luddwig
Vagabond i världsrymden
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 6,061
Har ingen ide, jag citerade bara dig.
Jag tolkar det i alla fall som att vi är överens om att AP-poddar bidragit till rollspelens nuvarande popularitet.

Har ingen ide, jag citerade bara dig.
Ja, jag har också hört det (kan ha varit från dig här på forumet), men jag tänker att populäriteten ändå inte kan ha slagit i taket. Jag tror, som andra redan varit inne på, att Drakar och Demoner har potential att fungera som det självklara valet för svenska nybörjare med försäljning på Akademibokhandeln och ex på varje fritidsgård och bibliotek i hela landet.Jag har fått uppfattningen att rollspel redan är mer populärt än på mycket länge, kanske rent av mer populärt än någonsin, tack vare 5E och AP som lockat många yngre till hobbyn.
Känner att rollspel varit inne i en positiv stigande trend länge nu fast det är ju inte ofta på den nivån som nu runt nyheten om Drakar och Demoner som rollspel syns i Aftonbladet och TV4.
...jag tänker att populäriteten ändå inte kan ha slagit i taket.
Ägnade så mycket av min läxtid åt att göra olika länder!Alltså, fanns det inte någon annan som kände sig hänförd över möjligheterna att skapa egna världar? Alla möjligheter man hade, den spännande utforskarkänsla det låg i att rita kartor och hitta på namn, listorna på teknologinivåer, politiska system och andra saker man bara hade en vag aning om där i mellanstadieåldern, tjusade inte det någon annan? Jag tycker det är något som saknas i samtida rollspel -- även om de såklart hade behövt uppdateras rejält, särskilt för att hjälpa folk att skapa spelvärldar som inte på samma vis nödvändigtvis präglas av en västerländsk blick.
Ägnade så mycket av min läxtid åt att göra olika länder!
Det närmaste man kommer är väl grejer som Arken i Mutant, och kanske Birthright? Men annars lyser hela den biten med sin frånvaro, på ett märkligt sätt. Har faktiskt inte tänkt på det förrän nu, men "bygga setting"-kapitlen (eller ibland bara paragraferna) i olika DoD-produkter var verkligen superstarkt content för mig.Jag tycker det är intressant att det verkligen inte är något som har lyfts i något nutida rollspel. Är spelförfattare för förtjusta i att visa upp sina världsbyggen? Eller upplevs det som en sorts långsam, ensam syssla som inte passar in i samtidens syn på vad som är kul?
Var mer en ironisk kommentar om att nya Drakborgen stött på en massa problem, och att ingen därför spelar det. Tror det kommer bli fint, men det är ganska rejält försenat.Jag har inte fått det, men jag har fått titta på ett demo-ex hemma hos Orvar. Ser kanonfint ut!
Jag upplever också att många nyare spel tar ett lite annat grepp om världsbyggandet. Att spelvärlden är nåt man improviserar ihop tillsammans runt spelbordet snarare än nåt SL sitter ensam och lägger en massa tid innan spelet börjar. Det kan såklart fortfarande behövas tips och verktyg men dom kommer nog att se rätt annorlunda ut i såna spel.Jag tycker det är intressant att det verkligen inte är något som har lyfts i något nutida rollspel. Är spelförfattare för förtjusta i att visa upp sina världsbyggen? Eller upplevs det som en sorts långsam, ensam syssla som inte passar in i samtidens syn på vad som är kul?
Jag upplever också att många nyare spel tar ett lite annat grepp om världsbyggandet. Att spelvärlden är nåt man improviserar ihop tillsammans runt spelbordet snarare än nåt SL sitter ensam och lägger en massa tid innan spelet börjar. Det kan såklart fortfarande behövas tips och verktyg men dom kommer nog att se rätt annorlunda ut i såna spel.
Nej absolut. Men jag undrar om det har blivit lite uppdelat mellan dom som du säger redan har en maffig utbyggd spelvärld och dom där man förväntas hitta på under tiden och den mittemellan så att säga där man förväntas bygga en stor värld själv liksom försvunnit? Kanske för att vi som spelar är för gamla för att hinna med det?Ja, men den ena av de metoderna är ju inte bättre än den andra. Något svenskt rollspel behöver verkligen ett bra världsbyggarkapitel.
Nej absolut. Men jag undrar om det har blivit lite uppdelat mellan dom som du säger redan har en maffig utbyggd spelvärld och dom där man förväntas hitta på under tiden och den mittemellan så att säga där man förväntas bygga en stor värld själv liksom försvunnit? Kanske för att vi som spelar är för gamla för att hinna med det?
Hehe ja det stämmer verkligen. Kan det bero på att dom som skriver rollspelen tillhör den gruppen som inte har tid? Eller vad beror det annars på?Vilket ju inte stämmer. Det finns gott om unga människor som spelar rollspel nuförtiden, vi märker bara inte av det eftersom vi för det mesta inte umgås med ungdomar.
Hehe ja det stämmer verkligen. Kan det bero på att dom som skriver rollspelen tillhör den gruppen som inte har tid? Eller vad beror det annars på?
Osäker på om jag har hängt med på alla vändningar i diskussionen men tips för världsbyggande var väl inget som var tongivande i äldre svenska spel? Den fanns inte så då hittade folk på den (eller inte som i mitt fall) men i princip utan vägledning annat än från det lilla som fanns i äventyr och monsterböcker. Den finns liksom ingen äldre skriftlig tradition att hämta hem. Sen tycker väl jag att det verkar pågå gott om världsbygge fortfarande även bland veteranerna. Men som kanske @Svarte Faraonen är inne på har det en annan karaktär, mer fokuserat för att stödja spelets strukturer än på att bygga helt ramverket klart a la Tolkien. Eller så har bara alla världsbyggare gått och publicerat sig själva och är därför inte på kammaren, host... Travellers on a Red Road, host.Hehe ja det stämmer verkligen. Kan det bero på att dom som skriver rollspelen tillhör den gruppen som inte har tid? Eller vad beror det annars på?
Nej, det tror inte jag heller. Sedan är väl frågan om DoD faktiskt kan locka så många som inte redan lockats av DnD, Svärdets sång, Hjältarnas tid, Sagospelet Äventyr och så vidare. Det lär visa sig i framtiden.
Osäker på om jag har hängt med på alla vändningar i diskussionen men tips för världsbyggande var väl inget som var tongivande i äldre svenska spel? Den fanns inte så då hittade folk på den (eller inte som i mitt fall) men i princip utan vägledning annat än från det lilla som fanns i äventyr och monsterböcker. Den finns liksom ingen äldre skriftlig tradition att hämta hem. Sen tycker väl jag att det verkar pågå gott om världsbygge fortfarande även bland veteranerna. Men som kanske @Svarte Faraonen är inne på har det en annan karaktär, mer fokuserat för att stödja spelets strukturer än på att bygga helt ramverket klart a la Tolkien. Eller så har bara alla världsbyggare gått och publicerat sig själva och är därför inte på kammaren, host... Travellers on a Red Road, host.
Jag har för mig att det fanns en del om sånt i Gigant kanske? Kan minnas fel. Men hur som helst tycker jag att nyare spel över lag är betydligt bättre på att ge SL sånt som behövs än vad gamla spel var. Så min fundering var väl snarare hur det kommer sig att det inte finns nya spel som ger en bra verktyg för detaljerat världsbyggande när det finns både spel som erbjuder en detaljerad värld och spel som är har bra tips och verktyg för att improvisera fram en värld under spel.Osäker på om jag har hängt med på alla vändningar i diskussionen men tips för världsbyggande var väl inget som var tongivande i äldre svenska spel? Den fanns inte så då hittade folk på den (eller inte som i mitt fall) men i princip utan vägledning annat än från det lilla som fanns i äventyr och monsterböcker. Den finns liksom ingen äldre skriftlig tradition att hämta hem. Sen tycker väl jag att det verkar pågå gott om världsbygge fortfarande även bland veteranerna. Men som kanske @Svarte Faraonen är inne på har det en annan karaktär, mer fokuserat för att stödja spelets strukturer än på att bygga helt ramverket klart a la Tolkien. Eller så har bara alla världsbyggare gått och publicerat sig själva och är därför inte på kammaren, host... Travellers on a Red Road, host.
Antagligen, då jag misstänker att sisådär 98% av potentiella och existerande rollspelare aldrig hört talas om Svärdets sång, Hjältarnas tid, Sagospelet Äventyr, Kopparhavets hjältar, eller liknande.
Drakar och Demoner har den fördelen att det är ett starkt varumärke som mängder av människor hört talas om.