NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Nu har jag lyssnat på Spelsnackarnas intervju med Tomas Härenstam. Intressant att höra Tomas resonemang. Som jag sett någon påpeka tidigare känns det verkligen som att ligan vill göra vad WotC gjorde med 5E, ett spel som ska tilltala både gamla och nya rollspelare. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det, eller när det gäller 5E vet jag att det är alldeles för detaljerat och episkt för mig. Tror att det DoD jag möjligtvis skulle vilja ha är den rena retroversionen som RiotMinds utlovade men inte fullföljde. Vad jag gillar är i alla fall att det nya DoD släpps utan spelvärld. Det gör spelet lättare att ta till sig, och uppmuntrar spelgruppernas kreativitet. Något jag ogillar är däremot att ligan lutar mot T20. Det är en svårt överanvänd tärning. Procent är också mer intuitivt, och två tärningar skramlar fint i handen.
 
Last edited:

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Som jag sett någon påpekade tidigare känns det verkligen som att ligan vill göra vad WotC gjorde med 5E, ett spel som ska tilltala både gamla och nya rollspelare.
Jag har jättedålig koll här, men är det här ett rimligt mål? Alltså med DnD hade väl dom väl en jättestor kundbas som spelade Pathfinder och en mindre som spelade 4e som dom kunde charma med 5e. Men finns det en liknande grupp i Sverige som längtar efter att få spela riktiga DoD istället för Kopparhavets Hjältar eller nån annan släkting? Jag inbillar mig att dom flesta liksom gått vidare. Har jag helt fel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Jag har jättedålig koll här, men är det här ett rimligt mål? Alltså med DnD hade väl dom väl en jättestor kundbas som spelade Pathfinder och en mindre som spelade 4e som dom kunde charma med 5e. Men finns det en liknande grupp i Sverige som längtar efter att få spela riktiga DoD istället för Kopparhavets Hjältar eller nån annan släkting? Jag inbillar mig att dom flesta liksom gått vidare. Har jag helt fel?
Well, kickstartern där Riotminds påstod att de skulle göra "gamla hederliga DoD, på riktigt liksom, fast varsamt moderniserat" gick ju ganska bra, så det verkar nog ändå finnas ett visst behov…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Jag har jättedålig koll här, men är det här ett rimligt mål? Alltså med DnD hade väl dom väl en jättestor kundbas som spelade Pathfinder och en mindre som spelade 4e som dom kunde charma med 5e. Men finns det en liknande grupp i Sverige som längtar efter att få spela riktiga DoD istället för Kopparhavets Hjältar eller nån annan släkting? Jag inbillar mig att dom flesta liksom gått vidare. Har jag helt fel?
Jag tror att det finns en stor untapped kundbas att nå, som jag brukar kalla Fandrake-segmentet. Folk som inte spelar längre men för vilka det ändå är en stor del av deras barndom. Jag tror inte alla som köpte Drakborgen spelar det heller.

40-års jubileum, stor DoD-bok, ett av världens största/bästa förlag. Naturligvis blir det en kommersiell succé.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Men finns det en liknande grupp i Sverige som längtar efter att få spela riktiga DoD istället för Kopparhavets Hjältar eller nån annan släkting?
Namnet Drakar och Demoner verkar, alla tidigare klavertramp till trots, ha en helt enorm dragningskraft. Om det finns ett Drakar och Demoner som är hyggligt bra kommer många att spela "originalet" hellre än "kopiorna". Och att ligan kommer att göra en på många sätt bra produkt är jag övertygad om.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag tror att det finns en stor untapped kundbas att nå, som jag brukar kalla Fandrake-segmentet. Folk som inte spelar längre men för vilka det ändå är en stor del av deras barndom. Jag tror inte alla som köpte Drakborgen spelar det heller.

40-års jubileum, stor DoD-bok, ett av världens största/bästa förlag. Naturligvis blir det en kommersiell succé.
Har någon ens fått det ännu?
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Har någon ens fått det ännu?
Nej. Eller någon kanske, men inte jag. Däremot kommer jag att spela det när jag får det. Med kidsen. Ungefär samma som jag tänkte med DoD, men med t20 och delar av 91an går det ju fetbort.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Jag tror att det finns en stor untapped kundbas att nå, som jag brukar kalla Fandrake-segmentet. Folk som inte spelar längre men för vilka det ändå är en stor del av deras barndom. Jag tror inte alla som köpte Drakborgen spelar det heller.

40-års jubileum, stor DoD-bok, ett av världens största/bästa förlag. Naturligvis blir det en kommersiell succé.
Namnet Drakar och Demoner verkar, alla tidigare klavertramp till trots, ha en helt enorm dragningskraft. Om det finns ett Drakar och Demoner som är hyggligt bra kommer många att spela "originalet" hellre än "kopiorna". Och att ligan kommer att göra en på många sätt bra produkt är jag övertygad om.
Ja, det var ju också tydligt i intervjun med Spelsnackarna. Med DoDs varumärke, som "fortfarande är det enda som är ett begrepp för rollspel i sig för folk utanför hobbyn" (fritt citerat) vill man försöka nå nya kundgrupper. Både folk som slutat spela helt sedan länge och folk som aldrig spelat.

Jag tror det målet är bra att sikta på, även om det kommer att bli svårt att nå dit. Men lyckas det kan det nog betyda mycket även för intresset för andra spel.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jo, jag hörde det i Spelsnackarnas djuplodande intervju i senaste avsnittet. Så mitt begär att göra en egen PERFEKT version får leva vidare ännu en utgåva. Wilhelms Demoner använder naturligtvis t100.
Senaste avsnittet? Var det för ca 9 månader sedan? Eller har jag tappat kontakt med feeden?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,032
Ja, det var ju också tydligt i intervjun med Spelsnackarna. Med DoDs varumärke, som "fortfarande är det enda som är ett begrepp för rollspel i sig för folk utanför hobbyn" (fritt citerat) vill man försöka nå nya kundgrupper. Både folk som slutat spela helt sedan länge och folk som aldrig spelat.

Jag tror det målet är bra att sikta på, även om det kommer att bli svårt att nå dit. Men lyckas det kan det nog betyda mycket även för intresset för andra spel.
Jag tänkte just på det här! Jag tror att timingen, där svensk media nyligen lyft att rollspelsförsäljningen ökar och exempelvis Rollspelsklubben är en populär podd, bäddar för att Fria Ligan skulle kunna göra rollspel mainstream (igen) och inte bara något nostalgiker sysslar med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Jag har fått uppfattningen att rollspel redan är mer populärt än på mycket länge, kanske rent av mer populärt än någonsin, tack vare 5E och AP som lockat många yngre till hobbyn.
Läs: Svenska rollspel med namnet Drakar och Demoner på framsidan :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Jag har fått uppfattningen att rollspel redan är mer populärt än på mycket länge, kanske rent av mer populärt än någonsin, tack vare 5E och AP som lockat många yngre till hobbyn.
Jag läste för inte så längesedan om en undersökning som visade att typ 40% av de som spelar 5e är under typ 25. Vi talar om miljoner och åter miljoner människor. Det bådar ju gått för hobby, som har en storhetstid framför sig - som möjligen kommer att få ett brått slut pga klimatförändringarna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
Jag har fått uppfattningen att rollspel redan är mer populärt än på mycket länge, kanske rent av mer populärt än någonsin, tack vare 5E och AP som lockat många yngre till hobbyn.
Jag är inte säker på att det är så mycket 5E och AP som e anledninge som att det nu finns rollspelspoddar o rollspel ses spelas i program som Stranger Things som gör att en massa ungdomar, o vuxna, upptäcker det eller blir intresserade att faktiskt köra
 
Top