Göra dvärgar mer varierade och spännande, men fortfarande kännas som dvärgar

I Burning Wheel har alla dvärgar ett värde i Greed som båda kan användas och tvinga dem till handlingar. Värdet går upp (har jag för mig) av giriga handlingar. När det når tio förlorar man sin rollperson till girighet. I en kampanj jag läste om var en hemlighet kring drakar, att de är dvärgar som förvandlas till en drake när girigheten når toppen. Kampanjen handlade så klart om en grupp dvärgar som försökte döda en drake.

Orcher har motsvarande Hate och alver har… Sorrow?

Finns det dvärgkvinnor? Rent logiskt borde det göra det, men jag har alltid haft lite svårt att föreställa mig dem. Förmodligen för att de förekommer så sällan i fiktionen. Jag antar att dvärgstereotypen är maskulint präglad. Är dvärgkvinnorna hemmafruar eller är de precis som dvärgmännen fast utan (?) skägg?

Det är möjligt att de här frågorna är fåniga, men för mig är de betydelsefulla för att dvärgar ska bli mer begripliga som koncept.

Det varierar ju mellan olika dvärgtolkningar, men om vi tittar specifikt på Tolkiens dvärgar så visst finns det dvärgkvinnor, men utomstående ser dem sällan.
Dels för att de är relativt få - bara runt en tredjedel av dvärgbefolkningen
Dels för att de sällan reser utanför sina grottor och hallar.
Dels för att de ser likadana ut som dvärgmännen - med skägg och allt - och de få gånger de ger sig ut på resa så klär de sig likadant som dvärgmännen. Så icke-dvärgar kan inte se skillnad på dvärg-kvinnor och -män.

För att förebygga spekulationer om vilket kön diverse dvärgar hos Tolkien har, så är det bara en kvinnlig dvärg som är namngiven i böckerna - nämligen Dis, syster till Thorin och mor till Fili och Kili.

Pratchett parodierar det här litegranna (naturligtvis!). Hans dvärgkvinnor ser också precis likadana ut som männen - så ett första steg mot en romans är att mycket diskret försöka ta reda på vilket kön din tilltänkta partner har.

Det varierar ju mellan olika dvärgtolkningar, men om vi tittar specifikt på Tolkiens dvärgar så visst finns det dvärgkvinnor, men utomstående ser dem sällan.
Dels för att de är relativt få - bara runt en tredjedel av dvärgbefolkningen
Dels för att de sällan reser utanför sina grottor och hallar.
Dels för att de ser likadana ut som dvärgmännen - med skägg och allt - och de få gånger de ger sig ut på resa så klär de sig likadant som dvärgmännen. Så icke-dvärgar kan inte se skillnad på dvärg-kvinnor och -män.

För att förebygga spekulationer om vilket kön diverse dvärgar hos Tolkien har, så är det bara en kvinnlig dvärg som är namngiven i böckerna - nämligen Dis, syster till Thorin och mor till Fili och Kili.

Pratchett parodierar det här litegranna (naturligtvis!). Hans dvärgkvinnor ser också precis likadana ut som männen - så ett första steg mot en romans är att mycket diskret försöka ta reda på vilket kön din tilltänkta partner har.

Ok! Men om man tänker sig dvärgar i rollspel, så borde väl även dvärgkvinnorna vara möjliga som rollpersoner? Jag tror att jag hade gjort dem mer kvinnliga (inga skägg), men inte så bundna till den egna grottan.

Även fast människorna alltför ofta drar dvärgrikena över en och samma så skiljer de sig åt på många sätt. Vissa riken behandlar dvärgmän och dvärgkvinnor helt likvärdigt. Andra riken är dock mer ärkekonservativa och kvinnorna där har tyvärr varken makt eller inflytande. Många dvärgkvinnor i dessa riken finner sig inte i detta, fattas bara annat, dvärgarna är ju kända för att vara ett stolt folk! Detta innebär att många dvärgkvinnor i dessa riken har lämnat sina hem för att söka sitt livs kall ovan jord. Det är inte ovanligt att de färdas i sällskap med varandra; de lämnade hela sitt liv tillsammans och kommer stå vid varandras sida intill döden! Vad dessa grupper av dvärgkvinnor tar sig för ovan jord varierar. Vissa söker äventyr och berömmelse. Andra prövar lyckan som hyrsvärd eller stråtrövare. Och andra söker ett nytt hem, ett dvärgrike som är mindre konservativt där de kan betraktas som jämlikar bredvid männen.

Ok! Men om man tänker sig dvärgar i rollspel, så borde väl även dvärgkvinnorna vara möjliga som rollpersoner? Jag tror att jag hade gjort dem mer kvinnliga (inga skägg), men inte så bundna till den egna grottan.

Om du vill att kvinnliga dvärgar skall vara möjliga rollpersoner i ditt rollspel så är de det. Det är inget du behöver fråga oss om!

Mer kvinnliga? Enligt vilket mått? Dvärgar är inte människor. De behöver inte ens vara släkt med människor. (Tolkiens dvärgar är t.ex. inte alls släkt med människor.) Så varför skulle deras sekundära sexuella egenskaper vara samma eller ens liknande de som människor har?

Om vi återigen tar Tolkiens dvärgar som exempel så tycker de inte att skägg är manligt eller kvinnligt kodat. Att inte ha skägg är däremot väldigt o-dvärgiskt.

Min version i WeaveSong. har döpt om dem till Duergar for att särskilja dem från dvärgar/Dwarves, men egentligen är det samma sak. Om Tolkien-dvärgar skall finnas i mitt universum så får de vara en helt egen sak.

The Duergar are a silicon-based lifeform that evolved deep beneath in regions where earth, fire, and darkness converge. Unlike surface life, which is carbon-based and dependent on light and water, the Duergar emerged in high-pressure, high-temperature environments where silicate molecules self-assembled, catalyzed by volcanic gases and molten minerals. Their internal energy is generated by the oxidation of silane (SiH₄) in oxygen-rich pockets underground, a process that produces energy and silica as waste.

Duergar are around 140 cm tall, incredibly strong, dense, and resilient. Their bodies are mineral-based, with layered crystalline structures instead of soft tissue. Their skin is dark, in hues of scorched gray and metal grey. Their eyes are adapted for absolute darkness. Sunlight weakens them and disrupts their internal energy balance. They do not age in the conventional sense and remain functionally immortal unless destroyed by force or powerful magic.

They live in vast, secretive cities in the underworld, carved by their own hands. Duergar do not reproduce biologically; new individuals are crafted through long ritual processes involving stone, metal, heat, and runes. They are cunning, deeply egoistic, and primarily malevolent, valuing strength, gold, and craft above all else. Their society is built around hierarchies of forge-lords, rune-smiths, and spirit-binders.

Duergar can not cast spells like other races. Instead, they carve magic directly into stone and metal. Their runes channel power, trap spirits, and animate constructs. They are capable of infusing a form of "life" into forged creations, binding elemental spirits of fire or earth—or darker forces—into weapons, armor, or autonomous constructs like the Ironbound. Many of these creations are cursed, corrupted, or intended for domination rather than cooperation.

Duergar view the surface world with contempt. To them, light is a weakening pollutant, emotion is a distraction, and life should be forged, not born. They care only for mastery, permanence, and the deep order of stone. Their existence is not defined by cycles of growth and decay but by will, craftsmanship, and enduring fire.

I en egen setting, som inte är menad för D&D, så slår jag gärna samman alla kortisarna till en gemensam grupp. Så inga dvärgar, halvlingar eller gnomer utan de är alla på samma gång. De kallar sig själva gnomer, men kallas ofta för dvärgar av människor. De är älvfolk, dock distinkta från alver. Eller snarare en avlägsen släkting till alverna. Kopplingen till underjorden finns men det är mer än bara berg och grottor. Snarare hela jorden själv. Därför kan de fylla samma nische som typiska dvärgar och vara små skäggiga eremitgubbar som smider hantverk i en gruva på ett berg eller hobbit-lika tomtar som tycker om att plantera trädgårdsland och plöja jorden och kan lika gärna bo i skogen under en stor stubbe eller i små lantliga byar. Kommer i olika typer: en del mer dvärgiga/tomtiga med långa helskägg, andra mer ungdomliga utan skägg och kan se ut som små alver. Dom har har alla spetsiga öron som alver/älvor. Dom har inte heller något problem med att använda trolldom.

Last edited:
Det viktigaste är att hitta saker som gör att inte alla dvärgar blir lika. Det är ok att det finns klassiska dvärgar men alla behöver inte vara det.
Exakt! Det känns som många här bara försöker göra dem "annorlunda från andra rollspel men fortfarande ha alla dvärgar i spelet vara likadana", eller rent av förstärka de gamla troperna ännu mer. Tråkigt tycker jag, och inte alls vad jag kände att du var ute efter när jag startade tråden utifrån ditt citat.

Eller missförstod folk och trodde det handlade om att göra dvärgar varierade från andra folkslag, snarare än att ha variation _bland dvärgar_?

Jag föreslog i en grupp att dvärgar är ett hantverkande resandefolk med reinkarnation och naturtro. Det blev nedröstat.

Men vill man göra det enkelt, ha olika dvärgriken med olika klädtraditioner, kultur och utseende. Funkar för vaniljfolket, borde funka för de coola dvärgarna.
Absolut, men hur gör man det men fortfarande se till att dvärgarna från alla de där olika rikerna fortfarande alla känns som dvärgar?

(Utan att bara säga "umm, de är alla skäggiga, lättstötta, och långsinta?" =D)

…är de inte alla skäggiga, lättstötta, och långsinta?

Nämen skämtåsido, man låter dem alla ha en kulturell och känslomässig relation till metall, sten och det underjordiska … en del med religiösa drag, andra markerar det som sitt ursprung, andra har yrken relaterat till det, och andra markerar emot det … ”vi är inte bara” … men ingen accepterar att man pratar skit om det.

Back