NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,899
Location
Nordnordost
Vi pratar klassisk BRP. T100 tärningar?
Det är inte helt bestämt än. I det utkast som finns nu så är det inte t100 utan t20. Det har rötterna i Basic Roleplaying, men det är inte Basic Roleplaying rakt av utan ett spelsystem som är sprunget ur den fåran. Det är ett nytt eget regelverk men vi bygger i den traditionen helt klart."
Jo, jag hörde det i Spelsnackarnas djuplodande intervju i senaste avsnittet. Så mitt begär att göra en egen PERFEKT version får leva vidare ännu en utgåva. Wilhelms Demoner använder naturligtvis t100.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,899
Location
Nordnordost
Då går enkelheten förlorad, bara.
Sätt den på rollformuläret och ha lite snits i layouten så tror jag att det gamla sättet kommer att framstå som det mindre enkla av de två.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,432
Eller så omfamnar man bara T100 precis som Steve Perrin och Gud menade. :)
Det finns många fördelar med 1T100. Dubbletter. Att kunna "vända" på slag. Mer hanterlig progression. Funkar bättre tillsammans med skalan 3-18 om man kör på multiplar av GE och påslagstärningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Det finns många fördelar med 1T100. Dubbletter. Att kunna "vända" på slag. Mer hanterlig progression. Funkar bättre tillsammans med skalan 3-18 om man kör på multiplar av GE och påslagstärningar.
Så med andra ord: uppmuntrar till att spelmakare hittar på en massa fler "finurliga" lösningar som man inte orkar med.



Men visst, t100 är väl helt OK så länge ingen förväntar sig att det någonsin ska räknas matte med resultatet. Med så höga siffror är det inte bara subtraktion som är verboten, i det läget är det väl ingen rimlig människa som ens orkar med addition…

Sedan bör ändå mängden regel- och tärningsfinurlighet helst hållas till ett minimum. Slå tärning, läs av utan annan matte än jämförelser, klart, punkt slut. Om vi nu ska göra avbrott för att hålla på och rulla plast och räkna matte mitt i rollspelandet kan det väl åtminstone få vara lätt, smidigt och snabbt över…
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,432
Men visst, t100 är väl helt OK så länge ingen förväntar sig att det någonsin ska räknas matte med resultatet. Med så höga siffror är det inte bara subtraktion som är verboten, i det läget är det väl ingen rimlig människa som ens orkar med addition…
Jag tror du missförstår vilka lösningar jag hänvisar till. Det är 0% matte. Och använder man HTs/KHs "öppna/stänga" så är det ingen addition eller subtraktion öh. Man slår 1T00 mot omodifierad FV varje gång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Jag tror du missförstår vilka lösningar jag hänvisar till.
Nej, du missförstår. Jag menade inte att dina föreslagna lösningar inbegriper matte. Jag hoppas bara att man både håller sig undan krångel med vändande av slag etc OCH håller sig borta från matte. I mina ögon förlorar regelmekanik oftast på "finurlighet" – mekaniken drar för mycket uppmärksamhet till sig. Oftast – det finns givetvis undantag.

Jag tycker mest personligen helt enkelt illa om så precisa skalor och stora tal. Jag föredrar ju skalor under 10 egentligen… Lagom grovt för mig. Men så är jag inte så intresserad av mekanik heller, eller tärningar. Eller rollpersoners mekaniska progression.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,432
Nej, du missförstår. Jag menade inte att dina föreslagna lösningar inbegriper matte. Jag hoppas bara att man både håller sig undan krångel med vändande av slag etc OCH håller sig borta från matte. I mina ögon förlorar regelmekanik oftast på "finurlighet" – mekaniken drar för mycket uppmärksamhet till sig. Oftast – det finns givetvis undantag.

Jag tycker mest personligen helt enkelt illa om så precisa skalor och stora tal. Jag föredrar ju skalor under 10 egentligen… Lagom grovt för mig. Men så är jag inte så intresserad av mekanik heller, eller tärningar. Eller rollpersoners mekaniska progression.
Det är bara en vanefråga. Att vända ett slag är inte knepigare än att slå om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Det är bara en vanefråga. Att vända ett slag är inte knepigare än att slå om.
Det är därför man bygger ett system där man varken vänder eller behöver slå om.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,432
Det är därför man bygger ett system där man varken vänder eller behöver slå om.
Nu är vi ute på en väldigt konstig tangent. Givetvis skall man bara ha med möjligheter att vända eller slå om ifall det är påkallat. Vanligtvis lägger speldesigner in sådant för att ge RP en andra chans att lyckas i mer hjältebetonade spel, eller för att belöna visst typ av (karaktärs)spelande. Allt jag säger är att om man vill ha en sådan mekanik så är det inte knepigare att vända ett slag än att slå om det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Allt jag säger är att om man vill ha en sådan mekanik så är det inte knepigare att vända ett slag än att slå om det.
Det håller jag med om, och jag förstår inte riktigt var just den motsättningen kom med in i bilden =)
 
Top