NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
De kallar äventyr för "case files" (jag gillar det). Just dessa verkar vara centrala för det de ser framför sig. Handouts ska spela en stor roll i deras grejer. Case files ska i vissa fall kunna kopplas ihop till en kampanj, även om individuella case oftast står för sig själva.

Sedan ska spelet funka särskilt bra för en spelledare och en spelare, eller mindre grupper. De pratar också om att ha solo time för olika rollpersoner, lite down-time också.

Spelet fokuserar främst på att man ska spela blade runner. De är öppna för idéer om andra typer av kampanjer senare.

Tomas ser inte Blade Runner som ett cyberpunk-spel, det är relaterat till genren men är sin egen grej. De vill emulera Blade Runner och inte cyberpunk. Men de har som sagt pratat om andra typer av fokus som inte är Blade Runners.

Inget om en Free League Workshop-variant. Det är ju inte deras IP så det kan vara svårt.

Tomas säger även (parafraserat av mig):

"The case files will be carefully written. Due to the themes included in the setting, the way we present these case and mission will bring out some of the themes, present moral conflicts to the players, it won't just be like easy, go out and hunt down a replicant and go home and celebrate. That will never be the case, there will always be much harder issues to deal with."
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Tomas ser inte Blade Runner som ett cyberpunk-spel, det är relaterat till genren men är sin egen grej. De vill emulera Blade Runner och inte cyberpunk. Men de har som sagt pratat om andra typer av fokus som inte är Blade Runners.
Intressant. Filmerna dryper ju av cyberpunk. I första filmen sattes ju en standard, som inte kunde efterhärmas, men som varit benchmark för allt efter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Intressant. Filmerna dryper ju av cyberpunk. I första filmen sattes ju en standard, som inte kunde efterhärmas, men som varit benchmark för allt efter.
Skulle säga att cyberpunk gjorts så synonym med Blade Runner att det är många människors enda referens. Sånadär som inte läser text skriven på döda träd.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Angående att det inte är ett cyberpunkspel så tror jag att det har sin grund i att Fria Ligan funderar kring att konsumenterna kanske kommer fråga "Varför ska jag köpa detta när jag redan har Cyberpunk?" och kanske därefter haft som löpande tråd i utvecklingen att inte tänka på BR RPG som ett cyberpunkspel, utan som sin egen grej. Den tankegången tycker jag är fullt förståelig 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Intressant. Filmerna dryper ju av cyberpunk. I första filmen sattes ju en standard, som inte kunde efterhärmas, men som varit benchmark för allt efter.
Det kan ju handla om att Blade Runner inte ska ses som cyberpunk, eftersom cyberpunken är så stylad efter Blade Runner. Varför identifiera sig med kopiorna, typ.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
För mig är cyberpunk = Neuromancer (och Snow Crash, och..). Blade Runner är för all del med i soppan också, men om de kallade det för ett cyberpunkspel skulle jag fråga mig hur reglerna kommer att hantera cyberspace / vr / hacking. Att beskriva det som relaterat till cp, men inte identiskt med känns rimligare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Egentligen är ju termen cyberpunk lite olycklig då den lägger mycket fokus på just "cyber" trots att en hel del sådana verk helt saknar den ingrediensen. Tycker inte att exempelvis filmen Akira har så mycket cyber. Eller Jack Womacks böcker. Eller grundreglerna till Nya Mutant. Eller för den delen Blade Runner. Men de är ändå cyberpunk tycker jag.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Egentligen är ju termen cyberpunk lite olycklig då den lägger mycket fokus på just "cyber" trots att en hel del sådana verk helt saknar den ingrediensen. Tycker inte att exempelvis filmen Akira har så mycket cyber. Eller Jack Womacks böcker. Eller grundreglerna till Nya Mutant. Eller för den delen Blade Runner. Men de är ändå cyberpunk tycker jag.
Jag håller med, och skulle säga att mycket av det där bara är marginellt relaterat till genren. Efter att begreppet introducerats kom all sf av mer eller mindre dystopiskt slag att klassas som cyberpunk under något årtionde. Delvis handlar det om marknadsföring och delvis om fans vilja att räkna in verk inom olika media till sin nya favoritgenre.

Jag tror det är bra att säga att det kommande spelet är baserat på filmerna och att inte lägga så stor vikt vid vilka kategorier det skulle kunna sorteras under - de riskerar bara skapa irrelevanta förväntningar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Blade Runner har kommit att definiera cyberpunkens estetik.
Dess dystopiska syn på det framtida samhället har också många beröringspunkter med cyberpunkens.
Men jag har svårt att se vad som är så värst "cyber" med Blade Runner.
Ah, ja. Jag var otydlig. Det var just det visuella jag syftade på. Cybernetik finns väl knappt med i filmerna, iaf inte mer än ytligt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Fast nu måste vi först definiera Cyberpunk känner jag ;)

Mer allvarligt, är cybernetik verkligen ett essentiellt inslag i Cyberpunk? Är det inte frågor om hyperkapitalism och frågor runt människa och maskin som är det viktiga. Det senare är kanske cybernetik i bredare bemärkelse.

Tusan, vi måste nog definiera cybernetik också...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Fast nu måste vi först definiera Cyberpunk känner jag ;)

Mer allvarligt, är cybernetik verkligen ett essentiellt inslag i Cyberpunk? Är det inte frågor om hyperkapitalism och frågor runt människa och maskin som är det viktiga. Det senare är kanske cybernetik i bredare bemärkelse.

Tusan, vi måste nog definiera cybernetik också...
För mig räcker "dystopisk framtid, där alla våra problem eskalerats" gott och väl.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Men alltså:
- Det handlar om gränslandet mellan människa och maskin.
- De egentliga skurkarna är ansiktslösa korporationer.
- Det regnar.

Det är klart det är Cyberpunk
Ja, det kanske är ett sätt att säga "alltså, vårt fantasyspel är inte riktigt fantasy, utan mer rural fantastik med tydliga grottinslag" ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Jag räknar något som cyberpunk om en del (inte allt) av följande finns med:
- Megastäder
- Megaföretag
- Neon
- Regn
- Korrupta poliser
- VR
- Teknik som var menat att hjälpa oss men som på grund av kapitalismen gör saker värre
- High tech/low life
- Cybernetik
- Gäng
- Militärliknande tech för poliser
- Ett totalförstört klimat
- En global värld
- Ett ifrågasättande av identitet
- Mörker och misär
- Yakuza och andra japanska tropes
- En postapokalytisk värld utanför städerna
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag räknar något som cyberpunk om en del (inte allt) av följande finns med:
- Megastäder
- Megaföretag
- Neon
- Regn
- Korrupta poliser
- VR
- Teknik som var menat att hjälpa oss men som på grund av kapitalismen gör saker värre
- High tech/low life
- Cybernetik
- Gäng
- Militärliknande tech för poliser
- Ett totalförstört klimat
- En global värld
- Ett ifrågasättande av identitet
- Mörker och misär
- Yakuza och andra japanska tropes
- En postapokalytisk värld utanför städerna
Hälften av detta är ju allmän noir... så ... cybernoir?

EDIT: eller Tech Noir som det tydligen kallas (var tvungen att google:a).
 
Top