Nekromanti Fummel

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Den med att lägga tärningar på varandra?

Jag antar att du syftar på tråden där förslaget om att lägga tärningar på varandra finns. Det är väl ganska bra, men jag förtår inte hur du menar att man skall kombinera det. Menar du att vid färdighetsslag så slår man först för ett mycket lätt slag, och sedan lätt, normalt, svårt och så vidare?

Efter att ha snickrat i min egen skalle ett tag... Kom jag fram till att det bästa är att man har ett minimumvärde som fummel måste utgå från, till exempel 20. Om tärningsslaget inte övergår detta värde så är det garanterat ingen risk för fummel eftersom det är för lågt för att klassas som kvalificerad klantighet. Fast det värdet måste ändras beroende på hur många tärningar som slås också, och hur mycket FC som man har. Till exempel kan man använda sig av det klassiska eon-systemet med fyror. Jag vet inte riktigt hur man skall gå till väga alls här. Men säg att det hela beror på FC och tärningarna... Så kan man till exempel se på fummel genom att multiplicera FC med antalet tärningar. Om man till exempel har FC 10, så måste man med två tärningar slå tjugo för att det skall vara en egentlig fummel. Vid FC femton uppstår det dock problem eftersom man mycket, mycket sällan slår 45 på ob3t6. Men vad jag har förstått så är en person med FC 15 en riktigt expert och borde således inte klanta sig. Det blir ändå för mycket och inte alls jämförbart. Man kan kanske göra som så att man måste slå över 6 per tärning för att fumla. Det vill säga på två tärningar måste man slå över 12 (och över FC) för att fumla. Över 18 (och FC) på tre, över 24 och FC på fyra tärningar... Och så vidare.

Hur låter det? Jag bara brainstormar lite...

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 
Top