Game of thrones - House of the dragon.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag förstår inte riktigt vad för problem alla har med striderna på The Stepstones. Drakarna kan dominera bra mot truppkoncentrationer och fartyg, men Triarkins trupper gömmer sig i grottorna när drakar siktas (och drakarna kan inte flyga hela tiden), och Daemon och Corlys har problem med att få fram supplies. Samtidigt har den improviserade alliansen inte trupper nog för att ta över grottorna. Så vad man gör är att lura ut dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag förstår inte riktigt vad för problem alla har med striderna på The Stepstones. Drakarna kan dominera bra mot truppkoncentrationer och fartyg, men Triarkins trupper gömmer sig i grottorna när drakar siktas (och drakarna kan inte flyga hela tiden), och Daemon och Corlys har problem med att få fram supplies. Samtidigt har den improviserade alliansen inte trupper nog för att ta över grottorna. Så vad man gör är att lura ut dem.
1. Det verkar röra sig om några hundra fiendesoldater.
2. Om de nu gömmer sig i grottor, vilken skada gör de?
3. Om de är pirater måste de ju ha båtar, av trä, som brinner bra.
4. Hur kan man FÖRLORA mot en fiende som inte kan göra ett skit? Belägra i vanlig ordning. Eller led in vatten, lava, tjära, gift i tunnlarna.
5. Varför skickar man flera hundra man mot en enda soldat, när man vet att det är skitdumt?
6. Hur kan Daemons armé plötsligt traska iland? Har kabborna inga spejare?

Äsch, det är så mycket dumt...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag förstår inte riktigt vad för problem alla har med striderna på The Stepstones. Drakarna kan dominera bra mot truppkoncentrationer och fartyg, men Triarkins trupper gömmer sig i grottorna när drakar siktas (och drakarna kan inte flyga hela tiden), och Daemon och Corlys har problem med att få fram supplies. Samtidigt har den improviserade alliansen inte trupper nog för att ta över grottorna. Så vad man gör är att lura ut dem.
Vi vet ju att drakarna kan lägga hela städer i ruiner så jag har svårt att fatta varför de inte inte blåser igen grottorna. Deamon visste ju exakt i vilken grotta krabbskörken befann sig i.

Vill dock poängtera att detta, eller de andra konstiga grejerna i slutet på avsnittet, inte var en jättestor dealbreaker för mig, jag gillar fortfarande serien
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tunnel fighting är skitsvårt (det är bara vi som är vana att storma dungeons som inte ser problemet). Försvararen har alla fördelarna, och kan ta sig ut till exempel nattetid och räda. Okinawa, med ett gigantiskt materiellt övertag för amerikanerna i varje avseende, tog fortfarande tre månader och skyhöga förluster.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tunnel fighting är skitsvårt (det är bara vi som är vana att storma dungeons som inte ser problemet). Försvararen har alla fördelarna, och kan ta sig ut till exempel nattetid och räda. Okinawa, med ett gigantiskt materiellt övertag för amerikanerna i varje avseende, tog fortfarande tre månader och skyhöga förluster.
Man kan ju undra varför inte jänkarna skickade fram en ensam hjälte då. Borde ju löst allt.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Tycker att man skulle ha gett fartyg drakeskort svårt att vara pirat när man inte kan lämna ön. Instämmer med alla andra egentligen de ville ge oss lite våldsunderhållning, visa att Deamon är på den galna delen av släktträdet samt att han inte går att lite på med vit flagg etc. De kunde ha gjort allt det där på ett smartare sätt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag förstår inte riktigt vad för problem alla har med striderna på The Stepstones. Drakarna kan dominera bra mot truppkoncentrationer och fartyg, men Triarkins trupper gömmer sig i grottorna när drakar siktas (och drakarna kan inte flyga hela tiden), och Daemon och Corlys har problem med att få fram supplies. Samtidigt har den improviserade alliansen inte trupper nog för att ta över grottorna. Så vad man gör är att lura ut dem.
Dom bor i en liten grotta på en liten ö omringad av saltvatten och kriget har tagit flera år. Hur fortsätter de existera efter att man bränt ned deras båtar första gången? Efter tre, fyra dagar har de slut på färskvatten, efter någon vecka har de slut på mat. Kriget borde varit över på två veckor, inte på två år. Du behöver inte slåss för att vinna krig, du behöver göra det omöjligt för motståndaren att slåss.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Okinawa, med ett gigantiskt materiellt övertag för amerikanerna i varje avseende, tog fortfarande tre månader och skyhöga förluster.
Skillnaden är att folket i Okinawa såvitt jag förstår hade en hel ö att gömma sig på medan Deamon visste exakt i vilken grotta krabbsnubben var i.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Skillnaden är att folket i Okinawa såvitt jag förstår hade en hel ö att gömma sig på medan Deamon visste exakt i vilken grotta krabbsnubben var i.
Jag har varit på Okinawa och ön(öarna) är gigantisk jämfört med vad som visas i House of the Dragon. Så slagfältens storlek lär spela roll, precis som du säger. Sen skickade japanerna på Okinawa fram skolflickor beväpnade med en(ja 1!)handgranat var för att springa fram mot de amerikanska soldaterna och ta med sig så många som möjligt i döden. Flickorna hade blivit tillsagda att amerikanerna skulle våldta dem och mörda dem för att sedan göra samma sak med deras familjer. De var nu imperiets yttre försvarslinje. Jag har varit på museum på Okinawa och sett foton på de tjejerna som dog, fakta om dem och det som finns bevarat av deras skolarbeten. Jävligt hemsk upplevelse att få ansikten på de som dog.

Men till serien, det vi hittills fått se om drakar motiverar inte riktigt varför eller hur det skulle ha tagit så lång tid att besegra motståndare som gömmer sig på en så begränsad plats.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag ville verkligen gilla den här serien, men sorry. Visst, snyggt foto osv, några goda skådisinsatser (kungen t.ex.), men vilken fullständigt brist på intressant bakomliggande story. Och så den strategiskt sett fullständigt idiotiska striden i slutet av avsnitt 3. Krabbgubben var ju dessutom en av de intressantaste karaktärerna så här långt – jag hade gärna vetat mer om honom, och så får vi inte ens se hans sista strid mot den tjurige lillgrabben utan impulskontroll. Nä, det räcker nu tror jag. Det måste finnas bättre saker att se på.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill lägga till några saker, kan Tywin Lannister senare besegra en av de största hoten mot sin ätt genom att belägra "grottor" som dessutom är omgjorda till slott. Och detta utan Drakar med vanliga män se till att fullkomligt rasera Castamere. Dessutom vet vi ju att drakarnas eld är rätt OP i Westeros och vi har sett Daenerys och hennes drakar. Det för mig gör det ännu svårare utan att det förklaras mer i serien, till varför det just tagit så lång tid. Jag förstår varför man gör som man gör ur dramaturgisk synvinkel då man vill visa att Daemon inte vill ha sin brors hjälp, men drakarna blev väldigt tydligt plot devices, vars förmågor ändras efter vad berättelsen kräver.

Jag älskar serien fortfarande och detta är nog nitpicking, allt såg fantastiskt ut och resten av avsnittet var precis perfekt!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vill lägga till några saker, kan Tywin Lannister senare besegra en av de största hoten mot sin ätt genom att belägra "grottor" som dessutom är omgjorda till slott. Och detta utan Drakar med vanliga män se till att fullkomligt rasera Castamere.
And so he spoke, and so he spoke
That lord of Castamere
But now the rains weep o'er his hall
With no one there to hear
Yes, now the rains weep o'er his hall
And not a soul to hear
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Det där säger mig inget alls. Var det där en ensam amerikansk soldat anföll Okinawa och på så vis drog ut alla försvararna så övriga armén kunde besegra dem?
Skånsk då?
 
Top