Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Är det allt?
Less is more? Det är i alla fall allt jag vill ha. Typ DoD84, fast bra.
Är det allt?
Eller kanske en plånbok, diplomatisk förmåga eller kreativitet som överträffar RMs?Alltså, allt prat om Ereb Altor (som annat än ett tomt namn, vilket nog ungefär noll personer är intresserade av) förutsätter ett rättighetsläge som inte föreligger.
Jo. Vi spelade en massa Ereb-äventyr i min egna värld som var ännu mer av ett lapptäcke, men den var min.Alltså, fanns det inte någon annan som kände sig hänförd över möjligheterna att skapa egna världar? Alla möjligheter man hade, den spännande utforskarkänsla det låg i att rita kartor och hitta på namn, listorna på teknologinivåer, politiska system och andra saker man bara hade en vag aning om där i mellanstadieåldern, tjusade inte det någon annan? Jag tycker det är något som saknas i samtida rollspel -- även om de såklart hade behövt uppdateras rejält, särskilt för att hjälpa folk att skapa spelvärldar som inte på samma vis nödvändigtvis präglas av en västerländsk blick.
Nja, eller jag har i alla fall ett konkret exempel från min sons spelgrupp (de är 12) där det inte sker. Och det var inte heller så naturligt för mig i den åldern.Jag misstänker att detta är ett större problem för äldre spelare än yngre.
Är man 12-13 år och får tag på ett rollspel utan spelvärld så skapar man såklart sin egen värld.
Det var inget problem för oss när vi var små.
Det var inte förrän vi blev äldre som vi ville ha en "riktig" värld att spela i.
Jo - vi var nog hänförda lite till mans. Och det känns som att man senaste 15 åren på många sätt är tillbaks där. Om man nu inte spelar Eon förstås.Alltså, fanns det inte någon annan som kände sig hänförd över möjligheterna att skapa egna världar? Alla möjligheter man hade, den spännande utforskarkänsla det låg i att rita kartor och hitta på namn, listorna på teknologinivåer, politiska system och andra saker man bara hade en vag aning om där i mellanstadieåldern, tjusade inte det någon annan? Jag tycker det är något som saknas i samtida rollspel -- även om de såklart hade behövt uppdateras rejält, särskilt för att hjälpa folk att skapa spelvärldar som inte på samma vis nödvändigtvis präglas av en västerländsk blick.
Jo - vi var nog hänförda lite till mans. Och det känns som att man senaste 15 åren på många sätt är tillbaks där. Om man nu inte spelar Eon förstås.
//EvilSpook
Jo absolut! Jag har fortfarande kvar anteckningarna och kartan för min första DoD-värld. Och jag tycker fortfarande det är kul att rita kartor och hitta på samhällen. Det är inte ett nödvändigt ont, utan ett av de stora nöjena med att vara spelledare.Alltså, fanns det inte någon annan som kände sig hänförd över möjligheterna att skapa egna världar? Alla möjligheter man hade, den spännande utforskarkänsla det låg i att rita kartor och hitta på namn, listorna på teknologinivåer, politiska system och andra saker man bara hade en vag aning om där i mellanstadieåldern, tjusade inte det någon annan? Jag tycker det är något som saknas i samtida rollspel -- även om de såklart hade behövt uppdateras rejält, särskilt för att hjälpa folk att skapa spelvärldar som inte på samma vis nödvändigtvis präglas av en västerländsk blick.
...en regelbok med vackra bilder i rätt stämning...
Sen finns mitt förslag till ett tredje alternativ: Gör en nyrelease av det gamla materialet i lyxiga, stryktålig böcker OCH gör något helt nytt, nya regler, ny värld o.s.v. Vi avantgardiska hipsters får vad vi vill ha och om det helt nya är bra så blir det trevligt för er andra ocksåPrediction:
Släpper man ett tunt spel med några remakes på tidiga dungeon crawls kommer en massa 70-talsnostalgiker köpa det, men ingen kommer spela det.
Släpper man istället en rejäl jäkla kalleanka-fri Elriclåda med ovan nämnda dungeon crawls i tillägg till re-makes av dem bästa äventyren, kampanjerna och äventyrsplatserna så kommer det bli en monstersuccé som spelas av allt och alla.
Givetvis kommer alla avantgardistiska dekonstruktuvistiska hipsters på detta forum hoppas på det första alternativet och förfasas över det andra alternativet.
Sen finns mitt förslag till ett tredje alternativ: Gör en nyrelease av det gamla materialet i lyxiga, stryktålig böcker OCH gör något helt nytt, nya regler, ny värld o.s.v. Vi avantgardiska hipsters får vad vi vill ha och om det helt nya är bra så blir det trevligt för er andra också![]()
Vilket fint lapptäcke det skulle bli!Om det blir en tredjepartslicens kanske vi ska göra ett stort designexperiment här på rollspel.nu? Göra en spelvärld tillsammans!
Om det blir en tredjepartslicens kanske vi ska göra ett stort designexperiment här på rollspel.nu? Göra en spelvärld tillsammans!
Gärna! Först och främst: vad definierar egentligen en spelvärld?Om det blir en tredjepartslicens kanske vi ska göra ett stort designexperiment här på rollspel.nu? Göra en spelvärld tillsammans!