NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vilket pekar på varför jag ibland tycker att subtilitet och nyans är ett misstag i satir.
Ja, jag vill inte hävda motsatsen. I synnerhet inte när det gäller film, konst och litteratur. Jag talar uteslutande utifrån hur jag helst spelar, och då är gråzoner mycket mer givande för mig. Givetvis med undantag. Jag vill inte relativisera alla ämnen.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
För att fortsätta dra inspiration från boken:

Tror ni att the Rosen Corporation själva är androider?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
På många sätt är Blade Runner förstås cyberpunk. Men samtidigt är det inte orimligt att säga att det inte riktigt är cyberpunk i dag. I samtiden handlar cyberpunk så mycket om datorer, datornät, AR och näraliggande koncept. Det var mycket mindre uttalat på 80-talet av naturliga orsaker. Jämför hur Mutant 2089 har väldigt lite fokus på datorer och hacking före expansionen Cyberzonen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Klart det skall vara berättarröst, men skall inte vara någon enhörnings dröm-sekvens. ;)
Om inte varje äventyr innehåller MINST en enhörnings dröm-sekvens blir det bojkott så det stänker om det!!! 😜😄
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ja, jag vill inte hävda motsatsen. I synnerhet inte när det gäller film, konst och litteratur. Jag talar uteslutande utifrån hur jag helst spelar, och då är gråzoner mycket mer givande för mig. Givetvis med undantag. Jag vill inte relativisera alla ämnen.
Hm, jag har nog annan smak där. Jag tycker bättre om när till exempel Imperiet i WH40K är en grotesk parodi på militarism, fascism och byråkrati, inte när det är något som ska väcka seriösa frågor om moral och samhällsbygge. Jag vill ha det som var Warhammers ursprungliga anda, en rabelaisiansk blötfjärt rätt i ansiktet på Thatcher och hennes efterföljare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hm, jag har nog annan smak där. Jag tycker bättre om när till exempel Imperiet i WH40K är en grotesk parodi på militarism, fascism och byråkrati, inte när det är något som ska väcka seriösa frågor om moral och samhällsbygge. Jag vill ha det som var Warhammers ursprungliga anda, en rabelaisiansk blötfjärt rätt i ansiktet på Thatcher och hennes efterföljare.
Det kan jag absolut förstå och sympatisera med. Men det är inte riktigt Bladerunner för mig, om vi ska återvända till ämnet. Även om jag verkligen inte är blind för den tolkning ni för fram så ser jag frågan kring robotars eventuella mänsklighet som rätt subtil.

Spelar jag 40K RPG är ju dock grotesk parodi själva poängen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det kan jag absolut förstå och sympatisera med. Men det är inte riktigt Bladerunner för mig, om vi ska återvända till ämnet. Även om jag verkligen inte är blind för den tolkning ni för fram så ser jag frågan kring robotars eventuella mänsklighet som rätt subtil.

Spelar jag 40K RPG är ju dock grotesk parodi själva poängen.
Jo, men när källmaterialet har citat i stil med det Jarl postade kan man väl säga att även BR har utrymme för blatant satir.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jo, men när källmaterialet har citat i stil med det Jarl postade kan man väl säga att även BR har utrymme för blatant satir.
Ja, absolut. Jag har inte läst orginalet, bara sett filmerna. Hade den tonen varit genomgående i filmerna så hade vi inte haft den här diskussionen, det kan jag garantera :)

Men Bladerunner är ju inte romanen. Den bara baseras på den.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Man får väl gissa att de i slutändan inte kommer använda boken speciellt mycket, då den skiljer sig såpass från filmen. Egentligen inte så mycket i ton, utan mer i världsbygge.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Sorry om jag missar något här (15 sidor i tråden hittills), men det verkligt intressanta i det här spelet är ju inte bara cyberpunk-inslaget, utan också noir-inslaget, som är minst lika viktigt. Ridley Scott har i flera intervjuer nämnt att Raymond Chandlers Philip Marlowe var inspirationen för Deckard. Det finns också mycket annat i Bladerunner som för tankarna till film noir - korrupta snutar, snygga femme fatales, brutalt våld och Los Angeles som miljö.

Noir är alltså en rätt specifik genre, som redan varit utgångspunkt för ett svenskt rollspel. På vilket sätt bör ett Bladerunner-spel vara noir? Hur ska det skilja sig från spelet Noir förutom att det utspelar på en annan plats och i en annan tid? För mig är det här helt avgörande för hur väl spelet lyckas. Jag tycker att det behövs kampanjverktyg för att verkligen spegla settingen, så att det inte blir som i Alien där det saknas verktyg för att skapa det mest centrala: megacorporationernas intriger.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det låter utmärkt tycker jag!

Du vill alltså ha ett nytt Cluedo fast med känsliga killar i trenchcoat? Okej, jag skämtar lite. Men undrar fortfarande över hur det här ska bli neo (eller neon) noir.

För övrigt hoppas jag att varje RP skapas med minnen, som får någon typ av funktion i spel. Om det är ens egna minnen eller inplanterade får man utforska. Som K i andra filmen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
För övrigt hoppas jag att varje RP skapas med minnen, som får någon typ av funktion i spel. Om det är ens egna minnen eller inplanterade får man utforska. Som K i andra filmen.
Jag har för mig att @TomasFriaLigan hintade om något åt det hållet tidigare i tråden? Eller åtminstone att det ska finnas funktioner för att det ska vara tvetydligt om ens rollperson är människa eller replikant?
 
Top