Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag såg både avsnitt 5 och 6 först igår och har nu läst ikapp i denna tråd. Här är mina tankar, helt utan inbördes ordning.

Jag håller med om att serieskaparna inte lyckas visa att tiden går, vilket har varit gällande hela denna säsongen åtminstone, men troligtvis längre än så (men det minns jag inte). Det faktum att Bran tydligen varit bortom muren i åratal är ett av flera tecken på detta.

Bran gör nästan äntligen lite nytta också. Yay. Men resultatet är väldigt underväldigande och det känns märkligt att han på riktigt tror att någon ska lyssna på vad han säger, vare sig i Citadellet eller nån annan stans.
?
På tal om Sams plotline tycker jag det var väldigt synd att vi inte fick reda på mer där. Jag vill veta var Sam tänker ta vägen, och hur han kommer reagera på sin fars och brors bortgång. Blir intressant att se om Dany någonsin får veta att den som räddade livet på hennes äldsta vän Jorah var sonen till den snubbe hon ganska hänsynslöst brände för att statuera exempel. Oh, well. Kommer The Citadel fortsätta vara en del av storyn, eller kommer vi lämna dem för gott? Det verkar ju som att Archmaestern där skulle kunna nå en punkt då han tror på Sam, men det skulle väl då krävas att även de får en Wight att studera.

?För övrigt kommer det bli intressant att se Qyburns reaktion då de tar ner en levande död till Kings Landing. Han har ju pysslat en del med svartkonst, och skapat The Zombiemountain (var det förresten nån annan som hann tänka tanken på att Sandor Clegane skulle dö och återuppstå som Wight, och att vi därmed skulle få Cleagane-bowl i en zombie-version?). Jag tror han kommer bli väldigt fascinerad i alla fall, och kanske till och med bli den som försöker övertala Cersei att antingen hjälpa DanJon eller söka en allians/giftermål med The Night King.

Förresten vet jag inte hur de hade tänkt att ta en levande död genom muren från första början. Muren är magisk och skyddad mot The Others. You know nothing, Jon Snow. Planen kan ju inte rimligtvis ha varit att flyga över muren. De har visserligen haft en Wight på besök i Castle Black tidigare, men ingen som passerat söder om muren ännu. Det är väl tur att de flyger, så det åtminstone finns en chans för den att överleva och därmed kunna fungera som bevismaterial A.

Dessutom är jag nyfiken på om bevismaterial A kommer överleva flygturen över The Wall med dess magiska skydd, och vad det innebär om den gör/inte gör det. Om den överlever kommer The Night King kunna flyga över på sin sprillans nya zombiedrake och släppa ner minions på andra sidan. Nights Watch kommer snart bli Nighs Wights, eller Wights Watch. Jag har inte bestämt mig för vad som låter bäst.

Om wighten inte överlever har äventyrarna åkt norr om muren helt i onödan, trots att Jon kände till att odöda inte kan passera muren, och de icke-namngivna NPC's som hängde med dem dog förgäves (och just det, den där Thoros och draken dog visst också utan att det gav något. Förklara det, Jonny boy).

Jag störde mig också på att NK-snubben inte kastade fler spjut. Eller att någon Wight fick för sig att ta sats och hoppa över det drygt meterdjupa hålet och snabba på processen lite. Vi får ingen uppfattning om hur länge de väntar, men vi får snabbt en känsla för att fienden kan vänta där hur länge som helst, och inte gärna stressar. De testar inte ens om isen frusit. Det mest logiska är nog ändå att NK på något sätt förutspått att Jon skulle skicka efter de enda drakarna i världen. Dessutom är han (NK) så pass säker på att dessa drakar inte har någon som helst förmåga att prioritera vilka fiender som ser farligast ut ("är det de där fyra individerna med hästar, rustningar och skimrande spjutvapen, eller är det de tusentals individerna som står i första ledet och som bär slitna kläder och knappt bär vapen? Hmm..."). The Night King agerade med andra ord rätt så... iskallt. Han låter massvis med Wights brännas sönder innan han kastar första spjutet, och sen väntar han en stund med det andra spjutet han kastar, trots att det inte ser det minsta jobbigt ut för honom. Bronn var ju fan snabbare med Ballistan.

?Nåväl. Över till Winterfell. Arya är sämst och borde antingen konfrontera Littlefinger direkt, eller ta något av sina ansikten och ta reda på exakt vad han pysslar med. Allt för lite face-swapping på sista tiden för Aryas del. Den där serveringsflickans ansikte hon använde hos Walder Frey hade säkert funkat bra för att kunna speja på littlefinger obemärkt.

??Sansa... Hmm... Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka hennes agerande. Jag tycker ju hon är vettigare än Arya i dessa två avsnitt, men det känns inte svårt att uppnå. Sen kommer det bli intressant att se exakt varför hon skickade iväg Brienne precis när Littlefinger tipsat om att använda henne på ett annat sätt. Den enda uppenbara förlorar här är ju Tormund. Men vi får väl se helt enkelt.

?Bran som sagt, försöker hjälpa till, men lyckas inte riktigt. Han kanske inte kan/vågar/vill säga mer än nödvändigt till folk, men ändå tycker jag att han borde kunna ge folk lite mer ledtrådar om saker och ting han får reda på i sina visioner.

Och ja, till sist är det lite väl mycket plötsliga räddningar i sista stund. Att Jon ännu en gång klarade sig ur dödens grepp kan väl ses som en övernaturlighet, men att sen mothafuckin Benjen dyker upp helt plötsligt med vad som kanske är världens dummaste vapen känns lite för tråkigt. Hade ju varit coolare om Jon helt sonika hade snott en häst från The White Walkers eller om han byggt ett par skidor av skelettrester och "Gustaf Vasat" sig hela vägen tillbaka till Castle Black.

?Jag tycker dock att avsnitten 5 & 6 kan ha varit de två bästa i hela serien. Coola scener, lite charmig humor här och där. Jag skrattade högt åt Davos' kommentar om att han trodde att Gendry fortfarande rodde runt i sin båt. De som lyssnat på podden A Storm of Spoilers har hört mycket spekulationer om hur han bara ror, och ror och har gjort det sen han försvann ur serien.

?... Och förresten, vilken jäkla tur det var att Daenerys skräddare hunnit fixa klart vinterkollektionen innan hon var tvungen att bege sig norr om muren för att rädda Jon. Phew! That's the real hero of this story!
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Enligt en karta jag hittat så ser sträckan ut att vara ca 300 (1900 miles ish) mil mellan Castle Black och Dragonstone. https://quartermaester.info/#@Dragonstone
Ganska bra jobbat av en korp och sen en Drake att flyga på den där tiden. En korp flyger ca 30 km i timmen så 30 mil på 10 timmar. Det skulle alltså ta några dagar att flyga. Vet dock inte hur fort en drake flyger men antar inte typ "warp-speed"... Den här säsongen av GoT har varit den sämsta när det kommer till story, har gått från 50% känsla 50% underhållning till 100% underhållning. Känns som att jag ser "The Avengers" fast i fantasy kläder...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
För mig är det uppenbart att B&B är nu lämnade åt sitt eget öde - avsaknaden av GRRMs storybyggande är brutalt påtaglig.

Å andra sidan har serien numera råd visa... allt de kan hitta på, och snyggt som stryk, så jag har svårt att klaga :cool:

(Men visst, för att vara elak - känns inte förenklingarna och genvägarna i manus som att vi återgått till hur fantasy skrevs på åttiotalet. Är det inte lite för rakt spår a la typ Krull the Barbarian...? :eek:)

Apropå inget - tror ni de kommer ha lyssnat på kritiken om att deras nakenscener varit sexistiska? Jag menar, är jag den ende som hoppas på en ny nakenscen med Emilia Clarke även om hon ställer som villkor att hennes manlige motspelare* visar slangen? (Eller - varför inte "och" - Tormund Giantsbane, som ju lärt sig ett nytt ord. Plus Brienne, då.)

*) Hittills har Jon+Dany varit kylskåpskallt, men jag fick nytt hopp se Daenerys vara glad och lycklig (och naken) när jag ramlade över en gammal photoshoot (Variety? Rolling Stone kanske?) - Kit och Emilia kan ha kemi, om de bara vill (och får, för regissören). Hoppas bara det inte skurit sig dem emellan sedan dess...

Tyvärr känns det tunnsått med förväntningar på "vuxenromans" efter detta. Kan inte komma på någon mer nu när Missandei gjort sin scen. Fortfarande putt Natalie Dormer sprängdes i förtid. Att Ellaria skulle lyckas fly, och dessutom hitta ro nog för nookie, känns överspelat. Att introducera en ny skinande riddare åt Sansa känns bara krystat.

Jag menar, att Euron får visa sina sängkammarfärdigheter för drottningen tror väl inte ens han själv på? (Dessutom måste jag erkänna det inte är samma sak när man vet en kroppsdubbel används)

Nej, bortsett från slumpmässiga prostituerade tuttar (som nog går klämma in), har jag svårt hur CEO of Tits ska kunna uppfylla kvoten i sista säsongen om inte Clarke fortsätter vara generös mot oss tittare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
da_bohz;n255391 said:
??Sansa... Hmm... Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka hennes agerande. Jag tycker ju hon är vettigare än Arya i dessa två avsnitt, men det känns inte svårt att uppnå. Sen kommer det bli intressant att se exakt varför hon skickade iväg Brienne precis när Littlefinger tipsat om att använda henne på ett annat sätt.
Som jag tolkade det, men jag slötittade (har gett upp hoppet om serien och kollar mest upp om någon skriker eller så), så vill Sansa tyå mörda Arya men då skulle Brianne skydda Arya, så Sansa skickar iväg henne. Men jag fick ändå inte riktigt ihop det. Tunnare än isen bortom muren, om man säger så...
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Måns;n255422 said:
Som jag tolkade det, men jag slötittade (har gett upp hoppet om serien och kollar mest upp om någon skriker eller så), så vill Sansa tyå mörda Arya men då skulle Brianne skydda Arya, så Sansa skickar iväg henne. Men jag fick ändå inte riktigt ihop det. Tunnare än isen bortom muren, om man säger så...
?Det kanske kan vara så. Jag förstår dock inte hur hon tror att hon ska kunna lyckas efter att ha sett sin systers skills och ansiktskollektion. Det skulle dessutom tillintetgöra hennes position i norden om det visade sig att hon mördar syskon hit och dit. Och både Jon och Bran skulle vända sig mot henne. Hon borde verkligen inse att det är poänglöst. Däremot är ju inte slarvigt skriveri något vi saknat i serien den sista tiden, så det är inte omöjligt att det händer ändå.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Sista avsnittet för säsongen på Måndag.

Om inte Stannis kommer tillbaka då börjar jag misstänka att han inte kommer tillbaka alls.

Our true King of Westeros ;_;
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Vilken säsongsavslutning! Littlefingers min när han insåg att hans ränksmidande blivit avslöjat, var obetalbar.

Euron tycker jag inte alls passar in i GoT. Hela konceptet med en psykopatiskt Jack Sparrow-wannabe är tröttsamt. Det var egentligen det enda jag inte gillade med avsnittet. Bronns fixering vid det manliga könsorganet är förstås också rejält tröttsamt.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Så... Jon's riktiga namn, "Aegon Targaryen".

Ett namn som har gått i arv i huset Targaryen sedan Aegon I Targaryen, aka Aegon the Conqueror, snubben som med hjälp utav tre drakar lade Westeros under sitt och huset Targaryens styre för en så där 300 år sedan.

Undrar hur han, och alla andra runt honom, kommer reagera på det... forutsatt att fler än Jon får veta det så klart... han kanske bestämmer sig för att tvinga dem att hålla det hemligt. Fast det låter inte riktigt som honom... Jon är ju precis som Ned där, "honoust to a fault" och allt... XD


Och heh... under några minuter där så trodde jag att Cersei faktiskt skulle hjälpa till mot the White Walkers... och blev faktiskt förvånad under några sekunder när hon berättade för Jaime hennes avsikter... kort följt av mig som tänker "Well duh... what was I thinking! Klart att hon inte skulle igentligen gå med på det... det är ju Cersei vi snackar om här..." XD


Jaja... ett riktigt bra avsnitt tycker jag... och nu börjar väntan igen... så långt som vi vet så ska säsong 8 komma ut någon gång mellan sent 2018 eller tidigt 2019 (men det kan ju ändras på antar jag).

Vad jag dock inte visste var att säsong 8 ska bara vara 6 avsnitt, jag hade fått för mig att den skulle vara 7 avsnitt precis som säsong 7 hadde. Dock så ska tydligen varje avsnitt utav säsong 8 vara i närheten utav film-längs avsnitt... så det kommer ju i så fall väga upp färre avsnitt.

Vad jag också har sätt lite info på (något som där ju igentligen har varit snack om rätt länge nu, men som väl har blivit mer officielt nu under den senaste tiden), är att efter säsong 8 så är där helt klart en stor chans för att ett flertal olika spin-off serier kommer eventuelt skapas, men att vad de skulle vara är lite osäkert... men att det antagligen kommer handla om någon typ utav prequals istället för någon typ utav fortsättning utav storyn efter GoT s08. Vi får se vad som händer under de kommande åren.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Rhodryn;n255702 said:
Jaja... ett riktigt bra avsnitt tycker jag... och nu börjar väntan igen... så långt som vi vet så ska säsong 8 komma ut någon gång mellan sent 2018 eller tidigt 2019 (men det kan ju ändras på antar jag).

Vad jag dock inte visste var att säsong 8 ska bara vara 6 avsnitt, jag hade fått för mig att den skulle vara 7 avsnitt precis som säsong 7 hadde. Dock så ska tydligen varje avsnitt utav säsong 8 vara i närheten utav film-längs avsnitt... så det kommer ju i så fall väga upp färre avsnitt.
Jag har också hört sent 2018 eller tidigt 2019. Jag läste någonstans att ursprungstanken var att göra sista säsongen 13 avsnitt lång, men att de sedan delade upp den på två (7+6 avsnitt).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag har nu slutligen tittat i kapp på den här serien.

Jag älskade de första säsongerna till stor del för att jag alltid hade känslan av att precis vem som helst kunde dö.

Sen började jag inse att ett par personer nog inte skulle dö, oavsett. Det kunde jag leva med eftersom de var få.

Vi fick en glimt av hopp när kyrkan sprängdes förra säsongen, att nu jävlar kommer folk att ryka till höger och vänster. Men nu känns det istället som att en hel jäkla massa karaktärer bär skinande blanka plot-rustningar och gladeligen visar upp dem vid varje chans som ges.

Jag såg ett ögonblicks hopp där när Tormund nästan drogs ner i vattnet av vitingarna. Men självfallet krossades det hoppet på det mest uppenbara sätt det kunde ske på =(

Nu hoppas jag nästan att nån av de karaktärer jag till och med verkligen, verkligen gillar ska gå och dö bara tona ner plot-rustnignar lite grann, så som Arya, Sam, Bron eller Tormund.

Till och med om Jamie eller Cercei dog skulle det ge lite hopp i alla fall.

Men, nej. Allt vi får är gamla järntanten, något jag tycker har varit smått väntat sen förra säsongen.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Håller med om att det var ett riktigt starkt sista avsnitt för säsongen!

Som vanligt kan man störa sig på restiderna, och speciellt då Sam som reser längre sträcka än någon annan i serien hittills under ett avsnitts tid, och dessutom bara med häst och vagn. Är han jultomten, månne?

Sen tror jag inte att böckerna kommer hantera rivandet av muren på samma sätt. Jag hoppas verkligen inte det. The Night's King måste haft en bättre plan än att helt enkelt vänta tills någon är dum nog att ta en drake norr om muren för att sedan konvertera den till en zombiedrake som sprutar nån slags blå eld (ja, det lär ju inte ha varit is eftersom det bara skulle gjort muren starkare). Jag fick känslan av att det snarare var ett coolt sätt att visa det på än att det skulle vara en rimlig och smart lösning.

Jag gillar verkligen att det inte blev någon super-action i sista avsnittet. Det var diskussioner och intrigmakande i nästan hela avsnittet, och man fick en del callbacks till de allra första säsongerna av serien. Det kändes till och med som ett av de tidiga avsnitten med tanke på hur mycket snack det var.

?Något jag saknade var något slags agerande från Varys. Han hakade på dem till Kings Landing, men varken säger eller gör något vettigt där. Mycket skumt. Undrar om han förklär sig och stannar kvar där för att sno tillbaka sina "little birds" från Qyburn...

?Bra att de äntligen "bekräftar" att R+L=J, och att det nu är fler än Bran som känner till det. Det kommer alltså inte bli något som bara viftas undan genom att en hemmabyggd rullstols bromsar slutar funka, och att killen som sitter i plötsligt trillar ner för en brant trappa (som jag inte kan förklara hur han tog sig upp för, men hey - jag är ju inte manusförfattare).

?Jag är väldigt nöjd med den här säsongen, och jag tror absolut att den sista blir ännu bättre, nu när alla ens favoritkaraktärer ska slåss på samma sida.

Cersei räknas inte in i den skaran. Hon gör alltför många konstiga manövrar och missbedömer alla hela tiden - vilket alla andra typ också gör - men hon inser aldrig när hon gör eller har gjort fel. Det är tröttsamt.
"Ja du, Jamie... Euron säger ju knappast nej till att gifta sig med en drottning, så vi har hans fulla stöd. Och du, det där barnet jag har i magen och som vi tänkte vara öppna med att du är far till... Ehm... Jag tror inte Euron känner till hela den grejen, men han borde väl vara okej med det, eller hur? Ja, han är nog okej med det... Han är inte så stolt eller småsint av sig. Va? Är du sur på mig?"
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Rymdhamster;n255713 said:
Men, nej. Allt vi får är gamla järntanten, något jag tycker har varit smått väntat sen förra säsongen.
?Glöm inte Dorne och Sandormarna!
...
...
...
?... Eller vänta förresten, har du möjlighet att glömma dem, så gör det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Rymdhamster;n255713 said:
Till och med om Jamie eller Cercei dog skulle det ge lite hopp i alla fall.
Jag hoppades in i det sista att Berget skulle klubba ner Jamie. Tycker inte han tillför så mycket längre.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
da_bohz;n255715 said:
?Glöm inte Dorne och Sandormarna!
Sen Oberyn och Oberyns bror (minns inte namnet) har jag sett dem som små sidokaraktärer, och rätt troliga att dödas av för eller senare. Jag räknar ju exempelvis inte med draken heller, eftersom jag såg det som oundvikligt att minst en av dem skulle dö för att visa att Danny inte är oövervinnerlig.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Rhodryn;n255702 said:
Så... Jon's riktiga namn, "Aegon Targaryen".
Lite av en dickmove. Vid det tillfället hade Rhaegar Targaryen redan en son vid det namnet med en annan fru. Hur störd får man vara liksom? Snart börjar de väl kalla Lyanna för Ellia också....
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,038
Tyvärr, detta var den sämsta säsongen av GoT hittills. Alldeles för högt tempo, alldeles för många orimligt snabbar resor, alldeles för lite riktig utveckling av storyn - det mesta följer bara ur det som var och saknar den finess serien hade när den följde böckerna (någorlunda i alla fall). Martin är avsevärt bättre på att skapa vettig story än manusförfattarna! Då visste vi inte vad som skulle ske – och centrala personer dog plötsligt. Utan att komma tillbaka. INGEN riktigt central figur har dött denna säsong, möjligen Littlefinger undantagen (enda bra scenen i sista avsnittet). Och det värsta är att man inte längre tror att det skall ske – för så djärva är manusförfattarna inte till skillnad från Martin. Varför inte avpolletera Jaimie? Eller Sansa? Nej, istället är det effekter, effekter och effekter som gäller – vilket blir aptrist i längden. Och en zombiedrake som är så mäktig att det är löjligt – raserar Muren på någon minut – djävlar vad fånigt! Och nämn inte Eurons fartyg – denna styggelse till farkost, så fullkomligt orealistisk och överdriven. Ja, vi fattar att han är en bad guy. Endimensionellt bad guy – skeppet behövs inte för at synliggöra det – säsongens kassa manus räcker för att den poängen skall gå fram tydligt och klart... Så det är med viss sorg jag inser att det som var den bästa serien någonsin nu sjunkit ner till det mediokras nivå.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mundo;n255728 said:
Lite av en dickmove. Vid det tillfället hade Rhaegar Targaryen redan en son vid det namnet med en annan fru. Hur störd får man vara liksom? Snart börjar de väl kalla Lyanna för Ellia också....
Det finns ju en chans att Rhaegar inte döpte sin nya son till Aegon dock... när Jon föddes så var ju Rhaegar redan död, och jag tror att Rhaegars första fru och de barn han hade med henna var också döda när detta hände. Så det finns något utav en chans att det var Lyanna henne själv som valde namnet Aegon på sin son... det namnet är ju som sagt ett namn som är välkänt som ett namn kopplade till Targaryons ju, och där är ett flertal andra Targaryons som har haft just det namnet tidigare.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Mundo;n255728 said:
Lite av en dickmove. Vid det tillfället hade Rhaegar Targaryen redan en son vid det namnet med en annan fru. Hur störd får man vara liksom? Snart börjar de väl kalla Lyanna för Ellia också....
Jag vet inte om hans tidigare barn är namngivna i seriens kontinuitet. Kanske heter inte "Jon" Aegon i böckerna? Om Martin lever får vi se...
 
Top