NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Jag har för mig att @TomasFriaLigan hintade om något åt det hållet tidigare i tråden? Eller åtminstone att det ska finnas funktioner för att det ska vara tvetydligt om ens rollperson är människa eller replikant?
Det vore ju hyfsat rimligt att i vissa fall varken SL, spelaren eller RPn vet utan att det genereras av historien och någon form av mekanik. Känns spontant som något som skulle kunna bli spännande i rätt typ av scenario.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag har för mig att @TomasFriaLigan hintade om något åt det hållet tidigare i tråden? Eller åtminstone att det ska finnas funktioner för att det ska vara tvetydligt om ens rollperson är människa eller replikant?
Jo, men jag tänkte mig alltså minnen som ett mer specifikt koncept än att en del kan upptäcka att de är replikanter (eller inte är det). Alltså att det finns konkreta verktyg för att skapa minnen (även för människor). Tabeller med förslag kanske. Eller ett ramverk för att skapa själv.

En karaktärs minnen knyter honom eller henne till personer, platser och situationer - kanske något som finns i ett scenario. Eller kan utvecklas till ett sådant. Minnena blir då en del av spelmekaniken.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jo, men jag tänkte mig alltså minnen som ett mer specifikt koncept än att en del kan upptäcka att de är replikanter (eller inte är det). Alltså att det finns konkreta verktyg för att skapa minnen (även för människor). Tabeller med förslag kanske. Eller ett ramverk för att skapa själv.

En karaktärs minnen knyter honom eller henne till personer, platser och situationer - kanske något som finns i ett scenario. Eller kan utvecklas till ett sådant. Minnena blir då en del av spelmekaniken.
FL får gärna inspireras av mitt minnesspel: InterZone
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Oavsett hur (om?) minnen integreras som något centralt i spelet, så är det ett bärande och intressant tema i filmerna. Minnen blir ett sätt att gestalta skillnaden (och gråzonen) mellan replikanter och människor. Vad är det egentligen för skillnad mellan inplanterade och autentiska minnen om alla minnen ändå upplevs som autentiska? ”More human than humans”, som det heter.

Villeneuve gör möjligen en ännu mer arty variant än vad Scott gjorde. Ett ganska långt textparti (testet där ordet ”interlinked” återkommer) är hämtat ordagrant från en av Vladimir Nabokovs romaner (inte Lolita). Jag gillar hur det alltså är möjligt att flytta text mellan medier och få det att betyda något nytt. Förmodligen skulle minnen kunna funka på ett liknande sätt även i spelet. Någon karaktär kanske har samma minnen som Rachael i första filmen? Eller ett designat minne från en roman?

Bara det att det finns minnesdesigner är otroligt coolt. Jag skulle lätt ha en sådan i min Bladerunner-kampanj. Kanske främst då för att ge ledtrådar. Eller möjligen som uppdragsgivare (leta upp vissa ”minnesbärare”, typ). Det skulle göra Bladerunner till något helt unikt.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Knepet är att bara kolla kulisserna och miljöerna. Fullt med najsig rekvisita i bakgrunden! Det är alltså inspiration inför spel :)
Håller med, de utzoomade bilderna är de snyggaste.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Såg andra avsnittet idag av Blade Runner: Black Lotus. Tyckte ändå den växte lite på mig med lite mer nerv i berättelsen.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Såg andra avsnittet idag av Blade Runner: Black Lotus. Tyckte ändå den växte lite på mig med lite mer nerv i berättelsen.
Såg första häromdagen. Det var ingen angenäm upplevelse. Story och animationer var på rätt låg nivå. Men jag kan hålla med Måns om att miljöerna ger inspiration. Förvånad över att det inte krävts mer kvalitetskontroll när de sätter Blade Runner-stämpeln på serien. Den känns ganska lågbudget. Men det är värt att ge den en andra chans, Bifur?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Såg första häromdagen. Det var ingen angenäm upplevelse. Story och animationer var på rätt låg nivå. Men jag kan hålla med Måns om att miljöerna ger inspiration. Förvånad över att det inte krävts mer kvalitetskontroll när de sätter Blade Runner-stämpeln på serien. Den känns ganska lågbudget. Men det är värt att ge den en andra chans, Bifur?
För mig blir det nog en "vad ska jag kolla på nu, fast jag inte orkar, men det är ju helg"-serie :) Så jag lär titta på den fram till släpp av BR RPG :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Förresten, spelet kommer 2022. Vet vi något mer? KS? Eller blir det som Alien? Eller nått annat?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Förresten, spelet kommer 2022. Vet vi något mer? KS? Eller blir det som Alien? Eller nått annat?
Spelmekaniken kommer att stödja utredningar, ungefär som något av Sherlock-spelen. Samtidigt verkar drama också vara fokus. Vad ”neo noir” innebär i det här spelet är oklart - förutom att det utspelar sig i L. A., som ska beskrivas utförligt. Tittar man på spelets eget forum verkar det finnas önskemål om att kunna spela off world, men själv tycker jag att det skulle bli off genre (off noir). I mina ögon bör kolonierna snarare fungera som ett avlägset krig som några av karaktärerna har flytt från eller kan hamna i.

Samtidigt tror jag att det kommer att finnas en del (många?) som efterfrågar utförliga beskrivningar av sådant som tidigare bara nämnts (typ Tannhäuser Gate), oavsett om det verkligen utvecklar settingen eller inte. Det kan bli ungefär som med ”raserna” i fantasyspel. Många vill ha fler, oavsett vad det betyder för settingen som helhet.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Spelmekaniken kommer att stödja utredningar, ungefär som något av Sherlock-spelen. Samtidigt verkar drama också vara fokus. Vad ”neo noir” innebär i det här spelet är oklart - förutom att det utspelar sig i L. A., som beskrivs utförligt. Tittar man på spelets eget forum verkar det finnas önskemål om att kunna spela off world, men själv tycker jag att det skulle bli off genre.
Ah, jo. Jag tänkte mer på själva utgivningen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Men det är värt att ge den en andra chans, Bifur?
Möjligen. Som sagt tyckte jag storyn fick lite mer nerv i avsnitt 2 (om än ganska förväntad med något slags Westworld-grej i bakgrunden). Den har ju ett tacksamt format med 20 min så man kan ju slökolla utan alltför stor investering. Tittar jag vidare är det nog som @Måns mest för att jag är nyfiken på Ligans spel som ju kommer utspela typ sig samma år som serien.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Möjligen. Som sagt tyckte jag storyn fick lite mer nerv i avsnitt 2 (om än ganska förväntad med något slags Westworld-grej i bakgrunden). Den har ju ett tacksamt format med 20 min så man kan ju slökolla utan alltför stor investering. Tittar jag vidare är det nog som @Måns mest för att jag är nyfiken på Ligans spel som ju kommer utspela typ sig samma år som serien.
Jag gör nog samma. Är för nyfiken för mitt eget bästa.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Nu har jag också sett de två första avsnitten av tv-serien. Passar bra innan jag tar ut hunden på sista kvällsrundan.

Den här serien är inte ett banbrytande mästerverk. Det är mer som om ett gäng animerade cosplay-figurer har släppts lös i Bladerunners Los Angeles. Eller som att titta på när någon annan spelar ett hyfsat intressant datorspel. Men det finns ändå någon sorts historia, som gör att jag förmodligen kommer att fortsätta titta. Huvudpersonen brottas med våldsamma minnesbilder från något som ser ut att vara off world. Och det finns några skurkar och snutar som kan bli hyfsat intressanta. Att avsnitten är så korta är också ett stort plus. De kräver mindre engagemang.

Har dock svårt att inte önska mig en live action-serie istället. Den här franchisen skulle förmodligen funka även i en mer påkostad tv-serie med riktiga skådespelare. Hade varit kul att se vad exempelvis Alex Garland hade kunnat göra med Bladerunners teman.

Noterar för övrigt att minnen, som jag tog upp tidigare i denna tråd, ä ett centralt tema även i den här animerade tv-serien.

Edit: Tv-serien har också lett till fler spekulationer kring replikanternas minnen. Se exempelvis https://screenrant.com/blade-runner...WyeqHuHptlRfDKOZB5-OZPzUsJx8eFYdZG7-2uNvFmlmE
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
För övrigt verkar just en Bladerunner-serie med riktiga skådisar (live action) nu vara på gång. Lär bli en rejäl hype även utan (?) Harrison Ford.


Den nya Bladerunner-serien ser ut att få ungefär eller precis samma omfattning som den kommande Alien-serien. Ridley Scott är inblandad i båda serierna. Om det är bra eller dåligt återstår att se. Jag hade hellre sett Villeneuve inblandad i minst en av serierna eftersom jag är hädisk nog att tycka att hans Bladerunner 2049 är bättre än originalfilmen.

 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För övrigt verkar just en Bladerunner-serie med riktiga skådisar (live action) nu vara på gång. Lär bli en rejäl hype även utan (?) Harrison Ford.


Den nya Bladerunner-serien ser ut att få ungefär eller precis samma omfattning som den kommande Alien-serien. Ridley Scott är inblandad i båda serierna. Om det är bra eller dåligt återstår att se. Jag hade hellre sett Villeneuve inblandad i minst en av serierna eftersom jag är hädisk nog att tycka att hans Bladerunner 2049 är bättre än originalfilmen.

Nice! Något att se fram mot. :) Sen håller jag med om att "Bladerunner 2049" är bättre än originalet, skulle faktiskt säga mycket bättre och då gillar jag fortfarande originalet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Nice! Något att se fram mot. :) Sen håller jag med om att "Bladerunner 2049" är bättre än originalet, skulle faktiskt säga mycket bättre och då gillar jag fortfarande originalet.
Jag såg om originalet igår och 2049 för någon vecka sedan. Originalet var verkligen banbrytande och har åldrats bättre än många andra filmer från samma era. Det är en fantastiskt snygg film (inkl. musiken), men jag tycker att storyn är rätt tunn. Deckard får i uppdrag att döda fyra replikanter - och så gör han det och träffar en snygg brud på vägen. Man anar att han kan vara replikant, men i övrigt är det inte så mycket mer (även om flera av bifigurerna är coola). Det verkligt innovativa ligger enligt min mening i det visuella och i den då nästan helt nya genrekonbinationen film noir + dystopisk sci fi (senare kallat cyberpunk).

I uppföljaren, som är minst lika snygg, är historien intressantare. Jag tyckte dock att den stundtals var riktigt seg på bio, men på tv där vi kunde ta pauser uppfattade jag den inte alls så. Jag gillade även Arrival och Dune av Villeneuve. Han är som en yngre och mer poetisk version av Scott, som jag tycker har gjort några riktigt dåliga filmer på senare år. Villeneuve tror jag däremot kommer att göra fler riktigt bra filmer.
 
Last edited:
Top