Fria Ligan och fantasy

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Hur skiljer sig nya DoD23 mot ett spel som marknadsför sig att vara OSG som Fantasy! Från Saga?
Tänker mest eftersom DoD 23 marknadsför sig som att reglerna ska vara väldigt likt orginalet.
Och DoD var väl det första rollspelet? Blir väl inte mer OSG än så? :unsure:

undrar en rookie
DoD bygger på Basic Role-Playing och första utgåvan var en direkt översättning av World of Wonders från 1982. Dessa tidiga spel var rätt lika. Den största skillnaden var just levelsystemet, men skillnaderna framkom tydligare längre fram i utvecklingen. Skulle säga att nya DoD ligger mellan BRP och OSR. Det har lånat från båda.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Drakar och Demoner var det första svenska rollspelet. Det första rollspelet var Dungeons and Dragons, och det är där OSR har sin utgångspunkt. Annorlunda uttryckt, det är skillnad på svensk och amerikansk old school. De utgår från olika regelsystem, BRP respektive D20, vilket ger olika spelstil.
Enligt den logiken blir DoD svensk OSG, eller kanske GHR (Gammalt Hederligt Rollspel).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Enligt den logiken blir DoD svensk OSG, eller kanske GHR (Gammalt Hederligt Rollspel).
KSR

 

Kapten Haddock

Veteran
Joined
5 Oct 2020
Messages
18
Rörigt med alla förkortningar.
Var bara lite nyfiken då jag har Fantasy! hemma och funderade på om DoD23 liknade det i spelstil med att det är berättandet som är viktigt och inte reglerna i sig (föruton t20 vs t6 som är uppenbar).
Då verkar ju Fantasy vara bättre för nybörjare eftersom det är mindre regler, så det får väl bli det.
Tack för hjälpen!
Hälsningar
Viktor
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
KSR = Klassiska svenskt rollspel. Se det @Mogger länkade till ovan. Han var kvickare än mig.
Obs, jag ser mest KSR som en historisk jämförelse med OSR och propagerar inte för att den ska användas. Jag är heller inte upphovsman. Jag gjorde bara samma reflektion som @Oldtimer gjorde då jag inte riktigt kände igen mig :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Rörigt med alla förkortningar.
Var bara lite nyfiken då jag har Fantasy! hemma och funderade på om DoD23 liknade det i spelstil med att det är berättandet som är viktigt och inte reglerna i sig (föruton t20 vs t6 som är uppenbar).
Då verkar ju Fantasy vara bättre för nybörjare eftersom det är mindre regler, så det får väl bli det.
Tack för hjälpen!
Hälsningar
Viktor
Fast spel som inte är OSG kan ju också vara regellätta. Jag har dock ingen koll på Fantasy! så jag kan inte säga hur det förhåller sig regelmängdsmässigt till DoD23.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Hur skiljer sig nya DoD23 mot ett spel som marknadsför sig att vara OSG som Fantasy! Från Saga?
Tänker mest eftersom DoD 23 marknadsför sig som att reglerna ska vara väldigt likt orginalet.
Och DoD var väl det första rollspelet? Blir väl inte mer OSG än så? :unsure:

undrar en rookie
DoD23 marknadsför sig nog inte som om reglerna skulle vara väldigt lika originalet. En hel del DoD-DNA finns kvar, men Fria Ligan har varit tydliga med att DoD23 är ett nytt, modernt rollspel skrivet för marknaden år 2023 och det är också gott om innovationer och nya designtänk. I kontrast med den tidigare utgåvan av Drakar och Demoner (2016), som utgav sig för att vara mer av en nostalgiprodukt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
OSG är väl också tycker jag en mycket diffusare term än OSR (hur oense folk än må vara om exakt vad OSR betyder). Tror inte heller det är många andra spel utom Fantasy! som marknadsför sig som specifikt OSG-spel (med den förkortningen). Det Det skulle vara om man menar att allt som kallas ”old school” skulle falla in under OSG då. Jag förknippar dock den specifika förkortningen OSG framförallt med Fantasy! och tycker inte jag brukar se den när det pratas om andra spel, bortsett från möjligen på detta forum där den verkar fått en lite större spridning.

Gällande nya DoD verkar det vara en ganska salig blandning av moderna och old school-inspirerade element. Men innehåller för mycket modernt för att bara kallas för ”old school” tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
OSG är väl också tycker jag en mycket diffusare term än OSR (hur oense folk än må vara om exakt vad OSR betyder). Tror inte heller det är många andra spel utom Fantasy! som marknadsför sig som specifikt OSG-spel (med den förkortningen). Det Det skulle vara om man menar att allt som kallas ”old school” skulle falla in under OSG då. Jag förknippar dock den specifika förkortningen OSG framförallt med Fantasy! och tycker inte jag brukar se den när det pratas om andra spel, bortsett från möjligen på detta forum där den verkar fått en lite större spridning.
Jag håller med, men ett av de mest spridda dokumenten är ju just "A Quick Primer for Old School Gaming". Så jag förstår att det kan vara förvirrande.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Är inte risken för Symbaroum att kampanjen är det som i första hand motiverar spelet, och nu är den klar?
Vetefan. Bra spel. Bra värld. Även utan kampanjen. Funderar ofta på om jag skulle klarat mig bättre utan den.
 

Kapten Haddock

Veteran
Joined
5 Oct 2020
Messages
18
För mig som helt grön blir den här konversationen lite rörig.
Men jag som har några böcker till Fantasy! 3.0 kanske ska hålla mig till det och inte investera ytterligare i DoD23 då.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Men jag som har några böcker till Fantasy! 3.0 kanske ska hålla mig till det och inte investera ytterligare i DoD23 då.
Fantasy! är ett bra spel. Robust och lättspelat. Väl värt att spela. Reglerna är lite märkliga på några ställen men om det är något som stör kan ni enkelt göra egna korrigeringar. Det finns också en hel del äventyr, både mindre och större, som räcker för många roliga spelpass.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Instämmer! Få spel har varit så sköna att SLa som Symbaroum, mycket tack vare att spelarna får sköta regelbiten och tärningsrullandet.
Medhåll även här. Symbaroum är det spel vi har spelat mest under de senaste åren, när man bara husreglat lite så flyter det på väldigt bra.
 
Top