Nekromanti Fummel

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Bökig fummel, men det går...

Man kan ju göra som så här, att när någon misslyckas fatalt, så kan man kanske se om det finns någon logisk orsak till detta otroliga klantande. Till exempel:

Trädgrenar
Gräs
Stenar
Modiga smådjur som råkar finnas där
Inredning
Allmän gegga
Oknutna skosnören

Man kanske i stället för att slå på tabellen (som jag är en fanatisk motståndare till) så kanske det kan vara värt att helt enkelt improvisera den fullkomligt.

Vad jag menade med mitt inlägg var att i fallet med glipan är att det är större risk för en total klantighet bara för att man försöker sikta noggrannare... Och det är ju kanske lite konstigt. Bara för att man siktar på ett mindre mål innebär det inte att risken är större att man drattar på ändan.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Summering

Eh...
Till att börja med så är jag ny, ja. Jag inbillade mig att vuxna människor kan ta kritik och också ändra en åsikt om de blir överbevisade. Men tydlligen så hade jag fel.
Om du aldrig ger dig, så kommer du aldrig att lära dig något, vilket är bevisat av alla andra tidigare meddelanden som du gjort här.

Och jag vet inte om man kan säga att jag är speciellt duktig på att slåss. Jag kan inte göra den bedömningen eftersom jag är jag, och inte kan se objektivt på det hela.

Vad jag däremot kan se om jag till och med blundar med ena ögat är att du är full av skit. Nu vet ju inte jag om du är typen av människa som pucklar på åttaåringar på dagis, men om du inte gör det så är du antingen en jävel på att slåss. Eller så är du full av skit, vilket är det jag skulle lägga mina pengar på i ett vad.

Att det skulle vara kontrollerat i ett slagsmål och att de flesta slag träffar är ren bullshit. Till och med i något så regelnedlusat som boxning träffar knappt 50% av slagen, och att du då skulle nita in de flesta av dina slag i ett slagsmål tror jag inte på om jag ens fick tre kilo filmbevis bankade i skallen.

Alla kan träffa en person i "nyllet". Men hur ofta sker det? Första slaget? Ok... Om man får in första slaget så är det i regel ganska lätt att vinna ett slagsmål eftersom det efter första slaget bara är att mata på så blir motparten tvungen att parera mer än han klarar. Om båda däremot är med på själva slagsmålet från början faller sannolikheten för att träffa rent till minimala nivåer.

Men eftersom du skriver att du "missar ytterst sällan" så antar jag härmed att de du hamnat i slagsmål med är handikappade, hjärndöda eller har andra men som gör att de inte kan försvara sig.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 
G

Guest

Guest
Re: Targon, berätta!

VAD!!! Hur kan du skrota Ob? Det är ju det som gör att EON blir roligare än dom flesta andra spelen. Det är bara bra med Ob, inget dåligt över huvud taget. Hur jäkla skönt är det inte med att slå Ob4t6 och få ca 60. Det jämnar ut det lite och gör att det inte blir lika mycket storhetsvansinne.

"Remember son, you have two hands..."
Al Bundy
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Allt är inte Ob som glimmar..

Man behöver inte Ob för sådant. (Dessutom kan Ob vara slött.)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inte helt perfekt

Det är bara bra med Ob, inget dåligt över huvud taget.

Förutom de konstiga fummelriskerna, att det är den långsammaste tärningsmekanik som finns i ett nu levande rollspel, att det blir högar av tärningar och en svårförståelig sannolikhetsfördelning då.../images/icons/crazy.gif

Dessutom är själva huvudfeaturen, obegränsadheten av rätt tvivelaktigt värde... Det vore bättre med en _något_ begränsad mekanik eftersom det ändå är praxis... Varför skall det finnas en chans att krossa ett berg med ett knytnävsslag?

Hur jäkla skönt är det inte med att slå Ob4t6 och få ca 60. Det jämnar ut det lite och gör att det inte blir lika mycket storhetsvansinne.

Det finns bättre sätt IMHO :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Summering

Men eftersom du skriver att du "missar ytterst sällan" så antar jag härmed att de du hamnat i slagsmål med är handikappade, hjärndöda eller har andra men som gör att de inte kan försvara sig.

Aha, det är m.a.o. hans _taktik_ som är i det närmaste hundraprocentig snarare än hans slagsmålsförmåga :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jo...

Det innebär ju att det är först vid ob5T6 som man börjar märka av din ändring, vilket i stin tur innebär att man får stå ut med den rätt skrämmande ökningen i fummelrisk i serien ob1T6-ob4T6...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Summering

Tss, tss, tss. När jag missar (när jag slåss är det mot personer som vill slåss med mig och inte tvärt emot) så gör jag det pga att den andre personen undviker mitt slag och inte för att han bara står och vimsar. OM du nu har slagits någon gång och inte bara kollat på sumpiga skitfilmer vet du att man greppar personen eller går han in på livet för att sedan spöa skiten ur honom. Sedan är det ju så att man inte gör särskilt mycket skada. Istället rullar man runt och försöker komma i överläge. Jag försöker mest att oskadligöra istället för att verkligen göra någon skada. Men ibland blir man tvungen/arg och måste slå ordentligt. Då träffar man. Att missa ung 50% av slagen är faktiskt från din sida en tunna varmt skitsnack. Man missar ungefär 50% av slagen pga utav att killen undviker/blockerar. INTE för att man är kass på att slåss.

I EON är svårigheten för att träffa någon i "nyllet" ob5t6 och då har man inte gjort något innan.

För att göra en summering av ett av mina slagsmål.

Arg kille försöker slå mig med en bandyklubba. Tre gånger. Jag varnar honom att jag ska drämma till honom om han fortsätter efter det första. sedan tog det en runda och killen låg på marken. Undvika 2ggr (ny runda efter det första, de andra kom dock mycket tätt efter) svårighet ob2t6 (kraftigt slag, går bakåt och motanfall efter) ob3t6 och sedan ett motanfall där jag siktar på ansiktet. Svårigheten ligger på ob7t6 (två handlingar, sikta mot ansikte och grundsvårighet) enligt EONs regler. Jag är alltså en expert på att slåss obeväpnat? Tror inte det.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Det är ju faktiskt sant

Även om det är en liten "förbättring" (beror ju visserligen på hur man vill ha det) så är det ju faktiskt som Vindhand säger. "Det märks inte av förän vid Ob5T6. Men hur ska man då göra om man vill ha en mindre "risk" för att fummla än vad det är med orginal reglerna? Men ändå så vill man att fummelrisken finns. Typ alla tärningar ska vara 6:or utom en eller två? Nej, då blir "risken" mindre vi massa tärningar och det är ju fel. Risken/chansen ska öka men inte SÅ mycket.

Ett visst antal över färdighetschansen kanske. Vore det något?

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Det är ju faktiskt sant

Ett visst antal över färdighetschansen kanske. Vore det något?

Ja, det gillar jag... Det är både intuitivt och konsekvent. Om man vet att det är dåligt att slå över fv så är det lätt att acceptera att mycket över är mycket dåligt...

Om man orkade borde man nog analysera det hela för att hitta ev. brister (eftersom variansen ökar med antalet tärningar) men jag skulle gissa att det funkar rätt bra. Bättre än det som finns nu i.a.f...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Felet

...med reglerna verkar vara det litet bakvända förhållandet att man träffar sämre av att sikta bättre.

Det har i.o.f.s. sagts förut :)
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Från början kommer dods fummel regler från Chaosiums BRP där det var en procent sats av ditt FV på samma sätt som criticals o specials. I Runequest o BRP om man fumlade så slog man om på en ny tabell där allt kunde hända från att man tappade kontrollen över vad man gjorde till att man hade ihjäl sig själv eller nogon annan. Andra spel har med fummel regler, ta en titt på Rolemasters fummel tabell den är inte rolig om man fumlar till det med ett 2hSvärd.

Dougald
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Felet

Tja, jag har gjort så att de tre tärningarna längst till vänster visar om man träffar överhuvudtaget (+ ev modifikationer för skada o.s.v), de fyra längst till vänster visar om man lyckas träffa huvudet och alla fem tärningar visar om man träffar huvudet. Lyckas man med det normalsvåra slaget så räknar man bort alla andra misslyckanden, men man träffar en slumpmässig del istället.
Misslyckas man med den sista tärningen så blir det slumpslag för den kroppsdelen.

Ex:
Harald Blåkäft försöker träffa Ingo. Harald har 15 i slagsmål och siktar på huvudet. De tre tärningarna längst till vänster blir 10 och han lyckas. Nästa tärning är 4 så han lyckas träffa ansiktet också. Dock visar näsat 3 så han missar och SL slår en tärningen för vilken del av huvudet det blir. Det blir skallen istället.

Lite rörigt skrivet kanske, men va fasen...

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Fet diskussion

Ja det är faktiskt sant. Ska ta en FET diskussion med min SL om detta under helgen när vi båda är hemma. Så får vi se vad vi kommer fram till. Sen får vi se vad du/ni tycker om det.

Men du har rätt, det känns rätt bra. Destom mer över FV desto sämre blir det. Har inte D&D3 något liknande, där SL avgör hur bra man utför saker och ting? Men ska man ha en gräns där fummel tar sin början? Exempelvis 10 över då är det ett fummel? Tåls att tänka på.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Felet

Ja, alltså om det är en sexa i de tre längst till vänster så räknas de två täningarna man slår om till den gruppen.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Dina...

... privata knytnävesutsvävningar är inte det minsta intressanta för argumenterandet. Du kan inte utgå från dig själv, kanske du faktiskt ÄR duktig på att slåss, men det innebär inte att majoriteten i världen är det. Du kan inte samtidigt utgå från dig själv, och sedan generalisera in resten av världens befolkning i ditt resonemang. Du förblir då subjektiv. Och jo, minst hälften av slagen missar. Det går inte att säga att motståndaren undviker, och att det är därför man missar, inte heller håller argumentet med fasthållning eftersom du då ställer hela saken i ett nytt ljus. Om du håller fast någon underlättar det din slagväxling något oerhört, och därför kan du inte räkna in det i själva träffchansen. Och som du själv påpekat "missar ytterst sällan"... Så kan man enbart dra slutsatsen att DU skulle vara duktig på slagsmål, och man också dra slutsatsen att DE inte är duktiga på att undvika. Om de hade varit det hade du inte träffat, inte sant? Men eftersom du gör det så MISSLYCKAS de uppenbarligen med själva undvikandet. Och eftersom de gör det så är de inte speciellt duktiga på att undvika. Om vi nu skall vara så barnsliga att vi utgår från dina personliga erfarenheter och bortser från att världen i runda tal består av ytterligare sex miljarder människor, så kan vi lugnt dra slutsatsen att regular Joe inte är en fighter. Med din attityd kan jag tänka mig att du har fått ganska mycket träning, kanske är du därför bättre på att slåss än många andra. Men det innebär på intet sätt att resten av världen är duktiga på att slåss.

Och ditt exempel... Eh... Det säger egentligen ingenting. För det första har du räknat in en hel del handlingar i samma runda som egentligen skedde i flera rundor efter varandra eftersom uppenbara initiativbyten skedde... Normalt är att det blir en slagväxling per runda, inte fler. Men det kvittar som sagt, dina personliga erfarenheter i slagsmål spelar ingen som helst roll eftersom du och den killen inte utgör hela världen. Det enda man kan dra som slutsats i den striden är att du var skickligare än honom. Uppenbarligen så har du slagits en del eftersom du vet så fruktansvärt mycket om slagsmål. Annars skulle du ju inte kunna dra sådana slutsatser.

Dit motargument här blir givetvis att jag borde ha varit i en hel del slagsmål eftersom jag kan säga så. Och ja, det har jag varit. Jag har också tränat Jiu-jutsu och Judo. Men inte fan hjälper det i ett ordentligt slagsmål. Kanske du har lite fördelar eftersom generellt sett så drar sig killar för att slå tjejer ordentligt. Kanske du är överlägsen mig i att slåss, träning ger ju färdighet. Kanske är du naturligt duktigare än mig på det, kanske har du "förmågan" blixtrande reflexer, eller något annat som ger dig fördelar. Det spelar i vilket fall som helst ingen roll. Har du eurosport? Titta då på de halvkontaktsturneringar som finns där, och säg mig sedan hur många av slagen och sparkarna som är egentliga undvikanden och vilka som är regelrätta missar. Om du då kan påvisa att fler av "missarna" skulle vara undvikanden än just missar så skulle jag bli imponerad.

Likaså kan jag av egen erfarenhet (som i den här lilla debatten inte är värt ett skit precis som alla andra människors personliga erfarenheter) säga att ja... Det är förbannat kaotiskt att slåss. Och ja, det är svårt att träffa.

Personligen tycker jag att skall man ha ordentligt realistiska strider så kör man med relativa tärningsslag. Detta är fördelaktigt i dueller till exempel, då blir det lite mer valuta för skickligheten.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Hey! *pekar* det där är rimligt.

Om jag förstått saken rätt, så gör du som följer (jag har gjort om det lite men principen är detsamma):

Man slår för normal träffsäkerhet: ob3t6 = träffar personen i fråga.
+ob1t6, läggs till föregående resultat = träffar ytterligare precist, huvudet i det här fallet
+ob1t6, läggs till föregående två resultat = träffar delområde, i det här fallet ansiktet.

Sedan kan det här fortsätta i all evinnerlighet.
Det systemet är inte bara smidigt, utan också logiskt.

*Uppdaterar sin spelledarskärms redan bepansrade sida med ännu en notislapp*

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Logiskt...

... Jag tycker också om det sättet att resonera. Det är mycket bättre än mitt system, fast... Det känns som om ni missuppfattat det lite. Skit samma, det är förlegat nu.

I vilket fall som helst så är det mer logiskt med en hög differans som grund för att fumla. Risken att fumla minskar när man inte har så många tärningar att slå... Å andra sidan... Uhm... Om man är oskicklig så är det ju fortfarande stor chans att om man siktar noggrannare, så är det större risk att man gör illa sig... Eh... Min första tanke är att oskickliga personer inte siktar så precist som skickliga. Därmed menar jag inte att de inte koncentrerar sig lika mycket eller att de inte försöker sikta lika noga, bara att de inte försöker sikta lika precist.

I vilket fall som helst är relativ fummel bättre än mitt system.

*Uppdaterar spelledarskärmen ytterligare*

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Logiskt...

Å andra sidan... Uhm... Om man är oskicklig så är det ju fortfarande stor chans att om man siktar noggrannare, så är det större risk att man gör illa sig...

Det finns en lösning på det i en deltråd längre ned (snyggt omformulerad av dig själv :gremsmile:... Kombinerar man de två ser det ju riktigt rimligt ut.
 
Top