Nekromanti Fraggelrollspel - Speltråd

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Skriket ekar fram och tillbaka i salen och svaga vibrationer får klippavsatsen att darra. Lite dam och några gruskkorn regnar ner över er från mörkret ovanför er.

Ett gruskorn träffar en av kristallstalagmiterna och studsar bort och träffar ytterligare en. Båda stalagmiterna ger ifrån sig varsin svag, klingande ton.

Kan hända att vippstenen darrar lite, men den tippar inte över.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Fiffi

Jag plockar upp en sten som ligger på marken och går bort till en av stalagmiterna och slår den mot den så hårt jag kan mot den.
Undrar vad som händer nu.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag slutar skrika och tittar på Fiffi. Vad gör hon nu?

"Fiffi vad gör du?"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Fiffi
När Fiffi slår på stalagmiten med stenen ljuder en stark och klar ton genom hela salen som får väggarna att vibrera. Den stora vippstenen svänger definitivt ned åt er håll några centimeter men efter ett par vickningar fram och tillbaka så återgår den igen till sitt viloläge.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Fiffi

Fiffi lyser upp i ett leende, detta kanske kunde funka.
Yra ta en sten och slå på en annan, sen springer vi snabbt ner stenen vippar ner!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag ser förvirrad ut men plockar ändå upp en sten och gör som Fiffi gör. Slår mot en av de större stenarna med min lilla.

"HAHA! Lilla Eko!"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Båda stenarna ger i från sig varsin ton, men de samverkar med varandra på ett konstigt sätt som får det att låta falsk och dovt som om de tog ut varandra på något sätt. Vippstenen ligger stila och inget verkar hända.

[då ni inte sagt något specifikt slog jag tärningar och konstaterade att Yra slog på den första stalagmiten och Fiffi på den åttonde, räknat från vänster till höger, uppifrån och ned]
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag fortsätter slå på min sten med takfasta slag.

"Fiffi, vad ska hända egentligen?"
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Fiffi

Fiffi suckar tungt, det var inte så här hon ville tillbringa dagen.
Det är tydligt att stenarna måste samklinga på något sätt men hu listar man ut vilka?
Fiffi säger till den otåliga Yra.
"Om jag slår på den här så kan du med dina unga ben testa att slå på de andra."
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

"Eh?"

När Fiffi fortsätter slå på sin sten så börjar jag gå runt och sparka på de andra en efter en. Det låter inte så mycket när man sparkar på dom och det gör ont i fötterna.

"Fiffi. Det här verkar korkat. Aj!"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
När Yra sparkar till den fjärde stalagmiten samtidigt som Fiffi slår på den åttonde så verkar tonerna istället harmonisera med varandra och förstärka varandra. Vibrationerna får vippstenen att sakta börja vippa fram och tillbaka med det rör sig fortfarande bara om några få centimeter. Så snart Yra sparkar på nästa stalagmit så förstörs harmonin och klangen dör ut.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Fiffi

Fiffi pekar på den fjärde stalagmiten och säger.

"De här två tillsammans verkar funka, men jag tror vi måste få till ett starkare ljud."
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag tittar på Fiffi och lyfter stenen igen.

"Det var högre ljud när jag slog med stenen. Ska jag göra så igen?"
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag börjar slå med stenen mot stalagmiten igen. I takt med Fiffi. Samtidigt som jag nynnar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Tonerna från de två stenarna samklingar än en gång till ett klart och vackert ackord och de förstärker varandra på ett sätt som får hela grottsalen att vibrera svagt. Vippstenen börjar sakta vicka fram och tillbaka, men fortfarande inte mer än några centimeter åt vardera hållet trots att ni fortsätter slå på stalagmiterna så hårt ni kan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Då ni nu stått runt stalgmiterna ett tag har ni lagt märke till att ministalagmiterna bildade av droppandet från taket har bildat ett väldigt regelbundet mönster, där några av ministalagmiterna är märktbart större än de andra.


De stora cirklarna är kristallstalagimterna som jag har numrerat för lättare referenser. De små cirklarna är ministalagmiterna där de svarta är de som är märkbart större.
 

Attachments

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Fiffi

Hmm kan allt vara matematiskt, hälften av åtta är fyra hälften av fyra är två hälften av två är ett.

"Yra! Slå på de där två [ett och två] sen slår jag på den här och försöker nå den där.

[når jag fyran ifrån åttan?]
 
Top