DoD Fria Ligans Trudvang

Jag har en konkret fråga till Magnus om världsboken.

Det nämnde i podden att den här versionen främst utgår från vad som publicerades till Trudvang Chronicles. Men böckerna med regionerna Mittland of Vastermark släpptes aldrig till TC.

Kommer den nya världsboken vara som världsboken från Jubileumsutgåvan där man fick de tidigare böckerna Osthem, Mittland och Vastermark i samma bok? Trudvang Chronicles fick bara Stormlands. Så kommer alltså böckerna om Mittland och Vastermark finnas med i nya världsboken till DoD2023 Trudvang och således översättas till engelska? Eller snarare versionerna i Jubileumsutgåvan?

Last edited:

Du nämnde i podden att den här versionen främst utgår från vad som publicerades till Trudvang Chronicles. Men böckerna med regionerna Mittland of Vastermark släpptes aldrig till TC.

Kommer den nya världsboken vara som världsboken från Jubileumsutgåvan där man fick de tidigare böckerna Osthem, Mittland och Vastermark samma bok? Trudvang Chronicles fick bara Stormlands. Så kommer alltså böckerna om Mittland och Vastermark finnas med i nya världsboken till DoD2023 Trudvang och således översättas till engelska? Eller snarare versionerna i Jubileumsutgåvan?
Det som blir intressant då är ju hur man ställer sig till den rätt svåråtkomlig Seeds of Vanir som innehåller mycket info om Soj. Den kom ju precis på slutet av riotminds publiceringar.

Det som blir intressant då är ju hur man ställer sig till den rätt svåråtkomlig Seeds of Vanir som innehåller mycket info om Soj. Den kom ju precis på slutet av riotminds publiceringar.
Ja det var precis att jag själv nästan helt missade den. Men jag blev tillåten att göra en late pledge efter att kampanjen egentligen var avslutad för att till sist få tag i den så det var på håret.

Den innehåller egentligen rätt mycket tidigare publicerat material från Jubileumsutgåvan och en del andra källor som DoDT boxen men en också en del nytt. Tänkte nyligen på att jag borde börja lusläsa den för att vad för nytt den egentligen innehåller.

Men både dvärgar och alver fick slutligen egna regionböcker till Trudvang Chronicles. Så en världsbok som innehåller Stormländera, Mittland och Vastermark borde kunna vara betydligt tunnare än världsboken till Jubileumsutgåvan om man förutsätter att Seed of Vanir och Muspelheim (dvärgar) senare skulle ges ut som egna böcker såsom i Trudvang Chronicles.

Last edited:
Som det är i nuläget är det bara de här 4 böckerna som kommer publiceras, så är nog nyttigt försöka få in allt som går i världsboken. Min tolkning är det är en oneshotutgivning och inte en ny linje produkter (stöds av det som Seter säger i DoD-podden). Han öppnar för att Ligan inte utesluter framtida planer, men att dessa 4 också kan vara den kompletta utgivningen. Som vanligt beror det nog på hur produkterna tas emot/säljer - och vad som sker med licensen (svårt sia om idag, med tanke på CMONs utsatta läge).

Som det är i nuläget är det bara de här 4 böckerna som kommer publiceras, så är nog nyttigt försöka få in allt som går i världsboken. Min tolkning är det är en oneshotutgivning och inte en ny linje produkter (stöds av det som Seter säger i DoD-podden). Han öppnar för att Ligan inte utesluter framtida planer, men att dessa 4 också kan vara den kompletta utgivningen. Som vanligt beror det nog på hur produkterna tas emot/säljer - och vad som sker med licensen (svårt sia om idag, med tanke på CMONs utsatta läge).
Den Svarta Solen i ny version omfattar väl bara Vildhjarta o Snösaga? Känns som om resterande äventyr borde släppas senare?

Den Svarta Solen i ny version omfattar väl bara Vildhjarta o Snösaga? Känns som om resterande äventyr borde släppas senare?
Såvitt jag förstår består Den svarta solen av Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm

Korrekt. Den nämns som innehållande 4 delar. Det borde väl vara samtliga?
Ja, det är så jag uppfattat det också. Tycker dock att ibland beskrevs lite vagt att det bara var Vildhjärta och Snösaga man tänkt sig.

Rent praktiskt tänker jag att det hade kanske varit enklare att släppa kampanjen i 2 böcker, en med Vildhjärt+ Snösaga och en med Eldsjäl+ Likstorm. Då hade man också fått ett sandbox-scenario och ett mer rälsat scenario per bok.

Det är ju ett rätt stort arbete att klippa ned 4 böcker till 1, även om det finns mycket bös man kan skära bort (typ 20sidor kartor i Isetyr och 40 SLPer i Storhavn i Snösaga bland annat).
Eldsjäl skulle man ju kunna rationalisera bort eftersom det är fristående men Likstorm är verkligen knuten till kampanjen.

Last edited:

Du nämnde i podden att den här versionen främst utgår från vad som publicerades till Trudvang Chronicles. Men böckerna med regionerna Mittland of Vastermark släpptes aldrig till TC.

Kommer den nya världsboken vara som världsboken från Jubileumsutgåvan där man fick de tidigare böckerna Osthem, Mittland och Vastermark i samma bok? Trudvang Chronicles fick bara Stormlands. Så kommer alltså böckerna om Mittland och Vastermark finnas med i nya världsboken till DoD2023 Trudvang och således översättas till engelska? Eller snarare versionerna i Jubileumsutgåvan?
Oj höll på att missa. Glöm inte att tagga mig om du ställer en fråga! :) Annars kanske jag missar.

Just nu är det Trudvang Chronicles som är basen, och där är det informationen i Game Master's Guide, Player's Guide, Jorgis och sen äventyren i Svarta Solen (där kommer jag att jobba med delvis svenska, delvis engelska texter), som är basen.

Så just nu är inte de separata "landsböckerna" på bordet för oss att jobba fram.

Vi tänker oss de fyra äventyren Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm i den här versionen.

Om det går att få ihop. Det är ett himla pysslande med det. :)

Ja, det är så jag uppfattat det också. Tycker dock att ibland beskrevs lite vagt att det bara var Vildhjärta och Snösaga man tänkt sig.

Rent praktiskt tänker jag att det hade kanske varit enklare att släppa kampanjen i 2 böcker, en med Vildhjärt+ Snösaga och en med Eldsjäl+ Likstorm. Då hade man också fått ett sandbox-scenario och ett mer räksat scenario per bok.

Det är ju ett rätt stort arbete att klippa ned 4 böcker till 1, även om det finns mycket bös man kan skära bort (typ 20sidor kartor i Isetyr och 40 SLPer i Storhavn i Snösaga bland annat).
Eldsjäl skulle man ju kunna rationalisera bort eftersom det är fristående men Likstorm är verkligen knuten till kampanjen.
Precis. Försökt hitta var det nämns att det bara är VH o SS som skulle ingå, men går bet. I Liganmailet nämns ju 4 delar.

Vi tänker oss de fyra äventyren Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm i den här versionen.

Om det går att få ihop. Det är ett himla pysslande med det. :)
Lite sorgligt men hoppas på att det kan ändras i framtiden. Det vore super att äntligen se en definitiv mer komplett version av Trudvang samlad under samma system.

Förresten hur taggar man folk här 😅? Har aldrig märkt den funktionen här.

Det här är nog den grej jag ser framemot mest på mycket länge. Var jäkligt länge sen jag kände mig lockad av ett fantasy-rollspel. Men Trudvang har betytt mycket för mig och mitt rollspelande. Det är till och med så pass att jag börjat talat med spelare ur min uråldriga grupp som alla är lockade att plocka upp det här när det kommer och köra med varandra igen.

Helt klart den bästa nyheten inom rollspel på mycket länge, för mig personligen.

Back