Game of thrones - House of the dragon.

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Det är dock direkt från GRRM personligen, och uppenbart hans avsikt för böckerna - att Targaryens drevs till Westeros av profetiska drömmar visste vi redan, liksom profetian om tPtwP, så allt det här är helt rimligt och sammanhängande.
Har alltid uppfattat det som att Targaryens drevs till Westeros för där fanns splittrade fraktioner som inte visste hur man slåss mot drakar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Har alltid uppfattat det som att Targaryens drevs till Westeros för där fanns splittrade fraktioner som inte visste hur man slåss mot drakar.
Det kunde man ha trott, ja. Men profetiska drömmar var helt avgörande - hela anledningen till att de lämnade Valyria till att börja med.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Det kunde man ha trott, ja. Men profetiska drömmar var helt avgörande - hela anledningen till att de lämnade Valyria till att börja med.
Än en gång får man hoppas att sådana koncept, liksom Danys fall, presenteras bättre i böckerna än de gör i sina respektive tv-serier.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Än en gång får man hoppas att sådana koncept, liksom Danys fall, presenteras bättre i böckerna än de gör i sina respektive tv-serier.
Tyvärr tyder väl det mesta på att det aldrig kommer presenteras i böcker?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Vi vet inte riktigt - en spännande teori är att Dany var Azor Ahai och Jon Snow tPtwP. Samtidigt tycker jag inte att man behöver ha ett svar här - vad säger att profetior faktiskt landar, liksom? Jämför The Stallion that Mounts the World - hela den profetian verkar bara ha blivit överkörd.
Vid det förra mörket omtalades väl Azor Ahai som den räddade Östra Essos medan The Last Hero eller nån liknande figur var aktiv i det som nu är the seven kingdoms?

I vilket fall sabba serien fullständigt alltid det där och det är därför bara irriterande när man i House of Dragon ska hålla på att påminna en om det med olika referenser dit.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Precis. Jag hoppas såklart att de kommer det, men det finns väl inte så mycket som tyder på det?
Ja, såvida inte Winds of Winter och Dreams of Spring släpps som världens mest episka dubbelfeature så känns det ju inte realistiskt att GRRM kommer få klart sitt epos på denna sida evigheten.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Precis. Jag hoppas såklart att de kommer det, men det finns väl inte så mycket som tyder på det?
Herr Martin borde hyra in en ghostwriter som han bara lämpar över alla sina anteckningar på och pröjsar honom så hans bokserie kan få ett slut. Han är väl mätt och belåten nu när bankkontot är välfyllt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Herr Martin borde hyra in en ghostwriter som han bara lämpar över alla sina anteckningar på och pröjsar honom så hans bokserie kan få ett slut. Han är väl mätt och belåten nu när bankkontot är välfyllt.
Jag vill tyvärr minnas att han sagt att om inte han skriver klart böckerna så ska inte heller någon annan göra det, så en ghostwriter kommer nog dessvärre inte bli aktuellt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Herr Martin borde hyra in en ghostwriter som han bara lämpar över alla sina anteckningar på och pröjsar honom så hans bokserie kan få ett slut. Han är väl mätt och belåten nu när bankkontot är välfyllt.
Det finns en del uttalanden och liknande som tyder på att han redan givit andra tillåtelse att skriva klart om han själv inte hinner. Neil Gaiman och Stephen King talade om det någon gång, så jag tror att det är så det kommer bli.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Det finns en del uttalanden och liknande som tyder på att han redan givit andra tillåtelse att skriva klart om han själv inte hinner. Neil Gaiman och Stephen King talade om det någon gång, så jag tror att det är så det kommer bli.
Åh jag trodde det var tvärtom. Sorry, om det stämmer så ignorera mitt inlägg ovan 🙂
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
HotD fortsätter att leverera. Avsnitt 8 var verkligen ett riktigt starkt avsnitt. Stämningen när familjen satt samlad för middag nådde hela vägen in i mitt vardagsrum. Gåshud! Som vanligt så är det så förbannat många namn att jag verkligen inte kan memorera dem, men Vicerys söner är verkligen två tvättäkta psykopater. Gillar Aemond, han kommer garanterat ställa till med mycket oreda framöver.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det kunde man ha trott, ja. Men profetiska drömmar var helt avgörande - hela anledningen till att de lämnade Valyria till att börja med.
Dom lämnade väll valyrien på grund av Daenys the dreamer's drakdrömmar
Herr Martin borde hyra in en ghostwriter som han bara lämpar över alla sina anteckningar på och pröjsar honom så hans bokserie kan få ett slut. Han är väl mätt och belåten nu när bankkontot är välfyllt.
Han ser om annat väldigt mätt ut 🤭
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
HotD fortsätter att leverera. Avsnitt 8 var verkligen ett riktigt starkt avsnitt. Stämningen när familjen satt samlad för middag nådde hela vägen in i mitt vardagsrum. Gåshud! Som vanligt så är det så förbannat många namn att jag verkligen inte kan memorera dem, men Vicerys söner är verkligen två tvättäkta psykopater. Gillar Aemond, han kommer garanterat ställa till med mycket oreda framöver.
Ja alltså Aemond har ju den starkaste Main-Bad-guy-Auran av alla karaktärer sen typ The Night King. Fy tusan vad han verkar kunna åstadkomma djävulskap!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag undrar hur den kungliga familjen skulle reagera om Aemond hade fått ett stridsgissel i huvudet när han sparrar med Ser Criston. Dåraktigt att sparra så vilt med riktiga vapen som redan påpekats, men jag antar att de vill att det ska se mer spännande ut och att de därför kör skarpa vapen.
 
Top