Nekromanti Fummel

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nej, det tycker jag inte

Det finns många sätt att dabba sig i rollspel, utan fummeltabeller. Det behövs inga fummelregler för att få rollpersonerna att skämma ut sig ordentligt. Några äckelpräktiga hjältar behöver aldrig förekomma.

- Targon, skrivare
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Men som Nightowl säger: Man fummlar i verkligheten också, ordet fummel är ju lite av ett bevis på det.. "
Tro mig, jag fumlar då och då i den yrkesfärdighet jag har högst i, Bibliotekskunskap...

Om man skall tala svengelska tycker jag faktiskt bättre om uttrycket "kritiskt misslyckande" (critical failure). För mig är fummel något som är så dåligt att det leder tíll en kritisk punkt i vad-som-nu-händer, i detta fallet en strid. Det blir i brist på bättre ord _spännande_. Oops, där hände något, vad händer nu?

Titta på hur striden är upplagda i säg en film - en slagväxling som inte ger något leder till en kritisk punkt. Hjälten blir helt knockad och far baklänges, eller skurken missar och flyger omkull. Då vänder sas initiativet, den andre får övertaget, och skall han vinna? Det ser ut som det... men nej, det vänder igen. Är den som regisserar bra, förblir det spännande.

En "perfekt" träff, en "kritisk framgång" motsvarar ju den riktiga sittoppen, men utan kritiska misslyckanden finns ingen regelmässig grej som motsvarar att man klantar till det - eller än oftare att motståndaren undviker riktigt skickligt.

Och utan bägge tjänar stridsreglerna inte till annat än att nöta ned varandras KP, eh, Traumakolumner, och man kan lika gärna slå ett slag för att avgöra vem som vinner - det ger ändå inget stöd för fantasin att slå fler för att komma fram till vad som händer.

Eftersom jag anser att slumpgeneratorer + regler i spel är till för att skapa en mer varierande handling än spelares och framförallt SLs påhitt, anser jag också att varierande resultat är viktigt, eftersom det leder till detta.

Däremot finns det ju inget - inklusive Eons regelböcker - som säger att man måste slå på en tabell för att avgöra exakt vad som sker. Eons VINIT-system underlättar ju dessutom för att bestämma den där böljande gången mellan anfallare och försvarare som jag finner lämpligt cineastisk.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Ok, sorry

>jag gillar inte fummelregler. De är alltför tokroliga. Jag för min del skippar dem.

Har du varit konsekvent nog att hysta ut alla regler vad gäller motsatsen, dvs perfekta träffar (eller vad det nu kallas) också?

/Anders
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Ok, sorry

Har du varit konsekvent nog att hysta ut alla regler vad gäller motsatsen, dvs perfekta träffar (eller vad det nu kallas) också?

Nää, det får jag villigt erkänna. Men i det fallet är det enklare. Eftersom jag numera kör T20-system med skrotade OB så är 1 alltid en perfekt träff, dvs spelaren träffar oberoende om motståndaren parerar, undviker eller vad sjutton han nu gör.

- Targon, skrivare
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Men då borde det...

...vara ganska lätt att införa fummel också, eftersom du kör med T20. Alltså 20 som fummel eller ett kasst utförande iaf. Sedan när FV kommer upp i över 20 så får man komma på anndra grejer. Men det är klart, du gillade ju tydligen inte fummel, och enligt vad du sa till Krille så fixar du "fummle-liknande" situationer ändå. Dessutom så ska inte vi säga till hur du ska spela. Du gör ju precis som du vill.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
men hur ofta spelar man med den regeln.
en av de första reglerna i EON e att om SL inte gillar en regel bör han helt enkelt ta bort den..

Fan ta demoner
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Visst...

... i slutändan gör jag som jag vill. Men feedback, input och kreativa smädelser är livsviktigt för att min spelteknik ska kunna utvecklas. Men det behöver väl knappast sägas.

- Targon, skrivare
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En liten fråga

Ni som kör med att hälften av tärningarna ska utfalla med 6:or för att det ska bli fummel. Hur gör ni när det är ojämna antal? Är det det 3 6:or när man slår Ob5T6? Eller är det 2 som gäller? D.v.s. antalet avrundat uppåt eller nedåt?

Vid Ob2T6 antar jag att ni kör med 2 6:or eller gäller 1 6:a där med? Och vid Ob1T6? Jaja det var ju inte lika viktigt.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
"en av de första reglerna i EON e att om SL inte gillar en regel bör han helt enkelt ta bort den.

Om man ska vara riktigt elak (och det är ju alltid kul) kan man ju säga att det är en av Eons bästa regler.

- Targon, skrivare
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Bolla idéer

Det är sant. Det är alltid bra att bolla idéer. Även om man själv tycker att man har ett bra system så kan det alltid vara så att någon annan kommer med en god idé *vips* så sitter man där och gör lite små ändringar. Härligt med forum där man kan träffa likasinnade.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag håller med till fullo. Dessutom så lade jag in just den aspekten (mellan kritiskt misslyckande/rejält fummel) iom att man måste få en viss negativ effekt på svårighetsslaget för att det skall räknas som fummel (och därmed ge slag på fummeltabellerna). Om man ligger inom fummelrisk (2+ sexor i första kastet) men slår under sin FC misslyckas man, slår man över, men inte så mycket över så förlorar man automatiskt initiativet och om man missar med en massa så kommer fummeltabellerna i spel. Om man kör rent regeltekniskt då.

Själv kör jag med fummelrisk på 3+ sexor på första kastet, samt ödespoäng för kritiska situationer där spelaren vill kunna få till hjältemässiga handlingar som är utöver det vanliga. Jag gillar nämligen också en fartig, actionfylld och cineastisk handling. Dessa små förändringar har till och med fått en av mina spelare, en REJÄLT inbiten Rolemaster-SL, att överväga att skrota RM:s system till fördel för Eons moddade.

Man kanske skulle göra en Hjältarnas handbok... hm... =)

-Marco Behrmann
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nitpick

Om det var dod på åttiotalet så fans det två varianter:
1: man fumlade på det högsta resultaten på en T100 (99-100 om man har fv<=50% annars enbart 100)
2: efter att T20n landat på resultat 20 fumlade man om ett omslag av färdigheten misslyckades. I ditt exempel skulle man därför vara tvungen att först slå 20 och sedan över 15.

Jag tycker fummel-resultat är bra. Det är fint att det finns stöd för att göra riktigt klumpiga saker; särskilt om spelet skall sikta på realism. Naturligtvis måste reglerna bakom vara bra så att det inte blir som WoDs bakvända fummelrisker eller Eons explosivt ökande dito.

Vilket syfte fyller fummeltabellerna?

I mina ögon för att injicera ett mått av osäkerhet. Man agerar i en värld man inte 100% kontrollerar och det finns alltid en risk för att något går fel. Faktum är att många av mina bästa spelupplevelser har varit resultat av perfekta utfall eller fummel...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Targon, berätta!

Targon, när du konverterade EON till T20-format, hur gjorde du då? Jag menar, vad är förändringarna i reglerna? Har du helt enkelt gjort så att varje gång det står Ob3T6 står det istället 1T20, varje gång det står Ob2T6 står det istället 1T20-4.. eller vadå?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hur jag vill ha fummel med T20. [Lite OT]

Jag tänker använda utfall på 20 som fummel.
Sedan får SL avgöra hur allvarligt det är efter rollpersonens färdighetsnivå, och den situation han är i.
Kanske låta spelaren slå ett slag till om han känner för det.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hur jag vill ha fummel med T20. [Lite OT]

Det lär nog funka... 5% är litet ofta kanske men det valfria extraslaget kanske hjälper med det...

Jag använde en gång en mekanik där man fick spendera ett turpoäng för att få slå om en tärning (men enbart en gång per färdighetsanvändande)... det skulle kunna ge spelarna en möjlighet att bli av med vissa fummelresultat som är riktigt dåligt timeade (t.ex i slaget för klättring nät man är högst på klippan)...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Targon, berätta!

En sak blev jag klar över redan från början när jag inledde mitt stora revideringsprojekt, nämligen att en rak och enkel konvertering från det ena till det andra systemet inte är möjlig att genomföra. Jag har fått ta en hel del genvägar genom DoDs klassiska system. Färdighetsgenereringen är snodd från DoD, likaså skadesystemet, skadebonussystemet, etc etc. Skadevärden för olika vapen är hämtade från Eon men reviderade. Ett svärd mäts exemlelvis efter hugg, ett spjut efter stick, ovs. Ett stridssvärd exkl. SB ger 2T6+2 i skada. Ob är alltså konsekvent skrotat. Träffytesystemet är hämtat från Eon. Hjältepoängssystemt likaså. Det finns en hel del andra förändringar. Tills vidare räcker det dock med att säga att i grunden har regelsystemet blivit en slags hybrid mellan Eon och DoD. Enkelheten har varit den drivande principen snarare än realism. Jag tar igen på det senare i själva världsbeskrivningen som också innefattar en hel del förändringar.

- Targon, skrivare
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Hmm, ja?

Du är tydligen ny... Om du varit lite längre på forumet skulle du veta att jag ALDRIG ger mig. Sådan är jag.

Jag tror inte att du någonsin kommer att orka fixa ett rollspel som kommer lanseras i sverige med mer avacerade regler än EON. jag kan ha fel, men det är ytterst få som ens försöker att fixa ett fungerande rollspel.

Jag har varit i slagsmål och jag missar ytterst sällan. Greppningar är skitlätta och knäningar och slag nästan samma sak. Eftersom ett flertal personer här på forumet har sagt att det är svårt att träffa en person i nyllet har de uppenbarligen inte slagits på riktigt eller helt enkelt fått massor av stryk. Om du påstår att det är så svårt är nog inte du heller så bra på att slåss. Jag kan definitivt träffa en person i nyllet och jag har inte tränat slagsmål alls. Jag har aldrig gått i karate och har ingen anledning till varför jag skulle vara bra på slagsmål. Men jag träffar mitt mål ändå.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Bra idé.

Men då kan ju inte SL titta upp bakom sin SL-skärm och le sadistiskt mot spelarna... I alla fall inte så ofta. En av spelarna har genom en otrolig tur lyckats få 26 i svärd spec, på obhezan. Vi såg när han slog.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
I och med att svårigheten ökar så ökar chansen att misslyckas och därmed också chansen att fumla vilket torde vara självklart eftersom fumla är bara ett annat ord för mysslyckas fatalt.
Det vore iställt väldigt ologiskt om det var svårare att fumla om svårigheten var högre.

Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Jo...

... Vi kör med att minst hälften skall som sagt vara sexor. Vid fallet med ob5t6 så måste med andra ord tre av dem vara sexor.

Vid två tärningar är det två sexor som gäller.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 
Top