Nekromanti Fraggelrollspel - Speltråd

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Den här tråden är bara för spelare som deltar i Fraggelspelet och har anmält sig och lagt upp en fraggelkaraktär i intressetråden.

Första äventyret:
Spelare som deltar i första äventyret: Cissi, Anchorman

Det är fullmåne i natt, och efter den stora samlingen på torget med månceremonin gick ni iväg för att titta på skimmerstenarna i spiralgrottans tak som bara glittrar kvällar som den här.

Ni har promenerat längst ner i spiralgrottan där stenarna skimrar i flera olika nyanser och har just satt er ner med en liten picknick när ett muller får grottan att skaka så att stenar och dam börjar rasa ner från taket. Mullret avtar snar men följs av ett högt brak som skickar en stöt genom golvet. Taket har rasat ner och skurit av utgången.

De andra fragglarna är säkerligen kvar på stora torget och det är tveksamt om de märkt att det skett ett ras.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag hoppar upp och rusar fram till stenraset och hoppar upp på en stor sten. Ser lycklig ut.

"Oj, oj, oj! Vilken smäll! Det var som raketer och stjärnfall och Gorgernas nyår på en gång!"
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Fiffi

Fiffi reser sig långsamt upp. Hon tittar på Yra och säger.

Alla dunsar är inte bra dunsar, vissa dunsar dansar, andra dunsar dunkar och en del dunsar dunstar innan de ens hunnit dunsa.

Hmm vad menar hon egentligen, ja det vet hon knappt själv men en rejäl duns var det.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Hoppar ner från stenen och tittar upp på raset.

"Men var kom dunsarna ifrån? Varför är de här?"
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Fiffi

"En gorg som ramlade kanske, i vilket fall får vi hitta en annan väg ut!"

Med gamla ben börjar Fiffi traska runt geottan i jakt på en annan utgång.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Fiffi
Raset har orsakat en spricka i golvet som verkar öppna upp till en liten grottgång som löper under sprialgrottan. Nedrasade stenar bildar en liten ramp som leder ner till gångens golv.

Yra
Ett par lösa stenar lossnar från taket och rasar ner en liten bit från dig. En svag darrning går genom grottan. Det verkar som om det berget inte lugnat ner sig än.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag studsar ner från stenen jag står på och rusar fram till Fiffi.

"Berget fortsätter att kasta sten på oss!"

Jag ger berget en arg blick och ser ögonblicket efter hålet i golvet.

"Åh! En tunnel under tunneln som beget gjort med en trappa i!"

Jag är nu nere i gången.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Yra
Tunneln slingrar sig lite fram och tillbaka men verkar löpa från höger till vänster mer eller mindre rakt. Från höger kan du höra väldigt svag musik, som från en flöjt.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

"Fiffi! Nån tutar i tunneln! Kom! Kom!"

Jag kan knappt stå stilla av nyfikenhet och vinkar ivrigt mot Fiffi. Mitt gröna hår dansar av rörelserna.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Fiffi

Med karaktäristiska guppande steg följer Fiffi efter Yra.
"Nu går vi lugnt och försiktigt!" viskar Fiffi

Fiffi smyger sig fram försöker sitt bästa att inte trampa på något som kan avslöja dem.

[Slår på smyga, två tärningar: 1 och 5]
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag försöker smyga efter Fiffi men är inte så bra på att smyga så det går inte så bra. Jag för ett himla liv.
"Hihihi! FIFFI!" Jag fnissar hysteriskt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Fiffi
Du tar dig fram tyst och försiktigt, men effekten förstörs tyvärr lite av att Yra går bakom dig och fnissar så det ekar genom grottan.

Båda
Ni följer musiken genom grottgången och snart kommer ni fram till en öppning. Grottan öppnar upp sig åt alla håll till en stor bergsal i vars mitt ett avlångt klippblock vilar på en stenpelare på samma sätt som en vippbräda. En liten klippavsats skjuter ut en bit från öppning ni kommit fram till och på den reser sig åtta märkliga stalagmitliknande kristaller, var och en större än en fraggel. Ett ständigt droppande från taket har byggt upp ett litet mönster av pyttesmå stalagmiter framför dessa. Förutom klippavsatsen finns det inget golv inne i den här stora salen som ni kan se, utan den försvinner ner i en mörk avgrund. Även taket ligger utom synhåll för er.

De stora vippstenen verkar vara tillräckligt lång för att fungera som en slags bro från er klippavsatts till andra sidan salen, men just nu balanserar den i jämviktsläget och dess hitre ände hänger allt för långt ovanför er för att ni ska kunna nå den, ens om ni hade haft ett rep.

Musiken är fortfarande svag men verkar komma från andra sidan den stora salen.
 

Attachments

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Fiffi

Försiktigt smyger Fiffi sig fram, hon är rädd att något ska rasa så hon går lugnt och försiktigt och håller sig borta ifrån vippstenen så gott hon kan.
Målet är att komma bort till änden av klippavsatsen för att se om man kan se något.

[Rullar smyga igen, 3 och 5]
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Eftersom Fiffi är så försiktig så håller jag ihop nosen med båda händerna för att inte fnissa högt. Det bubblar ändå i mig och jag traskar efter Fiffi med lätta steg.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Det går inte att se mycket mer från änden av klippavsattsen än vad det gick att se från dess början. Vippstenen verkar ligga stadigt på sin balanspunkt, men den stora sten som den balanserar på skymmer helt vad som finns på andra sidan.

kristalstalagmiterna på klippavsattsen är som sagt var och en större än en fraggel (men inte så stor som två fragglar) för någon form av skala. Vippstenens hitre ända hänger högt ovanför klippavsattsen, men den ser ut att precis kunna överlappa om den skulle vicka ner på den här sidan.

 

Attachments

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Fiffi

"Det är nog bäst att du ställer dig på mig Yra, så försöker vi vippa ner den här stenen så kanske vi kan komma över."

Fiffi böjer sig lite så det blir lättare för Yra att ta sig upp, någonting säger Fiffi att Yra kommer slänga sig upp och antagligen trycka ner Fiffis svaga kropp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Rymdhamster said:
Vippstenens hitre ända hänger högt ovanför klippavsattsen
Lååååångt mycket högre än två fragglar, ens om den ena står på den andres axlar. Högre till och med än vad tio fragglar skulle kunna nå.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag tittar skeptiskt på Fiffi.

"mmffmm" Säger jag, kommer på att jag fortfarande håller om min egen nos och skrattar.

"Det där kommer väl inte funka heller!?" Pekar. "Ska vi upp dit? Det är många fragglar högt ju. Vad ska vi göra, Fiffi? Jag kanske kan kasta dig?"

Jag tar tag om midjan på Fiffi och böjer på knäna med intentionen att kasta henne uppåt.

[Tänkte ge Fiffi en chans att protestera innan jag försöker kasta]
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Fiffi

Fiffi skriker högt när Yra försöker kasta henne.

"Gah, lugn nu Yra. Du kommer bara kasta mig ner i hålet! Vi behöver tänka ut nåt annat!"

Fiffi trycker ner sig och kollar runt.
"Yra, skrik det högsta du kan, vi kanske kan få något att rasa på stenen."
Fiffi sätter händerna för öronen.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Yra

Jag ger Fiffi en imponerad blick, knyter händerna och skriker för full hals.
 
Top