Nekromanti Frågor om Förmågor

BÅT

Veteran
Joined
6 Jun 2016
Messages
5
Det tycker jag också låter logiskt, men frågan då blir: kommer frislaget efter eller före man har försvarat sig mot attacken?

Blir det:
Fienden slår, RP försvarar sig, RP får frislag
eller
Fienden ska till att slå, RP får frislag, fienden slår, RP försvarar sig
?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Jag skulle nog säga att Försvar och Närstridsskytte reagerar på samma sak. Alltså triggar båda två efter att fienden attackerat men innan fienden delat skada.

Fienden attackerar och träffar. RP försvarar sig. RP gör ett pilhugg. Fienden delar skada (om RP misslyckades med sitt försvar).

Dock borde Närstridsskytte även trigga om motståndarens attack missar...
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Att Försvara i Symbaroum som RP är ju ingen separat handling från motståndarens Anfall. När motståndaren anfallar, försvarar du dig på med samma slag, i en och samma handling kan man väl säga. Så jag tänker ju att Frislaget, eller Närstridskyttet, kommer efter motståndets anfall.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Fråga om förmågan Fint. Det står att den kräver ett vapen med kvaliteten Precist eller Kort. Innebär det således att man kan finta med ett stort tvåhandssvärd i form av ett bastardsvärd? Den har nämligen kvaliteten Precis. Känns lite fel att vår lilla tjuv i gänget står och fintar med ett stort tvåhandssvärd...
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Platon;n184870 said:
Fråga om förmågan Fint. Det står att den kräver ett vapen med kvaliteten Precist eller Kort. Innebär det således att man kan finta med ett stort tvåhandssvärd i form av ett bastardsvärd? Den har nämligen kvaliteten Precis. Känns lite fel att vår lilla tjuv i gänget står och fintar med ett stort tvåhandssvärd...

Tekniskt sätt verkar så vara fallet men det är bara att husregla bort då det nog inte känns realistiskt för någon.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Det finns mängder av sätt att finta med långsvärd och andra typer av vapen. Det handlar i regel egentligen bara om att du gör en rörelse som lurar din motståndare att försvara på ett sätt och sedan förändrar du din rörelse för att komma förbi din motståndares nu värdelösa försvar. Jag skulle säga att det är en ganska grundläggande förmåga för en duelist.

https://www.youtube.com/watch?v=TFILNO7QAxE
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Möjligt, men det känns inte som att det är så förmågan är tänkt att användas. Alla andra vapen den täcker är korta och små vapen, typ dolkar. Den anges som en tjuvförmåga. Och så fungerar den plötsligt med ett bastardsvärd men inget annat större vapen. Jag vet inte jag...
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Hmm vi kan väl säga såhär att det kan gå med jättesvärd att använda fint men att det kanske inte är helt optimalt? Upp till var grupp att husregla :)
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Jag ser verkligen inte problemet. Att finta handlar mer om hur man rör kroppen än vilket vapen man använder, och Fint är även en rekommenderad förmåga för Duellisten. Att det är en tjuvförmåga tycker jag inte spelar någon roll - arketyperna är inte låsta till särskilda vapentyper eller begränsande på något sätt (om ni inte husreglar det). Hänger inte riktigt med i logiken att tjuvar på något sätt skulle vara begränsade till knivar och dolkar.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Tror det kan vara att man börjar slåss med förmågan diskret och ja just det namnet gör att man förknippar det med situationer som "jag smyger upp bakom personen och diskret skär halsen av henom MED MITT MASSIVA TVÅHANDSSVÄRD" vilket man får säga är en något rolig situation.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Jag har funderat på Snärjande anfall. Hur funkar det med attackerna egentligen, är det möjligt för en rollperson att snärja och själv attackera och i så fall under vilka premisser? Förmågan Snärjande strid möjliggör skada i sig självt på Mästarnivå, men vad jag är intresserad av är möjligheten till skada utan förmågan, då med vapenattacker med andra handen samtidigt. Gladiator-stajl alltså.

Här följer ett antal alternativ till regeltolkning och min syn på dem. Jag förutsätter att det inte går att attackera med det vapen som används för att snärja:
1) Det är inte möjligt att själv attackera en motståndare som man själv snärjt. Endast allierade kan utdela skada på offret.
Begränsande och lite tråkigt tycker nog jag. Men kanske rimligt avseende spelbalans.
2) Det går att i nästa runda attackera med den andra vapenhanden.
Detta uppfattar jag som det mest korrekta utifrån grundreglerna. Jag har inte hittat något i reglerna som motsäger att man kan ha två Enhandsvapen uppe samtidigt utan att ha Tvillingattack, så länge man bara attackerar med ett av dem varje runda.
3) Det går att i nästa runda attackera med den andra vapenhanden endast om karaktären också har förmågan Tvillingattack.
Tvillingattack (Novis) tillåter attacker med ett Enhandsvapen och ett Kort vapen. Om det snärjande vapnet är en piska (Enhandsvapen) bör då det andra vara ett Kort vapen eller Enhandsvapen på Gesällnivå. Men att snärja är tekniskt sett inte en vapenattack utan en stridshandling i sig, och att bibehålla greppet är inte en handling alls, det görs i motståndarens tur därför är jag tveksam till om Tvillingattack behövs.

Är det rimligt att tillåta egen skada mot en snärjd motståndare även utan Snärjande strid (Mästare)? Eller är tanken att man främst ska immobilisera och försvåra och skapa övertag för andra medan ens allierade pucklar på? Det kan bli rätt OP om man tillåter attacker samtidigt, i synnerhet med förmågan som ger omslag på alla försök att snärja, bibehålla och fälla... Frågan är annars vilken typ av vapen som tillåts i den andra handen och om Tvillingattack behövs eller är ett rimligt krav samtidigt?
Hur ser andra på detta? Har jag missat något?
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
I regelboken beskrivs gesällnivån av förmågan Ledare så här:

"Handling: Aktiv. Rollpersonen kan under en scen utse en varelse eller ett objekt till gemensam måltavla för sig och sina allierade. Alla allierade som attackerar målet får +1T4 i skada mot målet. Att byta mål kräver en ny aktiv handling från ledaren."

Gäller bonusen även ledaren själv eller endast hans allierade? Eftersom det står "gemensam måltavla för sig och sina allierade" vill jag tro det förstnämnda, men min spelledare håller inte med. Jag förstår att man kan tolka det på olika sätt.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag tror det gäller en själv också. Vore konstigt om "ledaren" i ett sällskap är den som är "minst" fokuserad/bestämd/commited. Så kör vi i alla fall.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jag håller med dig och Platon, Henkedge. Samtidigt förstår jag din SLs tankar. För, om ledaren själv också får bonusen, så behöver hen faktiskt inte vara omgiven av allierade för att utnyttja det. Blir lite udda, kanske?

"Tillsammans nu! Krossa skallen av deras ledare!, ropade Marvello med en ekande stämma där han stod, utan vänner och omgiven av ilskna rövare. Hela gruppen känner sig fyllda av mod och beslutsamhet, Marvello får ensamt +1T4 skada mot rövarnas ledare."

Kanske kan man göra en variant, eller kompromiss? Att Ledaren får bonusen precis som alla andra, men att det kräver att det faktiskt finns allierade i striden att leda för att kunna utföra förmågan?
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
PjåtrimKaj;n208595 said:
Jag håller med dig och Platon, Henkedge. Samtidigt förstår jag din SLs tankar. För, om ledaren själv också får bonusen, så behöver hen faktiskt inte vara omgiven av allierade för att utnyttja det. Blir lite udda, kanske?

"Tillsammans nu! Krossa skallen av deras ledare!, ropade Marvello med en ekande stämma där han stod, utan vänner och omgiven av ilskna rövare. Hela gruppen känner sig fyllda av mod och beslutsamhet, Marvello får ensamt +1T4 skada mot rövarnas ledare."

Kanske kan man göra en variant, eller kompromiss? Att Ledaren får bonusen precis som alla andra, men att det kräver att det faktiskt finns allierade i striden att leda för att kunna utföra förmågan?
Bra poäng där! Det blir helt klart lite märkligt om ledaren är ensam.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Hhaha, jo, så bör det väl vara. Låter som en rimlig kompromiss=D
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
Jag ställde frågan till Järnringen på Facebook, och fick följande svar:

"Mja, det där "sig själv" är kanske lite olyckligt ... Vår tanke är att man inte "leder sig själv" och därför inte får dra nytta av skadebonusen. MEN ... Som i alla andra fall vill vi uppmana er att diskutera detta inom gruppen - om ni exempelvis tycker att förmågan blir oattraktiv på det sättet borde ni faktiskt göra på ERT SÄTT!"
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Där ser man. Jag förstår den inställningen också, det är nog en smaksak detta.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Okej, hur kör ni med aktiva förmågor för SLP egentligen?

Om man kollar t.ex på Serex av Attio från VV (liten spoiler följer), enligt hans stats har han Järnnäve mästare, aktivering av mästarnivån är en AKTIV handling och ger +1T8 i skada. Sedan har han tvåhanskraft, mästare. Aktivering av mästarnivån av den förmågan igonerar rustning, och är också en AKTIV handling. Bägge dessa är aktiva, således. Redan i hans förtryckta stats står det att hans attacker ger 11 i skada, jag antar att man här har "räknat" med järnnäve på mästarnivå (dvs bastardsvärd (5), + järnnäve mästare (4) + tvåhanskraft novis (ökar skadan med 1) + djupverkande =11).

Kan jag då inte använda tvåhandskraft? Varför har han ens den förmågan då? Eller är det upp till mig att gå in och REDUCERA skadan OM han aktiverar tvåhandskraft på mästarnivå, eftersom det då FÖRUTSÄTTS att han inte kan aktivera järnnäve på mästarnivå samtidigt? Det är ett jäkla meck om så är fallet, och dessutom jättejobbigt då man alltså i detta fall har skrivit in skadan från järnnäve i tryck (dvs förutsatt att den används?) men inte skrivit att han ignorerar rustning (dvs förutsatt att den inte används)

Jätteomständigt och konstigt. Hur kör ni? Ska man rentav skita i sådant och låta SLP aktivera flera förmågor samtidigt?
 

PrivateKawaii

Veteran
Joined
10 Dec 2016
Messages
5
@Platon, dem har isåfall glömt att tilläga att han har alternativ attack. hans attack borde vara "11 alternativt 9 som ignorerar bepansring" vilken attack han gör bestämmer Rollspels ledaren. och för att klargöra, 9 är den som ignorerar, 11 måste tränga sig igenom som vanligt. och kom ihåg också att robust plus bersärk i gesäll inte är bepansring, dem "ignorerar skada"

vilket gör att om du ex, har en Troll som har robust (låt oss ta novis så 1t4), bersärk i gesäll (1t4) och lätt rustning (1t4) och Serex gör 11 attacken så rullas alla tärningar som vanlig (alltså 3t4) t, dock om han gör 9 så rullas bara Bersärk i gesäll (1t4) och robust (1t4).
 
Top