NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
På tal om Gigant så är mina finaste minnen från DoD att spela som länsherrar, försöka hantera beskattning, missväxt och hotfulla grannriken samt drömma om att kunna bygga en häftigare borg. Skulle gärna spela något liknande idag men misstänker att jag skulle uppfatta Gigant-reglerna som en aning torra och mekaniska ifall jag letade fram dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
På tal om Gigant så är mina finaste minnen från DoD att spela som länsherrar, försöka hantera beskattning, missväxt och hotfulla grannriken samt drömma om att kunna bygga en häftigare borg. Skulle gärna spela något liknande idag men misstänker att jag skulle uppfatta Gigant-reglerna som en aning torra och mekaniska ifall jag letade fram dem.
Dito. Jag körde en episk solo-Gigant-kampanj. Massor av fältslag och bokföring. Vi tyckte det var fantastiskt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
På tal om Gigant så är mina finaste minnen från DoD att spela som länsherrar, försöka hantera beskattning, missväxt och hotfulla grannriken samt drömma om att kunna bygga en häftigare borg. Skulle gärna spela något liknande idag men misstänker att jag skulle uppfatta Gigant-reglerna som en aning torra och mekaniska ifall jag letade fram dem.
Det finns ju regler för ”Fäste” i Svärdets Sång som iaf jag uppfattade som rätt bra förutsättningar för att spela länsherre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Någon -- jag vet inte om nya Drakar och Demoner är rätt för det, men någon -- borde göra ett spel där man fullständigt struntar i risken att vara "torr" på det viset. Det finns ju uppenbarligen en tjusning med det också.
Ja, överlag har jag lite svårt att förstå att låg tröskel är så eftersträvansvärt i en hobby där majoriteten är 40-åriga akademiker :)

Men det är nog en typisk wrnu-käpphäst. Lagom till att vi är 60 kommer vi efterfråga tunga snustorra settingböcker och detaljistiska regelsystem ;)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ja, överlag har jag lite svårt att förstå att låg tröskel är så eftersträvansvärt i en hobby där majoriteten är 40-åriga akademiker :)

Men det är nog en typisk wrnu-käpphäst. Lagom till att vi är 60 kommer vi efterfråga tunga snustorra settingböcker och detaljistiska regelsystem ;)
Är det inte så att rätt många prominenta skribenter här har arbetat inom reklam och relaterade fält? Jag kan tänka mig att det påverkar ens synsätt på vad som är eftersträvansvärt. Och visst, jag kanske är en trettiofemårig akademiker nu, men jag tyckte ju att de här världsbyggarbitarna var spännande långt innan jag tagit en enda poäng på universitetet, eller ens gymnasiet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Ja, överlag har jag lite svårt att förstå att låg tröskel är så eftersträvansvärt i en hobby där majoriteten är 40-åriga akademiker :)
Jag tänker att det är ett uttryck för något som man kan spela utan för mycket förberedelser nu när man kanske inte har så mycket tid att lägga på tjocka, komplexa spel. Låg tröskel gör att "omstarten" inte blir så krävande om man lagt undan spelet en månad, eller om man kan spela endast två helger under ett år.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att det är ett uttryck för något som man kan spela utan för mycket förberedelser nu när man kanske inte har så mycket tid att lägga på tjocka, komplexa spel. Låg tröskel gör att "omstarten" inte blir så krävande om man lagt undan spelet en månad, eller om man kan spela endast två helger under ett år.
En annan faktor är ju att gubb*akademikerna (som jag då) kan vilja spela med sina gubbkompisar och sina egna och gubbkompisarnas barn i samma grupp. Och då är det ju najs om det finns ett spel som inte är för svårt för barnen men inte för banalt för gubbarna (och inte är på engelska). Och det verkar vara det som FL satsar på här.

*"gubb" använder jag som ett könsneutralt ord.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
En annan faktor är ju att gubb*akademikerna (som jag då) kan vilja spela med sina gubbkompisar och sina egna och gubbkompisarnas barn i samma grupp. Och är det ju najs om det finns ett spel som inte är för svårt för barnen men inte för banalt för gubbarna (och inte är på engelska). Och det verkar ju vara det som FL satsar på här.

*"gubb" använder jag som ett könsneutralt ord.
Jag undrar om det är så att vuxna gillar observerbara aktiviteter hos barn? Typ, spel som gör att barnen direkt kan delta i en aktivitet är mer eftersträvansvärda än sådana som barnet studerar ensam på sin kammare?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tänker att det är ett uttryck för något som man kan spela utan för mycket förberedelser nu när man kanske inte har så mycket tid att lägga på tjocka, komplexa spel. Låg tröskel gör att "omstarten" inte blir så krävande om man lagt undan spelet en månad, eller om man kan spela endast två helger under ett år.
Jo, det tror jag också, men det är lätt att glömma att man tar med sig 20-30 års spelerfarenhet in över denna låga tröskel. Man har alltså kunskap att fylla ut alla luckor som finns.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag undrar om det är så att vuxna gillar observerbara aktiviteter hos barn? Typ, spel som gör att barnen direkt kan delta i en aktivitet är mer eftersträvansvärda än sådana som barnet studerar ensam på sin kammare?
Ja, jag kan ju utan någon som helst tvekan hävda att det var läsandet i mitt rum som gjorde att jag fastnade för rollspel, inte aktiviteten att spela. Även om jag såklart uppskattade den med så var det inte lika garanterat kul som det var att läsa om främmande fantasiländer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag undrar om det är så att vuxna gillar observerbara aktiviteter hos barn? Typ, spel som gör att barnen direkt kan delta i en aktivitet är mer eftersträvansvärda än sådana som barnet studerar ensam på sin kammare?
Ja, jag kan ju utan någon som helst tvekan hävda att det var läsandet i mitt rum som gjorde att jag fastnade för rollspel, inte aktiviteten att spela. Även om jag såklart uppskattade den med så var det inte lika garanterat kul som det var att läsa om främmande fantasiländer.
Hm, tja, jag har spelat med ungefär ett dussin barn i 11-12 årsåldern det senaste året och det genomgående temat är att ingen av dem är intresserad av att bara läsa spelen. De tycker det är jättekul att spela, de lär sig reglerna när de behöver och läser ett äventyr när de måste för att kunna fortsätta spela. Men ingen av dem uppvisar något intresse för att dyka ner i spelen i sig. Det kanske kommer när de blir äldre och jag vågar inte svara på exakt vad det beror på, kanske vanan att konsumera digitala spel? Hur som helst tror jag den faktorn är en aspekt som spelskapare försöker fånga in för denna typ av spel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Hm, tja, jag har spelat med ungefär ett dussin barn i 11-12 årsåldern det senaste året och det genomgående temat är att ingen av dem är intresserad av att bara läsa spelen. De tycker det är jättekul att spela, de lär sig reglerna när de behöver och läser ett äventyr när de måste för att kunna fortsätta spela. Men ingen av dem uppvisar något intresse för att dyka ner i spelen i sig. Det kanske kommer när de blir äldre och jag vågar inte svara på exakt vad det beror på, kanske vanan att konsumera digitala spel? Hur som helst tror jag den faktorn är en aspekt som spelskapare försöker fånga in för denna typ av spel.
Är det här barn som annars tycker om att läsa böcker och så?
 

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
Joined
29 Mar 2020
Messages
26
Location
Uppsala
Ja, jag kan ju utan någon som helst tvekan hävda att det var läsandet i mitt rum som gjorde att jag fastnade för rollspel, inte aktiviteten att spela. Även om jag såklart uppskattade den med så var det inte lika garanterat kul som det var att läsa om främmande fantasiländer.
Ja men det här. ☝ Jag har tillbringat långt (lååångt) mer tid med att läsa rollspel ensam på min kammare (lyssnandes på Queen och Nordman) i min ungdom än jag någonsin tillbringade spelandes med min spelgrupp. Och det var ju den aktiviteten som sen ledde till att jag tvingade dem att spela.

Jag tror att just aktiviteten att sitta ensam på sin kammare och läsa regelböcker och moduler och skriva äventyr och rita kartor är central för att det ska bli nåt rollspelande av, och det är en del av rollspelshobbyn jag fortfarande rutinmässigt ägnar mig åt, trots att jag i nuläget inte ens har en aktiv spelgrupp. Så om man lyckas göra ett regelsett där de delarna i sig är roliga att ägna sig åt tror jag att man har en vinnare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag har samma erfarenhet som @Bifur. Min dotter och hennes vänner älskar att läsa skönlitteratur, men har inte visat något som helst intresse för att läsa spel, trots att bokhyllorna dignar av dem. När de spelleder gör de det utifrån de kunskaper de fått genom att spela spelet med någon av oss vuxna som spelledare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vad har läsande av skönlitteratur med läsandet av regelböcker att göra?

Det är inte som att jag någonsin krupit upp i soffan med med en kopp choklad och velat mellan en Pratchett-bok och senaste ISO-standarderna för vattenledningar.

Inget fel i att tycka om att läsa regelverk och instruktionsmanualer men det är en helt annan nerv än den som kittlas av skönlitteratur.
 
Top