasta och ungdomliga muskulatur. OSV

Men som sagt. Man ser att GRR Martin stävat efter att göra det nyanserat, men ändå fallit kort.

EDIT: Dessutom så fångar ju exemplet solklart om hur ytterligare en kvinnas sexualitet främst handlar om den andra personen. Kvinnan är inte kåt i form av att ha en egen lust och sexualitet, utan hur är bara kåt för att mannen är så damn sexig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...så jävla långt bort är det inte till stäppen... (även om skalan i världen är skum).. Och det kommer fler svarta karaktärer i serie 2. De bor dock inte på stäppen, utan på annat håll.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Det finns ju en lite allmän fantasy-sjuka, som yttrar sig i att alla kvinnor är antingen prostituerade eller något som är rätt likvärdigt med prostitution, det vill säga att de använder sex främst som en bytesvara (sen kan de vara drottningar eller vad som helst).

Jag tänkte på det så sent som idag när jag såg avsnitt fyra, hur serien ständigt skildrar kvinnlig sexualitet som en bytesvara eller ett maktmedel och, omvänt, hur kvinnor gärna reduceras till att bara kunna utöva makt genom sin sexualitet.

Undantag finns förstås (Catelyn, Daenerys-post-Khal-Drogo), och tråkigt nog är det ju en ganska rättvisande skildring av vad kvinnlig sexualitet historiskt varit, men som w176 påpekar så leder detta gärna till att den kvinnliga sexualiteten framstår som något slugt och hotfullt och sällan tillåts vara vanlig enkel nu-vill-jag-knulla.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dnalor said:
Det finns ju en lite allmän fantasy-sjuka, som yttrar sig i att alla kvinnor är antingen prostituerade eller något som är rätt likvärdigt med prostitution, det vill säga att de använder sex främst som en bytesvara (sen kan de vara drottningar eller vad som helst).
...är inte det en hyfsat bra beskrivning av ödet för stora delar av den kvinnliga befolkningen i en värld som är medeltida? Hur många kvinnor FICK egentligen ha sex bara för de ville, förutom gifta kvinnor som hade turen att gilla sina män? Utan risk för repressalier från samhället? Och ja, jag vet att det fanns undantag.

I det medeltida samhället var kvinnor handelsvaror. Ville det inte det så fick de bli nunnor (glöm sex) eller ha turen att bli änkor tidigt, då fick de större handlingsutrymme.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Arfert said:
Dnalor said:
Det finns ju en lite allmän fantasy-sjuka, som yttrar sig i att alla kvinnor är antingen prostituerade eller något som är rätt likvärdigt med prostitution, det vill säga att de använder sex främst som en bytesvara (sen kan de vara drottningar eller vad som helst).
...är inte det en hyfsat bra beskrivning av ödet för stora delar av den kvinnliga befolkningen i en värld som är medeltida? Hur många kvinnor FICK egentligen ha sex bara för de ville, förutom gifta kvinnor som hade turen att gilla sina män? Utan risk för repressalier från samhället? Och ja, jag vet att det fanns undantag.
Men fantasy är ju inte en dokumentation av ett faktiskt samhälle.

Är samhället sexistiskt/misogynt så är det för att författaren vill ha det så.

Och då kan det vara på sin plats att ställa sig frågan »varför?«.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varför? Tja, enligt Martin så ville han skildra en trovärdig fantasyvärld med kvinnorförtryck. För att han är emot förtryck. Sen kan han ju ljuga om det.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Arfert said:
Dnalor said:
Det finns ju en lite allmän fantasy-sjuka, som yttrar sig i att alla kvinnor är antingen prostituerade eller något som är rätt likvärdigt med prostitution, det vill säga att de använder sex främst som en bytesvara (sen kan de vara drottningar eller vad som helst).
...är inte det en hyfsat bra beskrivning av ödet för stora delar av den kvinnliga befolkningen i en värld som är medeltida? Hur många kvinnor FICK egentligen ha sex bara för de ville, förutom gifta kvinnor som hade turen att gilla sina män? Utan risk för repressalier från samhället? Och ja, jag vet att det fanns undantag.
Ja, det skrev jag ju också. Men det är ändå en skillnad på att skildra en värld där sex är en bytesvara och att konsekvent reducera kvinnlig sexualitet till en bytesvara, som om kvinnor inte hade någon egen lust. Det senare är ett rätt manligt perspektiv och ger inte en särskilt sympatisk bild av kvinnor. Dels blir det något inneboende farligt med kvinnlig sexualitet om den alltid används med någon gentjänst i åtanke, och dels blir kvinnor stöpta i samma form och berövas något av sin mänsklighet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,696
Jag har läst tre böcker och fullkomligen stornjöt av hur Martin beskrev och utvecklade intrigerna och dialogerna. Och hur han kunde få personer att växa genom att spegla deras både goda och dåliga sidor.

Men till slut fick jag bara nog av alla våldsamma sexskildringar där kvinnor/flickor blev utsatta. Fick bara tvärnog och la ifrån mig böckerna. Kollar lite på SVTPlay, men börjar redan få nog där också...

(Faktiskt skrev jag om det här på ett forum som Andy drog igång för några år sedan)

Så, jag kan stå ut med att man hittar på en värld där det förekommer sexism eller rasism, men någonstans kan det också bli för mycket. I GoT går man över min gräns för kvinno/rasförtryck.

Och det har alltså inget att göra med att GoT är fantasy.
 
Top