Game of thrones - House of the dragon.

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,315
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag undrar hur den kungliga familjen skulle reagera om Aemond hade fått ett stridsgissel i huvudet när han sparrar med Ser Criston. Dåraktigt att sparra så vilt med riktiga vapen som redan påpekats, men jag antar att de vill att det ska se mer spännande ut och att de därför kör skarpa vapen.
Ja, om alla tränar på det sättet som hittills framställts i GoT och HoTD, så borde det inte finnas några adelshus kvar i Westeros.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tränar de dock inte med trävapen vid "the wall"? Eller minns jag helt fel?
Dom tränar med trävapen vid castle black , Arya och syrio tränar med trävapen , the strong boys och aemond och aegon tränar med trävapen när Criston och harwin strong flippar på varandra . Så visst tränas det med trävapen
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,315
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Dom tränar med trävapen vid castle black , Arya och syrio tränar med trävapen , the strong boys och aemond och aegon tränar med trävapen när Criston och harwin strong flippar på varandra . Så visst tränas det med trävapen
Jo, ibland. Jaime tränar ju sin nya vapenarm med slöa vapen tex. Men visst viftas det ofta med tunga och ibland skarpa vapen även när det rimligtvis inte borde vara det. Criston Cole skulle ha krossat huvudet på den han träffade under träningen med Aemond. Ser ut att vara väl farligt att utsätta en redan enögd prins för den faran…
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
772
Jo, ibland. Jaime tränar ju sin nya vapenarm med slöa vapen tex. Men visst viftas det ofta med tunga och ibland skarpa vapen även när det rimligtvis inte borde vara det. Criston Cole skulle ha krossat huvudet på den han träffade under träningen med Aemond. Ser ut att vara väl farligt att utsätta en redan enögd prins för den faran…
Ja det är väl mest "Rule of Cool" som gör att en enögd tjomme är ruskigt bra på snabb närstrid. Att ha djupseende bör ju ett typiskt strategiskt överläge.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Ja det är väl mest "Rule of Cool" som gör att en enögd tjomme är ruskigt bra på snabb närstrid. Att ha djupseende bör ju ett typiskt strategiskt överläge.
Ne, det gör faktiskt ingen större skillnad. Nu skulle jag visserligen inte påstå att jag blev »ruskigt bra« på den tiden jag fortfarande regelbundet vevade med träsvärd, men bristen på djupseende (som jag ju alltså inte har något) var aldrig ett bekymmer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Ne, det gör faktiskt ingen större skillnad. Nu skulle jag visserligen inte påstå att jag blev »ruskigt bra« på den tiden jag fortfarande regelbundet vevade med träsvärd, men bristen på djupseende (som jag ju alltså inte har något) var aldrig ett bekymmer.
Djupseende borde kvitta, men däremot får han ett mer begränsat synfält. Oväntade attacker från det hållet blir väldigt farliga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,071
Avskyr när träningen illustrerad med blanka vapen, full fart i huggen och inga hjälmar eller andra skydd. Uselt!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,668
Location
Eslöv
Jag undrar hur den kungliga familjen skulle reagera om Aemond hade fått ett stridsgissel i huvudet när han sparrar med Ser Criston. Dåraktigt att sparra så vilt med riktiga vapen som redan påpekats, men jag antar att de vill att det ska se mer spännande ut och att de därför kör skarpa vapen.
Extremt mycket ett "tv-serie"-moment och inte särskilt genomtänkt, nä. Blankt vapen vs stridsgissel, utan sköld eller hjälm ens. Skitbra plan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Extremt mycket ett "tv-serie"-moment och inte särskilt genomtänkt, nä. Blankt vapen vs stridsgissel, utan sköld eller hjälm ens. Skitbra plan.
Jag köper det däremot i The Rings of Power - Galadriel är så fånigt mycket bättre än Númenor-trainees att det inte finns någon risk för någon inblandad.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,315
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag köper det däremot i The Rings of Power - Galadriel är så fånigt mycket bättre än Númenor-trainees att det inte finns någon risk för någon inblandad.
Visst, men det gör för mig också hela scenen poänglös. Vi som tittare vet redan vid det laget scenen visas att Galadriel är bäst på allt. Att hon sen kan besegra spädbarn när de tränar med svärd är inget som imponerar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,872
Jag köper det däremot i The Rings of Power - Galadriel är så fånigt mycket bättre än Númenor-trainees att det inte finns någon risk för någon inblandad.
Mjo, men å andra sidan finns ju en risk att de skadar varandra med de vassa svärden, de står ju i en stor klunga. Jag yrkar för ett förbud för träning med riktiga vapen i filmer och serier, det är ett otyg som fått härja fritt alltför länge!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Och ännu har ingen nämnt Obi-Wan Kenobi, där de inte bara tränar med riktiga svärd, utan med riktiga lasersvärd! och det ser ut som om de verkligen försöker skada varandra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,872
Och ännu har ingen nämnt Obi-Wan Kenobi, där de inte bara tränar med riktiga svärd, utan med riktiga lasersvärd! och det ser ut som om de verkligen försöker skada varandra.
Jag kritiserade det i tråden om den serien. Urlöjligt där också!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Och ännu har ingen nämnt Obi-Wan Kenobi, där de inte bara tränar med riktiga svärd, utan med riktiga lasersvärd! och det ser ut som om de verkligen försöker skada varandra.
Jag kan köpa nånting-nånting-Kraften som ursäkt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,315
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Och ännu har ingen nämnt Obi-Wan Kenobi, där de inte bara tränar med riktiga svärd, utan med riktiga lasersvärd! och det ser ut som om de verkligen försöker skada varandra.
Nu kan dock ljussablar enligt vad som numer är etablerad kanon, ställas in för att inte göra större skada. De ljussablar som de yngsta tränar med i prequel-filmerna är endast kapabla att åsamka högst begränsad skada tex. Sen kraften och space-magic och allt det där…

Att ljussablarna går att ställa in på ”träningsläge” är tydligen etablerat sedan ”Rebels”, då Ezra och Kanan gör just det med sina ljussablar.

Säsong 2, avsnitt 20.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
Jag läst ikapp tråden först nu, eftersom jag legat efter i tittandet samt inte läst något av Fire and Blood och därför försökt undvika internet i allmänhet när det gäller HotD, men jag måste inflika att jag absolut tycker serien är fullt så bra som jag vågade hoppas! Stundtals är det nästan i nivå med GoT:s storhetstid, även om investeringen omöjligt kan bli densamma med facit i hand för världen som helhet. Jag har sparat en flaska amerikanskt GoT-vin som nog ska få bli öppnad till säsongsfinalen!

Ne, det gör faktiskt ingen större skillnad. Nu skulle jag visserligen inte påstå att jag blev »ruskigt bra« på den tiden jag fortfarande regelbundet vevade med träsvärd, men bristen på djupseende (som jag ju alltså inte har något) var aldrig ett bekymmer.
Vafalls, jag som haft karaktärer både i Eon och i Mordheim som fått färdighetsminus när de förlorat ögat.

Jag yrkar för ett förbud för träning med riktiga vapen i filmer och serier, det är ett otyg som fått härja fritt alltför länge!
Lex Starship Troopers (scenen som fick mig att vilja avstå mellanstadiekamratens Laserdomekalas).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Lex Starship Troopers (scenen som fick mig att vilja avstå mellanstadiekamratens Laserdomekalas).
Saker som att man skjuter skarp eld över huvudet på folk som krälar i övning är dock helt taget ur verkligheten. Och det verkar ju som att det bara är dödligt farligt i Starships Troopers för att någon fuckar upp.
 
Top