Game of thrones - House of the dragon.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Med tanke på att vi redan haft typ 3-4 stycken plot-trådar som handlar om dysfunktionella relationer mellan ädel och pöbeln
Hmm, vilka tänker du på mer än Daemon och Mysaria? (Qarl är ju riddare, dessutom.)
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Hmm, vilka tänker du på mer än Daemon och Mysaria? (Qarl är ju riddare, dessutom.)
Sir Cristan Cole + Rhaenyra samt joffery Lonmouth + Laenor. De kanske är riddare men det är ju typ som att vara pöbel om man jämför med resten av gänget. Sir Cole är ju bara tillåten att hänga på slottet för att Rhaenyra ville ha en rejäl, stilig grabb som faktiskt kunde slåss. Den skeva maktdynamiken är ständigt i fokus.

Även början av Alicents karriärsbana hade också den maktdynamiken, även om hon nu växt lite ur den rollen, tack och lov.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Sir Cristan Cole + Rhaenyra samt joffery Lonmouth + Laenor. De kanske är riddare men det är ju typ som att vara pöbel om man jämför med resten av gänget. Sir Cole är ju bara tillåten att hänga på slottet för att Rhaenyra ville ha en rejäl, stilig grabb som faktiskt kunde slåss. Den skeva maktdynamiken är ständigt i fokus.

Även början av Alicents karriärsbana hade också den maktdynamiken, även om hon nu växt lite ur den rollen, tack och lov.
Då förstår jag varför jag inte förstod vad du menade. :) Är man riddare tillhör man automatiskt de översta ett par procenten av befolkningen, ännu mer om man tillhör ett etablerat adelshus (som Lonmouth), och ännu mer om i ett av topp-10 adelshus i riket (Hightower). :)

Inte drägg eller pöbel direkt, liksom.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Då förstår jag varför jag inte förstod vad du menade. :) Är man riddare tillhör man automatiskt de översta ett par procenten av befolkningen, ännu mer om man tillhör ett etablerat adelshus (som Lonmouth), och ännu mer om i ett av topp-10 adelshus i riket (Hightower). :)

Inte drägg eller pöbel direkt, liksom.
Ja alltså pöbel i relativ mening, precis som i alla heirarkier. Klart att en riddare har viss makt och status jämte en grisbonde men i jämförelse med en Targaryan så är de ju myror.

Vanligt folk finns ju typ inte i HotD annat än som statistrollerna Prostituerad, Död soldat eller Gödselmarinerade bybo. De har ingen plats i narrativet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Vanligt folk finns ju typ inte i HotD annat än som statistrollerna Prostituerad, Död soldat eller Gödselmarinerade bybo. De har ingen plats i narrativet.
Bandit/hyrsvärd/handgången man!

(Mindre än i GoT, men vi har ju fortfarande Larys pack.)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Ännu ett bra avsnitt, om än inte på samma nivå av drama som senast. Fint på något sätt, där man får chans att se alla familjerelationer i sin komplexitet. Det är ju inte annat än att man tycker lite synd om Viserys som bara vill att alla ska vara sams.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Börjar bli en väldigt lång set-up till att kungen ska dö och saker börja hända.

Börjar kännas som ”the tudors”.

Dessutom massa äckel och gore igen.

Hoppas budgeten växer till nästa säsong som jag förmodar inte helt kommer utspela sig vid hovet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mycket bra avsnitt.

Det är inte ofta jag blir blöt i ögat av film eller tv-serier men viserys fick mig nästan att gråta en skvätt . Man vill bara krama stackars viserys som bara vill att alla i hans familj skall hålla sams och acceptera och älska varandra innan han dör.


Det var längesedan jag läste böckerna kan någon med mer mer recent knowledge säga mig om grejen med viserys och alicent där viserys misstar alicent för rhaenyra och pladdrar på om sången av is och eld och får det att framstå som alicent är den utvalda ( in alicents mind då han igentligen talar om rhaenyra)är något ifrån böckerna eller nått som dom stoppat in där endast för tv-serien ?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Fanken vad sorgligt det är att se Viserys i detta tillstånd. Nerknarkad och bortglömd på sitt rum, med damm och spindelväv över hela sin vackra miniatyrstad. Snyggt gjort för att visa hur snabbt Hightowers gömde undan honom och glömde bort honom. Också snygg teknik som använts för att visa hans skador. Viserys överlag fortsätter att vara sin sorgliga och något missräknande gestalt.

Alicent fick också lov att vara sympatisk och inte bara tok-ond, vilket är en trevlig omväxling. Jag bara satt och väntade på att hon skulle försöka ha ihjäl Dyana på något grymt vis, men tji fick jag. Jag tror det är för att Criston inte fick lov att vara med så mycket. Hennnes barn har iallafall tydliga personligheter (sexpest, psycopath, 'special girl') men serien fortsätter göra det tydligt vem dom tycker vi borde sympatisera med i konflikten Green/Black. Detta har dock nackdelen med att Rhaenyras egna barn inte har särskilt färgstärka personligheter att svara med.

Det var längesedan jag läste böckerna kan någon med mer mer recent knowledge säga mig om grejen med viserys och alicent där viserys misstar alicent för rhaenyra och pladdrar på om sången av is och eld och får det att framstå som alicent är den utvalda ( in alicents mind då han igentligen talar om rhaenyra)är något ifrån böckerna eller nått som dom stoppat in där endast för tv-serien ?
Allt det är är inkrystat som referens till GoT-serien. Hela plotlinen med allting som har med the prince that was promised, hotet från norr etc. är hittepå. Ingenting som nämns överhuvudtaget i källmaterialet. Man kan tycka det är bra eller dåligt eller ha en ambivalent relation till det om man så önskar, men det introduceras här.

Själv tycker jag inte det behövs, och jag tycker inte Alicent behöver motivationen för att stå emot Rhaenyras claim till tronen. Hon har motiverats sen hennes far avsattes att försöka förhindra att Rhaenyra tar över tronen, hon saknade inte rättfärdigande till sitt beteende liksom. Sen påminner allt det där bara mig om vilken katastrof de sista säsongerna av GoT var, så jag hade helst stått över det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag har litet problem med hur det rådande PK-klimatet tvingar fram dumma vändningar i serien. I bokformatet är det mer ryktesspridning och gissningar att Rhaenyras barn är oäktingar - de är brunhåriga och så - men det är inte som i tv-serien där det är fullständigt uppenbart för alla som har ögon att de är det, vilket gör Viserys blindhet för det absurd snarare än bara ett tecken på bristande omdöme.
I boken understryks det som att det bara är ett rykte och spelar egentligen inte någon roll överhuvudtaget. I TV-serien får det massiva konsekvenser där barnen hatar varandra, har knivslagsmål i tunnlar på grund av ordet bastard (samt Alicents knivattack och anklagelser). Jag hade hållt med att det varit kass om man inte använt det som man nu gör, där nästan allting i deras konflikt handlar om just barnens äkthet. Viserys blindhet ligger inte i att han inte fattar det, Viserys blindhet ligger i att han inte vill ha konflikten, och önskar att alla bara sitter ned och håller tyst för en gångs skull utan att bråka.

På motsvarande vis tvingas det fram en krystad och osannolik lösning för att man inte får döda gay-karaktären (och detta trots att väldigt få av alla huvudpersoner kommer att överleva serien - för den som inte vet dödas han off-screen i tryck).
Jag tycker det var en snygg lösning och det bjuder in till att karaktären återvänder when shit hits the fan. De sista vi ser av honom är att han lovar Rhaenyra att han ska försvara henne och deras barn. I min värld betyder det att han återvänder när kriget bryter ut och går ett mer dramatiskt öde till mötes än "dör off-screen", speciellt eftersom det etableras i serien att Rhaenyra faktiskt uppskattar honom som person och inte vill döda honom.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Allt det är är inkrystat som referens till GoT-serien. Hela plotlinen med allting som har med the prince that was promised, hotet från norr etc. är hittepå. Ingenting som nämns överhuvudtaget i källmaterialet. Man kan tycka det är bra eller dåligt eller ha en ambivalent relation till det om man så önskar, men det introduceras här.
Det är dock direkt från GRRM personligen, och uppenbart hans avsikt för böckerna - att Targaryens drevs till Westeros av profetiska drömmar visste vi redan, liksom profetian om tPtwP, så allt det här är helt rimligt och sammanhängande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är dock direkt från GRRM personligen, och uppenbart hans avsikt för böckerna - att Targaryens drevs till Westeros av profetiska drömmar visste vi redan, liksom profetian om tPtwP, så allt det här är helt rimligt och sammanhängande.
Jag vill minnas att azor ahai nämns i storm of swords men jag minns inte om det finns någon conncention till targaryens och aegons Conquest och huruvida targaryens kände till White Walkers osv i nån bok .
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Men vem var Azor Ahai enligt serien? Bran? Hade varit bättre att slippa alla påminnelser om den misslyckade serien och dess slut igenom olika referenser.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Men vem var Azor Ahai enligt serien?
Vi vet inte riktigt - en spännande teori är att Dany var Azor Ahai och Jon Snow tPtwP. Samtidigt tycker jag inte att man behöver ha ett svar här - vad säger att profetior faktiskt landar, liksom? Jämför The Stallion that Mounts the World - hela den profetian verkar bara ha blivit överkörd.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är inte azor ahai och the Prince that was promised samma person .

Jag hade för mig att i asshai och r'hllor dyrkan heter han/hon/hen azor ahai och har andra namn i andra kulturer .

Det finns väll också en outalad koppling med den siste hjälten under den långa natten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Är inte azor ahai och the Prince that was promised samma person .

Jag hade för mig att i asshai och r'hllor dyrkan heter han/hon/hen azor ahai och har andra namn i andra kulturer .
Kanske, vem vet? Vi kan inte avgöra det mycket mer än de i böckerna kan - vi får inget facit. Rhaegar säger att Jon är tPtwP, men har vi några intyg för att han vet vad han pratar om?
 
Top