DoD Fria Ligans Trudvang

Fast det väcker också lite farhågor. Med så många världar knutna till DoD23 är det nog bra att våga uppfylla sin nisch, så att det inte bara blir en likartad sörja.
Jag är lite seg i skallen idag, så jag förstår inte riktigt vad du menar? Är det Trudvang eller DoD23 som har en nisch att uppfylla? Och hur uppfylls den?

Jag är lite seg i skallen idag, så jag förstår inte riktigt vad du menar? Är det Trudvang eller DoD23 som har en nisch att uppfylla? Och hur uppfylls den?
Jag tänker att Trudvang har en nisch att uppfylla så att den tydligt står i kontrast till de andra världarna. Det tänker jag gäller för dem allihop, så att de inte alla blir lite medelfantasy i mitten. Utan tydligt visar att med Trudvang får du en viss upplevelse, Vindheim ger en annan och Ereb Altor ger en tredje.

Jag tänker att Trudvang har en nisch att uppfylla så att den tydligt står i kontrast till de andra världarna. Det tänker jag gäller för dem allihop, så att de inte alla blir lite medelfantasy i mitten. Utan tydligt visar att med Trudvang får du en viss upplevelse, Vindheim ger en annan och Ereb Altor ger en tredje.

Ja, verkligen detta. Och det har för mig alltid varit Drakar och Demoners styrka - att det kan stötta olika världar, stämningar och spelstilar.

Det visar också vilken dynamism och drivkraft det finns bakom Fria Ligans Drakar och Demoner.

Ah jag förstår. En fördel som Trudvang har till skillnad från de andra världarna är ju att den inte görs via tredjepartslicensen och att reglerna därmed kan trixas för att passa bättre med just Trudvang.

Jag är lite kluven till om jag helst ser en version av Trudvang där man fokuserar ännu mer på saga och myt och mysterier och allt det trollska som är i själva pitchen till världen, eller en version som tar fasta på den skitiga brutala macho misogyna skitvärld som ofta kikar fram i äventyren.

Men framförallt hoppas jag att man skalar ner kontinenten så att den inte är så bisarrt stor.

Men framförallt hoppas jag att man skalar ner kontinenten så att den inte är så bisarrt stor.
Själv tycker att den enorma skalan är ett plus! Det blir tydligare att naturen är vild och ogästvänlig. Människans utpunkter blir mer av en parentes. Det känns också helt rimligt att det kan gömma sig en enorm Logedrake i skogen som ingen sett på 20 år om skogen är stor som hela norrland. Så man kan som SL lättare stoppa in saker I världen eftersom det finns så mycket yta, vare sig det är ett försvunnet dvärgarike eller en här av gråtroll. Sådant känns alltid svårare i mindre, puttrigare världar.

Sen skulle det kanske vara bra med lite spelledartips på hur man kan tänka kring resor och avstånd. Eventuellt någon typ av t100 slumptabell med grejer man kan stöta på under resans gång skulle också funka.

Det här kommer bli bra, lycka till @Magnus Seter (y)Lyssnade på podden och jag tror fanimig du slog huvudet på spiken när det gäller Trudvangs världsbygges närvaro i reglerna, hoppas ni lyckas få till det på ett snyggt sätt i den nya upplagan!

Back