NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Hoppas inte att det kommer uppstå förvirringar kring FL DoD och Riots.
Jag tror inte att det är någon större risk för sammanblandning. Ligans DoD kommer att ha ett annat omslag och en annan logga samtidigt som Riotminds DoD -16 kommer att försvinna från butikerna (om det inte redan gjort det).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Hoppas inte att det kommer uppstå förvirringar kring FL DoD och Riots.
Riots version verkar antingen vara bortplockad eller slutsåld från alla de ställen jag kollade. Deras monsterbok finns kvar på ett par ställen (Viste inte ens att de hade släppt en sån) vilket skulle kunna leda till smärre förvirring. Men där har vi ju den stora poängen med att göra en ny logga som inte alls ser ut som den gamla. Det gör det något så när tydligt att det rör sig om olika saker (Så tydligt det kan bli, i alla fall).
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,187
Location
Göteborg
Nej, dagens NeoGames håller till i Visby, men gårdagens NeoGames (som höll till i Gbg och var de som skapade Eon) är dagens Helmgast (som håller till i Sthlm, och lite här och där).

Det sagt så är det kanske ändå en bra idé att hänga i Visby med rollspel. Men FL brukar ju vara lite smartare och ha lite mer resurser (iaf numera) än övriga förlag.
Kort version: Helmgast är snarare arvtagare till gamla Neogames, och vi består av tre göteborgare (Niklas Fröjd, Krister Sundelin och Anton Wahnström (dvs undertecknad)), tre stockholmare (Marco Behrmann, Paul Dali och Martin Fröjd) samt en umebo: Petter Nallo.

Lång version: Neogames grundades på tidigt 90-tal med Carl Johan Ström och Marco Behrmann som ägare. De gav ut Neobunnies, Neotech och Eon, samt distribuerade och samarbetade med Trollspel/101 production för Viking och Neoviking. Krister Sundelin kom tidigt in som frilansare och skrev till både Neotech och Eon. Petter Nallo var under några år i början av 00-talet anställd av Neogames och skrev Eongrejer på kontoret i Göteborg. Under samma tid frilansade Anton Wahnström för Eon och Martin Fröjd för Neotech. 2006 såldes hela Neogames till Kim Vässmar på Gotland, och han hade tidigare illustrerat till Eon. Anton Wahnström och Petter Nallo började därefter skriva på fjärde utgåvan av Eon och snart rekryterades Niklas Fröjd som författare och den gamla Neogamesveteranen Marco Behrmann som speltestare och rådgivare. När spelet började bli klart startades företaget Helmgast av Anton, Petter, Niklas, Marco, Martin samt även Paul Dali som kände Fröjdbröderna sen barnsben. Helmgast licensierade Eon av Neogames och köpte loss Neotech. Eon IV crowdfundades våren 2014 och gavs ut på hösten. Efter en tid gav Helmgast ut Järn och senare Hjältarnas tid av Krister Sundelin, som köpte in sig i företaget och blev dess sjunde ägare. Mot slutet av 10-talet köpte Helmgast loss varumärket Eon av Neogames. Neobunnies är dock fortfarande i Neogames ägo!
 
Last edited:

Cernunnos

Veteran
Joined
18 Apr 2017
Messages
63
Location
STHLM & Andra Världar
Jag tror inte att det är någon större risk för sammanblandning. Ligans DoD kommer att ha ett annat omslag och en annan logga samtidigt som Riotminds DoD -16 kommer att försvinna från butikerna (om det inte redan gjort det).
Har faktiskt inte tänk på att det försvunnit.

Riots version verkar antingen vara bortplockad eller slutsåld från alla de ställen jag kollade. Deras monsterbok finns kvar på ett par ställen (Viste inte ens att de hade släppt en sån) vilket skulle kunna leda till smärre förvirring. Men där har vi ju den stora poängen med att göra en ny logga som inte alls ser ut som den gamla. Det gör det något så när tydligt att det rör sig om olika saker (Så tydligt det kan bli, i alla fall).
Sant, nu när jag tittat på loggan från drakarochdemoner punkt se så är den ju inte helt fel. Finns en känsla kvar från svarta lådan. Skulle nog hellre se en T10 än T20. Nu när jag kollade så kom en tanke om 'är detta ett T20 system' mmm fast iof om de inte ska köra klassisk BRP utan en T20 så är det ju snyggt med T20 i loggan.
 
Top