Här är en grej jag gått och grunnat på ett tag.
Jag vet att det finns en skola som tänker sig att målet när man spelar ett spel är att man vill komma så nära som möjligt "hur det är tänkt att spelas". Idén är att spelskaparen har en genomtänkt och speltestad vision och har hantverkat fram ett regelverk och en spelvärld som låter läsaren, om hen bara följer receptet så att säga, laga samma goda tårta hemma hos sig.
Och jag säger inte att den skolan har fel. Det är ju ett fungerande sätt att spela rollspel, så länge man känner att man får ut det man vill av det.
Men jag har börjat fundera utifrån en annan synvinkel… Tänk om det inte spelar någon roll att man missuppfattar en regel? Tänk om det faktiskt inte går att 100% reproducera spelskaparens tårta? Tänk om det man gör alltid är ett slags frankensteinskapelse där man kombinerar speltexten med sina egna erfarenheter och förväntningar?
Det finns såklart ändå ett värde i att kolla in och testa nya spel – nya kroppsdelar till frankensteintårtan ger ju alltid lite ny smak så att säga.
Tänk om det rentav finns något fint, och en poäng, i att läsaren liksom automatiskt blir lite av en medskapare när hen försöker förstå inkompletta exempel?
Handen på levern – vi har väl alla som nybörjare missuppfattat regler?
Har det alltid blivit tråkigare av det? Har det alltid blivit sämre?
Har det alltid blivit bättre de gånger vi fattat rätt från början?
Jag vet inte, jag. Jag kan inte säga att alla spel jag läst eller spelat har varit sådär extraordinärt tydliga och otvetydiga. De har ju spelats ändå.
Vart vill jag komma? Jag vet inte. Kanske till ett tankesätt där man inte måste täcka in varenda specialfall eller vara övertydlig när man skriver regler. Det är OK att läsaren får fundera lite, missuppfatta, komma på något eget. Kanske till ett lite mer avslappnat förhållningssätt?