Game of thrones - House of the dragon.

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Och hur mycket av det här kommer HBO fokusera på? Jag älskar också allt du nämner och speciellt då Isle of Faces och de "gröna männen". Men vad HBO gör med metaplot och karaktärer går ju att se hur Quaithe användes(eller missbrukades i två avsnitt i en säsong) i GoT.

Jag hoppas verkligen du har rätt men jag är långt ifrån säker på att det kommer finnas så där jättemycket att gotta sig i om man är ett fan av ASOIAF då det förmodligen är mer GoT inspirerat.
Du har en poäng, jo. man kan ju bara hoppas!
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
För övrigt vill jag säga att det är ett (vid första anblick) smart drag att casta en svart skådespelare, Steve Toussaint, som lord Corlys Velaryon, även om det inte är "canonical".

1. Dels visar det på att det valyriska drakblodet visst kan rinna i vilka ådror som helst, utan att det ska vara någon vithyad übermensch (vi vet ju från böckerna att ätten Targaryens avkomlingar lätt påverkas i utseendet när man gift sig med Dornishmen, den det har inte visats på TV, och dessa har heller inte varit drakryttare).

2. Det bidrar till att göra det mer troligt att oäktingen Nettles ("brown-skinned girl with black hair and brown eyes") som bevisligen var av drakblodet (ev. dotter till prins Daemon...) faktiskt kan vara just det och inte som vissa ville göra gällande bara någon som lyckades "lura" sin drake --- även hon var ju från samma mångkulturella handelsplats som Corlys, ön Driftmark, med stark påverkan från öst.

3. Det hjälper till att särskilja Corlys, hans barn äkta Laena och Laenor samt och hans sannolika oäkta söner Addam och Alyn Velaryon/of Hull, från det stora och annars utseendemässigt generiska Targaryen/Velaryon/Celtigar-konglomeratet.

4. Det ger tittarna en mer tydlig vink (om de väljer att ha med detta) om ett av de stora kruxen i handlingen, hela det som triggar konflikten genom att leta till kung Viserys för tidiga död; att Rhaenyras barn med Corlys son Laenor, de tre bröderna Jacaerys, Lucerys och Joffrey Velaryon (arvtagarna till Järntronen) mer sannolikt är hennes oäktingar ("the Strong Boys") med Ser Harwin Strong.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För övrigt vill jag säga att det är ett (vid första anblick) smart drag att casta en svart skådespelare, Steve Toussaint, som lord Corlys Velaryon, även om det inte är "canonical".

1. Dels visar det på att det valyriska drakblodet visst kan rinna i vilka ådror som helst, utan att det ska vara någon vithyad übermensch (vi vet ju från böckerna att ätten Targaryens avkomlingar lätt påverkas i utseendet när man gift sig med Dornishmen, den det har inte visats på TV, och dessa har heller inte varit drakryttare).

2. Det bidrar till att göra det mer troligt att oäktingen Nettles ("brown-skinned girl with black hair and brown eyes") som bevisligen var av drakblodet (ev. dotter till prins Daemon...) faktiskt kan vara just det och inte som vissa ville göra gällande bara någon som lyckades "lura" sin drake --- även hon var ju från samma mångkulturella handelsplats som Corlys, ön Driftmark, med stark påverkan från öst.

3. Det hjälper till att särskilja Corlys, hans barn äkta Laena och Laenor samt och hans sannolika oäkta söner Addam och Alyn Velaryon/of Hull, från det stora och annars utseendemässigt generiska Targaryen/Velaryon/Celtigar-konglomeratet.

4. Det ger tittarna en mer tydlig vink (om de väljer att ha med detta) om ett av de stora kruxen i handlingen, hela det som triggar konflikten genom att leta till kung Viserys för tidiga död; att Rhaenyras barn med Corlys son Laenor, de tre bröderna Jacaerys, Lucerys och Joffrey Velaryon (arvtagarna till Järntronen) mer sannolikt är hennes oäktingar ("the Strong Boys") med Ser Harwin Strong.
Håller helt klart med. Skådisen som skall porträttera Corlys Velarion tycks också vara precis så karismatisk som jag har hoppats på. Nu är det självklart upp till bevis i skarpt läge.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
För övrigt vill jag säga att det är ett (vid första anblick) smart drag att casta en svart skådespelare, Steve Toussaint, som lord Corlys Velaryon, även om det inte är "canonical".

1. Dels visar det på att det valyriska drakblodet visst kan rinna i vilka ådror som helst, utan att det ska vara någon vithyad übermensch (vi vet ju från böckerna att ätten Targaryens avkomlingar lätt påverkas i utseendet när man gift sig med Dornishmen, den det har inte visats på TV, och dessa har heller inte varit drakryttare).

2. Det bidrar till att göra det mer troligt att oäktingen Nettles ("brown-skinned girl with black hair and brown eyes") som bevisligen var av drakblodet (ev. dotter till prins Daemon...) faktiskt kan vara just det och inte som vissa ville göra gällande bara någon som lyckades "lura" sin drake --- även hon var ju från samma mångkulturella handelsplats som Corlys, ön Driftmark, med stark påverkan från öst.

3. Det hjälper till att särskilja Corlys, hans barn äkta Laena och Laenor samt och hans sannolika oäkta söner Addam och Alyn Velaryon/of Hull, från det stora och annars utseendemässigt generiska Targaryen/Velaryon/Celtigar-konglomeratet.

4. Det ger tittarna en mer tydlig vink (om de väljer att ha med detta) om ett av de stora kruxen i handlingen, hela det som triggar konflikten genom att leta till kung Viserys för tidiga död; att Rhaenyras barn med Corlys son Laenor, de tre bröderna Jacaerys, Lucerys och Joffrey Velaryon (arvtagarna till Järntronen) mer sannolikt är hennes oäktingar ("the Strong Boys") med Ser Harwin Strong.
Min första tanke var direkt att det måste vara relaterat till Nettles på ett eller annat sätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Så den kommer gå samtidigt som Rings of Power? Jag hade hoppats på att det skulle bli lite mer utspritt så att man hade en ny fantasyserie att se fram emot hela året, men det kan ju även vara kul att följa två serier parallellt :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
FÖRSTA? Ska det inte bara vara en säsong? 😱
"HBO/HBO Max chief content officer Casey Bloys confirmed that “House of the Dragon” will have more than one season, even before the series has premiered.9 mars 2022"
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hade varit helt omöjligt att klämma in handlingen i the Dance of the Dragons i en säsong.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det ser bra ut! Jag har typ glömt bort all lore från böckerna/serien så hoppas att den går att hänga med i ändå.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det ser bra ut! Jag har typ glömt bort all lore från böckerna/serien så hoppas att den går att hänga med i ändå.
Om du ska läsa på är det alltså The Dance of the Dragons som utspelas, så de bra källorna är antingen The Princess and the Queen + The Rogue Prince, eller de relevanta delarna av The World of Ice And Fire.

Eller här: https://awoiaf.westeros.org/index.php/Dance_of_the_Dragons
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Kommer verkligen försöka att inte kolla förrän serien är avslutad.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Går man bara på trailrar leder House of the Dragon stort över The Rings of Power, skulle jag säga.
Japp, verkligen. Anmärkningsvärt vilka skillnader det kan leda till i anslag och känsla.
 
Top