Nekromanti Fraggelrollspel - Speltråd

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

"Japp japp!"

Jag följer med Fiffi med dansanta steg. Nynnandes och gnolandes.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Fiffi och Yra
Ni vandrar än en gång in i labyrintens vindlande gångar på jakt efter fler nycklar, ständigt åtföljda av bardernas musik på håll. Än en gång känner ni att bardernas musik gör att ni får en underlig känsla av att ni vet precis var ni är och ni kan utan problem hitta tillbaka till solskensgrottan så väl som statyrummet.

När ni rundar en krök står ni plötsligt öga mot öga med en annan fraggel (det är Xap).

Xap
Du var ute och utfroskade lite i grottorna när jordbävningen kom. En spricka öppnade sig under dig och du föll ner i grottan du är i nu. Tyvärr föll en sten ner över sprickan och täppte till den helt så den vägen är stängd för dig. Du har precis kvicknat till efter att ha fått en smäll på huvudknoppen när du landade, och någonstans långt bort hör du musik som spelas. Du reser dig upp samtidigt som två andra fragglar kommer promenerande runt en krök (Yra och Fiffi).
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Jag reser mig upp och gnuggar på mitt huvud som gör lite ont efter fallet.

"Ajajajaj"

Jag kollar up och ser 2 fragglar, jag märker att den ena är min storasyster Yra.

"Ooo, hej Yra! vad gör du här nere?"

Jag försöker se oskyldig ut som om att det inte var meningen att vara här nere.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag skiner upp när jag ser min lillebror och håller upp den runda stenen.

"Jag och Fiffi är på äventyr! Titta vad vi hittat! Vi ska gå genom labyrinten för att komma tillbaka till Fraggelgrottan!"

Jag vänder mig mot Fiffi.

"Titta vem som är här!"
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Fiffi

Jaha, nu var gruppen tre, ju fler desto roligare antar jag samtidigt som jag kliar mig i huvudet. Att hitta resterande nycklar måste vara målet och jag säger:
"Nej men hej på dig du! Alltid lite kul med sällskap, jag hoppas att du inte har skadat dig allvarligt?"
Jag fortsätter kolla runt i labyrinten och tycker det är dags att vi fortsätter gå.
"Om det inte är någon fara med dig så tycker jag vi fortsätter röra på oss."
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Jag slutar gnugga mitt huvud och ser väldigt glad ut.
"Nejdå, jag mår finfint! Det var bara ett litet fall."
Jag går fram till Yra och Fiffi och undrar vad de gör.
"Vad gör ni två här nere i gråttorna då?"
Ser gladare ut än innan.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

"Vi var på picknick när berget skakade och ingången rasade igen och det föll stenar från taket och det blev ett hål i golvet med en trappa i och vi gick genom en gång och kom till en grotta där vi spelade på stenar för att vippa en stor sten och sen så kom vi till ett rum där det satt fragglar och spelade musik och så gick vi in i labyrinten och hittade den här stenen och nu har vi hittat dig. Vad gör du själv här?"
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Fiffi

Efter att ha lyssnat på Yras snabba sammanfattning så tänker jag tillbaka på dagens strapatser, en underlig dag har det varit och det är inte över än.
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Jag kollar uppåt till höger för att komma ihåg.

"Jag var på äventyr i grottorna! Och sedan så började grottan att skaka och det kom ett hål i marken under mig och jag föll ner hit!"

Ser att Yra håller i någon slags sten

"Vad är det du håller i för något? Ser koolt ut!"
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag håller upp stenen lite och viskar konspiratoriskt och inte alls tillräckligt tyst för att Fiffi inte ska höra.

"Det är en sten men Fiffi säger att det är en nyckel! Hon är tokig!"

Sen skrattar jag och fortsätter gå genom tunnlarna åt det håll som Fiffi visar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Medan ni pratar har ni promenerat fram genom den stora tunneln tills den öppnar upp sig i ännu en sal. Den här är ganska långsmal, men en djup (så vitt ni kan se från öppningen) klyfta som delar salen i två halvor, den hitre och den bortre. De två halvorna av salen förbinds av en smal stenbro som på den hitre sidan är delvis blockerad av en sammling kaktusliknande saker som står och sakta tycks svaja fram och tillbaka trots avsaknaden av vinddrag.

På den bortre sidan kan ni skymta en kort stenpidestal, liknande den som ljusklotet vilade på, men på den här tycks det vila en ljusblå skål.

Det är något vagt bekant över de här kaktusgrejerna. Som om ni hört berättas om dem i någon av sagoberättarens sagor.
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Jag tänker att de kaktusliknande grejerna ser koola ut och undrar vad de är för något.

"Hmm.. Fiffi, vad tror du händer om man tar en sten och kastar på den dära kaktusgrejen?"

Jag tar upp en sten och kastar på kaktusgrejen, om jag missar gör jag om det tills jag träffar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

"Ooooh!" Viskar jag och trycker den orangea stenen mot bröstet. När Xap börjat kasta sten så tar jag tag i honom och skakar på huvudet.

"Nej! Nej!" Jag viskar fortfarande. "Det är fraggelkaktusar! Om dom vaknar och börjar sjunga så börjar vi dansa och sen kan vi inte sluta. Det är farligt!"

Jag ser mycket stolt ut och sträcker på mig.

"Det sa den allvetande skräphögen en gång när jag var där, faktiskt!"
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Fiffi

Fragglekaktusar, jo det har jag nog hört någon gång.
"Jag ska prova att smyga mig förbi!"
Säger jag självsäkert innan jag börjar smyga mig fram.

[Rullar smyga slår två tärningar: 12 och 9]
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Fiffi
Tyst som mörkret smyger du fram mot bron. Fraggelkaktusarna verkar svaja lite mer när du kommer nära men de börjar inte sjunga. När du kommit fram inser du att öppningen mellan dem till bron är väldigt liten och att det kan bli mycket svårt att klämma sig förbi dem utan att röra vid dem.
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Jag skäms lite över att jag höll på att kasta mot kaktusarna och kollar ner i marken.

Sedan ser jag att Fiffi smyger förbi dem och håller tummarna och hoppas hon klarar det.

Jag viskar till Yra:

"Jag kommer aldrig kunna smyga förbi fraggelkaktusarna som Fiffi gör!!"

Jag undrar vilket slags liv Fiffi har haft eftersom hon kan smyga så himla bra.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag tittar med stora ögon på Fiffi och trampar nervöst av och an.

"Åh, det är ingen fara. Vi är unga och snabba. Vi klämmer oss igenom och sen springer vi jätte, jättefort! Men vi kanske måste ha den andra stenen..."
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Jag undrar vad Yra menar med den andra stenen.
Det känns som att jag har glömt något viktigt.

"Ja vi kanske är unga och snabba, men tänk om vi råkar röra kaktusarna!! Vad kommer hända då?"

Ser oroligt ut och fortsätter kolla på Fiffi.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

"hm... vi börjar nog dansa."

Jag tycker inte det låter så himla farligt med att dansa men skräphögen sa att det är absolut livsfarligt för en fraggel.

"Kom Xap." Säger jag. "Vi går, jag tror det viktigaste är att vi inte rör vid dem. Jag tror inte kaktusar har några öron. Men vi måste ha stenen!"

Jag tittar över bron som Fiffi är på och kisar lite med ögonen.

"Fast, den där stenen ser ut som en skål."

Jag börjar gå försiktigt över golvet mot kaktusarna och bron.
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
"Men det är väl inte så farligt att dansa? Det är ju bara roligt." viskar jag.

Jag kisar med ögonen och kollar mot stenen som Yra. Jag ser också att det mer ser ut som en skål som hon sa.

"Det kanske är en stenskål?"

Jag går försiktigt efter Yra och försöker undvika att göra något ljud.
 
Top