TrÄngmÄl
Veteran
PÄ 100 miljonersnivÄn fÄr varje backare sin egen skrÀddarsydda version av Trudvang.Jag hade hoppats att det skulle vara ett stretch goal![]()
PÄ 100 miljonersnivÄn fÄr varje backare sin egen skrÀddarsydda version av Trudvang.Jag hade hoppats att det skulle vara ett stretch goal![]()
Inte med DEN attityden!Det jag kan lova Àr att jag inte kommer att lyckas uppfylla allas olika, ibland diametralt motstÄende, önskningar!
Ba sÄ ni vet!![]()
Det blir egentligen bara knasigt nÀr resten av vÀrldsbygget har en stor konflikt mellan tvÄ religoner/kulturer. Men kontinentens storlek gör att det hade varit som att medeltida Indien lÄg i konflikt med Spanien, trots att de Ätskiljs av mil pÄ mil av vildmark och monster.SjÀlv tycker att den enorma skalan Àr ett plus! Det blir tydligare att naturen Àr vild och ogÀstvÀnlig. MÀnniskans utpunkter blir mer av en parentes. Det kÀnns ocksÄ helt rimligt att det kan gömma sig en enorm Logedrake i skogen som ingen sett pÄ 20 Är om skogen Àr stor som hela norrland. SÄ man kan som SL lÀttare stoppa in saker I vÀrlden eftersom det finns sÄ mycket yta, vare sig det Àr ett försvunnet dvÀrgarike eller en hÀr av grÄtroll. SÄdant kÀnns alltid svÄrare i mindre, puttrigare vÀrldar.
Sen skulle det kanske vara bra med lite spelledartips pÄ hur man kan tÀnka kring resor och avstÄnd. Eventuellt nÄgon typ av t100 slumptabell med grejer man kan stöta pÄ under resans gÄng skulle ocksÄ funka.
Jag har hört den hÀr kritiken innan men tror det hÀr Àr lite av en missuppfattning och lite av en halmgubbe.Det blir egentligen bara knasigt nÀr resten av vÀrldsbygget har en stor konflikt mellan tvÄ religoner/kulturer. Men kontinentens storlek gör att det hade varit som att medeltida Indien lÄg i konflikt med Spanien, trots att de Ätskiljs av mil pÄ mil av vildmark och monster.
Monsterjakt. Rövarjakt. Försvarar oskyldiga byar frÄn monster eller rövare. Eskortuppdrag. Deltar i hÀmnd historier. Medlar mellan de mÀnskliga byborna o den lokala alv/troll/dvÀrg gruppen som de grÀnsar till. HjÀlper att medla mellan nyinflyttade troll/alver/dvÀrgar o mÀnniskorna vars omrÄde de bor nÀra/i.Vad gör Àventyrare i Trudvang? AlltsÄ inte bara vad de gör i de utgivna (oftast rÀlsade?) Àventyren, utan mer vad settingmaterialet i sig ger stöd för.
Monsterjakt. Rövarjakt. Försvarar oskyldiga byar frÄn monster eller rövare. Eskortuppdrag. Deltar i hÀmnd historier. Medlar mellan de mÀnskliga byborna o den lokala alv/troll/dvÀrg gruppen som de grÀnsar till. HjÀlper att medla mellan nyinflyttade troll/alver/dvÀrgar o mÀnniskorna vars omrÄde de bor nÀra/i.
Har ocksÄ funderar pÄ det hÀr med att göra ett massiv vÀrldsmaterial och om det egentligen Àr sÄ viktigt. Man behöver ju inte titta lÀngre Àn Mutant Skandinavien för att se att ett sÄdant omrÄde rÀcker gott o vÀl för en evighet av Àventyr.Mina tankar som nÄgon som mest snuddar vid vÀrlden.
- Att begrÀnsa arenan tror jag Àr vettigt. Osthem och dess grannlÀnder. Det Àr stort nog som jag minns det.
Glöm inte heller:Monsterjakt. Rövarjakt. Försvarar oskyldiga byar frÄn monster eller rövare. Eskortuppdrag. Deltar i hÀmnd historier. Medlar mellan de mÀnskliga byborna o den lokala alv/troll/dvÀrg gruppen som de grÀnsar till. HjÀlper att medla mellan nyinflyttade troll/alver/dvÀrgar o mÀnniskorna vars omrÄde de bor nÀra/i.
Glöm inte heller:
- SlÄss mot grÄtroll
- Sök efter forna klenoder, magiska skatter eller vÀrdefulla material, sÄsom urÄldriga drakben, Magiska blommor eller mytomspunnen Mithraka.
- Bryta förbannelser över omrÄdet (sÄsom evig vinter, missvÀxt eller demoniskt mörker).
- hitta hem efter en röjig natt i mjödstugan.
Jo. Sen Àr det för mig, som visserligen ytlig lÀsare, ganska tydligt att Osthem Àr kÀrnan i settingen. Det Àr dÀr alla (?) utgivna Àventyr utspelar sig osv. Massa vÀrldsinfo om andra delar kan bli splittrat i sÄ fall. DÄ skulle jag hellre se expansioner mot andra nya lÀnder lÀngre fram.Har ocksÄ funderar pÄ det hÀr med att göra ett massiv vÀrldsmaterial och om det egentligen Àr sÄ viktigt. Man behöver ju inte titta lÀngre Àn Mutant Skandinavien för att se att ett sÄdant omrÄde rÀcker gott o vÀl för en evighet av Àventyr.
Riotminds produkter var/Àr genomgÄende undermÄliga nÀr det gÀller information och struktur, dÀremot sÄ skulle inte sÀga att de saknar koncept.Och var framgÄr detta? Utspritt i olika utgivna Àventyr eller i ett sÀrskilt kampanjkapitel i startboxen?
Som sagt: eftersom det handlar om hur man anvÀnder Trudvang i spel sÄ tycker jag att det bör vara tillgÀngligt redan i grundboken (eller vad det nu kallas i det hÀr sammanhanget). Jag har inte lÀst alla Riotmind-produkter, men de jag hade (har sÄlt av allt nu) uppfattar jag som genomgÄende konceptuellt svaga och dÄligt strukturerade.
Riotminds produkter var/Àr genomgÄende undermÄliga nÀr det gÀller information och struktur, dÀremot sÄ skulle inte sÀga att de saknar koncept.
Sen Àr det ju inte heller nödvÀndigt att faktiskt skriva ut exakt vilken typ av innehÄll man förvÀntas uppleva i detalj. Att trollen Àr en Äterkommande fiende för mÀnniskan genomsyrar mycket av allt material, samma sak med att det finns flera mytomspunna artefakter och material som beskrivs i bÄde grundböcker och vÀrldsböcker. Det jag tycker jag Àr en av sakerna som gör vÀrldsboken Osthem till en av mina topp-5 rollspelsböcker nÄgonsin Àr att den presenterar en mÀngd platser och mysterier som lockar till utforskande och Àventyrskrokar.
Trudvangs styrka Àr stÀmningen.
Ăverlag sĂ„ var vĂ€l de flesta spel ganska otydliga med vad rollpersonerna skulle göra pĂ„ den tiden. De var ju Ă€ventyrare! Jag minns inte att vi nĂ„gonsin efterfrĂ„gade det (för dylika spel) back in the days. Men jag var tvungen att kolla vad det egentligen stod i t.ex. utgĂ„van för 2003 (jag tror att det var den regelversion vi anvĂ€nde lĂ€ngst):Men var finns koncepten du nĂ€mner? Ăr de utspridda i Ă€ventyren eller samlade i ett kapitel? Det Ă€r det sistnĂ€mnda jag efterfrĂ„gar.
Jag ser det inte heller som att det Ă€r vissa saker man ska uppleva i en setting - hur man spelar Ă€r ju upp till varje spelgrupp. DĂ€remot tycker jag att man ska fĂ„ stöd och verktyg. Om nu trollen, som du skriver, Ă€r Ă„terkommande antagonister i Trudvang, sĂ„ Ă€r det vĂ€l rimligt att man i grundboken fĂ„r en rad förslag pĂ„ hur man anvĂ€nder dem i spel? Ăr de viktiga för settingen sĂ„ tycker jag inte att det Ă€r nĂ„got att hĂ„lla pĂ„. Jag hade gĂ€rna ocksĂ„ sett ett upplĂ€gg för hur man vĂ€nder pĂ„ det hela: RP Ă€r troll som hanterar mĂ€nniskan som fiende. Vilka de egentliga skurkarna Ă€r ju ofta en frĂ„ga om tolkningar. Det Ă€r förmodligen möjligt att se trollen som förtryckta.
Jag har inte lÀst Osthem, men om styrkan dÀr, som du skriver, Àr en mÀngd platser och mysterier, sÄ Àr det kanske nÄgot som kan utvecklas till koncept som Àr specifika för Trudvang? Vad Àr ett bra mysterium i just den vÀrlden? Kan man sÀga nÄgot generellt om det? Som jag skrev ovan uppfattar jag Riotminds produkter som konceptuellt svaga. Att de skulle sakna koncept har jag dÀremot inte pÄstÄtt, men jag tror inte att skaparna riktigt har tÀnkt i konceptuella termer. Koncept hÀnger ofta samman med struktur.