Nekromanti Frågor om Förmågor

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Normalt innebär en ritualbok bara ett story-skäl till att välja just den ritualen, men att kostnaden för en RP att lära sig den är den normala.

Dvs för att lära sig en ritual måste man köpa en nivå av Ritualist tror jag förmågan heter. Man får en ritual på novisnivå, två på gesällnivån, tre på mästarnivå. Så om din RP redan har exempelvis Bjära som ritual får du betala 20 xp. Men då får du å andra sidan två ritualer i ett köp.

Du kan sammanlagt ha 1+2+3=6 ritualer. Sedan kan du inte lära dig fler; du får be dina kumpaner också bli ritualister.


Så långt regelboken. Personligen kan jag tycka en större bonus för att ha hittat en ritual kan vara befogad. Som att du kan lära dig den utanför Ritualist förmågan men i gengäld alltid måste ha med dig boken. Typ betala 10 xp och du kan en innantillsversion av ritualen. Vill du kunna ritualen utantill, dvs utan att behöva ta med dig en kanske förbjuden och läskig bok, behöver du Ritualist som vanligt. (Snabbt förslag på husregel)
 

Donk

Veteran
Joined
9 Sep 2011
Messages
8
Hamnskifte
Ärvs några av förmågorna från novis- till gesällnivån? Dvs krävs några slag för att gå i/ur formen, får man lämna den som en reaktion på andra förmågor och får man de fördelar som beskrivs? Min gissning är nej, men jag tänkte att jag skulle höra hur ni har tänkt.

Reaktiva förmågor som modifikationer
Hur påverkas Lönnstöt (samtliga nivåer) och Ryttarkonst (novis och mästare) av att dessa är reaktioner? Reglerna säger (så vitt jag förstått) att man får använda en aktiv förmåga, modifierad av alla applicerbara passiva förmågor, men inget sägs om hur man får använda reaktiva förmågor som modifikationer.

Det samma gäller vid frislag. Om en fiende passerar mellan flera rollpersoner och en av dom har Lönnstöt, får man då använda förmågan vid frislaget? Regeln säger att endast passiva förmågor får användas vid frislag, men den utesluter även endast aktiva.

Lönnstöt
Samma fråga som post #108 (s.8). Hur ska skadebonusen för Lönnstöt avläsas?

"En gång per runda"
Hur fungerar denna begränsning på Robust samt Lönnstöt vid frislag? Ska de bara gå att använda på sitt eget initiativ eller kan man "förbruka" dom innan dess?

Förhäxa
Jag tolkar novisnivån som att man väljer ett mål (även om ordvalet "fienden" skulle kunna läsas som flera) och att det implicerar att man bara får använda kraften på en fiende per runda, även om det är en fri handling. Har jag läst det "rätt" då eller har jag missat något?

Sannform
Borde inte även novisnivån vara en aktiv handling, eller ska spelledaren informera spelaren varje gång det skulle vara aktuellt att använda kraften?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Donk;n110192 said:
Hamnskifte
Ärvs några av förmågorna från novis- till gesällnivån? Dvs krävs några slag för att gå i/ur formen, får man lämna den som en reaktion på andra förmågor och får man de fördelar som beskrivs? Min gissning är nej, men jag tänkte att jag skulle höra hur ni har tänkt.
Hej Donk!

I väntan på ett Järnringensvar:

Generellt kan du på sidan 113 läsa att alla tidigare nivåer förblir tillgängliga.

Men just Hamnskifte är mer som två separata besvärjelser ihopbakade i en mystisk förmåga. Jag kan inte tänka mig att formen av en stridsbest är tänkt få fördelarna som formen "liten best" åtnjuter.

Däremot andra stycket: ja, du. Din gissning är så god som min - om det stycket är menat vara allmängiltigt för Hamnskifte i sin helhet, eller om även det är specifikt för novisformen och alltså inte skulle gälla gesällformen.

På frågan hur man aktiverar gesällförmågan har jag dock en gissning. Vid det här laget har jag lärt mig tolka Järnringen tämligen bokstavligt - och säger därför att eftersom inget Viljestark-slag anges, så krävs heller inget sådant. Jag tror med andra ord att förvandlingen till stridsbest är tänkt vara automatiskt lyckad (men kostar fortfarande en handling). Det står inget alls om att förvandla sig tillbaka; jag väljer bort teorin "det går inte" ;) utan påstår att också det lyckas automatiskt för en gesäll.

Det står inget om att tillbakaförvandlingen skulle kosta en handling, så jag väljer att tro att novisen får ett slag per runda att som fri handling komma ur formen. Därav följer att gesällen alltid kan som fri handling gå ur bestformen, även om jag inser att det kan göras ett case av att "gå ur liten best formen" alltid ska kräva ett slag.

Sammanfattningsvis:
* Jag tror inte några förmågor "ärvs", trots att det generellt är just så spelet funkar. Att formen för flykt och spaning får fördelar är en sak; jag ser inte hur stridsformen skulle få dessa utan att texten isåfall specifikt behövde säga detta.
* En handling att gå in i formen, men ingen handling att (försöka) gå ur
* En gesäll lyckas automatiskt byta form
* Huruvida du kan motstå bestmagi (gå ur som reaktion) när du är Stridsbest är en vidöppen fråga. Jag lutar åt att säga att andra stycket gäller även gesällbesten, om så bara för att vara generös, att inte göra högre nivå sämre än lägre.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Donk;n110192 said:
Reaktiva förmågor som modifikationer
Hur påverkas Lönnstöt (samtliga nivåer) och Ryttarkonst (novis och mästare) av att dessa är reaktioner? Reglerna säger (så vitt jag förstått) att man får använda en aktiv förmåga, modifierad av alla applicerbara passiva förmågor, men inget sägs om hur man får använda reaktiva förmågor som modifikationer.

Det samma gäller vid frislag. Om en fiende passerar mellan flera rollpersoner och en av dom har Lönnstöt, får man då använda förmågan vid frislaget? Regeln säger att endast passiva förmågor får användas vid frislag, men den utesluter även endast aktiva.
Jag tror den stora frågan du ställer är "varför är Lönnstöt reaktiv och inte aktiv?"

Mitt eget svar på detta är
- dels för att om den vore aktiv skulle den ju blockera andra aktiva handlingar
- dels för att om den vore aktiv skulle den ju inte fungera som del av frislag på annans handling

Och därmed har jag väl besvarat dina frågor?

Det vill säga att jag tror Lönnstöt (Novis) är tänkt ge precis vad den säger sig ge: +1t4 extra skada för en attack-med-övertag per runda, oavsett om det är din tur eller någon annans, oavsett om du gör ett "vanligt" hugg eller om du använder någon aktiv förmåga.

Eller, för att vara mer exakt har jag inte besvarat din fråga :)

Donk;n110192 said:
Hur påverkas Lönnstöt (samtliga nivåer) och Ryttarkonst (novis och mästare) av att dessa är reaktioner?
Mitt svar blir, så kortfattat jag kan uttrycka mig: "Så att de kan modifiera alla och allas handlingar"

Det vore dock värdefullt om Järnringen diskuterade detta i det relevanta stycket på sid 113 i nästa tryckning av regelboken.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Donk;n110192 said:
Lönnstöt
Samma fråga som post #108 (s.8). Hur ska skadebonusen för Lönnstöt avläsas?
Den som väntar på något gott... :)

Men allvarligt; jag är själv övertygad om att passusen "gör extra skada (+1T4)" enbart refererar till novisförmågan, och alltså att gesällnivån borde skrivits:
Handling: Reaktiv. Rollpersonens lönnstöt fungerar som för Novisnivån, och åderlåter dessutom fienden. Attacken ger ett ymnigt...


"En gång per runda"
Hur fungerar denna begränsning på Robust samt Lönnstöt vid frislag? Ska de bara gå att använda på sitt eget initiativ eller kan man "förbruka" dom innan dess?
Varför krångla till det? :)

En gång per runda är en gång per runda är en gång per runda :)


Förhäxa
Jag tolkar novisnivån som att man väljer ett mål (även om ordvalet "fienden" skulle kunna läsas som flera) och att det implicerar att man bara får använda kraften på en fiende per runda, även om det är en fri handling. Har jag läst det "rätt" då eller har jag missat något?
Det är väl en rimlig tolkning, men det förutsätter att Järnringen inte avsiktligt valt att formulera sig olika för novisnivån och för gesäll/mästarnivån...

Vi har själva kört precis så som du i vår kampanj, men nu när jag lusläser texten börjar jag inse att novisnivån nog är tänkt påverka alla fiender (som häxan kan se). Varför annars skriva "fienden" i det ena fallet men "en fiende" i de bägge övriga...?

Sannform
Borde inte även novisnivån vara en aktiv handling, eller ska spelledaren informera spelaren varje gång det skulle vara aktuellt att använda kraften?
Tyvärr har Järnringen tidigare inte velat höra talas om "dolda slag" och SL-tekniken att hålla information hemligt från spelaren, i deras i mitt tycke blinda fascination för "spelarna slår alla slag"-principen.

Så, jo, det skulle man ju kunna tycka. Att det borde vara, menar jag.

Men jag känner mig tämligen säker på att Järnringen vill att SL berättar om alla illusioner, transformationer och andra dolda ting för spelaren; och alltså vill att SL ska lita på spelarens förmåga till att skilja på spelarens och karaktärens information. Precis som hur "spelaren slår alla slag" innebär att spelaren är tänkt slå slag när karaktären iakttages eller manipuleras i det fördolda, och hur lättvindigt förmågor som Monsterlärd ger upp olika varelsers värden och specialförmågor.

Med den utgångspunkten blir det åtminstonde logiskt hur Sannforms novisnivå är beskriven.
 

Starcrow

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
28
Jag har en fråga angående Teurgi nivå mästare, jag är osäker på om den förmågan påverkar häxhammare och själensbrännglas när man gör skada på varelser som inte är vandöda eller styggelser.

"Teurgen har nått insikt i det heligas väsen och gör 1T4 extra i effekt vid användandet av alla helande och heliga krafter, inklusive när dessa skadar styggelse och vandöda."

Dom 2 krafterna är ju heliga så enligt beskrivning borde dom bli starkare men dom kan skada annat än just vandöda och styggelser, bonusen gäller inte i såna fall eller? Jag är bara nyfiken om det finns några restriktioner alls. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Om jag tar på mig min regelkonstruktörshatt är formuleringen "inklusive när dessa skadar styggelse och vandöda" helt överflödig och kan enklast strykas för att underlätta förståelsen av förmågan.

Min bästa gissning till varför Järnringen tog med den är att vissa Teurg-förmågor ger extra skada till just styggelser och odöda, och alltså att formuleringen är tänkt göra det extra tydligt att bonusskadan gäller även om förmågan redan ger extra skada.

Om jag anar rätt hade jag formulerat mig så här istället:

"Teurgen har nått insikt i det heligas väsen och gör 1T4 extra i effekt vid användandet av alla helande och heliga krafter, även för förmågor som redan ger extraskada mot styggelser och vandöda"
 

Dendaer

Veteran
Joined
17 May 2015
Messages
30
Det här kanske redan har besvarats, men jag lyckas inte söka fram det, så frågar ändå:

Övertag gäller närstrids och avståndsattacker. Kan olika magiska krafter vara avståndsattacker? Exempel är vindpil och svavelkaskad. Får de om de castas från en höjd utnyttja fördelen av ett övertag?

En annan sak jag grunnat på är vad det egentligen betyder att aktivera en artefakt. Vilket man kan göra med gesällnivån i lärd. Är det något som kommer i spelarboken?
 

Starcrow

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
28
CapnZapp;n115476 said:
Om jag tar på mig min regelkonstruktörshatt är formuleringen "inklusive när dessa skadar styggelse och vandöda" helt överflödig och kan enklast strykas för att underlätta förståelsen av förmågan.
Ja det var den delen som gjorde att jag tevkade till om alla effekter buffas, tar man bort den blir det mer klarhet i texten tycker jag.

CapnZapp;n115476 said:
Min bästa gissning till varför Järnringen tog med den är att vissa Teurg-förmågor ger extra skada till just styggelser och odöda, och alltså att formuleringen är tänkt göra det extra tydligt att bonusskadan gäller även om förmågan redan ger extra skada.
Du kan nog vara något på spåren, det låter rimligt. :)
 

Starcrow

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
28
Jag tycker att magi kan räknas som avståndsattacker i det syftet, tanken är väl att det ska bli lättare att träffa en svagare punkt och/eller svårare för fienden att värja sig mot skadan för dom är ej uppmärksam på det osv.
 

Katapraktoi

Veteran
Joined
4 Jul 2010
Messages
4
Location
Japan
Jag har flera funderingar över mystiska förmågan Brandvägg och hur ni andra hanterar/tolkar den.

Två spelare i två separata grupper jag leder har tänkt och använt Brandvägg på samma sätt lustigt nog. Hittills har jag gått med på det då jag ville undersöka närmre innan jag gjorde ett slutgiltigt val.

#1 Kan brandväggen skjutas ut från magikern, 20 steg bort, i en riktning från fötterna och framåt, eller bara horisontellt åt höger/vänster?
#2 Kan magikern använda Brandvägg vid ett tak eller stup och den hamnar nedanför magikern, säg 2-3 meter under honom, (eller ovanför) men fortfarande precis framför?
# 3 Måste väggen framkallas med centrum framför magikern, eller kan ena änden framkallas vid dennes fötter och sticka 20 steg åt bara höger eller bara vänster?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Katapraktoi;n122067 said:
Jag har flera funderingar över mystiska förmågan Brandvägg och hur ni andra hanterar/tolkar den.
Utan att faktiskt veta eller att ha läst på förmågan såhär i förhand så skulle jag säga att det är upp till dig/er, och hur ni förhåller er till regler vs. logik (om det finns någon sådan när man talar magi). Jag tvivlar nämligen att Järnringen har några konkreta regelsvar på frågan.

Kanske kan det vara något man får slå extra för, om ni gillar tärningsslag? Att skjuta den från fötterna och 20 steg frammåt kanske ses som mer avancerat än en traditionell brandvägg. Eller höj svårighetsgraden?

Personligen skulle jag aldrig säga att det inte är tillåtet. Om spelarna kommer på smarta sätt att använda den på, mer än bara det som står ordagrant i regelboken, så skulle jag belöna snarare än bestraffa!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Katapraktoi;n122067 said:
#1 Kan brandväggen skjutas ut från magikern, 20 steg bort, i en riktning från fötterna och framåt, eller bara horisontellt åt höger/vänster?
#2 Kan magikern använda Brandvägg vid ett tak eller stup och den hamnar nedanför magikern, säg 2-3 meter under honom, (eller ovanför) men fortfarande precis framför?
# 3 Måste väggen framkallas med centrum framför magikern, eller kan ena änden framkallas vid dennes fötter och sticka 20 steg åt bara höger eller bara vänster?
Såhär skulle jag tolka reglerna:
#1. Ja
#2. Så länge brandväggen utgår ifrån marken, dvs brinner på marken så är det fine. Men ja, det skulle gå att "kasta ner" en brandvägg från ett tak, eller upp till en högre plattform. Så långt det går att kasta ett pulver. Jag kör med att mystikern kastar svavelpulvret framför sig och det fattar eld och sprider ut sig som en eldvägg vid kontakt med marken. Det går därefter att med lite möda skrapa fram ytterligare en dos från de utbrunna resterna.
#3. Ja det skulle jag tillåta. Om bara en del av väggen är framför mystikern och den "står" på marken så kan den skjutas åt vilket håll som helst.
 

Starcrow

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
28
Jag har försökt hitta något i boken om hur gifter egentligen ska fungera. Läser man på Giftbrukare och monstruösa särdraget Giftig är det klart hur det fungerar men kollar man istället på Ståndaktig står det att "Rollpersonen får en andra chans på slag i Stark och Viljestark för att avbryta pågående effekter av fysisk natur: fällor, gifter och alkemiska effekter.".

Jag tolkar den texten som att man normalt får ett slag att stå emot någon form av kraft. Man skulle kunna tolka det som att en magiker som försöker kasta magin Bända Vilja på en varelse med Gesäll i Ståndaktig får slå 2 slag för att lyckas med det för att varelsen "... är nära nog orubblig och får en andra chans också på att skaka av sig pågående effekter av sinnesförvillande eller viljepåverkande krafter.". Bända Vilja, Förvirring, Obemärkt, Tvångsförvandling är de magier som skulle kunna omfattas av Ståndaktig, alla måste försöka klara ett Viljestark<--Viljestark slag. Larvböld skulle också möjligtvis påverkas av Ståndaktig för att man måste slå Viljestark<--Stark istället. Om vi kollar på monstruösa särdrag hittar vi Gravkyla, Skräckslå och Trollbinda som alla låter motsåndaren att slå ett slag mot Viljestark. Jag tolkar det som alla magier där man måste övervinna någons Viljestark påverkas av Ståndaktig Gesäll, dock finns det ingen text som hanterar hur man står emot gifter med Stark medans jag tycker det antas att det går i texten för Ståndaktig Novis.

Jag tänkte skriva alla relevanta förmågors texter (förutom magier) för att alla lätt ska kunna jämföra dem sinsemellan.

Ståndaktig
Novis: Rollpersonen får en andra chans på slag i Stark och Viljestark för att avbryta pågående effekter av fysisk natur: fällor, gifter och alkemiska effekter. Även energier från mystiska krafter omfattas, så länge som dessa är fysiskt manifesterade i form av eld, syra eller liknande.
Gesäll: Rollpersonen är nära nog orubblig och får en andra chans också på att skaka av sig pågående effekter av sinnesförvillande eller viljepåverkande krafter.

Giftbrukare
Novis: Offret tar skada tills rollpersonen misslyckas med ett [Listig<--Styrka]. Offret tar dock alltid minst en rundas skada av att ha blivit förgiftad.

Giftig
Varelsens obeväpnade attacker eller Naturligt vapen är giftigt och varje träff som skadar en fiende ger också förgiftning. gifter verkar tills någon applicerar ett motgift på såret och lyckas med ett slag mot Listig.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Nja, jag skulle inte rekommendera den logiken. Vad som står på Ståndaktig måste inte vara direkt knutet till vad som gäller i övrigt.

En generellt robustare tolkning av Ståndaktig är helt sonika att du får en andra chans där andra regler ger dig en första chans, men alltså att Ståndaktig inte hjälper dig om du inte får ett slag till att börja med.

Vad gäller gifterna förstår jag inte riktigt vad det är du tycker är oklart? Om jag är Giftbrukare slår jag Listig modifierat av din Stark. Om du då är Ståndaktig får du en andra chans om första slaget går dåligt för dig.

Kom ihåg att spelet konsekvent är skrivet från spelarens perspektiv. När två förmågor då interagera kan det bli väldigt märkliga motsättningar. Jag vill dock påstå att de flesta av dessa är enbart synvillor (läsvillor?) som löses upp genom att byta perspektiv som läsare.

Notera att det var det jag gjorde ovan med Giftbrukare/Ståndaktig. Jag vill påstå att det får något som ser jättesvårt ut att bli precis så trivialt som det nog är tänkt! :)
 

Starcrow

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
28
Jag misstänkte från början att jag måste fått det om bakfoten eftersom det borde ha kommit upp annars om fler personer känt samma sak. Den troligare tolkningen är nog den du pratar om men jag kände först att ståndaktig borde fungera på mer gifter än bara det som används i samband med Giftbrukare. Giftig/Giftspott från monstruöst särdrag har alltså ingen koppling till Ståndaktig med andra ord. När min grupp mötte våra första maror och vi fick smaka på deras gift täntke jag direkt på Ståndaktig och undrade om man skulle få slå något slag för att motverka det. :)
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Det var så jävla många sidor och jag orkade inte scrolla allt. Har en fråga om Akrobatik på mästarnivå, ber om ursäkt ifall frågan redan är ställd. Är det en felskrift att det är en aktiv handling? Känns som en reaktiv handling eller?
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Pappagris;n151489 said:
Det var så jävla många sidor och jag orkade inte scrolla allt. Har en fråga om Akrobatik på mästarnivå, ber om ursäkt ifall frågan redan är ställd. Är det en felskrift att det är en aktiv handling? Känns som en reaktiv handling eller?
Svaret hittar vi i en av äventyren (vill spoila så lite som möjligt) Där en fiende har akrobatik mästare och fint mästare. Det står att hans taktik är att hugga en motståndare två gånger per runda(med fint aktiv handling) och samtidigt använda en andra fiende som mänsklig sköld. Det skulle han inte kunna göra om akrobatik är en aktiv handling, så ja en felskrift...Eftersom det inte går att göra två aktiva handlingar på en runda.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Opoopo;n151666 said:
Svaret hittar vi i en av äventyren (vill spoila så lite som möjligt) Där en fiende har akrobatik mästare och fint mästare. Det står att hans taktik är att hugga en motståndare två gånger per runda(med fint aktiv handling) och samtidigt använda en andra fiende som mänsklig sköld. Det skulle han inte kunna göra om akrobatik är en aktiv handling, så ja en felskrift...Eftersom det inte går att göra två aktiva handlingar på en runda.
Nu när du säger det så kommer jag på att jag läst det där också. Tackar för det.
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Stark gåva: på mästarnivån, får man använda alla förmågor till novisnivå eller en valfri?
 
Top