Nekromanti Fummel

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Något som jag irriterat mig på en del är det faktum att en person som gör en komplicerad manöver riskerar att få ökad risk för fummel. Ökad risk för att misslyckas är självklar, men att fumla ser jag ingen ökad risk för.

Till exempel, Nisse ninjanäsa siktar på en glipa med sin ninjapåk... Han får då ob3t6 svårare att träffa vilket läggs till den ursprungliga svårigheten på ob3t6. Ob6t6 alltså, och bara två av dessa behöver bli sexor för att han skall ha fummelrisk. Det hela slutar med att Nisse ninjanäsa som försöker att sikta mycket noggrant på motståndarens glipa, sticker sig själv i ögat och dör.

Med detta tarvligt inkompetenta och överdrivna exempel menar jag att riskerna för att fumla inte ökar på det sättet med antal tärningar.

I stället så brukar jag köra med att hälften av tärningarna skall vara sexor för att man skall kunna fumla. Risken att misslyckas är ändå så stor. Dessutom kan detta motivera spelare att undvika den annars så tråkiga:

"Jag hugger."
"Han parerar."
"Jag hugger".
"Han undviker."
"Jag hugger."

I stället kanske de vågar sig på att göra något svårt och "hjältemodigt"...

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Rent regelmässigt...

... så kan man göra det. Jag tycker det är både logiskt och ologiskt. Om man gör samma undvikande hela rundan, så borde man definitivt få lättare på själva undvikandet. Att man sedan kan undvika 3,7 miljarder anfall samma runda är å andra sidan lite lurigt.

Risken är ju att spelarna väljer att göra tio undvikanden samma runda bara för att försäkra sig om att motståndaren inte gör fler anfall än man planerat undvika.

Jag har löst det genom att vara taskig mot mina spelare. Om de väljer att göra så många undvikanden en runda, så tvingar jag dem att slå för var och ett av dem... Vilket resulterar i att om de håller på så där så fumlar de till sist, och då är det inte lika roligt.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Som jag förstår det...

...behöver man inte i förväg välja "jag tänker undvika 10 gånger", man behöver enbart välja "jag vill undvika" och sedan göra det om och om igen med svårighetsökning för varje nytt undvikande.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Som jag förstår det...

Och detta är en så skitig regel att vi i min spelgrupp har skippat den. Nu gör spelarna lite mer inteligenta saker.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jajaja. Denna lösning med hur man ska fummla har varit uppe förut och om du nu vill att man ska fummla svårare så funkar inte din ide. Fummla med två t6 är nu mycket större.

Skit samma, gör som du vill. Om du vill tjöta om regelproblem ska du veta att ingen är fullkommlig. Skulle du kunna göra ett helt rollspel, lika detaljerat som EON? Tror inte det. Mer fel som man helt enkelt får leva med: Att slå en person är ob3t6 och man ska ha tränat slagsmål i flera månader innan man kan vara hyfsat säker på att träffa. Krille skyller på att det är så svårt p.g.a att personen stutsar omkring. Detta "studsande" är vad som kallas undvika och vinit. Så det så. Men vem bryr sig? Jag kan leva med det.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jajaja. Denna lösning med hur man ska fummla har varit uppe förut och om du nu vill att man ska fummla svårare så funkar inte din ide. Fummla med två t6 är nu mycket större.

En lösning är att ta bort "fummelrisk" helt. Fummel skulle istället ske när man misslyckas med mer än en viss marginal. I.o.f.s skulle det göra tärningsmekaniken ännu långsammare :/
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Hmm, ja?

Ja, min lösning fungerar.
Jag glömde nämna att det krävs dessutom minst 2 sexor för att det skall anses som fummelrisk. Dessutom är risken att fumla minimal på ob2t6 ändå...

Och tja, varför tror du att jag INTE skulle kunna göra ett mer realistiskt rollspel? Det skulle jag väl antagligen. Jag tror heller inte att Krille och co försökt göra "världens mest realistiska rollspel"... Jag tror de försökt göra ett rollspel som är "mer" realistiskt än andra... Utan att hacka sönder det fullkomlligt med regler. Jag har presenterat ett regelsystem i rollspelsmakande som jag tycker verkar realistiskt, det behövs fortfarande arbete på det, men likväl tror jag nog att det är mer realistiskt. Problemet med mitt system är precis som jag sade tidigare, att genom att använda det hackar man sönder själva spelet.

Nu vet inte jag vad du är för en typ, men jag är inte typen som stillasittande accepterar allting som det är om jag tycker att det är fel. Jag tycker att fummelreglerna är fel, och därför försöker jag ändra på dem i stället för att bara stilla tiga och acceptera. Anledningen till att jag presenterade det här är för att det här är ett FORUM. Och i forum är det precis sådant man gör, presenterar synpunkter och idéer. Om alla ändå skall acceptera hur allting är, kan man lika gärna stänga ned hela forumet, för vad skulle meningen med det vara om inte att utbyta idéer?

För övrigt anser jag att krille har helt rätt angående "studsandet"... Har du varit i slagsmål någon gång så hade du vetat. I stort sett alla slag missar. Det man ser på film där rollerna står och fäktas på ett moderat avstånd från varandra med full kontroll utan att klanta sig eller missa HÄNDER inte i verkligheten. I stället är det ett virrvarr av viftande fötter händer och tillhyggen. Det vet varenda person som lajvat eller fäktats utan regler.

Det finns ingen ordning i strider alls.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Bra idé.

Jag tror nog ändå att den idéen var bra. Mina spelare är ena jävlar på att slå tärningar och räkna snabbt, så det skall nog inte bli några problem med det där. Heh, det här forumet är bra till något i alla fall.

Om man missar med... Säg... dubbelt? Tredubbelt? Eller typ, 12... Låter det rimligt? Jag vet inte.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det finns fummel och det finns fummel

"Det hela slutar med att Nisse ninjanäsa som försöker att sikta mycket noggrant på motståndarens glipa, sticker sig själv i ögat och dör."

Problemet med fummel är inte att det inträffar för ofta. Tvärtom: hjältar fumlar alltid. Problemet är att fummel av någon ämlans anledning uppfattas som totalt snordödligt för personer som drabbas av det. Lösningen för min del är att lätta upp på fummel, och göra det mer komiskt än dödligt.

Så, istället för att Nisse Ninjanäsa sticker sig i ögat och dör så kanske han lyckas trassla in sig i motståndaren, eller trampar på kattens svans som genast anfaller hans lår med vässade klor och väcker grannskapet, eller halkar på en tvål och flyger ut genom fönstret för att sedan fångas på bild på omslaget till Codex 001 eller Neotech-boxen...

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Vad man kan göra är att stället för att modifiera chansen (risken?) för fummel så modifierar man själva resultatet. Låt det stå i relation till svårigheten istället. Någon som fummlar medans han/hon försöker gå på en inoljad lina, löst spänd över en klyfta kan ju känna sig ganska stekt. Om någon däremot fummlar när denne försöker köra en häst-dragen vagn nerför en gata i maklig takt behöver inte det betyda att hästen skenar och vagnen välter över den oturlige kusken. Om denne någon kör vagnen i full kareta för att hinna ut genom stadsporten innan vakterna hinner stänga den däremot...

/Anders
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Spola fummelreglerna!

Jag är mest irriterad på fummelregeln överhuvudtaget. Enligt min mening är just fummelregler en av de mest irriterande och likväl ständigt närvarande elementen i svenska rollspel. Var företeelsen kommer ifrån vet jag inte, men jag vågar allt på antagandet att det en gång satt ett gäng nissar (eller ankor) på Drakar och demoners redaktion i början av åttiotalet och slog sina "kloka" huvuden ihop. Någon sa: "Vi måste ha något som lättar upp liret." En annan sa: "Men vi har ju ankorna." Den första sa: "Nej, det räcker inte med ankor. Vi måste ha något ännu knäppare. " En tredje anka sa: "Jo, men varför inte lägga dit en regel om att den som missar ordentligt i en stridssituation verkligen missar ordentligt." Den första frågade: "Hur menar du då?" Den tredje utvecklade: "Jo, föreställ dig att du har FV 15 i fällkniv. Du slår en T20 och råkar få resultat det högsta, nämligen värdet 20. Det är en präktig miss. Låt oss göra en tabell för sådana missar. Till exempel, du vrickar foten, petar ut ögat på din kamrat samtidigt som du amputerar din vänstra fot." De andra ankorna tillsammans: "Ha ha ha, det var den bästa idén hittills. Var får du allt ifrån?" Den tredje ankan svarar: "Det är medfött."

Vilket syfte fyller fummeltabellerna? Finns de där bara för att "lätta upp liret" och göra krigandet "roligare"? För djaevulen, rollspel är väl inte fia med knuff! Ett tips till alla som tar rollspel seriöst, skippa fummeltabellerna. Spolar ner dem på dass!

- Targon, skrivare
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Spola fummelreglerna!

<I>Var företeelsen kommer ifrån vet jag inte, men jag vågar allt på antagandet att det en gång satt ett gäng nissar (eller ankor) på Drakar och demoners redaktion i början av åttiotalet</I>

Du losar. Fummelregler är ingen svensk uppfinning; de fanns med i utländska rollspel långt innan vi hade några spel här.

--
Åke
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Svaret är...

...att Vindhand har rätt, man behöver bara säga att man skall undvika i redogörelsefasen, men inte hur många gånger man vill undvika. Jämför också med exemplet mot slutet av Eon II.

-Marco Behrmann
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Spola fummelreglerna!

De första fummelregler jag känner till och kan "bevisa" fanns med i Steve Perrins inofficiella extra stridsregler till första upplagan av Dungeons & Dragons, någon gång i slutet av 70-talet - som sedan blev ett helt eget spelsystem, RuneQuest, så småningom.

Perrin har alltid hävdat att reglerna var inspirerade av precis den sortens grejer som brukade hända under SCA-turneringar - man hivade iväg sitt vapen, tappade en benskena och slog en volt, fastnade med sitt vapen i motståndarens sköld... Nu är SCA-strid och riktig strid ganska olika, men poängen är för mig att utan fummel händer det betydligt mindre i en strid. Just Eon laborerar ju väldigt mycket med Effekt när det börjar bli avancerat, och en konsekvent och ordflödande SL kan förstås använda detta för att låta mer eller mindre misslyckade slag ge mer eller mindre misslyckade effekter.

Annars är vi fast i träff-miss, träff-miss, träff-träff, miss-miss...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ok, sorry

De första fummelregler jag känner till och kan "bevisa" fanns med i Steve Perrins inofficiella extra stridsregler till första upplagan av Dungeons & Dragons, någon gång i slutet av 70-talet - som sedan blev ett helt eget spelsystem, RuneQuest, så småningom.

Nåväl, ser ut som jag har blivit grovt missledd. Ska genast söka upp den ansvarige för desinformationen och läxa upp honom ordentligt. Jag vet var han bor. Men poängen är ändå den samma, jag gillar inte fummelregler. De är alltför tokroliga. Jag för min del skippar dem.

- Targon, skrivare
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men som Nightowl säger: Man fummlar i verkligheten också, ordet fummel är ju lite av ett bevis på det.. /images/icons/wink.gif

Det är ju bara se på mig när jag (av någon anledning) ska spela fotboll.. Ofta så klantar jag mig så att jag är mer ivägen än till hjälp! /images/icons/wink.gif

Fast du kanske menade stridsfummel enbart? Tja jag har ju ingen erfarenhet av strid, så jag ska väl inte yttra mig isåfall..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tråkmåns

"Men poängen är ändå den samma, jag gillar inte fummelregler. De är alltför tokroliga."

Tråkmåns!

Faktum är att det finns en sak som är tråkigare än dungeonbashing och psykoångeststårytellingdrama, och det är äckelpräktiga hjältar som aldrig dabbar sig.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top