NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nej, de var säkra av någon anledning (som kunde skifta). Och en av tankarna var att man skulle kunna upprätta kontakter mellan dem och hjälpa andra att överleva. Nästan lite postapoc-känsla på det viset att allt utanför enklaven är farligt och att de andra ställena är isolerade och kan ha svårt att överleva.
Jag tycker att många av DoDs äventyr pre-EDD skulle funka utmärkt att placera i en sådan värld, som mer är ett koncept än en karta med en massa namn och tillhörande text.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ska bli intressant att se hur mycket man utnyttjar att man har en box, också. RuneQuests starterbox som kommer när som helst är helt galen i det avseendet, med fyra häften, två introäventyr (ett av häftena), massor med pre-gens i ett coolt gatefold-format, tre stora kartor, tärningar...1630953061493.png
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
För att försöka vara lite mer seriös...

Får erkänna att jag inte känner mig så uppspelt över att ligan ska ge ut ett nytt DoD. Jag spelade massor med DoD på 80-talet men det är ett spel jag inte längtar tillbaka till, inte för att det var tråkigt då, men för att standardfantasy inte lockar mig särskilt mycket längre. Om jag väl ska spela fantasy bör den vara mörkare eller märkligare än vad jag förknippar med DoD. Ändå finner jag en viss tillfredsställelse i att ligan tar över DoD. Jag upplever att RiotMinds behandlat varumärket ganska illa och vad ligan än hittar på så kommer det inte att bli pinsamt dåligt. Jag förväntar mig supersnygga bilder, trevlig layout, lättförståelig text och en tolkning av BRP som antagligen är alltför förenklad och modern för min gubbiga smak. Ännu en ny version av DoD hade kunnat bli en nostalgisk toppnotering för den första generationen av svenska rollspelare men enligt pressmeddelandet kommer ligan istället att försöka balanserar på den svåra linjen mellan modernt och tillbakablickande. Det blir spännande att följa, och kanske dyker det rent av upp något som jag vill lägga pengar på men det är högst tveksamt. Och oavsett vilka designval ligan faktiskt gör kommer folk här att vara oense, i vanlig ordning. Gamla vanor rostar aldrig, eller hur dom nu säger.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Hon heter tydligen Corson. Nya tryckningar av böckerna använder andra bilder, så det är väl bara att kontakta Norma Editorial och börja diskutera licensiering.
Jag var tvungen att googla Khelataar-omslaget för att försäkra mig om att hon hade ett svärd där och inte ett stolsben, eller vad det är på boken. Och det hade hon.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Hon heter tydligen Corson. Nya tryckningar av böckerna använder andra bilder, så det är väl bara att kontakta Norma Editorial och börja diskutera licensiering.
De nya omslagen må vara mindre pinuppiga, men jag måste erkänna att de har långt mindre personlighet. Det gamla hade möjligen gjort att jag tittat på backsidestexten, men de nya tror jag inte hade fåt mig att göra det.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag ser gärna att settingen i stor utsträckning faktiskt innehåller demoner och drakar i någon variant.
Alla länderna är i själva verket jättestora drakar. Eller demoner.

Som flyger.

Städerna är byggda på deras ryggar och gigantiska vingar.

Det finns ingen fast mark därnere.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Det gjorde väl de klassiska DoD-äventyren rätt bra. Särskilt demoner!
Vi håller på o betar av äventyren o spelarna har hittills hunnit beta av 3 demoner (dimön, marsklandet) och ska nu ta sig an den första draken (Vilket riskerar att bli det sista de gör i marsklandet)

Mitt minne är att det var bra pepprat med demoner :cool: (bygger kampanjen kring oktagonen)
C
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Fördelen med att använda Elric-omslaget är att man i så fall kan lansera spelet genom att återanvända denna gamla reklamfilm:

 
Top