NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Åhhhhh, först kunde vi inte komma överrens om robotarna var brödrostar eller hästar eller slavar eller typ människor. Och nu är inte Blade Runner Cyperpunk, för att Cyberpunk har med cybernetik att göra.
  • Svarta rockar
  • Solglasögon fast att det är mörkt och regnar
  • Vapen som är lite för stora
  • Flygbilar
  • Motorcyklar som man ligger ner på
  • Blade Runner
Detta är cyberpunk för mig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Åhhhhh, först kunde vi inte komma överrens om robotarna var brödrostar eller hästar eller slavar eller typ människor. Och nu är inte Blade Runner Cyperpunk, för att Cyberpunk har med cybernetik att göra.
  • Svarta rockar
  • Solglasögon fast att det är mörkt och regnar
  • Vapen som är lite för stora
  • Flygbilar
  • Motorcyklar som man ligger ner på
  • Blade Runner
Detta är cyberpunk för mig.
Det kan ju faktiskt vara spännande och kul att diskutera vad som definierar en genre. Håller med om att de saker du beskriver är cyberpunk. Sen finns det ju mycket cyberpunk som inte innehåller de saker du beskriver. Sen finns det ju mycket tematiska saker som är cyberpunk också, inte bara rent estetiska saker.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Vet inte om någon klickade på Wikipedia-länken jag postade:
"Tech noir (även kallat cyber noir, future noir och science fiction noir) är en hybridgenre av fiktion, särskilt film, som kombinerar film noir och science fiction. Framträdande verk i genren är Blade Runner av Ridley Scott från 1982 och The Terminator av James Cameron från 1984."
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vet inte om någon klickade på Wikipedia-länken jag postade:
"Tech noir (även kallat cyber noir, future noir och science fiction noir) är en hybridgenre av fiktion, särskilt film, som kombinerar film noir och science fiction. Framträdande verk i genren är Blade Runner av Ridley Scott från 1982 och The Terminator av James Cameron från 1984."
Jajamän, jag klickade 🙂 Som sagt, tycker att genrerna överlappar varandra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vet inte om någon klickade på Wikipedia-länken jag postade:
"Tech noir (även kallat cyber noir, future noir och science fiction noir) är en hybridgenre av fiktion, särskilt film, som kombinerar film noir och science fiction. Framträdande verk i genren är Blade Runner av Ridley Scott från 1982 och The Terminator av James Cameron från 1984."
Huh Blade Runner hade jag nog klarat att sortera in där, men inte Terminator.

Dark city kanske också är Tech noir.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Här är en väldigt bra och omfattande youtube-serie om vad cyberpunk är:


 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Alltså, det här med "cyberpunk" är väl som med typ alla andra definitioner?

Det finns en massa ord och företeelser som vi associerar med [cyberpunk]. Ju fler av dessa som är närvarande, ju mer [cyberpunk]igt är något. Ju färre av dem som är närvarande, desto mindre [cyberpunk]igt är det. Det finns ingen riktig hård kärna, inget enskilt begrepp eller företeelse som är så viktig att något slutar vara [cyberpunk] om den inte är närvarande, om tillräckligt många av övriga företeelser är närvarande.

Byt ut cyberpunk ovan mot "tradspel" eller vad ni vill. Det funkar ganska bra.

Så där landar jag – jag har inget behov av en "hård definition", för det är inte riktigt så det funkar.


Jag tänker därmed att Blade Runner-filmen är väldigt cyberpunkig, för den har väldigt många element som associeras med cyberpunken. Om Fria Ligan under sin designprocess inte vill tänka på sitt spel som ett "cyberpunkspel" så är det såklart upp till dem. Jag tror att de kommer att skapa ett spel som är ganska cyberpunkigt oavsett.



För övrigt är den här boken för mig nog den som bäst sammanfattar cyberpunken. Läs den om ni inte gjort det.
a4988415e67467e85e54996d3e6a343c.jpg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har inga problem med att klassa Bladerunner som Tech Noir, om man vill sätta den etiketten på. Egentligen en rätt oviktig fråga. Men om FL menar att inte tänker gå bananas med Akira-gäng, galna AI:s, cyborger etc så är det sannolikt rätt val. BR står stadigt och behöver inte låna in ytterligare cyberpunk.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det "jobbigaste" som Sl är att man måste låta som berättarrösten. Blir en del whiskey och cigarr. Pax för att vara sl.
Bladerunner har ingen berättarröst.

Rachel överlever inte (men vem gör det).

Punkt
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Eller så får alla spelarna vara sin egen berättarröst för sin karaktär. Alla spelare för höra vad deras rollpersoner tycker om varandra :LOL:

Detective Corben: "Jag fattar inte hur Bryant kunde para ihop mig med Fox. Denna försupna föredetting vars ölkagge verkar ha växt i samma takt som hans hjärna krympt. Varför hugga mig i ryggen på detta sätt?"

Detextive Fox: "När jag såg att Corben, polishusets driftkucku till morsgris, skulle bli min partner visste jag att det skulle bli problem. Om hans feghet inte skulle ta livet av oss skulle definitivt hans vidriga andedräkt det!"

Sen blir det värre och värre inre monolog-förolämpningar tills allt spårar :ROFLMAO:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Slänger in det här citatet från Do Androids Dream of Electric Sheep (kapitel 2) som en liten brandfackla :D

"The TV set shouted, '—duplicates the halcyon days of the pre-Civil War Southern states! Either as body servants or tireless field hands, the custom-tailored humanoid robot — designed specifically for YOUR UNIQUE NEEDS, FOR YOU AND YOU ALONE — given to you on your arrival absolutely free, equipped fully, as specified by you before your departure from Earth; this loyal, trouble-free companion in the greatest, boldest, adventure contrived by man in modern history will provide—' It continued on and on."
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Slänger in det här citatet från Do Androids Dream of Electric Sheep (kapitel 2) som en liten brandfackla :D

"The TV set shouted, '—duplicates the halcyon days of the pre-Civil War Southern states! Either as body servants or tireless field hands, the custom-tailored humanoid robot — designed specifically for YOUR UNIQUE NEEDS, FOR YOU AND YOU ALONE — given to you on your arrival absolutely free, equipped fully, as specified by you before your departure from Earth; this loyal, trouble-free companion in the greatest, boldest, adventure contrived by man in modern history will provide—' It continued on and on."
Vilket pekar på varför jag ibland tycker att subtilitet och nyans är ett misstag i satir.
 
Top