DoD Fria Ligans Trudvang

Jag har bara nosat lite på Trudvang, men en sak som slår mig efter att läst inläggen i den här tråden är ett enkelt konstaterande: det är väldigt mycket detaljer i världen och därför blir det svårt att få överblick.
Det är inte alls så jag har uppfattat Trudvang. Visst, jag har bara haft koll t.o.m 2007 eller så, så kanske har Trudvang Chronicles inneburit massa detaljer, men jag uppfattade visionen som väldigt tydlig. Det var ett lite elakare Gondor/Rohan med tafflig prosa och fantastiska illustrationer. Att få en överblick över de fyra kulturerna var väldigt enkelt.

Att göra settingen mer tillgänglig handlar nog snarare att sätta den i händerna på en betydligt duktigare skribent och det är ju redan löst.

Det är inte alls så jag har uppfattat Trudvang. Visst, jag har bara haft koll t.o.m 2007 eller så, så kanske har Trudvang Chronicles inneburit massa detaljer, men jag uppfattade visionen som väldigt tydlig. Det var ett lite elakare Gondor/Rohan med tafflig prosa och fantastiska illustrationer. Att få en överblick över de fyra kulturerna var väldigt enkelt.

Att göra settingen mer tillgänglig handlar nog snarare att sätta den i händerna på en betydligt duktigare skribent och det är ju redan löst.

Jag tycker att det är intressant att jämföra med er nyutgivning av Ereb Altor. Där finns det väl, i jämförelse med originalutgåvan, ett betydligt mer utförligt och konceptuellt stöd för äventyrande? I det här fallet undrar jag vad de fyra kulturerna i Trudvang betyder för vad det är att äventyra. I hur hög grad handlar äventyrandet om dem? För mig är det väsentligt att settingen stödjer äventyrandet - och inte bara finns där som en hög långa och i relation till spelandet till synes fristående Wikipedia-artiklar.

Håller dock med dig om den taffliga prosan i original-Trudvang. Disposition och språklig stil hänger, tror jag, ofta samman med hur tydliga koncepten blir. Att illustratörerna var på en annan nivå än skribenterna är uppenbart. Illustrationerna ska ju också återutges.

Zoomar man ut lite, så tror jag att just den här typen av forumdiskussioner - när någon eller några bryter mot konsensus och/eller ställer några konceptuellt väsentliga frågor - ofta leder till bättre produkter. Att diskussionerna på exempelvis mutant.nu för ca 20 år sedan lade grunden för mer sentida svenska framgångar är jag övertygad om. Rent konkret handlar förbättringarna ofta om tydligare koncept, fokus på nya saker och bättre disposition.

Last edited:
Back