Game of thrones - House of the dragon.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Jag begrep för övrigt inte varifrån draken kom, bra effekt att Rhaenys kraschade partyt men hur i himlen gick det till?
Kröningen sker i The Dragonpit, eftersom det är den största öppna ytan. Drakarna hålls under den för ändamålet. Och alla vakter har just kallats in för kröningen. Rhaenys smyger iväg, rejoinar sin drake, och bryter upp genom golvet (Oh Yeah!).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det är hennes rätt nära släkting, och hon slentrianmördar inte?

Jag tycker serien gör det kanonbra - de allra flesta har någon sorts spärrar än så länge, och är inte sociopater.
Säg det till de 200 stadsinvånarna som hennes drakfan klampade ihjäl för hon ville göra en cool entre. Tycker det är väldigt uppenbart att Rhaenys slentrianmördar utan bekymmer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Fast det är väl uppenbart att Alicent är äcklad av fotfetishismen, men känner sig beroende av Larys (antagligen mer än hon borde - han är rätt ersättlig)?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Seriöst? Jag håller med om att entrén såg bra ut på film, men det låter helt orimlig.
Kan ju inte säga om det är absolut alla, men vi kan nog vara säkra på att vakterna tunnats ut ordentligt. Och dessutom är hon ju redan på insidan, så det stora problemet är redan avklarat.

Jättecred till vakterna för att klara sin del av ceremonielet så bra utan övning och på kort varsel, det kan inte ha varit enkelt! Och särskilt som det är två olika vaktstyrkor som säkert inte ens gillar varandra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Kan ju inte säga om det är absolut alla, men vi kan nog vara säkra på att vakterna tunnats ut ordentligt. Och dessutom är hon ju redan på insidan, så det stora problemet är redan avklarat.

Jättecred till vakterna för att klara sin del av ceremonielet så bra utan övning och på kort varsel, det kan inte ha varit enkelt! Och särskilt som det är två olika vaktstyrkor som säkert inte ens gillar varandra.
Öppet fientliga till och med. Otto talar om hur (delar av?) vaktstyrkan fortfarande är lojala till Daemon.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
House of the Dragon är otroligt skickligt hantverk och har väldigt bra skådespelarinsatser, men allt är så ointressant för mig då jag inte tycker det finns någon vettig sida att heja på.
Om man behöver det är det knappast rätt show. Det handlar mycket mer om den obönhörliga marschen mot tragedi på grund av mänskliga brister och samhällets struktur. Och då har de ändå gjort Rhaenyra litet mer central och litet mer sympatisk.

Vi kan ju säga så här, börjar du heja på någon kommer du att bli besviken på denne snart nog…
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Det handlar mycket mer om den obönhörliga marschen mot tragedi på grund av mänskliga brister och samhällets struktur.
Gäsp, vad tråkigt att man förväntas titta på en marsh mot undergången utan att man känner sympatier för de inblandade.

Jag har nu förstått att folkdomstolen har upphöjt HotD till finfantasy och enligt vad jag kan se ignorerar man glatt bristerna och fyller välvilligt luckorna med egen kunskap/gissningar/önsketänkande.

Om det nu var så att ingen fick lämna hovet, varför släppte vakterna först ut adelsmannen som tvekade om att böja knä, och borde inte han bara sagt att han skulle rida till sin familj för att meddela att man nu tjänade en ny kung?

Varför föstes ovillig pöbel in i Dragonpit för att vara vittnen, sedan när har folket tillgång till de stora händelserna? Ifall det sker borde de inte åtminstone göras glada med en bägare öl?

Varför närvarade inte de utgallrade adelsmännen vid kröningen för att bli medskyldiga till stölden av tronen för att sedan offentligt tvingas erkänna den nya kungen?

Jag ligger nu sömnlös av alla logiska falluckor i manuset.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gäsp, vad tråkigt att man förväntas titta på en marsh mot undergången utan att man känner sympatier för de inblandade.

Jag har nu förstått att folkdomstolen har upphöjt HotD till finfantasy och enligt vad jag kan se ignorerar man glatt bristerna och fyller välvilligt luckorna med egen kunskap/gissningar/önsketänkande.

Om det nu var så att ingen fick lämna hovet, varför släppte vakterna först ut adelsmannen som tvekade om att böja knä, och borde inte han bara sagt att han skulle rida till sin familj för att meddela att man nu tjänade en ny kung?

Varför föstes ovillig pöbel in i Dragonpit för att vara vittnen, sedan när har folket tillgång till de stora händelserna? Ifall det sker borde de inte åtminstone göras glada med en bägare öl?

Varför närvarade inte de utgallrade adelsmännen vid kröningen för att bli medskyldiga till stölden av tronen för att sedan offentligt tvingas erkänna den nya kungen?

Jag ligger nu sömnlös av alla logiska falluckor i manuset.
Folk fick lämna hovet, det var en del lorder och andra högt uppsatta från en del familjer som inte fick lämna hovet. Lannister brodern vid hovet hade kunnat lämna när han ville då han tydligt enligt serien varit med sedan lång tid för att sätta Aegon II på tronen, som exempel. Gällande ölet till folket så är det väl en sådan sak som mycket väl kunde ha skett om inte en drake med ryttare först bestämt sig för att krascha festen. Aegon II har dessutom inga problem att vara populär bland småfolket i egenskap att han just har en penis, vilket är viktigt i Westeros och etableras i avsnitt 1 av serien.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ligger nu sömnlös av alla logiska falluckor i manuset.
Min följdfråga blir då , och du gillade rings of power och tyckte att manusförfattarna lyckats få till en 10-poängare där ?

Det måste ju vara ett ganska bra betyg för serien att du ändå hängt med i 9 avsnitt , när det kom till rings of power gav jag upp efter 4 .
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Varför föstes ovillig pöbel in i Dragonpit för att vara vittnen, sedan när har folket tillgång till de stora händelserna? Ifall det sker borde de inte åtminstone göras glada med en bägare öl?
Med tanke på att de drog ihop en kröning på typ 6 timmar så får man ju sägs att det var relativt väluppstyrt. Det är ju rimligt att folket är närvarande för att legitimera nya kungen. Däremot hade det varit konstigare om de kunnat trolla fram 2000 liter öl under natten. Det är ju etablerat sen tidigare att det krävs en del förberedelser inför stora folkfester, det ska importeras vagnar med mat och dryck osv.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Min följdfråga blir då , och du gillade rings of power och tyckte att manusförfattarna lyckats få till en 10-poängare där ?
Bra fråga, personligen ger jag RoP en 8a och HotD en 7a, detta trots att den senare objektivt kanske är bättre men samtidigt lite tråkig, jag blir helt enkelt mer underhållen av RoP.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Med tanke på att de drog ihop en kröning på typ 6 timmar så får man ju sägs att det var relativt väluppstyrt. Det är ju rimligt att folket är närvarande för att legitimera nya kungen. Däremot hade det varit konstigare om de kunnat trolla fram 2000 liter öl under natten. Det är ju etablerat sen tidigare att det krävs en del förberedelser inför stora folkfester, det ska importeras vagnar med mat och dryck osv.
Ujuj, det var kanske ingen jätte överraskning att kungen snart skulle gå bort, i en stor stad lär också stora mängder dryck gå att tillgå. Varför var det då så himla bråttom med kröningen?

Men jag finner att varje fråga eller kritik man kan ställa om handlingen i HotD snabbt får en vit riddare som ger en möjlig, men inte alls given förklaring, så jag lägger ner mitt svärd.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Varför föstes ovillig pöbel in i Dragonpit för att vara vittnen, sedan när har folket tillgång till de stora händelserna? Ifall det sker borde de inte åtminstone göras glada med en bägare öl?
De kanske föredrog en ovillig pöbel framför en ovillig berusad pöbel?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Varför föstes ovillig pöbel in i Dragonpit för att vara vittnen, sedan när har folket tillgång till de stora händelserna? Ifall det sker borde de inte åtminstone göras glada med en bägare öl?
Sedan alltid? Monarkier i allmänhet och feodalstater i synnerhet är väldigt mycket ett performativ. Här ska de oväntat ha en annan regent än den förväntade, och då är det skitviktigt att visa upp det. Och det höll ju på att funka!

Varför närvarade inte de utgallrade adelsmännen vid kröningen för att bli medskyldiga till stölden av tronen för att sedan offentligt tvingas erkänna den nya kungen?
Edsgången tidigare är mycket kraftfullare i sig.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag har slutat se på fantasyserier och följer numer trådarna här på rollspel i stället.
 
Top