Nekromanti Fria Ligan släpper Alien: The Roleplaying Game

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Leon;n319147 said:
Det är skillnad på Xenomorfen på Nostromo och på Xenomorferna på det övergivna LV-426 vad jag har för mig - de senare är nog bara drönare.
Minimoni;n319150 said:
Jag gissar verkligen nu, men xenomorfen på Nostromo borde ha varit ”a Queen in the making”. Eller så gör jag bara efterkonstruktioner baserade på senare material.
Leon;n319151 said:
Ja, har också något sådant i huvudet. Det är kanske lite "Expanded Universe", så osäker hur kanon. Men är det inte i 3an det beskrivs ändå?
Baserat på informationen i filmerna så var xenomorphen på Nostromo en vanlig drönare som de i Aliens. I Alien 3 däremot var Ripleys embryo en drottning.

Det är inte superlätt att se i filmen, men osmlagsbilden som visar ett drottningembryo visar en tydligt markerad sköldplåt på huvudet, något xenomophen på Nostromo helt saknar.

Om det nu inte är så att vilken vanlig drönare som helst kan utvecklas till att bli drottning. Det är inget vi hört något om i filmerna (än), men det samma gälde ju DNA-upptagningsförmågan, så det säger ju inte så mycket =D

Men det är en bra poäng om soldaternas eldkraft. Vi får ju faktiskt se när Vasquez försker döda en xenomorf med bara en pistol, och det bra många skott rakt i huvudet för att åstadkomma något.

Så jag höjer mitt 1KP till 1 KP och bra rustning. Lyckligtvis ignorerar ju eldkastare rustning i många spel så mitt tidigare uttalande står kvar (jag sa ju trotts allt att de har 100 i allt förutom KP ;).
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Xenon i första filmen torde ju vara samma som i andra filmen i och med att LV-426 är på samma planet som dom hittar skeppet i första filmen och att det är en nybyggarfamilj som i andra filmen stöter på samma skepp och därifrån får med sig facehuggers/Xenos till LV-426.
Och i skeppet fanns det ju bara ägg och facehuggers (och space jockey).

Jag har för mig det finns någon gammal lore om varför just ett embryo sedan blir queen eller inte och att det på något sätt styrs av hivemind. Kan ha varit i Dark Horse comics.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ska sägas att det jag menar med att det är svårt att skapa regler för xenos är att det i filmerna är så binärt. Antingen dör en alien eller en marine. Strider är korta, intensiva, blodiga och hopplösa. Det är inte superkul med strider där man egentligen lika gärna kan singla slant, så xenos måste ju vara lite mer intressanta än vad de är i filmerna. Samtidigt ska det ju vara troget filmerna...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Lightshy;n319165 said:
Xenon i första filmen torde ju vara samma som i andra filmen i och med att LV-426 är på samma planet som dom hittar skeppet i första filmen och att det är en nybyggarfamilj som i andra filmen stöter på samma skepp och därifrån får med sig facehuggers/Xenos till LV-426.
Och i skeppet fanns det ju bara ägg och facehuggers (och space jockey).

Jag har för mig det finns någon gammal lore om varför just ett embryo sedan blir queen eller inte och att det på något sätt styrs av hivemind. Kan ha varit i Dark Horse comics.

Troligtvis inte då en drottning blev till på något vis och fortsatte att lägga ägg.
Så på något vis blir embryot som läggs i en person/varelse till antingen en drönare eller något annat. Det har antytts att det finns olika varianter, men det mesta är väl troligtvis inte canon.
Frågan är vad som bestämmer hur det blir en drottning eller ej.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Beastslayer;n319174 said:
Troligtvis inte då en drottning blev till på något vis och fortsatte att lägga ägg.
Det fanns ju massor av ägg kvar efter att Kane blev ansiktskramad.

Det var ju det som Newts föräldrar skickades iväg för att titta på i Aliens, vilket drog igång hela cyceln igen.

Antingen så kan en och samma facehugger välja om de vill lägga ett drottningembryo eller ett drönarembryo, eller så bestäms det på något sätt efter implementeringen. Eller så fanns det ett drottningägg någonstans i det där lastrummet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Rymdhamster;n319179 said:
Det fanns ju massor av ägg kvar efter att Kane blev ansiktskramad.

Det var ju det som Newts föräldrar skickades iväg för att titta på i Aliens, vilket drog igång hela cyceln igen.

Antingen så kan en och samma facehugger välja om de vill lägga ett drottningembryo eller ett drönarembryo, eller så bestäms det på något sätt efter implementeringen. Eller så fanns det ett drottningägg någonstans i det där lastrummet.
Absolut! Och exakt! =)
Det jag svarade på var "Xenon i första filmen torde ju vara samma som i andra filmen".
Jag menade att alla xenos inte var samma som i Alien i Aliens.
Det blev dock aningen rörigt märker jag nu.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Med tanke på hur komiskt osannolika aliens är från biologiskt perspektiv tycker jag man gör bäst i att säga så lite som möjligt om deras ursprung.

Apropå Xenos i de olika filmerma... så har de första tre filmerna schysstast xenos imo. Sen hade jag gillat alternativ-regler för en Jeunet-alien-orgie med väldigt tveksam smakfullhet. Mamma-scenen är bara så underbart lökigt ful-snygg-fantastisk.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Rymdhamster;n319216 said:
Starkt uttalande, vad har du för att backa upp det =D
Inget, jag orkar verkligen inte diskutera det! :rolleyes:

Men om man skrapar på ytan, så ja, det finns ett par olika grejer som är lite smått osannolika / knasiga. Men det är inget som stör i den första eller andra filmen. Det blir inte töntigt förrän typ, Prometheus. Dvs, så länge man håller fokus på annat håll är det inget problem.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
zonk;n319213 said:
Med tanke på hur nnnn är från mmmm perspektiv tycker jag man gör bäst i att säga så lite som möjligt om deras ursprung.
Notera att detta är en universalsanning om all skräck. (Notera hur jag ändrat ditt citat ovan)

Hela poängen är att förklaringsmodeller och logisk rationalism inte är kompatibel med ett verk som försöker försätta dig i ett primalt tillstånd av skräck.

Jag har med andra ord inga som helst problem med xenomorphers biologi, eftersom jag inte förväntas tänka särskilt mycket på mer än den slemmiga munnen och de vagt erotiska runda formerna och att alla mina vänner dött i obeskrivlig fasa. Xenomorphs parningsritualer eller deras äggtemperatur är liksom inte ens med på kartan.

Vad jag har problem med är när man försöker använda dem i större sammanhang, som exempelvis när vissa onämnbara filmer gör bort sig totalt genom att försöka ge dem en historia, förklara deras ursprung eller tänka för mycket på ekologin och deras plats i universum.

I Alien-filmerna antyds en fräck cyberpunkig science-fiction värld (även om den första är lite väl sjuttiesflummig i det avseendet) som jag har förståelse för att folk vill utvidga och utforska.

Men att blanda in xenomorphs i detta, mer än som ohyra på ett och annat passagerarskepp, är ett misstag.

För att vara en mycket välkänd film-franchise har Aliens-protagonisterna extremt låg agens. Och det är bra så. Motstå alla försök att ge dem en plan eller en ledare eller en bakgrund. Allt som förklarar minskar bara deras känslomässiga slagkraft.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
CapnZapp;n319268 said:
För att vara en mycket välkänd film-franchise har Aliens-protagonisterna extremt låg agens. Och det är bra så. Motstå alla försök att ge dem en plan eller en ledare eller en bakgrund. Allt som förklarar minskar bara deras känslomässiga slagkraft.
Apropå universalsanningar - gäller inte det här så gott som all skräck? Utöver ett initialt "jag väljer att ta mig till plats X" har sällan protagonister i skräck någon agens alls, från Psycho till Halloween till Alien. Allt handlar om hur man reagerar på ett monster och/eller att ens vänner mördats.

Det är i grunden inte så stor skillnad i manusstolpar i första Fredag den trettonde och första Alien, egentligen. Typ.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Khan;n319286 said:
Apropå universalsanningar - gäller inte det här så gott som all skräck? Utöver ett initialt "jag väljer att ta mig till plats X" har sällan protagonister i skrivkramp någon agens alls, från Psycho till Halloween till Alien. Allt handlar om hur man reagerar på ett monster och/eller att ens vänner mördats.

Det är i grunden inte så stor skillnad i manusstolpar i första Fredag den trettonde och första Alien, egentligen. Typ.
Första Alien-filmen är bokstavligt talat ”spökhus i rymden” alternativt ”slasher i rymden”. Så ja, jag tycker du har rätt.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Ripley är ju också en klassisk "final girl" i Alien, även om hon inte är en sk "Scream queen". När man tänker efter är Linda Hamilton en final girl i The Terminator också, som också har stora likheter med en skräckfilm. Det kunde lika gärna ha varit en odöd Jason som förföljde Hamilton och Biehn. Fast kanske inte i polisbil, på motorcykel eller i långtradare då.:wink:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har precis köpt alla Alien-filmerna och Prometheus på ITunes, en hel del fanns i 4K HDR :) Äger sedan tidigare alla på blu-ray men det är inte första eller sista gången jag köper filmer eller serier flera gånger är jag rädd.

Nu ska tittas och bli ännu mer hypad! Köpte dock inte AvP-filmerna då de är hiskeligt dåliga och de predator-filmerna som är bra är de två första, den sista är hiskeligt dålig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n319331 said:
Theatrical releases eller directors cut (eller special edition i 4:ans fall)?
Just 4:an är väl den som är minst min kopp te, vilken version rekommenderar du?

Annars så brukar jag se ”directors cut”. “Directors cut” versionen gällande Aliens är en av mina favoritfilmer ever.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Minimoni;n319332 said:
Just 4:an är väl den som är minst min kopp te, vilken version rekommenderar du?

Annars så brukar jag se ”directors cut”. “Directors cut” versionen gällande Aliens är en av mina favoritfilmer ever.
Vad gäller 4:an, definitivt theatrical. Regissören själv sa att den version som visades på bio var den version han ville göra. Special edition var bara något de slängde ihop för lyxboxen för skojs skull, och det märks. det finns en anledning till varför de bortklipta scenerna var bortklippta.

Samma sak gäller egentligen 1:an också. Bioversionen var regisörens föredragna version.

Vad gäller 3:an rekomenderar jag defintivt special edition. Jag tycker det blir en mycket bättre och coolare film.

2:an är den där jag tycker att båda versionerna är bra. Theatrical är en mer högtempo-action, medan directors cut blir mer en vietnam-era nästa apocalypse now-liknande grej. Den senare är förvisso min favorit av de två.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n319333 said:
Vad gäller 4:an, definitivt theatrical. Regissören själv sa att den version som visades på bio var den version han ville göra. Special edition var bara något de slängde ihop för lyxboxen för skojs skull, och det märks. det finns en anledning till varför de bortklipta scenerna var bortklippta.

Samma sak gäller egentligen 1:an också. Bioversionen var regisörens föredragna version.

Vad gäller 3:an rekomenderar jag defintivt special edition. Jag tycker det blir en mycket bättre och coolare film.

2:an är den där jag tycker att båda versionerna är bra. Theatrical är en mer högtempo-action, medan directors cut blir mer en vietnam-era nästa apocalypse now-liknande grej. Den senare är förvisso min favorit av de två.
Om jag minns rätt så är det väl så att i 3:an så kommer xenomorfen från två helt olika arter beroende på vilken version man ser? Det var ett tag sedan jag såg 3:an men minns att jag sett ”runnern” komma ut ut både hund och ko om jag minns rätt.

Vill också lägga till en cool grej jag läste på nätet någonstans för en tid sedan som kanske stöder att Alien och Bladerunner universat kan vara samma. Tydligen så säger David en del repliker i Covenant som skall vara väldigt likt eller rent av exakt det som replikanterna säger i Bladerunner. Har inte hunnit kolla om det är sant än men det kan ju vara en ren homage eller kort och gott att samma människor är inblandade i de olika produktionerna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Minimoni;n319334 said:
Om jag minns rätt så är det väl så att i 3:an så kommer xenomorfen från två helt olika arter beroende på vilken version man ser? Det var ett tag sedan jag såg 3:an men minns att jag sett ”runnern” komma ut ut både hund och ko om jag minns rätt.
Japp, i bioversionen kommer den från en hund, men i special edition kommer den från en ko. Den lägger också till en ny subplot som inte kom med i bioversionen som jag gillar.
 
Top