DoD Fria Ligans Trudvang

SjÀlv tycker att den enorma skalan Àr ett plus! Det blir tydligare att naturen Àr vild och ogÀstvÀnlig. MÀnniskans utpunkter blir mer av en parentes. Det kÀnns ocksÄ helt rimligt att det kan gömma sig en enorm Logedrake i skogen som ingen sett pÄ 20 Är om skogen Àr stor som hela norrland. SÄ man kan som SL lÀttare stoppa in saker I vÀrlden eftersom det finns sÄ mycket yta, vare sig det Àr ett försvunnet dvÀrgarike eller en hÀr av grÄtroll. SÄdant kÀnns alltid svÄrare i mindre, puttrigare vÀrldar.

Sen skulle det kanske vara bra med lite spelledartips pÄ hur man kan tÀnka kring resor och avstÄnd. Eventuellt nÄgon typ av t100 slumptabell med grejer man kan stöta pÄ under resans gÄng skulle ocksÄ funka.
Det blir egentligen bara knasigt nÀr resten av vÀrldsbygget har en stor konflikt mellan tvÄ religoner/kulturer. Men kontinentens storlek gör att det hade varit som att medeltida Indien lÄg i konflikt med Spanien, trots att de Ätskiljs av mil pÄ mil av vildmark och monster.

Det blir egentligen bara knasigt nÀr resten av vÀrldsbygget har en stor konflikt mellan tvÄ religoner/kulturer. Men kontinentens storlek gör att det hade varit som att medeltida Indien lÄg i konflikt med Spanien, trots att de Ätskiljs av mil pÄ mil av vildmark och monster.
Jag har hört den hÀr kritiken innan men tror det hÀr Àr lite av en missuppfattning och lite av en halmgubbe.

Ja, nidendomens religiösa centrum ligger i Viranne lÄngt bort frÄn gerbanis lÀnder i östern. Men sjÀlva religionen och dess inflytande strÀcker sig hela vÀgen till Dranvelte i östra Mittland. Vilket Àr första anhalt vÀsterut frÄn StormlÀnderna för plundrande havsvargar, samt sÄ expanderar stormehansan in i omrÄdet. SÄ att de bÄda sidorna Àr medvetna om varandra och avskyr varandra Àr inte pÄ nÄgot sÀtt lÄngsökt.

Till norr om Vastermark finns en koloni av stormlÀndare som tillber kaosgudarna lÀngst kusten i Fjal, som av andra gerbanisdyrkare skulle anses vara motsvarande demondyrkare. Riddare frÄn Vastermark Àr involverade i en lÄnglivad konflikt med vildfolken i Fjal sÄ det Àr helt rimligt att de kÀnner till dessa tre koasdyrkande stÀder lÀngst kusten bebodda av fjÀrran österlÀnningar. SÄ de nÀrmast Vastermark boende stormlÀndarna Àr inte heller den mest exemplariska typen. Dessa mÄste för nidendomens anhÀngare framstÄ som det vÀrsta typen av demondyrkande hedningar som tÀnkas kan. Visserligen rÀcker nog den vanliga typen av blotglada gerbanisanhÀngare för att de ska tycka det.

Sedan kan tillÀggas att den Àn sÄ lÀnge frÀmsta religiösa geopolitiska striden stÄr inom Mittland pÄ grund av nidendomens expansiva nÀrvaro och Àr redan etablerad i de flesta av lÀnderna dÀr. I nÄgra lÀnder dÀr sÄ Àr det redan den dominerande religionen och har Àven sina olika lokala heresier i nÄgra riken. De korstÄg(blodstÄg) som sker har för det mesta strÀckt sig till Mitland. Inte hela vÀgen till StormlÀnderna i öst. Det finns dÀremot nÄgot mindre kloster i nidendomsmunkar utanför Saaga i Ejland vill jag minnas.

Relationen gerbanis mellan nidendomen Àr att man Àr medvetna om varandra och har ingen anledning att tycka om varandra. Men ingenstans stÄr det att det Ànnu hunnit pÄgÄ nÄgot större krig eller korstÄg dem emellan som strÀcker över hela kontinenten. DÀremot i ett framtida scenario dÀr Mittland Àr helt lagt under nidendomen sÄ Àr det fullt rimligt att expansion österut Àr nÀsta naturliga steg.

Det kan dock tillÀggas att innan boken Mittland slÀpptes till DoD6, och introducerade ostroseden som mittlÀndarnas traditionella religion, sÄ framstod nidendomen som den rÄdande religionen i Mittland. SÄ vid den tidpunkten av settingen under det tidiga DoD6 sÄ var de bÄda religionerna redan mer nÀra grannar, och dÀrav sÄ betonades nog konflikten lite mer dÄ, Àn i det senare vÀrldsbygget dÀr det blev mer lite distans.

Last edited:
Jag har bara nosat lite pÄ Trudvang, men en sak som slÄr mig efter att lÀst inlÀggen i den hÀr trÄden Àr ett enkelt konstaterande: det Àr vÀldigt mycket detaljer i vÀrlden och dÀrför blir det svÄrt att fÄ överblick.

Finns det en officiell tidslinje för Trudvang? Om en sÄdan skrivs, sÄ tror jag att den skulle underlÀtta mycket för nytillkomna. En eller tvÄ sidor rÀcker (mer blir för mycket). Jag funderar ocksÄ pÄ vilka vÀrldens huvudteman Àr, alltsÄ förutom att det Àr fornnordiskt inspirerad fantasy. Vad gör Àventyrare i Trudvang? AlltsÄ inte bara vad de gör i de utgivna (oftast rÀlsade?) Àventyren, utan mer vad settingmaterialet i sig ger stöd för. Finns det organisationer eller mÀktiga personer som RP kan arbeta för eller mot? AlltsÄ inte bara i de utgivna Àventyren.

Allt jag har sett av Riotminds Trudvang uppfattar jag som rörigt och ineffektivt skrivet. Jag tror att det behöver bli enklare att bara plocka upp settingen, skaffa sig en överblick och utifrÄn en drös riktigt anvÀndbara plothooks sÀtta igÄng spelandet.

Last edited:
Mina tankar som nÄgon som mest snuddar vid vÀrlden.
  • Att begrĂ€nsa arenan tror jag Ă€r vettigt. Osthem och dess grannlĂ€nder. Det Ă€r stort nog som jag minns det.
  • Resten kan finnas i bakgrunden som referenser för den större vĂ€rlden.
  • Det behöver inte betyda att man fyller i allt utan snarare att man ger SL en hanterbar ram som inte har sĂ„ mycket okĂ€ndheter.

Vad gör Àventyrare i Trudvang? AlltsÄ inte bara vad de gör i de utgivna (oftast rÀlsade?) Àventyren, utan mer vad settingmaterialet i sig ger stöd för.
Monsterjakt. Rövarjakt. Försvarar oskyldiga byar frÄn monster eller rövare. Eskortuppdrag. Deltar i hÀmnd historier. Medlar mellan de mÀnskliga byborna o den lokala alv/troll/dvÀrg gruppen som de grÀnsar till. HjÀlper att medla mellan nyinflyttade troll/alver/dvÀrgar o mÀnniskorna vars omrÄde de bor nÀra/i.

Monsterjakt. Rövarjakt. Försvarar oskyldiga byar frÄn monster eller rövare. Eskortuppdrag. Deltar i hÀmnd historier. Medlar mellan de mÀnskliga byborna o den lokala alv/troll/dvÀrg gruppen som de grÀnsar till. HjÀlper att medla mellan nyinflyttade troll/alver/dvÀrgar o mÀnniskorna vars omrÄde de bor nÀra/i.

Jo. Men finns det koncept för hur man hanterar detta (exempelvis i ett sÀrskilt kapitel) eller Àr det mer nÄgot som framgÄr indirekt i de Àventyr som har givits ut? Den senare lösningen tycker jag helt enkelt inte Àr tillrÀckligt bra. För vart och ett av de exempel som du nÀmner skulle det gÄ att skapa uppdragstabeller och/eller skriva kÀrnfulla kampanj- eller Àventyrsfrön. I mina ögon Àr det ett sÀtt att göra en setting tillgÀnglig för spel. Jag vill inte behöva köpa tre eller fler böcker för att fÄ tillgÄng till det. Att samla de mest vÀsentliga stöden eller verktygen redan i startboken Àr för mig Ätminstone nÀstan ett mÄste.

Last edited:
Mina tankar som nÄgon som mest snuddar vid vÀrlden.
  • Att begrĂ€nsa arenan tror jag Ă€r vettigt. Osthem och dess grannlĂ€nder. Det Ă€r stort nog som jag minns det.
Har ocksÄ funderar pÄ det hÀr med att göra ett massiv vÀrldsmaterial och om det egentligen Àr sÄ viktigt. Man behöver ju inte titta lÀngre Àn Mutant Skandinavien för att se att ett sÄdant omrÄde rÀcker gott o vÀl för en evighet av Àventyr.

Glöm inte heller:
- SlÄss mot grÄtroll
- Sök efter forna klenoder, magiska skatter eller vÀrdefulla material, sÄsom urÄldriga drakben, Magiska blommor eller mytomspunnen Mithraka.
- Bryta förbannelser över omrÄdet (sÄsom evig vinter, missvÀxt eller demoniskt mörker).
- hitta hem efter en röjig natt i mjödstugan.

Glöm inte heller:
- SlÄss mot grÄtroll
- Sök efter forna klenoder, magiska skatter eller vÀrdefulla material, sÄsom urÄldriga drakben, Magiska blommor eller mytomspunnen Mithraka.
- Bryta förbannelser över omrÄdet (sÄsom evig vinter, missvÀxt eller demoniskt mörker).
- hitta hem efter en röjig natt i mjödstugan.

Och var framgÄr detta? Utspritt i olika utgivna Àventyr eller i ett sÀrskilt kampanjkapitel i startboxen?

Som sagt: eftersom det handlar om hur man anvÀnder Trudvang i spel sÄ tycker jag att det bör vara tillgÀngligt redan i grundboken (eller vad det nu kallas i det hÀr sammanhanget). Jag har inte lÀst alla Riotmind-produkter, men de jag hade (har sÄlt av allt nu) uppfattar jag som genomgÄende konceptuellt svaga och dÄligt strukturerade.

Last edited:
Har ocksÄ funderar pÄ det hÀr med att göra ett massiv vÀrldsmaterial och om det egentligen Àr sÄ viktigt. Man behöver ju inte titta lÀngre Àn Mutant Skandinavien för att se att ett sÄdant omrÄde rÀcker gott o vÀl för en evighet av Àventyr.
Jo. Sen Àr det för mig, som visserligen ytlig lÀsare, ganska tydligt att Osthem Àr kÀrnan i settingen. Det Àr dÀr alla (?) utgivna Àventyr utspelar sig osv. Massa vÀrldsinfo om andra delar kan bli splittrat i sÄ fall. DÄ skulle jag hellre se expansioner mot andra nya lÀnder lÀngre fram.

Och var framgÄr detta? Utspritt i olika utgivna Àventyr eller i ett sÀrskilt kampanjkapitel i startboxen?

Som sagt: eftersom det handlar om hur man anvÀnder Trudvang i spel sÄ tycker jag att det bör vara tillgÀngligt redan i grundboken (eller vad det nu kallas i det hÀr sammanhanget). Jag har inte lÀst alla Riotmind-produkter, men de jag hade (har sÄlt av allt nu) uppfattar jag som genomgÄende konceptuellt svaga och dÄligt strukturerade.
Riotminds produkter var/Àr genomgÄende undermÄliga nÀr det gÀller information och struktur, dÀremot sÄ skulle inte sÀga att de saknar koncept.

Sen Àr det ju inte heller nödvÀndigt att faktiskt skriva ut exakt vilken typ av innehÄll man förvÀntas uppleva i detalj. Att trollen Àr en Äterkommande fiende för mÀnniskan genomsyrar mycket av allt material, samma sak med att det finns flera mytomspunna artefakter och material som beskrivs i bÄde grundböcker och vÀrldsböcker. Det jag tycker jag Àr en av sakerna som gör vÀrldsboken Osthem till en av mina topp-5 rollspelsböcker nÄgonsin Àr att den presenterar en mÀngd platser och mysterier som lockar till utforskande och Àventyrskrokar.

Trudvangs styrka Àr stÀmningen.

Riotminds produkter var/Àr genomgÄende undermÄliga nÀr det gÀller information och struktur, dÀremot sÄ skulle inte sÀga att de saknar koncept.

Sen Àr det ju inte heller nödvÀndigt att faktiskt skriva ut exakt vilken typ av innehÄll man förvÀntas uppleva i detalj. Att trollen Àr en Äterkommande fiende för mÀnniskan genomsyrar mycket av allt material, samma sak med att det finns flera mytomspunna artefakter och material som beskrivs i bÄde grundböcker och vÀrldsböcker. Det jag tycker jag Àr en av sakerna som gör vÀrldsboken Osthem till en av mina topp-5 rollspelsböcker nÄgonsin Àr att den presenterar en mÀngd platser och mysterier som lockar till utforskande och Àventyrskrokar.

Trudvangs styrka Àr stÀmningen.

Men var finns koncepten du nĂ€mner? Är de utspridda i Ă€ventyren eller samlade i ett kapitel? Det Ă€r det sistnĂ€mnda jag efterfrĂ„gar.

Jag ser det inte heller som att det Ă€r vissa saker man ska uppleva i en setting - hur man spelar Ă€r ju upp till varje spelgrupp. DĂ€remot tycker jag att man ska fĂ„ stöd och verktyg. Om nu trollen, som du skriver, Ă€r Ă„terkommande antagonister i Trudvang, sĂ„ Ă€r det vĂ€l rimligt att man i grundboken fĂ„r en rad förslag pĂ„ hur man anvĂ€nder dem i spel? Är de viktiga för settingen sĂ„ tycker jag inte att det Ă€r nĂ„got att hĂ„lla pĂ„. Jag hade gĂ€rna ocksĂ„ sett ett upplĂ€gg för hur man vĂ€nder pĂ„ det hela: RP Ă€r troll som hanterar mĂ€nniskan som fiende. Vilka de egentliga skurkarna Ă€r ju ofta en frĂ„ga om tolkningar. Det Ă€r förmodligen möjligt att se trollen som förtryckta.

Jag har inte lÀst Osthem, men om styrkan dÀr, som du skriver, Àr en mÀngd platser och mysterier, sÄ Àr det kanske nÄgot som kan utvecklas till koncept som Àr specifika för Trudvang? Vad Àr ett bra mysterium i just den vÀrlden? Kan man sÀga nÄgot generellt om det? Som jag skrev ovan uppfattar jag Riotminds produkter som konceptuellt svaga. Att de skulle sakna koncept har jag dÀremot inte pÄstÄtt, men jag tror inte att skaparna riktigt har tÀnkt i konceptuella termer. Koncept hÀnger ofta samman med struktur.

Last edited:
Back