Rickard
Urverk speldesign
Jag tycker att regler formar upplevelser och att bra system har en interaktionen såpass komplex att den måste speltestas.Det finns säkert de som säger att en av anledningarna till att jag tycker det är för att jag är en dålig regelmakare som inte speltestar sina regelsystem tillräckligt mycket.
Fast jag tycker det är helt OK "design space" att gå från andra hållet och acceptera att folk ändå kommer att göra som dom kommer att göra och göra som @Frederik J. Jensen och utgå från någonting generellt som anpassar sig till spelgruppens tolkning. Jag har själv gjort system som anpassar sig till spelarna, snarare än att spelarna anpassar sig till spelet och jag ser samma möjlighet finns för spelgrupper. Vi har ju redan denna designprincip kring äventyr, där varje äventyr blir något speciellt i varje ny grupp. Folk som varit spelledare på konvent vet hur annorlunda äventyr blir under olika spelpass.
För folk som skriver "men regler måste följas" får nog titta var någonstans denna tråd finns. Den finns på rollspelsmakar-forumet, alltså diskussion utifrån att designa rollspel.
Går det att designa spel som tål att misstolkas? Ja, det går absolut. Är det ett skäligt sätt att designa spelsystem på? Ja, absolut. Det finns inte bara ett skäligt sätt att designa spel på.