NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Låter riskfyllt. Rätt stämning är alltför personligt. Jag föreslår därför en svart box med den klassiska röda loggan och Elric-bilden på men varken text eller bilder i böckerna.
Är det inte farligt att ha Elric på lådan?
Hört flera som uttryckt önskan att han inte ska vara på omslaget.
Kanske får man släppa två versioner av lådan, en med Elric och en med ny bild
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Är det inte farligt att ha Elric på lådan?
Hört flera som uttryckt önskan att han inte ska vara på omslaget.
Kanske får man släppa två versioner av lådan, en med Elric och en med ny bild
Kanske att DoD22 ska vara lite som ett scrapbooking-set. Gör dina egna böcker! Det finns lite Elric, lite olika loggor, lite ankor, lite Gulliksson, en motståndstabell, osv. Klipp och klistra som du själv vill.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag måste nog fundera lite på formen innan vi sätter igång tankearbetet! Eget forum, egna trådar? Och så vidare.
Ja, så klart! Jag larvade mig bara och gjorde mig lustig över att en rollspel.nu-spelvärld direkt skulle strandas av definitionsdiskussioner, men skrev inte fram det så snyggt.

Jag är hur som helst peppad på att skriva spelvärld! Jag tror att det kan bli jättekul!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Att skriva egen spelvärld var ju bland det roligaste av allt som SL för DoD. Vi körde ALDRIG i Ereb eller någon annan färdig värld. Utöver 84:an samt Expert köpte jag Monsterboken 1 och 2 (som bägge användes flitigt) samt Samuraj (som aldrig användes men var kul att läsa). Det var, för oss, helt tillräckligt. Så tyckte jag då, så tycker jag fortfarande. När DoD ges ut på nytt kommer jag sannolikt att köpa grundboxen (som jag förutsätter är utan spelvärld), men definitivt inte settingmaterial – och det vare sig det gäller Ereb Altor, Chronopia eller något helt nytt. Fantasyvärldar vill jag skapa själv, nu som då. Sedan får andra tycka annorlunda så klart (även om det för mig är ganska obegripligt att en vill gå miste om detta roliga som världsskapande är).
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag föreslår en upphåttad* version av kapitelbilden till DoD:E.s Hur man skapar en rollperson kapitel (blå boken) som omslag.
* lägg till en eller tre äventyrare till, varav den ena borde vara djurfolk
Näh - Samurajorchen för introduktionskapitlet!

EDIT: Iofs, lägg till en anka och Elric till kap2bilden så är vi hemma :)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,489
Location
Göteborg
Standardvärlden "Points of Light" till D&D 4 var rätt tråkigt utförd, men konceptet var bra och lätt något man skulle kunna göra i DoD, med samma sorts känsla som de tidigaste äventyren och gott om utrymme för generiskt äventyrande (citerar en wiki):

"The overall idea of the setting is that the world is populated by a variety of intelligent races, strange monsters lurk on other planes, ancient empires have left ruins across the face of the world, and so on. But one of the key conceits about this world is simply this: Civilized folk live in small, isolated "points of light" scattered across a big, dark, dangerous world.

Most of the world is monster-haunted wilderness. The centers of civilization are few and far between, and the world isn't carved up between nation-states that jealously enforce their borders. A few difficult and dangerous roads tenuously link neighboring cities together, but if someone stray from them they will quickly find themselves immersed in goblin-infested forests, haunted barrowfields, desolate hills and marshes, and monster-hunted badlands. Anything could be waiting down that old overgrown dwarf-built road: a den of ogre marauders, a forgotten tower where a lamia awaits careless travelers, a troll's cave, a lonely human village under the sway of a demonic cult, or a black wood where shadows and ghosts thirst for the blood of the living.

Given the perilous nature of the world around the small islands of civilization, many adventures revolve around venturing into the wild lands. For example:

  • Roads are often closed by bandits, marauders such as goblins or gnolls, or hungry monsters such as griffons or dragons. The simple mission of driving off whomever or whatever is preying on unfortunate travelers is how many young heroes begin their careers.
  • Since towns and villages do not stay in close contact, it's easy for all sorts of evils to befall a settlement without anyone noticing for a long time. A village might be terrorized by a pack of werewolves or enslaved by an evil wizard, and no one else would know until adventurers stumbled into the situation.
  • Many small settlements and strongholds are founded, flourish for a time, and then fall into darkness. The wild lands are filled with forgotten towers, abandoned towns, haunted castles, and ruined temples. Even people living only a few miles away from such places might know them only by rumor and legend.
The common folk of the world look upon the wild lands with dread. Few people are widely traveled—even the most ambitious merchant is careful to stick to better-known roads. The lands between towns or homesteads are wide and empty. It might be safe enough within a day's ride of a city or an hour's walk of a village, but if someone go beyond that, they are taking their own life into their hands. People are scared of what might be waiting in the old forest or beyond the barren hills at the far end of the valley, because whatever is out there is most likely hungry and hostile. Striking off into untraveled lands is something only heroes and adventurers do.

Another implication of this basic conceit of the world is that there is very little in the way of authority to deal with raiders and marauders, outbreaks of demon worship, rampaging monsters, deadly hauntings, or similar local problems. Settlements afflicted by troubles can only hope for a band of heroes to arrive and set things right. If there is a kingdom beyond the town's walls, it's still largely covered by unexplored forest and desolate hills where evil folk gather. The king's soldiers might do a passable job of keeping the lands within a few miles of his castle free of monsters and bandits, but most of the realm's outlying towns and villages are on their own."
Bra symbolik för hur många invånare upplevde Europa förr - bara draget lite längre. Vildmarken var farlig och laglös.

Men hur funkade det med ”points of light” i D&D 4:s värld? Var säkerheten i byar och städer en konsekvens av något övernaturligt skydd eller var de säkra av helt vanliga anledningar?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Blir det Elric en gång till kommer jag INTE att köpa spelet. Det är fakta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Är det inte farligt att ha Elric på lådan?
Hört flera som uttryckt önskan att han inte ska vara på omslaget.
Kanske får man släppa två versioner av lådan, en med Elric och en med ny bild
Alternativa omslag har länge varit galet poppis i serievärlden (inte sällan upp till tvåsiffrigt), och Kult-kickstartern erbjöd ju ett antal olika alternativ, inklusive med eller utan bröst. Så att tillhandahålla både Elric och icke-Elric på boxen låter enkelt!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Alternativa omslag har länge varit galet poppis i serievärlden (inte sällan upp till tvåsiffrigt), och Kult-kickstartern erbjöd ju ett antal olika alternativ, inklusive med eller utan bröstvårtor. Så att tillhandahålla både Elric och icke-Elric på boxen låter enkelt!
Jag vill ha min Elric med bröstvårtor, tack! Och en brun anka med lätt armborst i hörnet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kanske att DoD22 ska vara lite som ett scrapbooking-set. Gör dina egna böcker! Det finns lite Elric, lite olika loggor, lite ankor, lite Gulliksson, en motståndstabell, osv. Klipp och klistra som du själv vill.
Jag har ju pitchat en variant på det förr.

Spelledarskärmen kommer med bara en bild på spelarsidan. Och det följer med ett ark med klistermärken eller gnuggisar så man dekorera den själv med streckkoder, "Spelledarskärm", FL-logotyper, DoD-loggan osv.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Bra symbolik för hur många invånare upplevde Europa förr - bara draget lite längre. Vildmarken var farlig och laglös.

Men hur funkade det med ”points of light” i D&D 4:s värld? Var säkerheten i byar och städer en konsekvens av något övernaturligt skydd eller var de säkra av helt vanliga anledningar?
Nej, de var säkra av någon anledning (som kunde skifta). Och en av tankarna var att man skulle kunna upprätta kontakter mellan dem och hjälpa andra att överleva. Nästan lite postapoc-känsla på det viset att allt utanför enklaven är farligt och att de andra ställena är isolerade och kan ha svårt att överleva.
 
Top